Vad gör man vid förstoppning?

MissFideli

Trådstartare
Om en 9-månaders kommer in med tydliga koliksymptom som inte blivit bättre trots kramplösande och slangning, men med en hög puls (dryga 70) och man misstänker förstoppning, vad gör man på sjukhuset?
Varför väljer man att vänta med röntgen?

Sv: Vad gör man vid förstoppning?

Att man väntar med röntgen är väl troligen för att det inte syns där om det är förstoppning. Skulle tro att man börjar med att undersöka rektalt om det inte redan är gjort.
Om man inte får bort det den vägen heller så är väl sista utvägen en buköppning för att plocka bort stoppet. OM det nu är ett stopp förstås. Så innan det är konstaterat så kan det ju bli tal om en hel del andra undersökningar.

Hua, på så små tänker jag genast på spolmask och bilderna från spolmaskförstoppning. Inte kul.

Rektal undersökning är gjord, men svårt att göra på så unga enligt vet. På katt ser man förstoppning på röntgen, trodde det var samma på häst.

Frågan var ju just vad man gör, så vad är det mer för undersökningar man gör?

Svårt att se ngt förutom ev sand i tarmarna på en häst vid röntgen av buken, massan är så stor...

Man kan t ex ge den vätska, laxera den, ge smärtlindring vid behov. Märklig fråga.

Konstigt att jag vill veta vad man gör med en förstoppad häst när den kommer till sjukhuset?

Det man kan göra på sjukhus som man inte kan göra i fält är förstås att buköppna hästen och åtgärda förstoppningen kirurgiskt.
I fält kan man utföra i stort sett samma medicinska behandling som man kan inne på sjukhus, t.ex. rektalundersöka, sonda, sätta dropp och ge kramplösande och smärtstillande. Vissa har utrustning att utföra ultraljudsundersökningar och blodprovstagning i fält, andra inte.

Fördelen med sjukhus är kanske främst att man är på plats om man bestämmer sig för att buköppna. Dessutom kan det bli dyrare att behandla i fält om man t.ex sätter in dropp och intensivövervakning.

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 345
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: animalasia
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 979
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka