Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan vara mindre belastande för miljön med apelsiner som åkt båt hit från Australien där de vuxit i naturligt solljus än att äta apelsiner från Sverige som vuxit i uppvärmda växthus.
(Exempel taget ur luften.)
Bara för att vara petig men han heter Jonas Mosskin. Tänker att det kan vara bra att referera rättEn text från Jonas moskén om oförmågan att hantera svårigheterna med att välja miljövänligt. Flyga till Thailand samtidigt som sluta äta lokalproducerat kött.
Ett görbart problem är flygresornas ökning och att fortfarande är inte bensinmotorn borta. Varför har Arlanda förvandlats till en busstation , i princip.
".........................
I januari 2014, föreläste jag för Miljöpartiets riksdagsgrupp om psykologiska perspektiv på klimathotet. Det är intressant att trots allvaret i klimathotet och växthuseffektens accelerering, så verkar många människor ta det med ro. Det är som om vi själva inte är ansvariga för klimatet och de gemensamma globala utsläppen. Det finns många aspekter av detta och det behövs att fler psykologer och psykologiskt initierade krafter hjälper beslutsfattare, företag och myndigheter att utforma smarta system för att knuffa människor i rätt riktning. Det handlar om att skapa en tvingande ”default-kultur” som gör att de naturliga konsumentvalen och liksom små beteenden i vardagen blir mer ekologiskt hållbara. Idag gör vi val som sällan hänger ihop. Vi slutar att äta kött, köper en elbil, men reser till Thailand varje år. Den typen av irrationella beteenden måste vi ta på allvar om klimatfrågan ska kunna lösas. Jag tar upp hur man ska adressera människor för att få dem att ändra till mer klimatsmarta beteenden. Vi måste vara ödmjuka inför svårigheten att kommunicera svåra begrepp som resiliens, ekosystem, hållbarhet etc. Det är viktigt att komma ihåg att vi behöver arbeta på många plan samtidigt för att skapa ett hållbart samhälle. Såväl individ-, organisations- och systemnivå måste vägas in. En viktig slutsats i flera rapporter är att det som främst mobiliserar människor är vetskapen eller skulden att lämna en fördärvad planet till våra barn. Det vill ingen av oss och det bör därför vara en ingrediens i allt klimatarbete.
@sjoberga varifrån har du fått att det inte är hållbart för miljön? Vilka delar tänker du på?
Jag tar mitt eget odlande som exempel. Jag odlar lite olika grönsaker och rötter. Jag använder "återbrukad" jord, dvs från kompost och sedan tidigare år. Sätter sockerärtor mellan varven för att få gödning. Vattnar med nässelvatten och akvarievatten. Tar vara på och lagrar. Vad i detta är inte bra? Eller är jag ett specialfall?
Brukar man inte säga att risken för övergödning ökar med självförsörjning?@sjoberga varifrån har du fått att det inte är hållbart för miljön? Vilka delar tänker du på?
Jag tar mitt eget odlande som exempel. Jag odlar lite olika grönsaker och rötter. Jag använder "återbrukad" jord, dvs från kompost och sedan tidigare år. Sätter sockerärtor mellan varven för att få gödning. Vattnar med nässelvatten och akvarievatten. Tar vara på och lagrar. Vad i detta är inte bra? Eller är jag ett specialfall?
Jag tror att det där är en sån grej man får försöka läsa på om vad gäller förhållanden på enskilda grönsaker om man är intresserad. Vi har ju citrus i Sverige, sorter anpassade för vårt sommarklimat. Med det inte sagt att de är klimatsmarta här (än). Någon har tydligen lyckats få trädet att må bra ute även vintertid, planterat på friland så med ökad kunskap om att härda dem närmar vi nog oss men då får man ta med att det tar 9 månader för frukten att mogna, kommer den att ta stryk på vintern då? Jag har inte vågat prova än iom prislappen på träden så mina egna står ute i kruka från tidig vår till sen höst (när temperaturen närmar sig frost åker de in). Jag ska försöka härda en stickling vid tillfälle.Just sådant tycker jag är klurigt!
Intressant tråd.
Det kan jag i och för sig tänka mig. Det är ett område jag själv måste läsa mer om också just vad gäller mängden gödning. Jag har bara hållit på ett par säsonger så jag är mest nöjd om jag får frukt på det sättet jag valt att hålla växterna än så längeBrukar man inte säga att risken för övergödning ökar med självförsörjning?
För det kan ju bli övergödning även med naturligt kretslopp. Precis som att det inte bara är konstgödsel på åkern som bidrar till övergödning utan även gödsel från djuren.
För några år sedan såg jag en studie som visade att odlingslotter och (villa)trädgårdar besprutas (gödning i olika former, diverse bekämpningsmedel) mest per kvadratmeter av alla sorters jordar. Därefter kom åkrar och skogsbruk, då.Brukar man inte säga att risken för övergödning ökar med självförsörjning?
För det kan ju bli övergödning även med naturligt kretslopp. Precis som att det inte bara är konstgödsel på åkern som bidrar till övergödning utan även gödsel från djuren.
Tja, jag tycker nog som de flesta världsorganisationer. Att barn ska få gå i skolan istället för att jobba. Att barn ska få ha kvar sina föräldrar istället för att de ska dö unga på grund av diverse besprutningsmedel eller annat. Det går att komma dit, världsorganisationerna med FN i spetsen jobbar för det varje dag - hela tiden. Men så kommer det människor - svenskar såklart - som tycker att det inte går att göra någonting. Är du verkligen så negativ att du måste svara i en simpelt nyfiken tråd vad andra gör för att förbättra för andra människor att det inte går att göra någonting? Har du inget att tillföra hade du väl kunnat scrolla förbi tråden? Eller?Hur ser du på det då egentligen? För väldigt många människor här i världen är det deras enda chans till försörjning även om dagarna är långa, det är hårt och farligt men om alternativet är svält så ser du hellre att de svälter och barnen dör av undernäring?
Jag tycker inte det är ok, men så sitter jag inte och leker världssamvete och silar mygg.
Menar du på fullaste allvar att detta skulle vara en specifikt svensk åsikt? Det känner jag inte alls igen mig i. Tvärtom har jag hört dessa kortsiktiga argument för barnarbete på många platser i världen.Men så kommer det människor - svenskar såklart - som tycker att det inte går att göra någonting.
Det är jättebra med miljömedvetenhet. Det jag ifrågasätter är varför man inte varit det i decennier, det handlar ju inte om "breaking news" direkt.
Orkar inte riktigt räkna upp småsaker som jag gör för klimatet (mycket vegetarisk mat, elförbrukning m.m, m.m.) men det som jag tycker verkligen påverkar är:
- har ingen egen bil, på jobbet är det vätgas, gas- och elbilar
- ägnar hela mitt yrkesliv åt miljöfrågor
- jag klimatkompenserar när jag flyger
Särskilt den sista punkten tycker jag är något som alla som flyger faktiskt kan göra. Jag har full förståelse för att folk vill flyga ibland och själv älskar jag att resa, men då kan man banna mig betala de extra hundralapparna för klimatkompensation också. Ibland har flygbolagen sådan tjänst som man kan köpa till, men det finns även privata aktörer.
Här kan man räkna klimatbelastningen på flygresan.
Vad innebär en klimatkompensation? Vad är det som utförs för att kompensera flygets påverkan?
Det är jättebra med miljömedvetenhet. Det jag ifrågasätter är varför man inte varit det i decennier, det handlar ju inte om "breaking news" direkt.
Nya områden/katastrofer tillkommer ständigt, som t ex mängden plast i haven, men även en efterbliven idiot borde kunnat räkna ut att plast inte skall dumpas i haven.