Vad GÖR man?

K

Krizz

Hej

Köpte en valack i somras som är importerad från Ungern. Han är 7år av korsning Furioso/Fullblod och är gudasnäll, vill alltid göra rätt.
Problemet är då att han är väldigt SVÅRSKODD:( Han e relativt hög i rang och har lite "humör".
Innan han fick förtroende för mig så märkte jag att han var ganska rädd om bakbenen men nu i dagsläget står ja och rycker och sliter, hamrar och bänglar på hoven utan någon som helst reaktion.

Skulle ju då sko honom igår, andra gången sen vi bytt hovis. Det gick inge vidare, han sparkade väl riktade sparkar mot hovis och var allmänt nervös. Hovis tyckte att vi skulle bremsa, första gången gick det bra- efter några vändor runt i stallet..Andra gången var d hopplöst, han förstod verkligen att bremsen skulle på och flängde runt överallt, plöjde över mig och hovis och var jätteSTRESSAD!:eek: ja vart alldeles gråtfärdig..:( har aldrig sett han så stressad tidigare..men trots allt gick det till slut bra..

Nu till frågan då..Hovis tror att han varit med om något i Ungern och fått rejält dåliga erfarenheter..så vad GÖR man? Hur ska ja få honom att acceptera hovis?

Frambenen går jättebra och han är inte svårlastad. Hovis är lugn och snäll men blir kanske aningens stressad och småskraj (vilket jag förstår...jag skulle verkligen inte vilja bli träffad av de sparkarna:eek: )

JÄTTETACKSAM FÖR ALLA SVAR!:bow:

/Krizz
 
Sv: Vad GÖR man?

Inget kul problem det där. Men Det är bara för dig att öva och öva och öva på att han ska lyfta bakhoven.. kanske du kan ta hjälp utav strechnings övningarna så som yoga.. Då måste han lyfta på bakbenet för att få godisen. I och för sig framåt men det kanske hjälper honom att få förtroende för dig med. Såsmåningom kan du säkert lyfta hovarna som vanligt.. Mycket beröm när han gör rätt och bli inte arg och skäll på han om han gör fel..

Annars får du väll låta bli att sko bakhovarna på ett tag och låta honom se att hovslagarn inte är farlig..?

Hur blir han om han bara ska verkas? Samma sak?
 
Sv: Vad GÖR man?

Ja han har ju förtroende för mig, jag har inga som helst problem med att lyfta bakhovarna...Tränar honom varje gång jag kratsar hovarna med att banka och hålla bakhovarna som hovis gör. Då bryr han sig inte alls, står helt lugnt utan en tanke på att rycka undan benet, sätta ner d eller sparka..men när hovis ska hålla, då vill han inte. När han ska verkas är det samma sak, har aldrig haft honom oskodd bak, men har ju funderat på det. Vill gärna ha honom skodd på vintern med brodd och så för att han ska få bättre fäste..
 
Sv: Vad GÖR man?

Ja det förstår jag ju.. Och man vill ju inte dråga ner hsästen för att han ska få skor heller.. Hurdan är hovslagaren då?

Vår är världens bästa.. Något seg men det är bara för att han tar sån tid på sig. Han är alltid lugn vad som än händer har aldrig hört honom höjja rösten.. Allt blir alltid bra och man kan fråga honom om vad som helst..
Kan inte du ta ut en hammar i stallet och stå o grejja med honom o lyfta upp hoven o knacka lite försiktigt låta han hålla upp hoven länge.. Kanske ta en svettskrapa och dra på hoven som en fil? Allt för att han ska vänja sig vid det som kan hända när hovis kommer...

haha konstiga förslag men han kanske blir lite "härdad" av alla knäppa saker?
 
Sv: Vad GÖR man?

har du märkt om det spelar någon roll om det är män eller kvinnor i stallet? Min KWNP var väldigt stressad av karlar och svår med bakbenen, hon var livrädd första gången hon skoddes efter inköp och bakhovarna var ingen rolig syn när hon kom. Jag tror aldrig att hon blir riktigt bra när det gäller att hantera bakbenen men hon har iaf blivit bättre med tiden. Frambenen har aldrig varit ngt problem.
 
Sv: Vad GÖR man?

Jag har ju bara skott med manliga hovslagare hittills, har ju en manlig kiropraktor som lyfter benen och det har gått bra han har viftat med ett ben en gång men det är enda gången det hänt...annars är det bara jag som hanterar honom så jag vet faktiskt inte..har funderat på att prova en kvinnlig men det finns nästan bara manliga hovisar här i värmland..tyvärr.:(

ponnybus: Hovis är bra han är lugn och ryter absolut inte om man inte ber honom..han är ganska ung, runt 25, så ja funderar på om han kanske blir lite stressad och skrajsen när min kuse blir nervös me sina bakben..:crazy: Har redan gjort allt d där m benen, ja hamrar och fipplar, jag broddade honom idag och var rejält överdriven i rörelserna(ja typ ryckte och höll på) och han stod blickstilla, rörde inte en fena..
 
Sv: Vad GÖR man?

Jag orkar inte läsa allt men jag hade oxå en jättesvårskodd häst ett tag. Han var extremt ljudkänslig och därför testade vi med svampar i öronen, du kan ju testa det med.
Sen kan du ju träna själv att lyfta, slå på hovarna osv. Vi använde en kedja just när vi skodde, höll absolut inte stenhårt i den utan hade den hängde lös.. Om han då reste på sig som han hade fär "vana" att göra gjorde det ont. Han lärde sig i stort sett till slut. Och nu är han duktig på det ! :)
(Ska tillägga att vi inte alls använde VÅLD för att lära honom)
 
Sv: Vad GÖR man?

Vår häst blev sparkad av en hovsslagare,hann inte hindra honom! Det tog ett år och förstås byte av hovslagare innan det blaev bättre! Jag fick det första året lyfta och hålla!
 
Sv: Vad GÖR man?

Tack för alla tips! ngn som har några fler? Tror inte riktigt att det är ljudet han är rädd för då skulle han ju reagera mär man skodde frambenen också..:crazy: men då är han jättesnäll..Kan det ha något att göra med hur hovis håller benet? eller att han typ håller för hårt? :confused:
 
Sv: Vad GÖR man?

Bor hovis långt borta? Skor han fler hästar i stallet andra tider? Det finns inga möjligheter att han kan komma ut om han åker förbi och bli mer bekant med honom? Dvs ingen skoning, men att han kan lyfta benen, klia lite på halsen och helt enkelt bli kompis så hästen inte kopplar ihop honom med bara obehag? Sko en bakhov åt gången om det går, dvs en dag i taget? Inget idealt att bara verka en bakhov åt gången, men det stressar mindre om det inte blir allt på en gång?
 
Sv: Vad GÖR man?

Ibland kan ju lugnande bryta ett sådant beteende. Om man använder lugnande ett par gånger, så ser hästen att det inte är farligt, och man kan pröva utan, och det går bättre. Så det kanske är något att överväga, tillsammans med att träna och låta honom vänja sig.
 
Sv: Vad GÖR man?

Ibland kan ju lugnande bryta ett sådant beteende. Om man använder lugnande ett par gånger, så ser hästen att det inte är farligt, och man kan pröva utan, och det går bättre. Så det kanske är något att överväga, tillsammans med att träna och låta honom vänja sig.


Tack för era svar!

Lugnande vill ja verkligen inte använda, dels för att d sägs att han inte kommer ihåg ngt under skoningen och för att det isåf bara skulle dämpa problemet tillfälligt..dessutom är d dyrt:crazy:


Mia_R: Jag har ju hästen på skolan å hovis jobbar där men ja vet inte om han skulle ha tid att komma oftare, ja får väl snacka med honom...eftersom nästa gång vi ska sko kommer han definitivt komma ihåg att han blev bremsad sist och då blir han ganska svårhanterlig...bästa vore om man kunde träna bort d helt enkelt...
 
Sv: Vad GÖR man?

Är du helt säker på att den inte har känningar i sin bakkärra?

Jag har märkt att det spelar stor roll hur hovslagaren andas.
Om en hovslagare är stel, har ont i kroppen och har dållig kondis, har skott många hästar före h*n kommer till din häst och dessutom har en grund andning, så blir känsliga hästar stressade och visar detta mycket tydligt.

Mitt råd är att skaffa en annan hovslagare som ser hästen för vad den är. En som tar hänsyn till hästen och förstår att den gör så gott den kan. En som kan hitta ett läge där hästen kan lyfta sina ben utan att vara rädd. En hovslagare med god hälsa och hästkänsla, rätt och slätt. ;)

Eller så tar du ut vet. och ger hästen lugnande. precis som redan sagts.

Eller så lär du dig att sko hästen själv, vilket kan vara det allra bästa!

Jag har aldrig träffat en häst som _bara_ är rädd, utan alltid hittat en anledning till att dom inte kan lyfta och stå stilla när man slår i sömmarna. Lycka till!
 
Sv: Vad GÖR man?

Tack för ditt svar!

Problem med bakkärran har han inte, han behandlas regelbundet av kiropraktor och skulle han ha problem skulle han väl visa det när jag lyfte bakbenen oxå..

Det där med hovis skulle ju kunna vara sant..Förra hovis var han sådär knäpp med första gången han skodde, andra gången hotade han en gång- hovis röt till och han fick ett helt annat ansiktsuttryck, stod helt avslappnad och stilla utan att lyfta ett ben i onödan och var jättesnäll! :smirk:
Tror att hovis kan vara ngt lättstressad, sist han skodde hade han nog inte skott ngn häst innan, men ja la märke till att han blev försiktigare och lite småskraj...
 
Sv: Vad GÖR man?

Om din häst _inte_ har problem, varför behandlas han då av kiropraktor?*undrar*

Jag har en häst som bara lyfter för mig och ingen annan.

Det är jättesvårt att veta vad orsaken är. Många gånger kan det vara en kombination, både fysiskt och psykiskt, och dessutom påverkas hästen av människan i sin omgivning. Ett knepigt pussel.

Du får göra några andningsövningar med hovis före han ska sko nästa gång, så att han är lugn och harmoinsk...:D Eller så gör du några andnings övnignar tillsammans med din häst, så kanske din häst "lyssnar" på din andning och då infinner sig i ett lugnare tillstånd även om hovis inte andas helt "perfekt"...:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad GÖR man?

Om din häst _inte_ har problem, varför behandlas han då av kiropraktor?*undrar*

Jag har en häst som bara lyfter för mig och ingen annan.

Det är jättesvårt att veta vad orsaken är. Många gånger kan det vara en kombination, både fysiskt och psykiskt, och dessutom påverkas hästen av människan i sin omgivning. Ett knepigt pussel.

Du får göra några andningsövningar med hovis före han ska sko nästa gång, så att han är lugn och harmoinsk...:D Eller så gör du några andnings övnignar tillsammans med din häst, så kanske din häst "lyssnar" på din andning och då infinner sig i ett lugnare tillstånd även om hovis inte andas helt "perfekt"...:)

Tack för ditt svar!
Han behandlas i förebyggande syfte då han haft en del "början till" inflammationer i ett framben, numera är han helt återställd men kollas försäkerhets skull regelbundet...

Jag kan ju hålla hans ben och lyfter det hur högt jag vill och då kan han ju inte ha några problem om d ändå funkar så bra för mig..:cool: Har låtit mina kompisar lyfta benen på han och det är inga som helst problem..slutsatsen man kan dra av det borde ju då vara att han vart me om nåt..med ngn hovis på bakbenen..fast hovis säger att:
Har han vart med om nåt så brukar de vara svårskodda på frambenen oxå..? kan d stämma? :confused:
 
Sv: Vad GÖR man?

Vet inte om det stämmer, tror dock inte att det stämde på min häst. Min teori är att hon blivit bränd vid varmskoning bak, vanligt i Holland att de varmskor hästarna. Hon var helt enkelt rädd när man hanterade bakbenen även om hon blev bättre med tiden.
 
Sv: Vad GÖR man?

Han behandlas i förebyggande syfte då han haft en del "början till" inflammationer i ett framben, numera är han helt återställd men kollas försäkerhets skull regelbundet...
Om han haft ont fram så har han kanske avlastat och skickat vikt till bak? Det kan då bli snett och stramt nånstans bak till. Då kan det vara besvärligt när man slår med hammare och spik.
Det är stor skillnad på att bara hålla och att lyfta och sedan slå in söm, har jag erfarit. :crazy:
Så att du kan hålla upp benet behöver inte betyda att det är smärtfritt att slå i söm.
Samma sak som när vi går till tandläkaren, det kan vara helt ok när dom undersöker men när det borras så händer det obehagliga saker...kanske inte den bästa jämförelsen, men du kanske förstå vad jag menar. :D
Hästar är som oss människor, alla kan reagera på olika sätt.
Jag kan inte svara på vad just din häst har för problem, men det viktiga är ju att du tar hästens signaler på allvar, eftersom det är den enda sannigen som du kan förhålla dig till. Allt annat är rena spekulationer.
För att veta säkert så får du slå in ett par sömmar, och vänta på reaktionerna...Sedan är det så att en häst kan ha problem men visar en större tolerans med en människa som den litar på. Hästen vill vara vän och gör sitt bästa så länge det är möjligt.
 
Sv: Vad GÖR man?

Om han haft ont fram så har han kanske avlastat och skickat vikt till bak? Det kan då bli snett och stramt nånstans bak till. Då kan det vara besvärligt när man slår med hammare och spik.

Tack för ditt svar!:bow:

Förstår precis vad du menar,
Men då borde han väl reagera när jag slår på varje söm med hovkratsen också? Vet att det är stor skillnad på att slå i söm och hålla benet..men problemen börjar redan när hovis ska lyfta och hålla benet:crazy: Han är en mycket känslig häst och visar direkt när han har ont, så visst kan det vara så att han får ont. Finns det något sätt att palpera "utsatta" muskler så man kanske ser om han är öm i någon speciell muskel?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 055
Senast: Luff
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 809
Senast: BobberiBoo
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
2 032
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp