Vad gör man i katastrofläge? *Aktuellt med tanke på årstiden*

K

kantarellen

Detta är något jag ägnat en hel del eftertanke den senaste tiden.

Ponera att du är ute med din hund. Den är lös. Den springer ut på isen, som brister under honom.

Vad gör du? :confused: :confused:
Skriker i panik? Hoppar efter? Förlikas med tanken på att din hund kommer drunkna? Ringer mamma?

Kan man ringa 112? Hur hög/låg prioritet får man i jämförelse med en allvarliga olycka som inte är livshotande, men där offren är människor?

För att undvika missförstånd så är det i det här fallet oviktigt varför hunden är okopplad och ute på isen, så svar som "jag skulle aldrig släppa min hund lös och låta den springa ut på svag is" är inte vad jag är ute efter.

Sv: Vad gör man i katastrofläge? *Aktuellt med tanke på årstiden*

Jag skulle göra allt för att rädda hunden. Hur vette sjutton, det beror på hur förhållandena såg ut.

Förhållandet är att hunden springer ut, kanske 20-50 m, på svag is.
Isen håller inte för människor, och uppenbarligen knappt för hundar heller.
Det är inom bebyggelse (dock inte mitt inne i centrum), din mobil fungerar och det finns framkomlig väg i ansltning till vattnet.
Det är alltså ingen damm det handlar om utan en riktig sjö alt havsvik. Ingen chans att bottna.

Oj.... Jag skulle nog skrika till i ren panik och rädsla över vad som hänt, bli paralyserad för några sekunder för att sedan i första hand ringa sos & sambon(om han nu mot all förmodan inte var med). Han skulle då i sin tur få ringa efter sin pappa osv.
Jag skulle även snabbt se mig om ifall det finns andra människor i närheten som skulle kunna hjälpa.

Sen beror det på hur långt ut på isen hunden gått igenom. Skulle det röra sig om fåtal metrar hade jag utav tvekan själv hoppat i och hämtat hunden iland.

Skulle det vara längre ut så skulle jag se mig om efter saker jag kunde använda mig av, vad som helst istort sett.
Hade väl försökt få till ngt med kopplet, sedan lagt mig platt på mage och krypit ut till hunden och göra det bästa av situationen samtidigt undvika att själv gå igenom isen. Hade på bästa möjliga vis försökt hålla hundens huvud ovanför vattenytan och sett till att h*n inte drabbats av panik, och invänta hjälp Om jag inte skulle lyckas få ut hunden själv...

Åh, vad svårt egentligen, men jag skulle då göra allt i min makt för att rädda hunden.

Det har hänt min styvfar. Han rastade tiken i skogen och hon sprang ut på en tjärn, vanligtvis är det inga problem att gå på isen men hon hittade väl en svag punkt och åkte igenom.

Detta var mitt ute i ödemarken, ingen mobil som funkar där ute så han ropade på tiken helt enkelt. Försökte hålla igång henne så att hon skulle försöka ta sig upp på egen hand. Han riskerade alltså inte sitt liv för att rädda henne utan var beredd på att förlora henne. Som tur var klarade hon sig upp på egen hand och sprang i land.

Jag skulle antagligen göra likadant i det läget. Skulle jag haft ett fungerande tele-nät och vara i tätort hade jag fört en jävla massa väsen för att få hjälp (ringt 112, försökt få tag på människor i farten), men jag skulle nog faktiskt inte kräla ut på isen själv och riskera mitt liv för en hund, nej.

Förhållandet är att hunden springer ut, kanske 20-50 m, på svag is.
Isen håller inte för människor, och uppenbarligen knappt för hundar heller.
Det är inom bebyggelse (dock inte mitt inne i centrum), din mobil fungerar och det finns framkomlig väg i ansltning till vattnet.
Det är alltså ingen damm det handlar om utan en riktig sjö alt havsvik. Ingen chans att bottna.

Ja men dåså. Då hade jag gjort som jag först skrivit, ringt sos och sambon osv. Sedan hade jag utan tvekan hoppat in och hämtat hunden iland. 20-50 m är inte långt att simma för mig fram och tillbaka, och är isen såpass tunn så bryts den lättare och därmed inget större förhinder att ta sig fram, än mindre tillbaka. En fördel att jag simmat mkt. i mitt liv.
Spc. när det är en nödsituation, agerar först-tänker sen. Allt går så fort då och pga. allt adrenalin så klarar man av väldigt mycket.

Senast ändrad:

Tack väldigt utförligt svar! Jag ställer mig tveksam till att en människa på ca 60 kg klarar att simma/bryta is ca 50 m, vända och simma tillbaka med hunden. Jag tänker mig att isen som ändå hållit för en medelstor hund (ny information, jag vet att jag inte nämnt hunden storlek i tidiagre inlägg) att gå på ca 50 m är såpass tjock på vissa partier att det krävs att man tvingas använda mycket kraft för att bryta den från ett läge i vattnet, om det ens går.
Lägg då till att man själv snabbt kyls ner och förlorar kraft och rörelseförmåga...tveksamt, men helt klart värt att ge eftertanke.

Personligen är jag mer inne på Sols synsätt om att inte riskera människoliv för en hund. Ett moralisk dilemma och jag kan inte med säkerhet veta hur jag reagerar förrän jag hamnar i situationen själv.

Är det någon som vet hur SOS ställer sig till livräddningsaktioner gällande djur?

ja skulle troligtvis skrika.. o springa efter hunden. försöka få upp en.. men sen så vet man aldrig vad man skule gör aom det verkligen skulle hända.. men såklart ringa efter hjälp med..

Hehe, ja det är svårt att veta vad/hur man skulle ha gjort. Mitt första inlägg är det som jag skulle ha gjort i första hand.

men när det sedan tillkom mer info. om situatioen så tog jag det som att isen var av det tunnare slaget 'helt ut', och då jag väger ca 35 kg mer än mina stora hundar så bryter jag isen lättare och snabbare än vad de gör, och eftersom isen är(enligt min uppfattning) såpass tunn så skulle det vara ett rent under att isen hållit hela 50 m ut för jycken.
Visst skulle jag bli nedkyld snabbt-men knappast dö inom loppet av dessa minuter det handlar om, för såsom jag uppfattar denna situation så är det inte en iskall vinderdag det handlar om med -20. Utan strax under nollan eller tillomed nån plusgrad-just för att isen är såpass tunn då.
(Svårt att förklara)

Jag kan även tillägga nu i efterhand att jag inte skulle ha hoppat efter hunden Om den enbart plaskade runt i vattnet och hade huvudet ovanför vattenytan, utan enbart om hunden håller på att drunkna.
Och återigen-med det adrenalinet flödandes i kroppen så skulle man nog inte tänka så logiskt eller bry sig om vad som kan hända en själv-utan då har man(jag) enbart fokus på att rädda sin hund.

Jag skulle helt klart vara beredd att 'offra' mitt liv för min hund i den sitsen, främst min 7 månaders schäfer-han är mitt Allt!
Men det hade jag (elakt nog) Inte gjort för den äldre hanen eller min lilla tik.

Senast ändrad:

Är det någon som vet hur SOS ställer sig till livräddningsaktioner gällande djur?

Givetvis prioriterar SOS människor i nöd i första hand. Sen kanske det beror på vad för sorts djur som gått igenom isen....? Det har jag ingen aning om dock.

Därav hade jag inte ringt och sagt att "min hund har gått igenom isen, kom och hjälp" utan sagt att "NÅN" gått igenom isen, varken sagt att det är människa eller djur-men att de ska dit omedelbart då det Kan vara en människa.
Jätte fult och kanske fel att göra så? Men det bryr jag mig inte om, iaf inte då.

Oj det är väldigt svårt att svara på nu när man inte är i den sitsen. Men jag hade nog blivit hysterisk och börjar skrika efter hjälp. Hade försökt ropa på nån av hundarna och set till att dom inte är still för mycket. Sen har jag alltid med mig deras spårlina när jag g¨år ut, och den hade jag nog försökt att använda på något sätt. för den är ju hållbar och lång. Jag hade gått ut på isen så långt som jag märker att den håller för mig. Det är så svårt att veta precis vad man hade gjort för riksera mitt liv vet jag inte till 100% om jag hade gjort för nån av dom sånt märks då!

Där jag bor finns det ju en liten sjö med is på kanske bara 25m från huset och jag försöker att låta bli att gå på den sidan av huset så dom inte skall springa ner ditt.

Hur lång tid har jag på mig innan hunden inte orkar längre? I alla fall: Först skulle jag nog skrika i panik, ringa mamma och stortjuta i luren och förhoppningsvis kan hon skicka någon att hjälpa mig inom en kvart/tjugo minuter (realistiskt?). Vad jag skulle göra sedan kan jag inte lova, men jag kan tänka mig att att jag skulle springa till bostadshusen och be om hjälp och försöka få tag i en flytväst/badring eller/och ett långt rep att binda på land. Jag skulle nog inte riskera att simma efter annars, då jag troligtvis skulle vara för kall och svag för att få med mig hunden i land.

*Kl*

Ang med att ringa till SOS och medvetet undanhålla att det rör sig om en hund har slagit mig också. Vid närmare eftertanke tror jag inte att det är möjligt med tanke på hur konkreta frågor larmcentralen ställer innan och medan hjälpen är på väg. Men låt säga att det skulle gå.
Personalen hinner fram, räddar hunden. Hur gör man en schysst övergång i informationsgivningen?

"Eh...NÄMEN?! Det var ju en HUND?? :eek: :eek: :eek: Och dra på trissor, det är ju MIN hund dessutom?!! :angel: Jag trodde han sprang åt andra hållet...vilket buse..."

Får man böta?

Jag vet att brandkår och dylikt räddat rådjur som gått igenom is så det bör de väl göra för en hund också om de finns i närheten och har tiden.

Om inte räddningstjänsten är upptagen av något mer högprioriterat kommer de och drar upp hunden. Därför skulle jag ringa SOS i första hand.

Alltså i ärlighetens namn så tror jag inte att de skulle bry sig nämnvärt, många som ringer SOS brukar vara panikslagna och kan knappt uppge rätt adress, liksom. Vet det själv av egen erfarenhet och dom har knappast utsatt en för ngt. korsförhör.

Sen å andra sidan kan man ju säga som det är, att ens hund har gått igenom isen-och om de inte kommer ut så kommer man själv gå efter, och då Måste dom komma ut.;)

Mina hundar väger 3 kg styck. Jag ställer mig enormt tveksam till att de skulle dra iväg så. De lyder mig bra och är oftast lösa.
Men skulle de mot förmodan göra det och ramla i hade jag först ringt SOS och sen hoppat i själv. Iom att de väger så lite måste isen vara väldigt tunn om den ska brista. Och just iom att de är så små så tar det nog inte lång tid innan de fryser ihjäl i så kallt vatten. Därför skulle jag hoppat i själv. Och sen hoppas på att sos i kan fiska upp mig sen i värsta fall.

Vore det tal om någon annans hund som är medelstor skulle jag ringa SOS och sen försöka hitta något jag kunde lägga på isen för att ta mig ut, ropa på folk runt omkring och be dem om hjälp etc.

Jadu jag vet faktiskt inte.
Springa fram och försöka dra upp den.
Är nog svårt att svara på såhär, tror att hamnar man i den sitsen då vet man vad man ska göra

Jag ställer mig enormt tveksam till att de skulle dra iväg så. De lyder mig bra och är oftast lösa.[/QUOTE]

Irrelevant.

I övrigt håller jag med om att förutsättningarna ändras när det handlar om väldigt små hundar. På gott och ont! Nu var det medelstora hundar jag tänkte på med det var en intressant avstickare du gjorde med exemplet om dina egna av mindre storlek. Har tidigare inte tänkt på om och hur mitt eget agerande skulle påverkas av rasen. Fler får gärna spinna vidare på det.

Först och främst hade jag ropat på hunden för att bedöma om han har någon möjlighet att själv ta sig upp. Om inte hade jag plockat upp mobilen, ringt 112, talat om att en människa gått igenom isen på sjön X, därefter hade jag sannolikt hoppat i efter min hund. Får jag upp honom är det bra och jag kan försöka ta mig upp själv, om inte kan jag iaf. försöka hålla igång honom/hålla honom över vatten. Hög prio hos larmcentralen = snabb utryckning.

Om isen är så svag att en brister under en 13-kiloshund så är nog chansen stor att isen går att knäcka in till land.

Liknande trådar

Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 207
Senast: Inte_Ung
·
U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
2 057
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka