Tänkte mer som i att jag och hästen åker samma tåg men olika vagnar.Med tanke på att tågvangnar med gods kan "försvinna" i veckor hade jag aldrig vågat ställa hästen på tåget.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte mer som i att jag och hästen åker samma tåg men olika vagnar.Med tanke på att tågvangnar med gods kan "försvinna" i veckor hade jag aldrig vågat ställa hästen på tåget.
Otroligt ledsamt.https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svar-torka-forvandlar-kazakisk-stepp-till-kyrkogard-for-hastar
Visste inte riktigt var jag skulle lägga länken. Men det kan vända fort. En plats som i tusentals år varit himmelriket för hästar.
Saken är väl den att vi har haft kortare perioder av värme och kyla, men klimatkrisen nu är här för att stanna, särskilt om vi inte omedelbart vänder utvecklingen. Och inga uppskattningar som jag läst kring t.ex. medeltida värmeperioden eller lilla istiden lägger förändringarna och konsekvenserna på samma nivå som de förändringar vi upplever nu.Otroligt ledsamt.
Men himmelriket i tusentals år innebär att Kazakstan slapp den svåra torkan runt 1000 talet som stora delar av jorden drabbas av.
Den medeltida värmeperioden är intressant att läsa om och vi har klarat värmeperioden tidigare även om det inte beror på samma sak då och nu.
Helt fel tråd men ställer mig kritisk till uttaletSaken är väl den att vi har haft kortare perioder av värme och kyla, men klimatkrisen nu är här för att stanna, särskilt om vi inte omedelbart vänder utvecklingen. Och inga uppskattningar som jag läst kring t.ex. medeltida värmeperioden eller lilla istiden lägger förändringarna och konsekvenserna på samma nivå som de förändringar vi upplever nu.
Ja, det kan jag köpa, men kanske inte av samma anledningar som du. Du förnekar väl ändå inte att hästhållning har varit extremt centralt för människors överlevnad där, och detta på grund av att de naturliga förutsättningarna för hästhållning varit exceptionella?Helt fel tråd men ställer mig kritisk till uttalet
"En plats som i tusentals år varit himmelriket för hästar."
Visst har hästar varit en central del där likt många andra ställen under lång tid. Men nej jag tror inte dessa delar av Kazakstan var förskonade från torkan runt 1000 talet.Ja, det kan jag köpa, men kanske inte av samma anledningar som du. Du förnekar väl ändå inte att hästhållning har varit extremt centralt för människors överlevnad där, och detta på grund av att de naturliga förutsättningarna för hästhållning varit exceptionella?
Det har jag inte heller hävdat. Ser det som en tillfällig avstickare i en lång kontinuitet, och ser inte att det har någon poäng i sammanhanget.Visst har hästar varit en central del där likt många andra ställen under lång tid. Men nej jag tror inte dessa delar av Kazakstan var förskonade från torkan runt 1000 talet.