Vad GÖR man?

Sv: Vad GÖR man?

En annan teori kan ju vara att han först haft problem bak och avlastat till fram, så att inflamationen uppstått. Och problemen bak har aldrig upptäckts eller behandlats. :idea:

Det är inte samma sak att slå med en hovkrats och en hammare.
Det blir ju helt andra vibrationer, som går ända upp till ryggen, när man knackar med en hammare.
Jag tror inte att han får ont, utan om det gör ont så har han ont redan innan och känner det tydligare vid provokation, som uppenbarligen skoningen är. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad GÖR man?

Hej!
Har själv haft samma problem,hade en polsk import,som inte ville bli skodd bak. en lugn och fin hovis,så där klämde inte skon.
Han är ju lugn i övrigt,så varför skulle du knacka o ha dig,problemet sitter ju i skoningen-utomlands skos det på ett mer snabbt sätt,om man utrycker sig så,på löpande band på en del ställen,så din hovis teori är riktig.
jag gav en del lugnande i början,inte mycket,dom kommer ihåg att dom skotts,men det gav resultat,det var att övertyga hästen om att det var ingen fara och det skulle göras.
som du skrev har du en ung hovis,vilket jag ser som positivt,då har han lärt sig dom senaste teorierna på sin utbildningen. håll ut ,det ger sig,du har ju en kanon häst annars. lycka till vid nästa skoning!
 
Sv: Vad GÖR man?

Det behöver inte vara så att någonting har hänt. Kommer han från Ungern är det nog snarare så att ingenting har hänt med bakbenen. Jag har varit en hel del i Ungern i hästsammanhang och nästan aldrig sett en häst skodd runt om. Hela ungern består av sandunderlag så hästarna klarar sig bra barfota eller så skos de bara fram.

Tränas som en unghäst med andra ord
 
Sv: Vad GÖR man?

Samma sak med din polack, russan. I Polen är det och också ovanligt med bakskodda hästar av samma anledning.
 
Sv: Vad GÖR man?

nja,där var det betydligt fler problem än skoning.
sen så hade den varit i sverige några år innan oxå.
vet fler som har poacker som inte har det problemet.

köper du unghäst,så kanske det 'är så,beror oxå på vart du köper den,om du vill ha den skodd,då brukar dom varm sko dom,men men
 
Sv: Vad GÖR man?

Tack för ditt svar!
Det där med hovis skulle ju kunna vara sant..Förra hovis var han sådär knäpp med första gången han skodde, andra gången hotade han en gång- hovis röt till och han fick ett helt annat ansiktsuttryck, stod helt avslappnad och stilla utan att lyfta ett ben i onödan och var jättesnäll! :smirk: Tror att hovis kan vara ngt lättstressad, sist han skodde hade han nog inte skott ngn häst innan, men ja la märke till att han blev försiktigare och lite småskraj...

Jag tror att du har satt huvudet på spiken, din häst verkar inte ha några problem att bli skodd, du vaerkar bara inte ha hittat rätt hovslagare än, ljus och lykta! Hitta en hovslagare med gedigen hästkunskap. Hästen kna inte bli skodd en gång och sedan plötslig tinte fungera utan då är det yttre omständigheter som spelar in.

Sen upptäckte du tydligen det själv... men brems? Du säger att du ABSOLUT inte vill använda lugnade, pga att hästen inte kommer ihåg något, jodå den kommer ihåg något och den blir inte värre, inte bättre heller men det kanske är värt det att få hästen skodd, men du plockar fram BREMSEN, som inte används för att göra hästen lugnare utan för att med konstant smärta döva andra oönskade beteenden...? Känns bara som en lustig prioritering eller möjligtvis som att vi är uppfostrade som att bremsen är ett helt okej hjälpmedel... Angående, brems och lugnande och så kan jag meddela att om hästen absolut inte vill bli skodd kommer inte lugnade hjälpa... men det kommer inte brems heller... Dock fungerar de flesta envisa tjurskallarna som bara är dominanta och sura på den europeiska löpandebanskoningen på lugnande, medan de genuint livrädda hästarna går på så mycket adrenalin att lugnande inte har någon som helst effekt, samma sak händer med hästar som absolut inte klarar av ljudet av klippmaskinen... Bla bla lång onödig utläggning...

En fundering om polacker och bakskodda hästar, kan det ev inte vara så att hästarna i polen lär sig lyfta hovarna när de ska skos? På Irland är ju det inte allt för sällan så, och att sen hovslagarna inte har någon känsla för hästens balans gör inte det hela bättre. Har träffat på Irländare och Holländare som varit svåra alt. OMÖJLIGA att sko...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad GÖR man?

hej! har fu häst i karlstads området? har själv en hovslagare som jag är :devil: nöjd med. han är mycket lungn. för söker hita det sättet som hästen trivs bäst med.tar den tid det tar för att sko hästen. min häst tar ca 45min. då hon är mycket snäll. det tar lång tid då han riktar in skorna så dom har samma form som hoven. jag tycker han är super. vist han har inte hålt på med hästar så ände men han vet vad han gör och en lungnare hovslagare går inte att hitta!!!/ANNA
 
Sv: Vad GÖR man?

Hej

Köpte en valack i somras som är importerad från Ungern. Han är 7år av korsning Furioso/Fullblod och är gudasnäll, vill alltid göra rätt.
Problemet är då att han är väldigt SVÅRSKODD:( Han e relativt hög i rang och har lite "humör".
Innan han fick förtroende för mig så märkte jag att han var ganska rädd om bakbenen men nu i dagsläget står ja och rycker och sliter, hamrar och bänglar på hoven utan någon som helst reaktion.

Skulle ju då sko honom igår, andra gången sen vi bytt hovis. Det gick inge vidare, han sparkade väl riktade sparkar mot hovis och var allmänt nervös. Hovis tyckte att vi skulle bremsa, första gången gick det bra- efter några vändor runt i stallet..Andra gången var d hopplöst, han förstod verkligen att bremsen skulle på och flängde runt överallt, plöjde över mig och hovis och var jätteSTRESSAD!:eek: ja vart alldeles gråtfärdig..:( har aldrig sett han så stressad tidigare..men trots allt gick det till slut bra..

Nu till frågan då..Hovis tror att han varit med om något i Ungern och fått rejält dåliga erfarenheter..så vad GÖR man? Hur ska ja få honom att acceptera hovis?

Frambenen går jättebra och han är inte svårlastad. Hovis är lugn och snäll men blir kanske aningens stressad och småskraj (vilket jag förstår...jag skulle verkligen inte vilja bli träffad av de sparkarna:eek: )

JÄTTETACKSAM FÖR ALLA SVAR!:bow:

/Krizz


Du kan prova ha honom barfota! Om det fungerar så är det ett bra alternativ både för dig och hästen.
 
Sv: Vad GÖR man?

Tack för era svar!

Lugnande vill ja verkligen inte använda, dels för att d sägs att han inte kommer ihåg ngt under skoningen och för att det isåf bara skulle dämpa problemet tillfälligt..dessutom är d dyrt:crazy:


Mia_R: Jag har ju hästen på skolan å hovis jobbar där men ja vet inte om han skulle ha tid att komma oftare, ja får väl snacka med honom...eftersom nästa gång vi ska sko kommer han definitivt komma ihåg att han blev bremsad sist och då blir han ganska svårhanterlig...bästa vore om man kunde träna bort d helt enkelt...

Lugnande KAN hjälpa. hade en svårlastad häst en gång (liknande stressigt beteende). När vi blev tvugna att åka till ett djursjukhus långt bort fick vi plegicil för att det över huvud taget skulle gå.

Efter två drogade rundor (inte jätte mycket utan bara lite grann) så trodde hästen att det vara transporten som gav honom det lugnande beteendet eller något för varje gång han kom in i transporten efter det blev han alltid lika lugn. Hängde med huvudet och allt, lustigt men så var det!

Sedan kan det hälpa att bara lägga benet över sitt egna när man skor så att man alldrig "håller fast" det så mkt. Det kan ju vara det han får lite panik utav.

lycka till!

(bommul i öronen dövar ju alltid gott! gör en hård boll och tryck ner den ordentligt!)
 
Sv: Vad GÖR man?

Tränar honom varje gång jag kratsar hovarna med att banka och hålla bakhovarna som hovis gör. Då bryr han sig inte alls, står helt lugnt utan en tanke på att rycka undan benet, sätta ner d eller sparka..men när hovis ska hålla, då vill han inte.


Bra att du tränar! Men tänk också på att när hovis kommer och ska greja så blir det andra ljud runt omkring hästen i stallet, vanligtvis väldigt höga ljud vilket kan bidra till att pållen blir osäker?
 
Sv: Vad GÖR man?

Hovisen som skor hästarna i stallet där jag rider håller aldrig i hästens fötter själv - utan det får vi ryttare / ägare göra. Hovis gör det pga att han inte vill riskera sin hälsa.

Det kanske skulle funka som ett alternativ? Att du som får hålla i håller i, medan hovis bankar.

/simzon
 
Sv: Vad GÖR man?

Hej!

Låter som våran shettis var,, helt omöjlig.. hade aldrig blivit skodd förut utan bara verkad.. han var jättesvår att hålla (tänk vad starka de små liven är) kan tänka mej dej då som ahr en stor häst!!!:eek:
Kan säga att det blir bättre även om det tar ett tag.. men jag råder dej att prova en väldigt llllluuugnnn hovis..kolla runt.. Vi hade en jätteduktig hovis men han var lite mer stressad tyvärr, och våran shettis skickade ricktiga sparkar mot honom, det blev kamp..usch mår illa när jag tänker på det , vi bremsade och band upp ena bakhoven osv.. men varenda gång var det problem...vi bytte slutligen hovis oj oj säger jag bara ..första ggr var han givetvis ngt nervös (shettisen alltså) men oj oj säger jag bara idag skor han honom helt själv medan han står o käkar hö typ, jag behöver inte ens vara med... :bump:
Han är sååå lugn och är känd för det, han tänker på hästens bästa.. han sa att många hästar finner det obehagligt att man drar upp benet för långt osv..

Kanske inte var några exakta råd än att det blir bättre med träning och en lugn hovis..;)
 
Sv: Vad GÖR man?

Jag har också haft lite strul med skoning, dock mer fram på min nya häst. Dock inte alls som din.
Min dam sparkade inte direkt mot hovslagaren, någon gång kom det nog något ben. Utan hon kastade/hoppade framåt med mer eller mindre jämna mellanrum.

Även jag tränade och lyfte och bonkande. Hästen stod snällt tills hovis kom, samma visa.
För oss har det fungerat med brems. Första gångerna gick vi bremsa henne hela tiden när vi skodde fram, bak gick något bättre.
Hovslagaren gav mig redan från början en "plan" för förbättra hennes beteende. Hon tyckte att jag skulle forsätta träna men sa samtidigt att det inte säkert skulle hjälpa henne utan att det var något hon och hästen var tvugna att lösa delvis själva.
Lugn, bestämdhet, beröm.
Ibörjan kastade hon sig framåt så fort hon lyfte fram. Med bremsen stod hon still. Vi började med att släppa bremsen när hon fortfarande hade hoven lyft. Hon plockade upp framfötterna typ flera extra gånger per skoning (när vi inte bremsade). Från gång till gång har vi kunnat minska bremstiden. Först gick det bra utan brems när fötterna lyftes "framåt". (När man kan ställa sig och nojsa med hovis) Sedan när det verkades osv.
Nu sista gången insåg vi att vi inte ens plockat fram bremsen.

Jag har varit med varje gång och pysslat och myst med henne. Även hon regagerade negativt någon gång när vi skulle bremsa henne. Men när vi använt tång istället för snörbrems så fungerade det bättre.

Det är inte roligt att behöva använda smärta för att tvinga hästarna till något. Men samtidigt anser jag att man måste värna om hovslagarens arbetsmiljö...Jag kände mig nog tveksam om bremsningen skulle leda till att hästen slutade med sitt beteende. Men för vår det gjorde det så. Fyra skoningar senare så skötte hons sig nästan helt utan anmärkning :-)

Inte mycket till tips, men kanske en lite peppning att det kan bli bättre.
 
Sv: Vad GÖR man?

Vad var anledningen till att hon kastade sig?
Vet inte. Hon är import och vet därför inget vad som är gjort innan med henne.
Fick inte någon direkt känsla att hon var rädd. Hoppen kom ganska mycket utan förvarning. Typ häst står vi och kabom så var hästen någon annanstanns. Hovis tyckte inte alls om detta är sömmarna var spikade... hon påstod att det kunde göra ont:angel:

Dock såg man att hon inte var helt avslappnad utan lite på sin vakt. Nu sista gången då det gick bra upplevde jag henne som mer lugn.

Så jag tror det var en kombination av osäkerhet och att det var rätt lyckat att hoppa... oftast lyckades hon få bort hovis.
det såg ut som hon gjort det förr, det var inga småsteppande utan meterhopp.
 
Sv: Vad GÖR man?

Jag har köpte en ny häst i sommras som har liknade problem som pewas. Skillnaden är nog att hon exploderar helt plötsligt rakt upp i luften. De gånger hon varit som värst har hon vissat ögonvitorna.
De förra ägarna sa att hon testade bak men inga problem fram. Första gången skodde jag bara fram(var barfota när hon kom) för att se hur det skulle gå och det gick så där fram och bak sparkade hon så det slutade med att hovslagaren gav henne en näve i magen(vilket jag själv aldrig tillåtit om jag hunnit säga nej!) och efter det kom han inte i närheten av bakbenen. Gav hovis en chans till (fick en tappsko några dar senare) men insåg då att hon skrämt honom ordentligt. Har nu fått tag i en ny som funkar bättre men bak har vi inte gett oss på än. Hon fick fång i höstas och då hittade vet. att hon troligen haft det i våras oxå men eftersom hon är fullblod var det inte särskilt lätt att se på fötterna. Av den anledningen har hon främst blivit endast verkad men nu ska skorna på igen efter nyår så då får vi se. Hovslagaren tror att det kan dels vara fången som gör att hon är så svår att slå i sömmarna på. Även om det kanske inte gör ont nu så förväntar hon sig att det ska göra ont. Kan ju nämnas att hon nog inte haft en lätt liv innan för råkar du höja handen lite häftigt-även om den inte är riktad mot henne- så kastar hon sig. Troligtvis har hon fått en hel del stryk så hovslagaren vill inte använda brems eller liknade på henne utan vill få henne att förstå att det inte är farligt. Ägaren sa att hon bara testade oss(gör det i allt annat) och tyckte att vi kunde sätta på brems eller stigbett men jag anser som hovis att på denna häst skulle det aldrig ge något poitivt tillbaka. Vi får väl se om hon är lika jobbig att få på skor bak som fram för då får man kanske ge lugnande men det får hovslgaren själv bestämma det.
 
Sv: Vad GÖR man?

Hade samma problem med min häst för tolv år sedan....P g a en hovis som var elak som skrämde min häst! Det slutade med att min häst stog på bakbenen bara hovis kom körandes med sin bil till stallet:( . Böt hovis och vi började helt om från början. Jag gav honom Plegicil (lugnande) de första tre gångerna han skoddes för att han inte skulle tycka att det var obehagligt och det gick faktiskt riktigt bra, helt utan bråk, brems eller dylikt:)
Nästa gång hovis kom hade han sparat äppelskruttar hela dagen extra till min häst för att ge honom dem före skoning, för att som han sa, "fjäska lite extra":love: Allt gick jättebra och har sedan dess alltså i tolv år nu aldrig varit mer problem trots att jag flyttat och därmed varit tvungen att byta hovis ett antal gånger. Tack snälla gulliga Kent i Spillersboda, Bergshamra. Kramar /skåningen för tolv år sedan:bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 055
Senast: Luff
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 809
Senast: BobberiBoo
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
2 032
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp