Vad gör ni med era 3 åringar?

P

Panter

Som rubriken säger, vad gör ni med era 3 åringar? (4 till våren)

Rider ni? eller låter ni dom vila nu? Hur ofta tider ni?

Tränar ni longering? tömkörning? löshoppning eller något annat?

När ska ni börja rida in eller när red ni in dom?

Sv: Vad gör ni med era 3 åringar?

Jag har ett quartersto. Hon är inriden sen senvår-sommaren. Jag är tränar henne tre gånger i veckan på banan, två gånger ute (kondition) och två vila.

Jag longerar en gång i veckan och löshoppar henne mest på skoj. Eftersom hon ska bli reining häst.

Jag har ett halvblodssto född 7 april 2002, som skadade sig i våras, hon gick omkull i hagen och kraschade mot en stor sten så en muskel i bogen blev krossad. Hon har alltså varit sjukskriven hela sommaren och nu får jag sätta igång henne försiktigt men jag har haft lite dåligt med tid.:(

Men nu ska här bli andra bullar en tjej som är lättare än jag ska hjälpa mej att börja rida henne så smått och så ska jag börja tömköra henne och longera. Jag har gjort det några ggr bara lite sporadiskt.:smirk:

Det vore kul om vi kunde fortsätta den här tråden så kan man få lite inspiration av varandra.:banana:

Min treåring är "inriden" så till vida att han är styrbar i skritt och trav, går snällt ut i skogen med sällskapshäst. Har inte hunnit längre pga massa saker, ffa så opererade vi bort en benbit i hasen i maj, så våren och sommaren försvann lite. Påbörjade inridningen förra vintern runt nyår, men då handlade det mest om att sitta på i fem minuter. Nu under hösten har jag gjort så mkt jag hunnit med jobb, skola, mörker, och nu is också... suck. Har varierat ridningen med promenader, tömkörning, lite longering, fast mest i uppvärmnings-/avrastningssyfte innan ridning. Löshoppade regelbundet förra vinter-våren så det kan vi, men nu var det ett tag sen.
Målet för nästa år är att han ska gå kvaliten i höst, vi missade ju treårstestet pga benbiten. Så nu hoppas jag på snö så man kan rida på vallarna!

Senast ändrad:

Puttar
Måste väl vara fler som har 3 åringar??

Mina treåringar blev inridna förra våren, gick sedan på bete hela sommaren och nu är de med i skogen på små promenader för hand lite på halvfart. Vi ska rida igång dem till jul är det tänkt.

min har haft 1,5 månads vila, och vilade ca 3 mån på sommarbete oxå (ngn skogspromenad då o då) satt på henne första gången häromdagen igen. ska sättas igång alldeles strax igen inför vårens kommande tävlingar.

min 3 åring har jag precis börjat rida in. Sitter på henne ca 5-10 minuter. 1 -2 ggr/veckan. Har även suttit på henne en liten stund i skogen.

Allt funkar bra, hon är lugn och sansad så jag räknar med att hon ska va "inriden" innan året är slut. Mål måste man ju ha :D

Tyvärr har jag haft ont om tid i höst och därför har hon fått stå tillbaka för de andra hästarna. Men nu är det hennes tur!
Det är en D-ponny. Welsh/arab

Min 3-åring tränar kondition 2 ggr/veckan, intervaller en dag, klättrar en dag, skrittar en dag, resten vila. Men han är travare.

Ârets treâringar, 3 skimmlar e: Parco, Cassini z och Carolus är pluttsmâ!! Dom kom in frân flocken för en mânad sedan. Dom har inte gjort ett skit än, knallar i skrittmaskinen det âr allt

I förrgår tömkörde jag på en skogsväg när en kompis till min dotter red på ponnyn. Det gick bra men ponnyn skrittar så sakta så treåringen ville gå först. Hon skrittar jättefort så jag hade jämt göra att hinna med.

I dag har jag varit ute på en skogspromenad med sadel och träns på, det var ännu jobbigare samma tempo över stock och sten, jag var helt slut. Det ska verkligen bli skönt när man kan sitta på istället.

Hon har haft sadel och träns på sig förut också vid longering och i stallet och promenader.

Men nu känns det som att vi har kommit igång lite ska försöka att vara lite reglebunden nu så vi kommer framåt.

Men nu töar det så jag hoppas bara att det inte blir halt och isigt.
Ska försöka komma iväg till ridhuset också för att longera lite eller tömköra på volt.

Har en halvblodsvalack e Donnerfly (född maj 02) som reds in i våras (började i mars). Korta ridpass på 10-15 minuter under april och fram till början på maj bara för att ha honom styrbar och ha testat honom i alla gångarter.

Sedan har han haft sommarlov resten av maj - september och nu i höst har vi enbart ridit ut, ca 2 ggr i veckan och max en halvtimmes ridning per gång, varierande tempo. Inga som helst problem så här långt. Planerar nu ett "vinterlov" med kanske några skrittpass men annars tömkörning och senare lite löshoppning. Sedan blir det förhoppningsvis igångsättning mer "på allvar" runt mars (längtar redan dit...).

Jag har en fyraåring...men som stått med föl till för ett par månader sen. Hon blev inriden som tre-åring och har sedan stått tills augusti....nu är hon igång fyra dagar i veckan...men inget hårt arbete. Mycket konditionsträning ute....löshoppning...hoppar låga hinder uppsutten....

min treåring ska snart börja hoppas under ryttare.

Han går ca 4 -5 ggr i veckan mellan 30 -60 min.
Han rids i alla gång arter samt även sidvärtes.

Ridningen varvas med löshoppning, longering och tömmkörning.

Han ska försöka kvalas till 4 års championaten.

Mitt treåriga arabsto vilar fr.o.m nu. Hon är dräktig & ska föla i början av april.
Innan hon åkte till hingst, så var hon skrittad uppsutten.
Sen blev det en vila, tills hon var konstaterad dräktig, 17 dygn. Därefter är hon skrittad & travad på bana.
Och skrittad i skogen, med & utan sällskap.
Nu är hon för tjock, & tung.
Ska säljas efter fölning/ avvänjning. Tanken är att då ska hon vara riden ngn månad, ungefär i samma omfattning som nu. Skrittad & travad litegrann.

Vad roligt det är att läsa hur olika långt vi har kommit.

Skönt att fler än jag inte ens kommit upp på ryggen än. Jag började känna panik för att jag inte har kommit längre (men hon harju varit skadad). Fast det gör väl inte så mycket det enda jag är lite ledsen över att jag inte har gjort så är det löshoppning, men hon hade även en skada i hasen när hon var liten (4 veckor) och blev mer eller mindre utdömd då så jag har medvetet undvikit hoppning än så länge men när vi kommit igång lite mer ska jag även börja löshoppa lite.

Nu har det blivit lite isigt hemma så det beror på hur det blir nu till vekan om jag kan ta ut henne då, annars får jag väl tömköra i hagen, skulle helst vilja åka till ridhuset men vägen dit är nog kanske inte farbar pga is, måste kontrollera det först.

min 3 åring reds till testet i våras o tog det lugnt efter det. Satte igång honom i september, nu motioneras han 2-3 ggr per vecka, uteritter med/utan sällskap trav/galopp ca 30-40 min, löslongerng, nåt pass på banan då o då ca 10-15 min, 30 min ridning under överinseende av min tränare en gång per månad, löshoppas o har hoppat uppsutten en gång (40 cm). Ska väl forsätta så fram till ivår då ridningen ska trappas upp till ytterligare ett par dagar i veckan, kvalitén i höst är målet.

Jag köpte min 3åring när hon var ohanterad, jag började greja med henne. Tillsist red jag in henne. Hoppade henne lite och märkte att hon var en diamant. Så mitt mål var 4års championatet. Mamma tyckte att det var onödigt men jag ville verkligen göra detta med henne. Så ca 1månad innan det var, så fick mamma betala in. Jag fick alla tre nollor på rad:)
När tävlingen äntligen var, så hade jag dubbelnolla, gick vidare till andra dagen och hade dubbelnolla då me. Men mina meriter räckte inte(har precis gått över till stor häst) Jag tog Daniel Zetterman iallafall;) Men är super nöjd. Nu får hon vila eftersom att jag har redan gjort allt med henne. Vill inte bränna ut henne, får ju spara henne till nästa år. Älskar denna häst otroligt mycket:love:

Senast ändrad av en moderator:

Hoppade "tävlingbana" på vår 3-åring igår, gick som smort 0 fel i 60 cm. Skall gå championat nästa år.:D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Piaff
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 405
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar