Vad gör man (vildsvin)?

Heulwen

Trådstartare
Jag står i ett stall där det finns en hel del vildsvin åt ena hållet. Det är där de längsta och finaste ridvägarna finns men min häst känner lukten av vildsvinen och blir väldigt nervös - det är ju helt okej om det bara kunde vara så.
Men att stöta på vildsvinen eller bara vara ett 20-tal meter ifrån dem är inte ovanligt och då skenar han iväg.
Den ena gången hann jag hoppa av och stoppa honom, sedan har jag ledit honom några gånger till det stället där det finns mest vildsvin.
Vi har hört dem grymta och han steppar och dansar runt mig och vill hem, ändå har jag hyfsad kontroll på honom från marken..

Men nu till min fråga; vad gör man med hästar som är rädda för vildsvin?
Finns det någon chans att han vänjer sig vid deras lukt någon gång?
Jag har bara stått i det här stallet i 1 ½ månad och det är först de senaste veckorna vi har varit i vildsvinsområdena.
Vi har varit rätt nära ett vildsvinsställe och då red jag fram och tillbaka ett tag tills han inte "kastade" sig runt med mig och skulle takta iväg hemåt. Men då var vi inte alls så nära utan ca 200 meter ifrån stället med svinen..


På en ridtur var jag ute tillsammans med en häst från hans hage som är hur trygg som helst, vi såg ett vildsvin men denna hästen reagerade inte och höll sig helt lugn, tyvärr inverkade inte hans lugn det minsta på min häst som var på vippen att sticka innan jag slängde mig av.
Det är lustigt för annars är han väldigt flockberoende, men nu spelade det ingen roll, han var väldigt stressad hela vägen hem och den andra hästen kolugn. :confused:

Han reagerar konstigt nog inte på vildsvinsskit heller, jag har fått han att nosa på det några gånger. Annars hade jag en idé om att lägga in lite i boxen så han vande sig vid lukten, men nu får jag väl fånga ett vildsvin och sätta in i boxen bredvid för att han ska vänja sig någon gång. :D
Eller har någon vildsvinsdoft på burk? :p

Någon som har haft liknande problem, vad gör/gjorde ni åt det?

/Heulwen
 
Sv: Vad gör man (vildsvin)?

Sökte på vildsvin och hittade en hel butik med vildsvinsgrejer, bl.a det här: Urin från vildsvinsgaltar och Doft från brunstiga vildsvins-suggor på flaska. Samt ljudkassett med vildsvin från foderplatser.

Värt att prova tycker ni? :confused:
435 :- för alltihopa...

Äh jag köpte det...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man (vildsvin)?

Måste säga att jag tycker att det var väldigt gulligt gjort;) Hoppas det hjälper
 
Sv: Vad gör man (vildsvin)?

Tack. :)
Jag gör det för både hans och mins skull, så vi kan rida ut utan att vara nervösa.
 
Sv: Vad gör man (vildsvin)?

Ja det förstår jag. Hoppas att det hjälper när det gäller mig själv så undrar jag om inte jag hade varit mer rädd än hästen, feg som man e;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp