Vad gör ni med era hundar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 571
S

Syrsa

God fortsättning på det nya 2009, gott bukefolk!
Här kommer ångesten:
Jag har hela dagarna ångest att voffsingen inte får tillräckligt. Så snart jag sätter mig i TV-soffan får jag dåligt samvete för jag skulle ju kunna ägna den tiden åt honom!!!
Jag är så rädd att vovven inte får tillräckligt. Så nu vill jag veta...

Hur mycket tränar ni med era hundar?
Ni som anser att ni tränar mycket, vad gör ni på en normal dag?
Ni som anser att ni tränar ungefär vad hela hundsverige gör - vad gör ni på en normal dag?

Hur mycket tid spenderar ni med er hund/dag? "Aktiv tid", dvs aktivitet, gos, pälsvård, promenader, lek...och hur mycket tid är ni hemma tillsammans utan att hunden står i fokus? (Om det nu går att mäta...?)
Hur många timmar sover er hund på en normal dag?

/Syrsa

Sv: Vad gör ni med era hundar?

Jag kände som du förut. Skaffade en 6 mån. schäfer med min sambo för lite mindre än ett år sedan, hade planer att träna och ev tävla med honom. Men pga sjukt mkt arbete så blev det inte så. Han fick promenaderna han behövde och inte mkt mer. Dom få lediga dagarna ägnades ju självklart mer tid åt honom än vanligt men samtidigt hade jag en häst att ta hand om med. Så tyvärr har han väl inte haft ett så himla aktivt liv. Men tack och lov så kräver han inte så mkt, trots att han är schäfer så han har inte verkat missnöjd eller understimulerad. Nu har vi separerat och jag har flyttat och går arbetslös så nu har jag all tid i världen. Så tanken är nu att jag ska sätta igång och träna med honom.
Jag lägger ner minst 2 timmar/dag på promenader, närmare tre timmar vanligtvis. Och sedan är tanken att vi ska träna lydnad 3-4 ggr i veckan iaf.
Så en aktiv dag kommer han få 3-4 timmar minst av min tid ute i form av motion och träning. Inne så myser vi lite i soffan men han ligger helst på golvet.
Sover gör han mkt faktiskt. 7-10 timmar på natten och mestadels av tiden inne.
Jag tror det är väldigt olika från hund till hund hur sociala och krävande dom är. Jag upplever att min är lika nöjd en slapp dag som en aktiv dag. Men jag försöker alltid att hans liv inte ska bestå av att sova hela tiden.

Det beror ju till stor del på vad man valt för ras om aktiviteter man erbjuder duger eller inte..

Ras: Staffordshire Bullterrier

Ålder: 1½ år

Zaga är en allround och aktiv sällskapshund, sällan ensam hemma eftersom jag just nu är sjukskriven och sedan kommer vara mammaledig..

Så mycket gos och mys blir det ;)

Vi är ute på minst en långrunda varje dag ( 1½ timme +/- ), både för min skull och för hennes. Den promenaden innehåller det mesta, ex: springa lös, träna lydnad m.m och det nöjer hon sig gått och väl med egentligen.

Sedan tillkommer några kortare svängar ( alá 20min ) där det mest blir promenad/rastning.

Några ggr i veckan ( olika ) åker vi till klubben ( alt tränar på hemmaplan ) och tränar lydnad, då kör vi 1-2 timmar beroende på vad som tränas.

Alt är att vi åker till skogen och spårar ..

På helgerna åker vi oftast ut i skogen och promenerar några timmar hela familjen.

Resterande inomhustid vilar hon eller äter på ben.

Anser att Zaga har ett bra och välfungerande liv för en aktiv sällskapsras och jag har inte det minsta dåliga samvete när jag slår ner rumpan framför datorn/tv:n :D

Ibland tar vi bara paus från allt vad träning heter och då är det bara promenader som gäller ( givetvis får hon vara lös också och kuta av sig ) och Zaga är lika nöjd med den aktiveringen så...

Senast ändrad:

Mina sover ganska lite egentligen, men de vilar större delen av dygnet. De tillbringar sina dagar i lunchrummet på jobbet och då händer det inte mycket, men de sover inte direkt heller. Rottisen håller koll så att ingen annan än personalen går ut på lagret och Schäfern är allmänt nyfiken. Hemma sover de i princip jämt.

Våra dagar ser lite annorlunda ut beroende på omdet är träning eller inte. Dagar utan träning går vi en promenad på en timme på morgonen. Vi kör lite boll och kondition. Efter det åker vi till jobbet och så ligger de där i sju-åtta timmar. Efter jobbet är jag trött så det blir inte så mycket utan vi leker och kör boll en halvtimme eller så. Allt detta gör jag med båda hundarna samtidigt. Rottisen deltar dock inte direkt aktivt i leken.

Träningsdagar brukar bollen och lekandet utgå och ersättas med träning. Minst ett pass lydnad och oftast också ett pass skydd. Det tar inte så lång tid utan allt som allt är min hund aktiv 30 min skulle jag tro, men skyddet är tröttande och även i lydnaden ska det vara fullt ös. Själva träningen kan dock pågå i många timmar för allas hundar ska ju köras. Kan vi köra skydd två-tre gånger i veckan är jag nöjd. Mina arbetstider ställer till det. Rottisen tränas inte alls så hon hänger bara med.

När det är snöfritt spårar jag de dagar vi inte har skyddsträning. Jag vill ha minst två spårdagar per vecka, gärna tre. Någon dag är det ledigt för då vill jag bara slappa. Vissa veckor blir det mindre träning också för att jag jobbar mer.

I genomsnitt tror jag att jag är aktiv med Schäfern två timmar per dag. Med rottisen blir det nog bara en timme och det är promenaden och lite lek. Gosar gör vi en del varje dag, men det är inte så mycket. Föredrar att ha hundar som inte känger och måste ligga i knäet. Rottisen får dock sova i sängen när hon behöver extra närhet och Schäfern får komma upp och mysa en stund varje kväll.

Inaktiv, vaken hemmatid är kanske sex timmar per dag. Jag är inte hemma så mycket.

Just ja, de få dagar jag är ledig läggs på längre promenader och ännu mer träning. Då kan det bli tre-fyra timmar aktiv tid.

Kom på att jag glömt räkna in lunchrastningen, men den är bara på tio minuter.

Har också dåligt samvete för att jag inte varit aktiv med vovvsen den senaste tiden:(. Dock har varit lite nere så det finns ju en förklaring men det ska skärpas till nu! Nu börjar ju dock skolan på måndag och jag bor på internat och får inte ha hunden på skolan så då blir det lite dåligt med tid igen:(.

Såhär hade jag tänkt mig en normal vecka:
Måndag: Gå MINST en timme i skog där han springer lös och med lite lydnad samtidigt. Detta på förmiddagen innan skolan börjar.
Tisdag:
Onsdag: Cykla minst 30-40 min + lydnad i minst 30 min (kvällen efter skolan).
Torsdag:
Fredag: Gå i skogen minst 1,5 h så han får springa lös eller cykla 40-50 min (eftermiddag efter skolan)
Lördag: Gå långpromenad på minst 2,5 h i skogen (han springer lös) + lite lydnad och sök under tiden
Söndag: Samma som ovan

Såklart så får de gå ut och kissa under fler gånger på dygnet. Ska även försöka komma hem fler dagar i veckan, gärna varje dag. Vi försöker även träna spår en gång i veckan. Ser det väldigt elakt ut? De går även i en "hundgård" några timmar per dag. Den är mera som en hage eftersom att den är så stor. Det är en liten blandras hund på 8,5 kg. Bischon frisé, bischon havanais, cotton le teur, lhasa apso, yorkshire terrier:angel:.

Goliat brukar väl i genomsnitt få 2 timmar av min tid varje dag.
Jag brukar försöka räkna ihop dagens aktiviteter och se så att han har fått detta, det är lite av min "smärtgräns".
En inaktiv dag brukar han få 45 minuters promenad på morgonen, lika lång efter lunch, lite klickerträning inomhus och sen en rastning runt kvarteret på kvällskvisten (+morgon och kvällskiss ute på gräsmattan). Sen gosar vi inte speciellt mycket då han inte är överdrivet förtjust i det, men han får alltid sova i sängen och följer med vart jag än går (om jag går till kompisar osv). Jag har förmånen att bo så att han kan vara lös en hel del när vi är på promenad så under promenaderna brukar jag träna lite inkallning, kasta boll, köra lite lydnad och träna "gå fint" vid människomöten etc.

En aktiv dag brukar vi antingen ta en längre promenad på 1,5-2 timmar eller åka upp till klubben och träna. Aktiva dagar blir ungefär 3 gånger i veckan.
När jag åker till klubben slukar det kanske 4 timmar av min dag, då det är ganska omständigt att ta sej dit. När man väl är där brukar det kunna vara svårt att slita sej därifrån.

Annars åker vi ju på utställning och går på kurser när tillfälle ges.

För tillfället får inte mina hundar alls det dem behöver, något jag är väl medveten om. Skolan ställer till det ganska mycket eftersom jag får lägga ca 4 timmar om dagen bara på att pendla...

Men nu håller vi på att flytta vilket ändrar allt. Då kan jag inte längre slänga ut dem på gården och låta dem rasta sig själva, nu är de promenader som gäller och det känns skönt.

Men vi är ganska mycket ute i stallet, 2 timmar om dagen minst och då är dem alltid med. Sen gör jag relativt mycket inomhusaktivering med aktiveringsspel och godissök eftersom den ena fryser om vi är ute länge... Försöker gå långa promenader på helgerna och när vädret tillåter cyklar vi ganska mycket, dessutom är dem med på ridturer.

Ska väl dessutom tillägga att den ena fortfarande hämtar sig från sjukdom och därför är hon relativt slö trots en aktiv ras.

Jag Har också haft dessa tankar många gånger.Jag menar,hur vet man om hunden får tillräckligt igentligen?Mår hundar verkligen dåligt av att inte träna?Är en hund lyckligare om man gör si eller så.

Jag har helt slutat att jämföra mig med andra eftersom det varierar så fruktansvärt på vilken hund man har,hur engagerad man är,hur mycket tid man vill lägga mm mm.Jag tror att man märker om hunden är understimulerad om de inte är glada eller lägger sig till med massa olater.

Jag försöker hålla mig till veckoregler lite istället.Och detta är ungefär såhär:

1-2 ggr i veckan åker vi till skogen(bor i stan)där hon får springa av sig ordentligt i 1-2 timmar.
Minst en gång i veckan får hon träffa någon annan hund att leka med
Varje dag gäller en långpromenad på minst 1 timme och oftast är hon då lös halva rundan om det stämmer med att vi inte möter en massa folk.
Lydnadsträning 2 ggr i veckan ordentligt,men sen även lite olika moment på promenaderna dagligen.
Spårar eller godissök ute ca 1 gång i veckan
Smålek och bus både inne och ute efter humör.
Inne får hon dagligen 1 ben(varierar med köpta,märgben eller grisöron)
har två aktivitetsspel samt aktivitetsboll som används ganska flitigt
Pälsvården består enbart av duschning ca varannan vecka
Kloklippning en gång i veckan
Godislet i lägenheten 2-3 ggr i veckan
Kel och mys är svårt att räkna på,men säkert en timme dagligen om man lägger ihop tiden
Utevistelser med kissrundor och promenader i övrigt brukar läggas 4-5 timmar efter att vi kom in från förra rundan.

Hon är själv ganska sällan då sambon och jag jobbar olika tider.1-2 ggr i veckan kan det bli ca 3 timmar då sambon börjar tidigt och jag slutar på morgonen vid 08.00.Annars är hon själv hemma någon timme då och då när jag extrajobbar eller handlar.Oftast är hon med till vänner och bekanta men har vid få enstaka tillfällen vart själv 5-6 timmar om vi vart på fest eller vart på bio med resturangbesök.

Jag tycker själv att min hund har ett ganska skönt liv och jag har en glad,snäll hund som både är busig och kan koppla av.Jag tror det märks väl om de inte trivs i tillvaron.

Glömde att sambon, beroende på väglag ,brukar åka inlines med henne ca en halvtimme ett par ggr i veckan också...

Hunden är för övrigt en blandras (golden,labrador,schäfer) på snart 2 år

Har en goldenhane på 15 månader.

På morgonen tar vi alltid en lång promenad på minst en timme i skogen. En gång i veckan ungefär lägger jag ett spår i början av promenaden så får han gå det i slutet. Spårar vi inte bakar jag in lydnad i kanske 10-20 min. Han är alltid lös i skogen så han springer runt och motionerar sig själv. Brukar gömma mig så får han leta också.

Sen på eftermiddagen är vi ute och går allt mellan 30 min till en timme. Bara ren promenad. Har jag inte kört lydnad el spår på morgonen kan jag köra det då ist. Jobbar kväll, så jobbar jag lämnar jag hunden hos mina föräldrar efter promenaden och sen åker till jobbet. Då tar dom ut honom runt 8-9 för en kissrunda, sen hämtar jag honom vid tiotiden.

Är jag ledig går vi hem och vilar och så ut på en 20min runda senare på kvällen. Sen vid tolv-ett på natten går vi bara ett varv runt lägenhetshusen så han får kissa. Tar max 5 min.

På helgerna har ofta mina föräldrar honom och går promenader med, men ser i stort sett ut som på vardagarna. Kan hända att han aktiveras lite mindre om helger jag är ledig, då vill jag bara ta det lugnt.
Mamma kan ta med honom och springa ibland också.

Har inget dåligt samvete när vi är hemma, han ligger oftast och sover och skulle han vara vaken brukar han få någon leksak att aktivera huvudet med.
Han är väldigt klängig och ligger ofta med mig i soffan och myser.

Jag har en 9 månader gammal saluki, så det är ju ingen arbetsnarkoman psykiskt - men ett stort behov av att röra sig har hon.
På vardagarna går vi 2x ½-timme och kanske lite lydnadsträning eller annan tankekrävande övning ett litet tag, sällan mer än 15 minuter.
På lediga dagar går vi 1-2 timmarspromenader.

"Aktiv tid" med henne (gos, pälsvård osv) blir väl några timmar per dag. Ofta ligger jag på sängen med datorn på kvällarna och då lägger hon sig bredvid mig och myser. Hon har inget enormt behov av att bli aktivt klappad, men hon ligger mer än gärna nära eller på mig väldigt mycket.

Jag är hemma utan att hon står i fokus väldigt mycket. När jag sitter vid datorn (större delarna av kvällarna), när jag lagar mat eller pratar i telefon... Ungefär så. Hon sover hela nätterna från 11 på kvällen till senast 10 på dagen, men ingenting på dagarna om hon inte blivit rejält uttröttad.

Utöver detta försöker jag även släppa henne lös så ofta som möjligt. När vädret tillåter blir det varje dag - annars så fort det är tillräckligt varmt.

Mina hundar;

Ådi, 19 månader, hane, beagle
Kaxa, 4,5 år, tik, beagle

I första hand så jagar vi med dem under jaktsäsongen så länge vader och varg tillåter.
då blir det jakt ca 3 gånger i veckan, annars är de med på jobbet där de springer lösa. promenad (om man räknar ihop under hela dagen) ca.2 timmar.
Söndag kväll är det 2,5 timmars agilityträning för ådi.

Eftersom jag studerar så är jag hemma ganka mycket så det känns skönt att säga att jag inte behöver lämna dem hemma ensama särskillt mycket, och nu när min sambo för tillfället är arbetslös så är de ensama ännu mindre.

Förstår vad du menar när det känns som om hunden inte får nog med tid, men jag kan trösta mig med att de är som lykligast bara de får vara med. :idea:

Mina hundar är fantastiskt lata och går och lägger sig vid 22, går upp och kissar vid 07 och somnar sedan om (om det inte är jakt eller utställning) och sover fram till 11 kanske, om man inte väcker dom.

:bow:

Tack alla för era svar! Roligt att höra om era dagar.

När jag läser dem så ser jag att vi nog är ganska "normala" med Keo:
Precis som liljekonvall är det nog egentligen veckoschema som gäller, men såhär ser en normal dag ofta ut. Allt varierar ju, naturligtvis.

Welsh springer spaniel, 9 månader:
Ca 30-45 minuter promenad på morgonen. Innehåller godisletandet eller lite "minilydnad", men mest vill han upptäcka hela världen på nytt varje morgon och är ganska svår att få kontakt med. Det är nosen i backen och undersöka varje sten som gäller.

Så blir det lite lek och mat och pyssel när vi kommer in, alla äter frukost och sedan är det arbete som gäller. Då brukar han tugga ben eller sova, säger till om han är uttråkad: då hämtar han en sko och lägger i sängen. Ofta resulterar det i att någon av oss leker eller kampar en stund med honom, eller går runt kvarteret. (Han har tränat oss väl, jag vet...)

Så blir det en längre lunchpromenad på ca 1 timme. Är jag hemma har jag några gånger/veckan lagt ett eller några korta spår som är "lagoma" till lunchpromenaden.

På kvällen träffar han ofta "gänget vid kulturminnet" och springer lös och leker med X antal andra hundar av varierande ålder, storlek och leklust. Det blir ungefär 1 timme-1,5 timmar med promenad dit, lek och så promenad hem.

På helgerna är det kurs samt resa till semesterhuset där det finns trädgård att springa runt i. Då besöker vi ofta BHK en gång till för lite enskild träning på plan.

Insprängt på alla dagar finns ungefär 30 minuter gos, 10 minuter pälsvård/kloklipp/tandborstning osv, 20 minuter "minilydnad" uppdelat i korta pass, samt kisserundor då och då.

Han är i stort sett aldrig ensam, sambon jobbar hemma. Oftast är han med när vi ska någonstans, går vi på fest eller gör hundfri aktivitet har han varit hemma max 3 timmar själv. Det har hänt 2 gånger. Varje vecka är han själv när vi handlar (ungefär 30 minuter-1 timme 2 ggr/veckan), det är tradition och tvång på att vi gör det tillsammans. Som tur är har han noll problem med ensamhet trots att det inte händer så ofta. *puh*

/Syrsa

Exakt det där går jag oxå och grubblar på! Känner mig som värsta oangagerade "latmatten" så fort jag sätter mig vid datorn, tv.n etc!

När jag läser era inlägg blir jag lugnare! :laugh:

Efterssom jag är hemma på dagarna pga sjukskrivning, så är vi tillsammans hela tiden, och även det är en grund till ångest för mig, efterssom jag då känner en press på mig att ha all tid i världen till att aktivera henne och få henne att bli den "perfekta" hunden... Men man orkar ju inte hålla på jämt och ständigt heller, ivarje fall gör inte jag det.

Vi brukar gå en promenad varje morgon ca en timme där hon får springa lös i skogen, och jag gömmer mig, jag gömmer godis, vi kastar pinnar,osv. Sen på eftermiddagen blir det en kortare promenad ute igen , samt att hon springer ut och in själv flera ggr om dagen och snabbrastar sig själv. Bor mitt ute i skogen så det är ingen risk med att släppa ut henne själv korta stunder.

Dessemellan gör vi lite lekar innomhus som tex: söka godis, rulla boll som hon måste vänta på att få tillåtelse att hämta , dragkamper osv. Ibland åker vi iväg och träffar en hop andra hundar och då blir det full race, och efter såna träffar brukar hon vara rätt så nöjd på några större aktiviteter resten av dagen! :laugh: Sen blir det en massa mysstunder efterssom hon älskar att ligga nära sin matte och bli ompysslad med, och detsamma gör matten! :love:

Det inte har blivit av nån ensamhetsträning av ännu, det är väl det som ligger på mest nu. Skulle ha börjat för länge sen, men det har bara inte blivit av,trots att jag egentligen har all tid i världen,suck! Hon är så himla kär i sin matte så jag gruvar mig lite för det faktiskt, men jag vet ju att det bara blir värre ju längre jag väntar...Måste ta tag i detta nu!!

Ha de så bra med era kära hundar govänner! :)

Mina sover ganska lite egentligen, men de vilar större delen av dygnet. De tillbringar sina dagar i lunchrummet på jobbet och då händer det inte mycket, men de sover inte direkt heller. Rottisen håller koll så att ingen annan än personalen går ut på lagret och Schäfern är allmänt nyfiken. Hemma sover de i princip jämt.

Våra dagar ser lite annorlunda ut beroende på omdet är träning eller inte. Dagar utan träning går vi en promenad på en timme på morgonen. Vi kör lite boll och kondition. Efter det åker vi till jobbet och så ligger de där i sju-åtta timmar. Efter jobbet är jag trött så det blir inte så mycket utan vi leker och kör boll en halvtimme eller så. Allt detta gör jag med båda hundarna samtidigt. Rottisen deltar dock inte direkt aktivt i leken.

Träningsdagar brukar bollen och lekandet utgå och ersättas med träning. Minst ett pass lydnad och oftast också ett pass skydd. Det tar inte så lång tid utan allt som allt är min hund aktiv 30 min skulle jag tro, men skyddet är tröttande och även i lydnaden ska det vara fullt ös. Själva träningen kan dock pågå i många timmar för allas hundar ska ju köras. Kan vi köra skydd två-tre gånger i veckan är jag nöjd. Mina arbetstider ställer till det. Rottisen tränas inte alls så hon hänger bara med.

När det är snöfritt spårar jag de dagar vi inte har skyddsträning. Jag vill ha minst två spårdagar per vecka, gärna tre. Någon dag är det ledigt för då vill jag bara slappa. Vissa veckor blir det mindre träning också för att jag jobbar mer.

I genomsnitt tror jag att jag är aktiv med Schäfern två timmar per dag. Med rottisen blir det nog bara en timme och det är promenaden och lite lek. Gosar gör vi en del varje dag, men det är inte så mycket. Föredrar att ha hundar som inte känger och måste ligga i knäet. Rottisen får dock sova i sängen när hon behöver extra närhet och Schäfern får komma upp och mysa en stund varje kväll.

Inaktiv, vaken hemmatid är kanske sex timmar per dag. Jag är inte hemma så mycket.

va det inte arbetande brukshund du hade, som skall jobba tvunget JOBBA ,
Det va ju så viktigt

va det inte arbetande brukshund du hade, som skall jobba tvunget JOBBA ,
Det va ju så viktigt

Fast ca 1000 gånger har Jadzia också skrivit att Hennes råtta är skräp... Och att det är DÄRFÖR hon tycker att uppfödare och valpköpare ska jobba för en bättre ras. Comprende?

Ja, hunden är usel. Hade hon varit tränings-och tävlingsbar hade jag kört henne för fullt men hon varken vill eller har mentaliteten som krävs. Så här ska inte en rottis vara.

Jag har en 7månader gammal saluki valp.

Han är med mig i princip dynet runt, kanske händer 1gång i veckan han är hemma med killen men annars bruka han få sölja med på jobbet.

Vi tar väl minst 2promenader per dag som är på minst 1halv timme beroende på tid. sen släpps han varje dag, Väldigt väldigt sällan det händer att han inte blivit släppt 1dag.

Som aktivitet är det väl lite lydnad nån gång i veckan.
Sen som alla andra blir det 1dag i veckan ungefär man ägnar sig till kloklippning, borstning kollar igenom öron och sånt.

Min Japanese chin på drygt 1,5år

sover väl mest:p Ne men han är sån hund som följer med verkligen överallt men om man är hemma hos non där hundarna kan springa fritt så ligger han hellre inne och blir om pysslad.

Tränar inge med han, Det ända han kan är väl nej och sånt så han vet vad han får och inte får göra, för annars kan han inge endast sitt om man har en korv bit i handen. Men han trivs med sitt liv så varför lägga in tråkigt träning?:P

Sen blir det kloklippning bad och kolla öron mm 1 gång i veckan, Borstar gör jag minst 1-2ggr veckan.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 899
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 048
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
646
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka