Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG

Status
Stängd för vidare inlägg.

ducell

Trådstartare
skickade i väg 2 ston för betäckning (ej godkänd) för 6 veckor sedan hämtade dom i torsdags natt kl 01.00 så det var mörkt när vi lastade dom från 2 olika beten, kan säja att vare sej jag eller dottern kände igen dotterns ponny på betet, när vi var inne i hagen !? såg dock att hon var tunn, men kände inte igenom henne utan ville bara komma ivär hem igen så fort som möjligt.
kom hem kl 06.00 i fredags och lastade ut ponnyn och bara stod och tittade på henne:cry:
hon är såå MAGER, fattar inte hur man kan få ner en häst i vikt såå mycket på bara 6 veckor??? ska tilläga att jag betalat för att mina 2 skulle få varsin rundbal ensilage, iom att betena inte kommit igång riktigt i början när dom kom för betäckning(tänkte att hon kan ju inte tappa hullet då iaf även om hon blir utan kraftfoder denna tiden). och sen släpptes stona "på bete" efter ca 2 veckor där.
och hem kommer denna ponny :cry:
http://www.youtube.com/watch?v=2vNdvdljCgc&NR=1 finns även bilder här
http://www.pixbox.se/alb_show_id812485_page0.html
vill inte ha massa ONÖDIGA KOMENTARER!!!!
utan endast hur man bär sig åt för att eventuellt anmäla peronen ifråga, vi har inget skrivet kontrakt men har konto utdrag på att jag betalat betäckning och foder. har pratat med vetrinär och han har sett bilder på henne och det kommer även ut en vetrinär på måndag oxå....
den andra hästen har klarat sig lite bättre då hon stog på ett annat bete med bara hinsten,hon är "bara" halt pga en "lårkaka" på höftknölen ca 20x20 cm stoor och lite tunn??!! ÄR SÅÅÅ LEDSEN JUST NUUU, fattar inte hur man kan låta en ponny svälta på detta viset??!!
har även mailat henne för att höra hennes förklaring till det hela !!

Sv: Vad gör man???!! OBS LÅNGT INLÄGG

En hel del hästar tappar i hull vid miljöombyten o sådant.

Min häst blev ett staket på en vecka när hon var borta. Jag vet att hon fick så mycket mat o hö som hon behövde o ville ha!

joo men jag är säker på att denna INTE fått det hon behöver !!
då hon är mycket lågt i rang och denna hingsthållare ställde ut 6 balar ensilage i hagen bland ca 30-40 hästar/föl..+ min 2 nya, så har hon antagligen inte fått mat!!?? då hon alltid äter ensam (har sj 5 hästar och fodrar ensilage på 3 olika ställen(2 olika hagar och i ligghallen) så jag vet att alla hästar(och även kossorna) kan äta om dom vill.
vet också att där ponnyn gick på bete så hade dom bara en bäck med vatten genom hagen som enda drick källa !! och där fanns inte många pölar med vatten när jag hämtade henne från betet, och sen var hon helt lerig på benen upp till knäna (vet ej om det var för att hon velat dricka eller för att leta gräs, tror det var för att få lite vatten, då hon ej kommit igång o betat ordentligt ännu här hemma, sen hon kom hem.)

ja den som är "hyresvärd" åt en häst är skyldig att se till att den får mat, man kan inte skylla på att flocken mobbas.. hingsthållaren borde ha tagit in erat sto dagligen och sett till att hon fick äta i lugn och ro..
fast utan kontrakt kan det vara svårt att bevis att hästen varit hos hingsthållaren den tiden som angivits.. hingsthållaren kan ju hävda att hästen bara vart hos honom en vecka eller två och att du själv låtit hästen svälta.. :/

Vad för information och hästhållning från denna "betäcknings station" fick du information om innan du tog beslut om att just anlita detta ställe??

Du skriver: denna hingsthållare ställde ut 6 balar ensilage i hagen bland ca 30-40 hästar/föl..+ min 2 nya,

Låter föga seriöst i mina ögon i alla fall.

Jättetrist, men det finns oseriösa människor överallt & det är inte lätt att veta före..
Själv förstår jag inte att de varit så hemmablinda att de inte märker att hästarna är magra & gör ngt åt det.
Jag anser inte att så undermåligt hull är acceptabelt, miljöombyte eller ej.

Låter föga seriöst i mina ögon i alla fall.

Kan man vänta sig något seriöst när man använder sig av ej godkänd hingst?

Jag är inte avels kunnig, men jag skulle inte vilja lämna mina hästar till en som säljer betäckningar av en ej godkänd hingst.

nja men har ju en kompis (eller flera) som kan intyga att hästarna iaf inte vart hemma här..och dottern som var med och hämtade henne..hade även miljömyndigheterna här strax innan dom åkte (tror det var i mitten av mars, så dom vet ju att hon inte var smal/mager då iaf.)

jag skrev oxå att hingsten ej var godkänd.

njaa då jag själv har haft avelsvärderade hingstar, och även godkända så måste ju man ju inte låta stona som är där för betäckning svälta !
skrev oxå att onödiga komentarer inte behövdes.

hade ingen information (förens nu i efter hand)om denna människa)vet nu att hon flyttar runt en del för att slippa miljöinspektörer tydligen).
seriöst ??!! tror du att ja tycker det ??!! när jag nu har skrivit och frågat hur man kan anmäla denna person ??!!!

hej
jag beklagar verkligen.
gör en polisanmälan! jag hoppas du har färska bilder på hur ponny såg ut innan den kördes till hingst!

hur såg andra hästar ut på betet? tänk om flera står där o mår urkasst o ägarna tror allt e frid o fröjd med fölis i magen.

Detta är ju baksidan med "ej godkända " de behöver ju inte ha samma ögon på sig, och såvet ju dessa "hingsthållare" att många inte ens bryr sig om deras verksamhet.

men ett samtal till hingsthållarens komun o djurskyddsinspektör kanske är på plats, för det låter inte som ett sunnt utfodrings förfarande.

vare sig man har kontrakt eller inte så handlar det ju om djurhållning, och är din ponny så dålig är det ju högst troligt att andra hästar gått samma öde till mötes. och det bör ju tas hand om i första hand, tycker jag!

lycka till, med mat o kärlek rehabileras hon nog snart

Grodis

kom på att jag har ju ala mail kvar (där det står datum på(kan dom vara til hjälp) så att man vet att dom vart hos denna mäniska??

jag skrev oxå att hingsten ej var godkänd.

Jag förstår inte riktigt meningen med din tråd.

Det är väl endå du som är ytterst vållande till att du placerade dina två ston hos denna sk "betäcknings station" som bedriver avelsverksamhet med icke godkännda hingstar.

Detta visste du tydligen redan innan du körde dit dom. Du väljer beslutet att köra dit dom trots allt och i slutändan påstår du att denna betäcknings station är oseriös!!

Du får ursäkta men den enda som jag tycker bedriver oseriös avelsverksamhet här är du..

Du gör alla klassiska fel,,, inkl. att du sedan lägger över skulden på ngn annan och anser dig felfri och jätte seriös.

Näää,,,, du har avslöjat dig i mina ögon och förhoppningsvis även hos många fler "blåögda".

Jisses!!
Det där såg inte kul ut. Tycker absolut att du omedelbums ska kontakta berörd myndighet i kommunen där denna "hingsthållare" finns. De kan ju säkert hjälpa dig med vad som behövs för dokumentation. Är det en människa som annonserar ut hingst för (färg?) avel så måste man göra allt man kan för att hen inte ska låta fler hästar tyna bort.
Inte heller så stor chans att en häst i det där skicket ska ha blivit dräktig...........

I och för sig har jag seminstation med godkända hingstar, men skulle någon häst (gud förbjude) se ut så där efter 6 veckor hos mig skulle man väl knappast kunna skylla på hästägaren?

Det är väl ändå vi som tar emot ston, som ansvarar för att de mår bra, och helst går upp i vikt?

Jag vill gärna ha pm om vilken hingst det handlar om.

(eller det behövs inte, nu har jag letat, och sett att det handlar om en homozygot knabstrup-hingst)

Senast ändrad:

Det är väl ändå vi som tar emot ston, som ansvarar för att de mår bra, och helst går upp i vikt?

Du får gärna förklara för mig hur man som "avelsstation" genom sin sk. hästhållning ser till att ston, ditkommna på betäckning kan må bra utifrån dessa förutsättningar.

denna hingsthållare ställde ut 6 balar ensilage i hagen bland ca 30-40 hästar/föl..+ min 2 nya,

Blanda ston med föl,, nya ston som är där på beteckning och dessutom fodra med en hela ensilagebalar som får stå där i värmen tills dom tar slut är väl så oseriöst som det bara går att bedriva hästhållning...

Lite eget ansvar och hästkunskap tycker jag faktiskt man ska kräva från dagens hästägare,,, Hade fler av dagens hästägare bara lite,, lite mer grundläggande kunskap så skulle denna verksamhet som denna sk "hingsthållare" självdö...

Ingen som har tänkt på det??

Jag har hört att man alltid ska vara jätteförsiktig och kolla noggrant innan man skickar på betäckning. Det är oavsett hästras. Det är inte alltid så lätt som man tror att bara skicka iväg stoet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 199
Senast: Meggan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 446
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar