Vad gör ni ?????

Sv: Vad gör ni ?????

Håller helt med Mirraya! :bow:

Har själv en känslig häst och den andra i stallet är lika känslig den. Går man mot dom i rask takt med bestämda steg gör de som de ska, flyttar sej...OM de inte VILL in förståss. Vilket MIN häst aldrig vill..

Har läst (och det funkar) om att man ska på väg mot flocken stanna upp på vägen för att bli accepterad att komma nära flocken, kanske som en sorts artig förfrågan?
Vilket hästar faktiskt gör om man haft ut dom från hagen och kommer tillbaks till flocken tex.
Och vilket de även gör om man ska hämta dom i hagen!
Har hört många kommentarer om "varför ska dom stanna halvvägs framme och bara stå och titta för?"
Men det är ju bara så hästar gör! De stannar upp på vägen för att bli inbjudna till flocken(människan).

Hästarna i stallet stannar alltid upp väg fram till grinden när man ska ta in dom. Och jag väljer att vara lika artig och stanna på väg fram till dom om jag skulle hälsa på dom i hagen eller hämta min häst som ändå aldrig vill in.. :crazy:
Då blir jag genast både mer intressant och inbjudande. Oftast är det de som kommer fram till mej, om jag stannar upp nån meter ifrån. Då har valet att komma till mej varit deras! Och således har de inte blivit "påtvingade" mitt sällskap.

Senast ändrad:

Då får de helt enkelt vara kvar ute. (Undantag vet, hovslagare o lik.) Dessutom skulle jag börja fundera på vad som kan vara fel - har de ont, har jag gjort något tråkigt med dom de senaste dagarna, har någonting inträffat som gör att de inte vill vara med mig? Osv... Mina hästar kommer inte alltid när jag ropar, men går heller aldrig ifrån mig när jag kommer. Oftast går de mot mig när jag går mot dom.

Ja precis så är de ju.

Jag brukar om mina är långt ner (stooor hage, omöjligt att jaga runt dem om man inte typ cyklar) gå till halva hagen, så pass att de ser mig, stanna där och ropa åt dem. Om jag ser jag att de gör en ansats till att komma, så vänder jag mig sakta om och går uppåt stallet. Sen får man vänta och se om de kommer trav eller i sakta mak. När de ibland tvekar, så brukar man få backa tillbaka lite och "påminna" dem.

Om jag vet att jag måste ha in nån av dem på annan tid än den vanliga så går jag fram till dem, men väldigt "försiktigt", slänger inte med något, och som tassar fram. Just för att markera att nu vill jag bara komma fram till dig, inte flytta på dig. Det funkar till 99%.. Sen fuskar jag med att alltid ha nåt i krubborna när de kommer in, och det vet de. Det räcker med en morotsbit, bara det är någonting.

Ett annat tips om man har en svårfångad häst är att gå ner i hagen lite då och då när man INTE ska ha in dem. Gärna gå fram, klappa lite, sen gå därifrån. Inspekera staketen... Göra något annat därute. Då brukar de liksom "glömma" bort det där med att det vankas något jobbigt varje gång man kommer.

Senast ändrad av en moderator:

I somras när jag fick min foderhäst då hade jag redan en häst så släppte vi dem i hagen dygnet runt, foder hästen red jag och min egen bara gick för han skulle säljas så det blev som ett bete för honom. När jag skulle hämta in foderhästen för att jag skulle rida så nästan anföll den andra hästen för att han var svartsjuk,riktigt dök ner i grimman men det var ju fel häst....så höll vi på i timmar och det var aningen jobbigt, men vad gör man med ett fullt stall och fulla hagar...

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det börjar bli dags, det är bara att inse att vi inte har så lång tid kvar tillsammans men bara tanken på det är så oerhört tung. Att...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: TeamLundVer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar