Vad gör ni med era hopphästar så här mitt i vintern?

Cyllene

Trådstartare
Här är det 1 dm is över allt och svinkallt mest hela tiden, så just nu är det vidrigt. :(

Sedan en vecka tillbaks har jag satt igång 2 av mina på helfart (så gott det går vill säga). I distriktet har vi första tävlingen i början på februari så det gäller att få lite ridet i kylan.

Sen förra torsdagen så har jag varit i ridhus med dem varannan dag ungefär. Vi har tre ridbanor med hinder hemma, men de är ju bara att glömma nu! :crazy:

Den äldsta gick en hoppträning i lördags med mycket studsserier och lite relaterade avstånd. Imorgon ska både 4-åringen och 7-åringen på hoppträning. Ingen av dem ska hoppa särskilt mycket utan åker mest för att få rida på vettigt underlag samt miljöträning som båda behöver.

På söndag är det en clear round på klubben som har tävlingen i februari så då får båda gå varsin runda på låga höjder för att få tjuvträna på hindren.

Efter söndagen så blir det en lugnare vecka med förhoppningsvis bättre underlag. *Please*

Så för att vara i februari så är mina igång rätt bra känns det som. Så ofta som jag tränar nu gör jag aldrig någon annan tid på året! Dock är den ena hästen till salu och måste igång ordentligt och den andra ska ev säljas och jag har därför höjt farten lite på hans utbildning...

Min tredje vilar men ska sättas igång så fort underlaget blir bättre och jag får lite tid.

/C

Sv: Vad gör ni med era hopphästar så här mitt i vintern?

Håller med, det är verkligen vidrigt att försöka hålla igång hästarna nu.

Min ponny har haft det lite halvlugnt hela vintern, inte vilat helt men gått på halvfart. Vait i ridhuset ett par gånger nu senaste tiden för att få rida lite ordentligt och hoppa lite innan säsongen kommer igång.

Hon är även till salu så, aa vill hålla henne i trim. OCh blir hon inte såld ska hon ut och tävla med en annan tjej.

Men det är tungt att åka till ridhus, tar ju mkt tid. Om det bara vore ridningen så vore det en annan sak men det blir ju mkt mer omkring.

Träningen går ju nu mest ut på styrketräning samt att lugna ner ponnyn lite. ;) Är ju alltid extra roligt att hoppa efter vinteruppehållet, så.. lydnad! :D

De gör inte så jättemycket tyvärr... :smirk:

Jag har satt igång Resume efter vintervilan (ca tre veckor). Det blir utflykter till ridhuset några gånger i veckan. I övrigt försöker jag rida hemma så gott det går. Idag var det iskallt, stenhårt och jättemörkt, så jag var ute och skrittade en sväng barbacka med en filt över mig och hästen. Kanske inte så högkvalitativ träning direkt...

Den andra vilar ännu men ska väl snart igång efter en månads vila, vilket hon nog behövde. Ska även sätta igång hennes treårige son nu (tog premiärtur med sadel idag faktiskt efter att vi varit på shoppingrunda och hittat en lämplig sadel).

Jag hade tänkt tävla i början av februari, men det får vänta lite, så nu siktar jag på slutet av februari istället.

Hoppträningarna kommer igång i mitten av februari och dressyrträningen om två veckor.

Är det L. S-fyraåringen du ev ska sälja?

*Håller tummarna för bättre underlag... * ;)

Nu är ju min iofs fälttävlanshäst.....
men jag har inte så himla dåligt underlag, finns kvar en hel del snö så jag rider ute och galopperar, samt trimmar mkt dressyr och banhoppning inne.

Hade första tävlingen i trettonhelgen, och första dressyrtävlingen om två veckor. Ihelgen åker jag på hoppträning osv.
Så jag har inte alls svårt att hålla igång hästen :D

Nu har det börjat snöa här. Frågan är om jag kan komma iväg på någon träning över huvudtaget! :crazy:

Jo, det är lilla L.S som kanske ska säljas. Ett väldigt kanske... Vill såklart inte men som det är nu räcker inte tiden till. Tyskan kommer jag rent känslomässigt sätt aldrig kunna sälja. Men jag försöker hela tiden att tänka att jag har honom på utbildning så får vi se hur läget ser ut i sommar. Beror på ekonomi och tid... Men han är ju en riktig liten klippa så det blir svårt. Första gången jag måste sälja häst sen jag sålde min ponny 1993! :eek:

När jag läste ditt inlägg tänkte jag "tänk om det ändå kunde börja snöa här så man iaf kan rida lite mer" Och vad händer? Jo, det har börjat snöa! :D

Har privat ridhus så det bli rmycket ridning där. Mycket trimma på backen, hoppa små hinder,styrkeövningar.

Inte första tävlingen förrän i början på mars så för min del e det gott om tid. Men då ska hon gå 130 klasser.

Har urusla träningsmöjligheter där jag har min häst under vintertid så det blir inte mkt gjort alls.... :(

jag har ju ridhus nudå..hoppade första gången i år idag....o han är i full gång...

Tränar o trimmar och försöker att utbilda oss, han har ett par luckor i utbildingen som måste täppas igen.

Nu har jag dessutom släpat fram bommar och har börjat träna med dom, alltså inte hoppa men cavaletti, vi har dock hoppat studs ett par gånger när underlaget tillåtit det. Och första hoppträningen denna terminen har varit.

Första tävlingen är antagligen vecka 5, vecka fyra är det dessutom kanske hoppträning lördag och söndag.

Jag har en stor åker att rida på och funkar inte den så rider jag ut. Det går att rida i mer än skritt även om det är hårt i backen, hur klarade vagnshästarna sig som gick på asfalt år ut och år in? Bara man vänjer dem vid det och anpassar ridningen.

Det blir mkt skritt träning för mina pållar, och den ena hopptränas i ridhuset en gång i veckan.
Han ska med tävla i Feb.

jag hade ju ponny för typ 1 månad sen, och henne hade jag ju

inhyrd i ett stall där de hade ridhus. Så om jag köper någon ponny

snart kommer jag ha honom där. Där är det hur bra som helst, älskar

det stället :D

Jag har då också en fältishäst. Ingen tillgång till ridhus och svarta eftermiddagar gör att det är nästan omöjligt att hålla igång som jag brukar. Men trimma dressyr och galoppa på åkrarna fungerar iallafall eftersom det finns gatulysen brevid. Eftersom jag inte rider på så jätte hög nivå så fungerar det ännu. :D

Jag har haft relativt bra underlag fram tills igår när marken blev stenhård! Men nu har det börjat snöa så förhoppningsvis kommer det tillräckligt...

Min häst är i full gång och hoppträningen drog igång förra veckan. Hittills har vi kunnat hålla oss ute i skogen och galopperat rätt mycket, men nu är det som sagt stenhårt så nu blir det mer dressyr i ridhuset istället

Jag vet att det kanske känns lite orättvist, men våra hopp-hästar går på bete. De ska inte komma in förrens i slutet på februari eller början på mars. Våra första tävlingar börjar i maj, så det är ännu ingen panik. det ska kanske tilläggas att de gick ut på bete i oktober-november beroende på hur gamla de är och hur mycket skolning och tillridning de behövt.

Knappar in här

Ja min ena är mkt bra igâng, men sâ har jag ju annat klimat här i Belgien......samt att vi har en ny ryttare/tränare nu frân Amerika. Frân och med Februari ska jag jobba tillsammans med honom. Det här är min sista "lyxvinter" med eget ridhus m.m. Nästa vinter skrittar jag ocksâ runt i mörkret och väntar pâ bättre tider:D Men jag längtar efter att fâ rida ut och sânt ocksâ...

Sånt vill vi inte höra! Bete? Vad är det? 1 dm is med 1 dm nysnö på är vad vi har här!

Åkte hemifrån vid elva och kom hem nu. Hoppträning med två hästar.

4-åring har plötsligt fattat vad det går ut på och sög mot hindren. Nu är det slut på kaninhoppningen sa tränaren och höjde till hela 80 cm! Wow! :D Han var snäll och bockade lite här o där.

7-åringen däremot såg sin chans att ta igen att han inte kunnat röra sig så mycket ute. Bockade och brallade så dant efter hindren att han gick om kull en gång. Blir arg när jag tar tillbaks honom och börjar bocka ännumer... Inte lätt att rida relaterade avstånd då. Tävling i februari känns mkt avlägset. Ska till ridhus fr kväll och bara ligga och hoppa på en låg oxer på volt för att se om det går att dämpa honom!

min ponny har haft vintervila då jag skrittade henne nåra dar och så vilade hon litegrann, under 2 veckor. det var lagomt till nyår då det var typ -30 ute alltför ofta! :O

nu har vi börjat komma igång inför tävlingssäsongen. kör så mycket galoppträning som det går med tanke på kylan och underlag.. nu har dom plogat våran ridstig så den är förjävlig och går inte att rida på :( men när vi har tid och det inte är så kallt så rider vi till ett ställe en bit bort och galopperar :) sen kan man inte rida henne för mycket i ridhus för då blir hon less och FÖR lydig.. hon hoppar som bäst när hon är vild så det blir ca en-två dressyrdagar i veckan! jag tycker inte de är så kul att rida dressyr ändå så mig kvittar det :D

första hoppträningen var förra veckan, då skuttade vi bara litegrann över små räcken. lydnadsövning som min ponny inte förstod, varför inte bocka och busa så mycket som möjligt? ;) och andra hoppträningen var nu i veckan och den gick så bra som det kan gå, vi hoppade 1.30 så snart är vi redo för tävlingarna!

dock så börjar dom först sista helgen i mars och då har jag tänkt debutera msv B. så vi har ju som sagt ganska gott om tid att få upp en bra kondis och så :D lycka till alla som redan har haft turen att börja sin tävlingssäsong!

min häst är fullt igång och har redan tävlat för året, dock är det ju otroligt svårt att rida hemma nu, har varken ridhus elelr ridbana så jag rider mycket på öppna fält med henne men ibland tvingas vi rida på en volt i hagen... men hon har riktigt bra kondis trott sden ringa träningen.... eftersom hon var skadad i häöstas har inte hon vilat ngt över vintern, bara några dagar.

jag rider mina hemma så gott det går, måste hålla igång dom inför tävlings säsongen som snart drar igång, den ena ponnyn ska gå reg hoppnuing, frösta tävlingen är den 5 feb, alltså ganska så snart, men jag kommer inte iväg till någe ridhus pga av våran väg :( det är ren is, varken bilarna eller trnasporten grepar, det är juh en ren risk att köra på det. Får man upp lite fart går det bättre, men minsta man gör fel så åker både bil och transport iväg och det vill jag inte vara med om, vögarna varken sandas eller saltas, det är jätte jobbit och det är bara våran familj som klagar eftersom det är vi som vill köra hästarna på den, med vanlig bil går det om man bara kör lugnt, men vi kan inte betala att köpa så mkt grus/sand som det behövs för att göra en 2km lång väg halk fri. Det största problemet är att hela feb, ska det tydligen vara väldigt kalt och då ligger juh isen kvar, den får alltså aldrig en chans under all snö att smälta bort. :crazy: Jag mår inte bra av det här, inte en chans att jag tävlar mina ponnyer på reg höjd utan att hoppträna i veckorna, det känns som att jag komer sitta fast här ca 1 månad till och det är inte ens säkert att vädret blir bättre i mars. Ingen som har några tips åt mig? Känner att just nu blir jag över lyklig för vad som helst? tack! :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 410
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar