Vad gör man med katten?

angelwings

Trådstartare
*obs detta är ingen annons!*

Vad gör man när livet ändras och den katten man skaffade för några år sen inte längre mår bra pga ändrad livssituation?
Detta gäller inte mig utan min syster och hennes katt. Hon har fått nytt jobb med väldigt långa dagar som innebär att hennes katt får vara ensam på tok för mycket.

Katten som är en väldigt sällskaplig innekatt mår inte bra av att vara ensam så mycket. Hon är ju en jättetrevlig katt, rumsren, steriliserad, ingen problemkatt alls. Men vad gör man när ingen vill ha henne? Vi har provat med annonser på bl*cket, kattsidor och allt vi kan komma på. Men ingen är intresserad. :(

Hon är ju en 'vanlig, tråkig' gråspräcklig bondkatt och det verkar inte som någon är intresserad av det alls. Vi har inte plats med ett djur till, annars kunde vi tagit henne. När vi var tvungna att omplacera vår katt för ett par år sen så fick vi 50 svar på ca 2 dagar, men han var ju vit och odd-eyed. Lite mer eftertraktat verkar det som.
Katthem tänkte vi på, men det känns som att det egentligen är för katter som 'behöver det mer'.

Har ni några tips på var man kan annonsera/vad man kan göra för att ge katten en chans till ett bra nytt hem? Vi har slut på idéer.
(skaffa en kattkompis är inget alternativ)
 
Sv: Vad gör man med katten?

Jag vet inte... men du inleder ju med att skriva att det är för kattens skull, för att den mår dåligt över de långa ensamma dagarna.

Sen skriver du om katthem, på vilket sätt tror du att katten skulle må bättre av det? :confused:
 
Sv: Vad gör man med katten?

För att hon då skulle slippa vara ensam hela tiden och kanske få ett nytt hem? Jag har själv tidigare skaffat katt via katthem där katterna varit i jourhem och de verkade inte ha det dåligt. Men jag kanske är naiv? (inte ironiskt menat jag undrar bara)

Vi kan ju uppenbarligen inte fixa ett nytt hem till henne när vi har försökt. Katten är mer som en hund och är extremt sällskapssjuk. Hon mår inte bra av det här tyvärr.

Kan man sätta upp annonser hos veterinärer? Hon har ju alltid varit inomhus så jag tror inte hon skulle trivas som stallkatt/utekatt. Hon vill helst vara med människor hela tiden.
 
Sv: Vad gör man med katten?

Spånar helt fritt...

Det finns ingen som kan vara dagmatte? T.ex. en granne som är pensionär och hemma hela dagarna.

Kan man inte få omplaceringshjälp via ett katthem, eller det var kanske det du menade. Dvs att katten bor kvar ett tag till men att katthemmet hjälper till att hitta nya ägare. Tror säkert att kissarna har det bra på katthem men oftast så har de väl platsbrist.

Har ni lagt ut krokar i bekantskapskretsen. Kanske nya familjen finns närmre än ni tror.

Kanske höra med närmsta äldreboende. En del ställe har ju huskatt för att de har så positiv inverkan på de äldre. Fanns en där min mormor bodde och mer älskad och bortskämd katt får man leta efter.

Jag hoppas att det ordnar sig för både matte och kisse. Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Crossline
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 871
Senast: Stereo
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 543
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp