Vad gör ni för att hjälpa klimatförändringar eller andra delar av världen?

Nej, det är inte alls så jag menar.

Jag menar att storskalig odling av kryddor som transporteras en rimlig sträcka är betydligt mer miljösmart än att var och en ska hobbyodla dem. Dvs allt det här back-to-yesterday är inte av godo för miljön.
Vad är en rimlig sträcka? Många av Santa Marias kryddor kommer från andra sidan jorden, till exempel...

Vad är en rimlig sträcka? Många av Santa Marias kryddor kommer från andra sidan jorden, till exempel...

För vissa kryddor är det säkert bättre att transportera långväga, än att 1 av 10 försök att odla här lyckas med intensiva insatser av energi, tid och gödningsmedel.

Det är nog högst individuellt per krydda, men rimligtvis är det mycket, mycket bättre att någon som är expert på området odlar till många än att var och en odlar till sig själv, med varierande insikt om vad som är bra odling.

Självförsörjningens frälsning tror jag är en av de allra största myterna kring hållbart klimat.

Inte i mina kretsar(!). De jag snackar med glömmer det lika fort som de byter bild på datorn.
Ok. Nu vet jag inte om din bekantskapskrets går att föra över på hela världen? Snarare går den väl i så fall emot all forskning eftersom betingad inlärning brukar vara ganska långt fram hur människor lär sig saker. Typ som Pablos hundar....
För vissa kryddor är det säkert bättre att transportera långväga, än att 1 av 10 försök att odla här lyckas med intensiva insatser av energi, tid och gödningsmedel.

Det är nog högst individuellt per krydda, men rimligtvis är det mycket, mycket bättre att någon som är expert på området odlar till många än att var och en odlar till sig själv, med varierande insikt om vad som är bra odling.

Självförsörjningens frälsning tror jag är en av de allra största myterna kring hållbart klimat.
Då tror vi olika, jag tror ju mina kryddor på altanen så jag slipper köpa till exempel lagerblad från andra sidan jorden är betydligt bättre. Både för miljö och för arbetarna själva då dessa länder inte är direkt kända för goda arbetsförhållanden :-)

Ok. Nu vet jag inte om din bekantskapskrets går att föra över på hela världen? Snarare går den väl i så fall emot all forskning eftersom betingad inlärning brukar vara ganska långt fram hur människor lär sig saker. Typ som Pablos hundar....
Jag tror du hyser för stor tilltro på mänskligheten i det fallet. Det puffas för Earth Hour en gång om året och jag tror inte ens majoriteten av svenskarna kommer ihåg att släcka lampan samma dag.

Då tror vi olika, jag tror ju mina kryddor på altanen så jag slipper köpa till exempel lagerblad från andra sidan jorden är betydligt bättre. Både för miljö och för arbetarna själva då dessa länder inte är direkt kända för goda arbetsförhållanden :-)
Och arbetarna får det bättre när de inte har några jobb att gå till?

Fast effekten har ju varit att göra människor uppmärksamma på att inte slösa energi? Tror du inte att de blir det av liknande kampanjer? Om människor inte blir upplysta, hur ska de då veta?
Har energiförbrukningen i världen minskat? Har Al Gore´s elräkning minskat?

Jag tror du hyser för stor tilltro på mänskligheten i det fallet. Det puffas för Earth Hour en gång om året och jag tror inte ens majoriteten av svenskarna kommer ihåg att släcka lampan samma dag.

Och arbetarna får det bättre när de inte har några jobb att gå till?
Jag tror fortfarande i och för sig att poängen med kampanjen är större än att släcka lampan en timme.
Har energiförbrukningen i världen minskat? Har Al Gore´s elräkning minskat?
Al Gores elräkning vet jag ingenting om, och troligen inte du heller, men enligt den forskningen som togs upp på senaste föreläsningen på universitetet så tyder senaste rön om just klimatforskningen att västvärlden börjar sänka energiförbrukningen. Uländerna höjer den dock på grund av att de fortfarande inte har utvecklingen att leva energisnålt.

Jag flyger för mycket (nån nämnde att de flög 4-5 gånger per år, det snittar jag på knappt ett par månader), äter inte särskilt eko eller närodlat och källsorterar inte. Men så åker jag alltid kollektivt och använder typ noll el hemma.

Är en dålig människa när det gäller miljö och känner personligt ansvar för alla isbjörnar som dör.

Jag tror fortfarande i och för sig att poängen med kampanjen är större än att släcka lampan en timme.

Al Gores elräkning vet jag ingenting om, och troligen inte du heller, men enligt den forskningen som togs upp på senaste föreläsningen på universitetet så tyder senaste rön om just klimatforskningen att västvärlden börjar sänka energiförbrukningen. Uländerna höjer den dock på grund av att de fortfarande inte har utvecklingen att leva energisnålt.
Uppenbarligen missade du helt syftet med mitt inlägg. Det är lätt att predika om hur andra bör leva när man själv inte följer samma principer i sin vardag. Du är ursäktad om du inte var miljömedveten när Al Gore gjorde sin världsturné om global uppvärmning.

Uppenbarligen missade du helt syftet med mitt inlägg. Det är lätt att predika om hur andra bör leva när man själv inte följer samma principer i sin vardag. Du är ursäktad om du inte var miljömedveten när Al Gore gjorde sin världsturné om global uppvärmning.
Vad har Al gore att göra i den här tråden? Eller är det mig du menar? För jag predikar verkligen inte. Jag läser själv en tillägsskurs i internationell hälsa och inom internationella relationer är det första man lär sig att det lokala (glokala) ger eko i det globala då vi lever i en internationell och global värld, sedan kan det handla om krig, leva sunt eller annan politik. Därför var jag nyfiken hur andra drog sitt strå till stacken eftersom jag själv har en hel del på minusfronten. Att sitta och nedvärdera det som vissa gör att det inte har någon som helst betydelse tycker jag däremot är väldigt tråkigt.

Jag vet inte om det där självförsörjarköret gör någon direkt miljöskada, dock? Många hobbies är mer miljö- och klimatbelastande, plus att jag tror att självförsörjarvurmen är överrepresenterad på buke.

Ibland tänker jag att självförsörjarvurmen däremot kanske gör viss social skada eftersom det är så individualistiskt. Miljöutmaningen och dess enorma ekonomiska och politiska komplexitet nedkokad till individuella livsstilsprojekt.

Samtidigt tror jag att det är lite bra att många odlar lite för det är lärorikt och skulle kunna skapa medvetenhet om jorden och försörjningen.

Ja, det var ju också ett sätt att se på det. Du kanske tycker det är ok med barnarbetare som sitter och väver mattor 18 timmar per dygn också. Det gör dock inte jag.
Hur ser du på det då egentligen? För väldigt många människor här i världen är det deras enda chans till försörjning även om dagarna är långa, det är hårt och farligt men om alternativet är svält så ser du hellre att de svälter och barnen dör av undernäring?

Jag tycker inte det är ok, men så sitter jag inte och leker världssamvete och silar mygg.

Ni som inte sopsorterar, hur slänger ni sopor? De lägenheter jag bott i de senaste åren har alla haft sortering, om jag inte sorterade skulle jag inte kunna slänga sopor liksom.

Vad har Al gore att göra i den här tråden? Eller är det mig du menar? För jag predikar verkligen inte. Jag läser själv en tillägsskurs i internationell hälsa och inom internationella relationer är det första man lär sig att det lokala (glokala) ger eko i det globala då vi lever i en internationell och global värld, sedan kan det handla om krig, leva sunt eller annan politik. Därför var jag nyfiken hur andra drog sitt strå till stacken eftersom jag själv har en hel del på minusfronten. Att sitta och nedvärdera det som vissa gör att det inte har någon som helst betydelse tycker jag däremot är väldigt tråkigt.
Jag tvivlar på att någon som levt/lever under mina förutsättningar skulle kunna förbruka mindre energi än mig, skulle vara @MacGyver då, eventuellt.

Privat är jag en sådan där medelsvensson, visst sopsorterar, lämnar gamla kläder till secondhand, köper inget på secondhand men säljer vidare barnens ytterkläder. Försöker att köpa mer hållbara kläder som står sig säsong efter säsong i kvalitet och snitt. Min vår- och höstkappa är sju år kom jag fram till, min skaljacka är 4-år etc. Kör mycket bil privat, har familjen utspridd över hela norra delen av skandinaviska halvön. Flyger rätt sällan privat, senaste gången var för tre år sedan. Försöker dra ned på köttmängden och köper gärna lokalt (även om det också kan ha åkt en bra bit till slakt, styckning och sedan tillbaka igen :() Gillar norrländskt.

I jobbet däremot är jag lite bättre, jobbar med att ta hand om andras avfall och antingen göra det till ny råvara eller till ett insatsmaterial i någon annans process. Varje rörelse och flöde kräver en resurs som belastar miljö och ekonomi, mitt mål är att korta eller minska varje rörelse. Älskar att hållbarhet och lönsamhet går hand i hand.

Jag vet inte om det där självförsörjarköret gör någon direkt miljöskada, dock? Många hobbies är mer miljö- och klimatbelastande, plus att jag tror att självförsörjarvurmen är överrepresenterad på buke.

Ibland tänker jag att självförsörjarvurmen däremot kanske gör viss social skada eftersom det är så individualistiskt. Miljöutmaningen och dess enorma ekonomiska och politiska komplexitet nedkokad till individuella livsstilsprojekt.

Samtidigt tror jag att det är lite bra att många odlar lite för det är lärorikt och skulle kunna skapa medvetenhet om jorden och försörjningen.

Det tror inte jag heller, det är för få som gör det och de som gör det är säkert intresserade och kunniga i stor utsträckning.

Det är bara helt enkelt inte en lösning på miljöproblemet, att fler skulle odla själva, utan snarare tvärtom.

Att flytta frågan till individuella projekt gör att 90% av världens befolkning knappt kan delta, de har nog med att överleva. Det krävs vetenskap, kunskap och modiga politiker som kan fatta beslut som gynnar miljön, trots att de kanske har negativ effekt på ekonomiska faktorer kortsiktigt.

Individer har begränsad makt, även som grupper. De flesta kan inte välja i ett globalt perspektiv.
Företag kommer inte ta ansvaret. De är styrda av ekonomi, enligt lag på flera sätt.
Politikerna måste göra det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?
  • Evolve

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka