Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

S

snicksnack

Skulle va kul o veta hur mkt ni grejar/jobbar med era 1 åringar.

Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Ett åring hos mig kan stå uppbunden ordentligt, tas in ifrån hagen utan sällskap i stallet, har haft träns på sig i boxen, lite trafik van.
Och i denna åldern så lastar jag dom i transporten, och vi gör det ifrån början utan mellanvägg, sedan med och åker då även runda.

Jag besöker då även ett ridhus med ett åringen, där hästen får gå lös ett tag i ridhuset, och sedan åker vi hem.

När den är 1,5 år brukar jag börja att tömköra, det hänger allt på hur långt dom har kommit i utvecklingen. men då är det endast ca 10 min i skritt rakt fram samt halt och svänga till höger och vänster som gäller inget mer.

Vad jag INTE gör är att hålla på varje dag utan, 1-2 gånger i veckan inte mer. Och på en lek basis, inte blodigt allvar alltså.

Min är född i januari 06. Efter ett välförtjänt sommarlov ska vi nu sätta fart igen.
Vi har varit mycket i skogen i sällskap med äldre hästar och även själva framåt april.
Löshoppat en gång, tja hoppning, men gått över bommar utan matte. Bommar var från början ett jätteproblem men det har släppt nu, peppar peppar.
Jobbat mycket med läskiga saker då han är lite feg, prasslat med presenning, gått "nära" traktorn osv.
Stått i transport en gång, dock har vi inte åkt någonstans.

Nu vill jag:
Börja lite smått med tömkörning.
Ha honom i transporten fler gånger.
Besöka ridhus.
Under hösten kommer jag växla mellan träns, grimma och repgrimma.
Planen är att han ska Jobbas 2 ggr i veckan, däremot blir han hanterad dagligen då han äter sin kraft inne. (går på lösdrift)

Lätt att hämta i hagen.
Kan vara ensam i stallet.
Lastas i och ur utan problem.
Kan stå uppbunden i stallgången.
Haft träns på sig.
Tömkörs lite grann.
Sköter sig med hovslagaren.
Han är född i juli 06.

VA:eek:gör man så här mycket med åringar,det hade jag ingen aning om:confused:

Har ingen -06:a, men det här har jag gjort med mina 1-åringar när jag haft dem (senaste född -03, alltså gjordes detta vintern -03/-04)

Kunna vara själv i stallet och i hagen
Ledas utan problem
Tränsvan
Påbörjad tömkörning (skrittas och lär sig följa tygeltag)
Ledas över bommar/presenningar
Står lugnt o stilla uppbunden i stallgången
Lastas utan problem, och står lugnt i transporten
Lyfter på hovarna utan problem, och står snällt för hovslagaren
Leds långa promenader på grusvägar med trafik + i skogen (oftast i träns)
Lägger lättare "tyngd" på ryggen på dem (t.ex. så kan jag borsta högersidan när jag står på vänster sida, lägger armen över ryggen på dem o tynger ner lite)
MKT ledarskapsövningar (jag bestämmer i alla lägen, mina gränser ska följas) Detta bygger förtroende och tillit hos hästen för sin ägare/skötare, som gör att man undviker många problem i framtiden och slipper bli ifrågasatt/utmanad i sitt ledarskap.

Mkt pyssel och kel, i såväl hage som stall, och håller på med "arbete" ca 3-4 dagar/vecka, men allt på lek.
Det viktigaste är att vara lugn, tydlig, konsekvent och att ge hästen en positiv bild av att arbeta tillsammans med människan.

Senast ändrad:

Fullblod som kommer att ta det lite långsammare än sina övriga "klasskamrater":

Van att stå uppbunden i boxen och på gången.
Lastar utan medhjälpare.
Sadel och tränsvan.
Promenerar då och då.
Longering påbörjad.

Är själv gravid, men mina stalltjejer kommer att få sitta in honom nu under tidig vinter för att jag ska kunna rida in honom efter förlossningen. Han kommer dock inte att bli en av dem som startar i maj som tvååring, tänker ge honom till okt-nov som tvååring iaf. Sen får vi se om han är mogen då.

Min 1 åring jag hade kunde följande

Stå uppbunden själv utan problem.
Bli borstad
duschad
verkad
Ha träns grimma
Blivit lite longerad
Löshoppad
Tömkörning påbörjad
Kunna ledas till och från hagen utan problem

Gå och och gå själ och med andra

Träna lättare NH övningar
Samt lasta utan problem

Har en halvblods-korsning född 22 april -06.

Står snällt uppbunden själv
Leds till o från hage utan problem
Står i box själv
Kan stå ensam i stallet
Kan ta precis överallt på honom
Verkad o har tidvis även varit skodd fram
Lastad o körd i transport
Löshoppad
Tömkörs regelbundet
Inkörd och körs regelbundet utan några problem
Selas på o av utan problem
Hade täcke på häromdan (för första gång) utan bry sig
Står helt stilla när vagn kopplas på o av. (Tom utan att vara uppbunden när man kopplar av vagnen)

Ska tillägga att han arbetas bara kortare stunder ca. 3 ggr/v

krftor140.jpg

Står i box själv
Kan stå ensam i stallet
Löshoppad
Tömkörs regelbundet
Står helt stilla när vagn kopplas på o av. (Tom utan att vara uppbunden när man kopplar av vagnen)

krftor140.jpg

Är inte detta lite överkurs, kan det verkligen vara bra för en åring, det är ju bara en bebbe:eek:

Min direkta reaktion är att detta är alldeles för mycket! Man ska inte belasta och lägga på vikter på kroppen när den växer! Samma regel gäller för mänskliga barn som styrketränar- det är OK att använda sin egen kropp som tyngd(armhävningar osv), men inte alls bra att lägga till vikter!

För hästens skull hoppas jag att den inte är skodd nu- det är allt annat än hälsosamt att sko innan hovbenet är färdigvuxet. Det tror jag hovslagarna håller med mig om.

Hos ettåringar gäller det att lägga grunden för bra samarbete med människan- ge efter för tryck, miljöträna och lära in röskommandon.

Står i box själv
Kan stå ensam i stallet
Löshoppad
Tömkörs regelbundet

krftor140.jpg

:eek: Jesus, har du aldrig haft unghäst förut?

Är det verkligen nyttigt för en åring att göra så himla mkt. jag menar att köras regelbundet?? Vad blir det sen? att när hästen är 6 månader då ska vi ut å köra.
det kommer ju bara sjunka i åldern mer och mer om de ska fortsätta så här.
låt hästarna vara hästar tills de ialf är över 2. Visst kela, promenera och visa farliga saker är väl bara bra mn man ska ju inte belasta hästen. den har ju inte ens färdig växt ryggmuskulatur. tycker att detta är helt onödigt att lära hästen så tidigt att bli körd.

Nästan lite djurplågeri. Får ju inte glömma att hästen egentligen är ett vilt djur som vi har tagit bort det vilda och fria i. varför inte då låta dom få växa upp från barndomen ifred ialf.

Ja skodd!!! Han fick tåsko fram pga det dåliga vädret vi hade i vintras gjorde att hagarna blev dåliga. Han slet i leran ner tårna på fram + att han skrapade med framhovarna. Hellre det än risken att få bockhov!! ;) ELLER??

eller så sköter man verkningsintervaller, ser till att ungen rör på sig ordentligt och har en hovvårdare som vet vad fn denne håller på med.

/Migo
som rehabiliterat en 8 åring med fullt utvecklad bockhov.

KL

Hur gör ni första gången ni ska köra iväg med 1-åring i transporten? Min 1-åring går in i släpet utan problem men när dörrarna stängs blir hon ganska orolig. Därför har jag ännu inte vågat stänga in henne själv, utan stått kvar inne i transporten medan mamma stängt dörrarna och sen har vi öppnat och backat ut igen.

Men nu måste vi börja åka snart så hon vänjer sig vid det och nu är jag lite tveksam till hur jag ska fortsätta.

Jag har ännu inte lastat med mellanvägg och jag har alltså ännu inte kört iväg och jag har inte stängt in henne själv i släpet. Så i vilken ände ska jag börja?

Har ni några bra tips och erfarenheter att dela med er av?

Lät henne gå på lösdrift med vardaglig hantering som att leda och vara uppbunden iblan. Har inga krav på att den skall kunna stå ensam inne eller ute. Det kommer tids nog. Jag tycker det låter helt otroligt att ni andra gör såååå mkt med era åringar låt dom vara bebisar ett tag till. De kommer få och göra längre fram i livet ;) Tänkvärt:
3-åring / Förskolan
4-åring / Lågstadiet
5-åring / Mellan stad
6-åring / Högstadiet
7- åring / Gymnasiet
8-åring / Vuxen
Betänk detta och låt unghästarna få ta tid! Min är nu 2 och mår prima :)

Är inte detta lite överkurs, kan det verkligen vara bra för en åring, det är ju bara en bebbe:eek:

:eek: Jesus, har du aldrig haft unghäst förut?

Inom travet är detta inte ovanligt och då tävlas sen hästarna upp till 12 års ålder för att sen gå i avel eller bli ridhästar. Det är inte fel att börja tidigt om det görs med förstånd.

När min var ett fick hon mest lära sig bli hanterad med allt vad det innebär. Hon är av senväxande modell så vi väntade in henne. Satt in henne som 2,5 åring och inriden som 3 åring. Hon är nu 3,5 och jobbas varannan dag och med hårdare träning(clinic) en gång i månaden.

Svar på:
Är det verkligen nyttigt för en åring att göra så himla mkt. jag menar att köras regelbundet?? Vad blir det sen? att när hästen är 6 månader då ska vi ut å köra.
det kommer ju bara sjunka i åldern mer och mer om de ska fortsätta så här.
låt hästarna vara hästar tills de ialf är över 2. Visst kela, promenera och visa farliga saker är väl bara bra mn man ska ju inte belasta hästen. den har ju inte ens färdig växt ryggmuskulatur. tycker att detta är helt onödigt att lära hästen så tidigt att bli körd.

Nästan lite djurplågeri. Får ju inte glömma att hästen egentligen är ett vilt djur som vi har tagit bort det vilda och fria i. varför inte då låta dom få växa upp från barndomen ifred ialf.
+ några fler inlägg från andra!!!

Istället för att skriva ett nytt svar här, då jag PRECIS gjort det i den andra tråden som rosita startat (Tävla en åring!!!), kopierar jag här mitt svar (med några tillägg!) :

INNAN jag tog beslutet att köra in min unghäst var jag VÄLDIGT skeptisk! MEN efter att ha rådfrågat FLERTALET MYCKET KOMPETENTA veterinärer, uppfödare och kunniga hästmänniskor med låååång erfarenhet, tog jag beslutet. (Ska kanske tillägga att jag själv bor i Helsingborg, är 42 år, har hållt på med hästar i ca. 35 år, haft flertalet hästar, tävlat både hoppning o dressyr och känner mycket hästfolk.) Fick råden från SAMTLIGA tillfrågade, och det var en hel del, att det var det BÄSTA man kan göra med sin åring! De ÖNSKADE att fler gjorde på samma vis! Det hade förebyggt många skador!! (Tänk så många som rider in sina omusklade o "oarbetade" hästar som 2½-åringar!) Förr körde man nästan ALLTID in "halvbloden" tidigt! (Och det räcker att du går tillbaka o kollar bara något tiotal år!') I många länder gör man på detta vis fortfarande!

Sen får man ju faktiskt se från individ till individ!! Min hästs föräldrar är/var (mamman fick jag tyvärr avliva i feb.) riktiga arbetsmyror. Farfar Elmshorn är en arbetsnarkoman av stora mått, vilket hans avkommor oftast ärver. Min "lill-kille" är otroligt trygg i sig själv o tycker det är UR-KUL att "arbeta". Hade det inte varit så, så hade jag inte tänkt tanken ens! Detta är en häst som verkligen behöver stimuleras!! Som det är nu tömkörs han ca. 10-15 min i hage, på väg el. fält 1-2 ggr/v. Han körs ca. 10-15 min 1-2 ggr/v. Alltså någon vecka körs han 2 ggr o tömkörs 1 gång. Någon vecka tvärtom. Någon vecka körs han 1 gång o pysslas med ett par gånger, vilket oxå väl räknas som lite "arbete". OCH....JA, jag tar hänsyn till hur han mår och är. Han FÅR vila emellanåt. ALL annan tid går han ihop med ett gäng hingstar o valacker i åldrarna 1½-2½ + en 6-årig "gubbe" som håller dem i ordning! Har fött upp honom själv och var med och förlöste honom. Skulle ALDRIG utsätta honom för något som han INTE klarar av! Och en mer social, positiv, glad o trygg häst har jag aldrig haft. Han har aldrig varit med om att någon människa varit dum mot honom. Det är aldrig någon som har "piskat" honom el. tvingat honom. Har ständigt öronen fram o kommer ALLTID i hagen!
Förresten om en vagn är välavvägd är det inte många kilo som hästen har i som tyngd i däckeln. Men som jag förstår så har "ni" inte så stor kunnighet om körning, eller?
Jag köpte sele i agusti genom Gunilla på selar.se. Hon var så snäll att hon på väg hem till Norrland från Holland, kom inom med selen o provade in den på Shiloh. (Hon är tom kördommare o har i många år dömt internationellt!) Hon höjde INTE på ögonbrynen utan tyckte att Shiloh var en JÄTTE-TREVLIG kille o att det inte var några konstigheter.
Har ni vägarna förbi Helsingborg-Ängelholm, så är ni mer än välkommen att få träffa både honom o mig!
Välkomna!!!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
474
Senast: Anonym456
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
780
Senast: Grazing
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama