Jag tänker att man i alla fall kan dra sitt strå till stacken. För jo, det GÖR skillnad att handla så mycket närproducerat eller Fair Trade som möjligt (fair trade har jag själv sett att det gagnar bönder i till exempel Kongo), och det gör skillnad att sopsortera eller inte konsumera fisk som är rödlistad eller på annat sätt dåligt för miljön (jag tänker till exempel på tonfisk som ger RUSKIGA miljöförstöringar i våra hav, har själv varit ner och sett fiskeburarna de föds upp i, den vilda är rödlistad och den uppfödda är uppfödd på mat som är förödande för haven). Eller inte överkonsumera så mycket som möjligt.
Jag tror världen är på väg att vakna faktiskt - men att Uländerna vill komma upp på samma nivå som Iländerna är ju inte så konstigt, I-länderna har förmågan att leva betydligt mer klimatsmart, men har svårt att komma till skott. Det viktiga måste vara att låta U-länderna leva bättre och komma på högre nivå och att få I-länderna att sänka sin nivå så vi möts på mitten och någonstans lever på samma nivå.
Å andra sidan. Kommer den fjärde världen upp i samma nivå som oss i I-länderna kommer tjänster och varor från denna bli betydligt dyrare, idag är det troligen I-länderna som hindrar U-länder från att utvecklas och därmed kunna leva mer klimatsmart av ekonomiska skäl.
Det är svårt det där för det är trots allt en global värld - det som sker här får konsekvenser i Regnskogarna på andra sidan världen. Och det som sker där får konsekvenser här... Livet är fan int´enkelt.