Vad gör man?

F

Figaaro

Vad gör man med en häst som alltid rymmer?

Min kompis ponny rymmer hela tiden. Hon kan knappt ha den ute i stora hagen eftersom folk härom kring klagar på att hon springer över deras marker. Elen funkar bara om det är RUSKIGT hög eftersom hon har mkt tjock päls. Dessutom finns det en elallergiker i byn så den kan man bara ha på ibland..
Har ni några tips hur man kan göra för att hålla hästen inne i hagen?
Egna erfarenheter?
Alla tips behövs
:bump:

Sv: Vad gör man?

Jag vet om en som hade just en sådan besvärlig rackare :D
Detta var en ytterst smidig shettis som gång på gång smet ut ur hagen för att hitta på nya äventyr:smirk:
Hursomhellst så satte ägaren fast en ungefär 2 dm lång dubbelvikt ståltråd på shettisens grimma, mittimellan öronen typ. Så när hon skulle smita gången därpå, fick hon sig en ordentlig el kyss, och vågade inte smita ut därefter:idea: Efetr det kunde man ta av "satteliten" och hon kunde gå i det inhägnade området, problem fritt:D

Hej!
Hur rymmer hästen? spränger hon tråden? Hoppar hon över?kryper hon mellan trådarna?
På blocket såg jag en annons från ett företag som säljer plastbitar, som man sätter mellan trådarna. Detta gör att de inte kan trycka ner, eller häga tråden utan att båda hänger med.

Vi har en shettis i stallet som rymmer. Han är lös jämt. Men han går aldrig ifrån gården, och därför gör det inte så mycket om han är lös. Värre är det ju med din kompis häst. det är aldrig kul när de trampar upp andrs marker.
Har hästen överskottsenergi? Är den uttråkad? får den tillräckligt med motion? Finns det tillräckligt med mat i hagen? Tror man får tänka lite större varför den rymmer, och inte just att den rymmer.

Josefajn: Dom provade faktist en såndär ståltrådsbit på grimman! Men jag vet inte riktigt om hon fick känna av en stöt ..:smirk:

Tabazz: Hon gå helt enkelt emellan. Hon har aldrig sprängt et staket. Inte en enda skråma. Staketet är helt!
Men plastbitar! Ska tipsa henne om det. :idea:
Hästen HAR väldigt mkt energi. Hon är extremt pigg jämt. Hon får ingen havre. Maten är det nog dåligt på nu, det är ju snö :D Men dom får lunch och resten av hästarna verkar det inte som att dom hungrar ihjäl direkt ..

Tack för svaren :)

okej. hoppas att det löser sig. men om de bara får lunchhö så klarar de sig till middagen sen. Shettisen rymmer vid dåligt väder, och när han inte har någon mat kvar i hagen.
Men sök på blocket, där finns det en annons. Man får nog ha ett par stycken, men man kan säkert lösa det på annat sätt också.

min ena shettis hade en period när hon va åring då hon tog sig ut i tid och otid. jag gjorde en mindre hage med 5 elrep tätt, lägsta repet bara 5-10 cm över backen. satte ett separat el-aggregat "bara" på hennes lilla hage med flera jordspett som vi dessutom "vattnade". så fick hon stå drygt en vecka. hon har faktiskt (peppar peppar...) inte varit på rymmen efter det och det är 3 år sedan nu. har även bekanta som satt brädor mellan repen, vilket gett önskat resultat.

Puttar tråden lite!
Kom igen nu! Behöver fler svar ;)

Vill ju bara skriva att om elallergikerna kräver att amn inte får ha el i stängslet till sina hästar så kan väl ni kräva att de blir ersättningsskyldiga till de förstörda åkrarna/ markerna & kan springa & jaga de hästar som rymt:smirk:

Jo, det här svaret hjälper nog föga... men "ett bra bete är det bästa staketet!"
Helt enkelt... hagen ska vara betydligt trivsammare och tryggare än omgivningen! Fungerar för mina pållar.

Vill ju bara skriva att om elallergikerna kräver att amn inte får ha el i stängslet till sina hästar så kan väl ni kräva att de blir ersättningsskyldiga till de förstörda åkrarna/ markerna & kan springa & jaga de hästar som rymt:smirk:

Jo. Faktist. Men det hjlper ju ändå inte. Man kan ju inte ha en lös häst jämt liksom. Tänk om nått händer..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025