vad gör ni med era hundar?

Sv: vad gör ni med era hundar?

Aningsfull skrev:
Jag vet inte.. Min hund är så pass hysteriskt lagd. Hon är bara ingen tävlingsindivid.
Vi har skitkul när vi tränar hemma. Hon är lättlärd, väldigt *host*aktiv. Men sen är hon så pass reserverad och rädd för både främmande människor och hundar att det känns mer aktuellt att försöka få henne att funka i vardagen först.
Hon skulle 0:a varenda tandvisning kan jag då säga. :angel:

Ok, då förstår jag. Bäst att fortsätta träna hemma utan massa extra stress.

Jag tycker annars det är synd att så många inte tränar vardagslydnad och tävlingslydnad med sina hundar bara för att de är små.
 
Sv: vad gör ni med era hundar?

Hemma tränar vi "tävlingslydnad" om man kan kalla det så. Vi tränar linförighet, fritt följ, läggande och ställande under gång, platsliggning, sitt stanna kvar, stå stanna kvar osv. Men med tanke på att hon inte frivilligt går nära en främmande människa så känns tävlingsbiten alldeles för långt borta.
Men lika bra att fortsätta träna och hoppas på mirakel. :angel: :D Då har man i alla fall dom bitarna på plats. Men det känns ju onödigt att ens gå in i ringen om man vet att hunden inte kan genomföra alla moment.
Men visst finns ju förhoppningarna. Om än dom känns väldigt små just nu.
 
Sv: vad gör ni med era hundar?

Jag har en Breton (stående fågelhund) så givetvis blir det en hel del jakt och när det inte är jakt blir det träning inför jakten. Vi går ju även jaktprov. Träningen inför jakten/jaktproven består av "vanlig" dressyr, kontaktövningar och givetvis mycke fokus på den specialdressyr som behövs för stående fågelhundar. Sedan tillkommer givetvis motionsträning.

Några utställningar har det också blivit. Och givtvis far vi på de träffar som klubben anordnar!

I övrigt så är hunden med på det mesta jag gör och är även min lilla gosévovve hemma framför tv:n :)
 
Sv: vad gör ni med era hundar?

Jag har en whippet som jag ställer ut lite grann. Annars så blir det mest långpromenader med lite lydnad ute samt att hitta olika saker som jag gömmer m.m. Har provat agility med henne men hon tyckte det var pest. Så det var lite trist.
 
Sv: vad gör ni med era hundar?

Men tänk vad oslagbara ni kommer vara den dag hon fixar att prova på att tävla. Så mycket som ni har hunnit träna. :D :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 245
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 682
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 865
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp