Vad gör ni med era hopphästar så här mitt i vintern?

Sv: Vad gör ni med era hopphästar så här mitt i vintern?

Jag har bara min unghäst igång just nu. Eg har jag uruselt underlag att rida på hemma, men tisdag, onsdag denne veckan var det träning så jag fick snällt dra igång unghästen för några veckor sedan för att han skulle vara klar för träningen. Vilket han också var, hgelt lysande och idel lovord från tränaren :)

Min andre, äldre häst, skrittas tillsvidare bara varannan dag, han är så pass ömfotad att det inte går att göra något annat på frusen barmark...

Hoppas kunna dra igång båda i slutet av januari riktigt ordentligt, första tävlingen i början av Mars.

Längar redan efter nästa vinter(nästan) då jag kommer att bo granne med ett privat ridhus där det alltid är ledigt och bra underlag :love:

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra... vår första start blir den 12:e feb. i Trollhättan om vädret tillåter. Det är en regionaltävling och det finns INGA clear-rounder elr lättare klasser innan 12:e feb! :mad:

Nåja, vi ska väl klara av att starta där utan att ha startat ngt lägre innan, men det stora problemet är att det e massa snö här och min ponny inte har ngr snösulor, för hovis hade inga vid förra skoningen!!!

Så det blir snöstyltor hela tiden... fasten det e minusgrader och lös-snö. "Varför åker du inte till ett ridhus då" undrar nog de flesta, men grejen e att mina föräldrar är lite svårövertalade. De tycker gott att jag kan ta det lugnt och låta ponnyn vila när underlaget är som det är, men jag vill ju ha igång honom så jag kan starta i februari!!

Suck... just nu känns det som om jag kan glömma den där tävlingen... :cry:

när det var sådär mkt snö gick det hur bra som helst att rida hemma. red då mest på stubbåkern där det går att göra allt möjligt, intervallträna/galoppträna för konditionen, dressyr eller bara rida lite lugnt.
vi har även en "bana" plogad runt hela åkern, som travhästarna körs på. den har varit jättebra den oxå.
för mer stillsamma ridturer med mkt skritt och klättring blev det skogen (vi har hur mkt stigar som helst).

men nu när det har varit blankis och ingen snö har det inte gått att göra såmkt förutom att skritta på vissa av stigarna i skogen.
idag har det kommit mkt snö men det är ju is under, hoppas bara att åkern är bra.

annars blir det ridhuset ca 1 gång/vecka, skulle gärna åka mer men har inte riktigt möjlighet till det alltid.
där passar vi på att köra markarbete och hoppning.

han vintervilade från mitten av november till slutet av december men är nu igång och vi var på en clear round hoppning förra helgen och hoppade 1 meter 2 gånger.
första tävlingen är en regional LC och LB den 28e januari, sen en clear round den 5e februari LB och LB och sen är inte nästa förrän en regional i början av mars.

ska börja åka på hoppträningarna på klubben snart oxå, bara jag har skjuts.

det är en nybliven 5årig d-ponny.

Åhh, jag vet vad du känner, jag har haft "egen-häst-dröm" sen 6års åldern, dock inte förens nu(23år) sitter jag på min alldeles egna Nisse. Nisse köpte jag för mina mucka pengar från lumpen, självklart gjorde jag lumpen på K1, beriden högvakt;) När jag inte hade Nisse red jag på ridskola, var medryttare, jobbade i frankrikes mest framträdande stuteri/distans/fälttävlans stall, utb hästar på grundnivå på olikia uppdrag, hittade min universella ridstil o fick väldigt bra balans och "stort" perspektiv. Har ridit så mkt olika typer o storlekar så jag visste att vad jag ville ha. Nisse kommer fr bostallet, anna hassö i kristianstad och e 5 nu, När jag muckade tog jag jobb i stall och hade underbara träningsmöjligheter, fick honom till förmåneligt pris då min chef kände dem. Träna, tävla, utbilda var alltid planen, sen skulle jag ta pengarna o resa till Australien som oxå alltid varit dröm sedan långt långt tebax.

Nu sitter jag här med skitjobb, häst och hund, här blir inget5 sälja av, det bara går inte, den förnuftiga och rationella utgångsplanen har blivit begravd av kärlek till Nisse, Det skulle aldrig jag klara av!

.........eller?..........

jo
NIsse:love:

Cyllene skrev:
Nu har det börjat snöa här. Frågan är om jag kan komma iväg på någon träning över huvudtaget! :crazy:

Jo, det är lilla L.S som kanske ska säljas. Ett väldigt kanske... Vill såklart inte men som det är nu räcker inte tiden till. Tyskan kommer jag rent känslomässigt sätt aldrig kunna sälja. Men jag försöker hela tiden att tänka att jag har honom på utbildning så får vi se hur läget ser ut i sommar. Beror på ekonomi och tid... Men han är ju en riktig liten klippa så det blir svårt. Första gången jag måste sälja häst sen jag sålde min ponny 1993! :eek:

Här har vi fullt med åkrar med snö som går utmärkt att rida på:bow: och nu kan man höja hindren på åkrarna lite grann, för dom ser ju lika höga ut som förut med all snö:angel:

Tycker det är ganska lätt att hålla igång min. Iofs har vi ridhus men där är jag bara två ggr vecka.. 1 dressyr pass och ett hopp/markarbete. Resten rider jag ut. Vi har iofs en galoppbana runt anläggningen som dom fixar med traktor så det brukar bli okej underlag. Annars pulsar jag på ängarna, rider i skoterspåren, vägarna är tillochmed okej att trava på så här års.. Nu bor ju jag i Dalarna och ni längre söder ut kanske inte har lika mkt snö och därför inte lika lätt att hålla igång era pållar :angel:

Har igång min häst nästan helt ut..Skrittar till ridhuset när det är hårt i marken, rider på en äng när det är snö (det älskar hon) och mamma brukar "powerwalka" med henne vissa mornar. Hon har lite sämre kondis än vanligt fast inte så mycket..

Tycker nästan att det är lättare att hålla igång hästen på vintern när man kan pulsa i snön och så :idea: Klart att det är lite jobbigt vissa dagar när det regnar och är ishalka men då rider man bara i ridhuset :)

Förstår inte problemet med is. Is är ett kanonunderlag att t.ex ut och trava på mm, vet inte om du bor söderöver.
Mina erfarenheter från de södra delarna av Sverige är att man där är alltför dåliga på att sko hästarna med riktiga vinterskor dvs med 4-6brodd i varje sko och att man därför får problem så fort det fryser på.

Jag försöker hålla igång honom som vanligt under vintern, i den mån det går. Han får 1 vecka ledigt precis vid jul. Då hästen är 89:a är det dock så att han inte ska stå ngn längre tid utan lederna ska hållas mjuka :D Besides, han blir väldigt pigg av att stå.

Annars rider jag på. 2 dar / vecka i ridhus då det är möjligt, resten är bara att klä på sig och hästen och ge sig ut. Gilla läget, tror jag det kallas, när marken är isfrusen och stenhård och det endast går att skritta. Dessa perioder kmr ju oftast ngn gång under vintern. Lycka är när det finns snö, då brukar jag & hästen försöka trava på rätt bra. Men visst önskar man sig ett ridhus på vintern, så man skulle slippa behöva åka transp upp.

Jag brukar tänka så här: Alla varma, härliga utomhustävlingar som väntar på våren! Då är det värt att man hållit igång och kämpat på vintern när det känts kallt & tungt ibland!

jaa man tackar gudarna för att man bor med skrittmaskin och ridhus.:bow: min pålla är helt igång kan man väll säga.
Första tävlingen blir nästa helg eller vi har eg. redan tävlat för i år, 2 Clear Rounder.. och nu till helgen ska vi på kickoff träning för "Ankan" på ridklubben. känns kul att komma igång igen:banana:

Har ganska stora möjligheter att sätta igång mitt lilla pyre. Har dels två paddockar, ett ridhus och massa underbara ängar att rida på. Det är visserligen snöigt och halt, men i ridhuset är det lite ljummet och där finns det massa hinder att plocka fram. Känner mig lite lyxig och tycker synd om alla som inte har möjlighet att rida pga. vädret.. :crazy:

kl
min häst rids lite lagom (skritt o trav i snitt 30 min om dan). har galoppförbud tills den 7 februari.
Men det är för att han har vart skadad, har dock inte tappat mkt i kondis och har biffat upp sig istället för att tappa muskler :confused:

jag håller med dig när det gäller underlag! det går ju hur bra som helst att rida i den djupa fina snön! dessutom är det bra styketräning för hästen! många tror att det är farligt för hästens ben att rida på is, men det stämmer ju inte, det är jättebra svikt i is! och varför ställa ner hästen i vila under vintern? en häst håller ju bättre och mår bättre av att vara i kondition året om.

ha d

De flesta som ställer av sina hästar på vintern har ju tävlingshästar, så även jag.. eftersom tävlingarna håller på i princip hela året förutom första/sista månaderna på året så blir det ju att dom är igång hela året förutom just på vintern. det blir mycket resor och sånt och det tar ju såklart på dom.. varför inte ge dom lite vila på vintern medan tävlingarna har uppehåll?? tycker det passar bra att ställa av min ponny då. så är hon pigg och uppvilad inför en ny tävlingssäsong :)

min´häst är helt igång just nu.. han hade vinterfila oktober-december då han va skadad :( men nu är han fullt igång igen och ska tävla på sönda första gången på 6! månader.. ( Vi tävlade 130 i höstas) men vi har bra träningsmöjligheter m ridhus/paddock och stora fina fält att rida på när snön är framme!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 410
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar