Vad gör man i Alvesta?

gul_zebra

Trådstartare
Ev blir det en helg i Alvesta, lördag till söndag, och jag kommer ha lite dötid på egen hand dagtid. Vad gör man då i trakten?

Finns det någon bra blomsterbutik (som inte bara sysslar med buketter utan mer gröna inomhusväxter och sånt)?
Någon djuraffär?
Loppisar med helgöppet?
Något intressant museum?
Något bra fik?
Annat som kan vara av intresse?
 
Ev blir det en helg i Alvesta, lördag till söndag, och jag kommer ha lite dötid på egen hand dagtid. Vad gör man då i trakten?

Finns det någon bra blomsterbutik (som inte bara sysslar med buketter utan mer gröna inomhusväxter och sånt)?
Någon djuraffär?
Loppisar med helgöppet?
Något intressant museum?
Något bra fik?
Annat som kan vara av intresse?
När? Jag hade tänk rekommendera Café St. Clair men såg nu att de har stängt för renovering fram till februari/mars någon gång. Annars har de både god mat och fika :) !
 
Ev blir det en helg i Alvesta, lördag till söndag, och jag kommer ha lite dötid på egen hand dagtid. Vad gör man då i trakten?

Finns det någon bra blomsterbutik (som inte bara sysslar med buketter utan mer gröna inomhusväxter och sånt)?
Någon djuraffär?
Loppisar med helgöppet?
Något intressant museum?
Något bra fik?
Annat som kan vara av intresse?

Jag är boende i krokarna och det finns flera loppisar beroende på vad du är ute efter.
Det finns nog inget museum men ovanpå stationshuset är det utställningar titt som tätt.
Tyvärr inte någon djuraffär vad jag kan dra mig till minnes.
Bror Pehrssons möbelaffär kan vara värt ett besök. Lite mer originell än standard mio/ikea-möblerna.
 
Ev blir det en helg i Alvesta, lördag till söndag, och jag kommer ha lite dötid på egen hand dagtid. Vad gör man då i trakten?

Finns det någon bra blomsterbutik (som inte bara sysslar med buketter utan mer gröna inomhusväxter och sånt)?
Någon djuraffär?
Loppisar med helgöppet?
Något intressant museum?
Något bra fik?
Annat som kan vara av intresse
Jag har bara varit i Alvesta (pga festival) sommartid, så vet inte hur saker är öppet på vintern, men då har det funnits flera antik-/kuriosabutiker inne i Alvesta och vi hittade även en större loppis utanför Alvesta som man kunde ta lokalbuss till (vi kom dock inte iväg pga sjukdom). Tror att resesällskapet hittade ett häfte med sevärdheter, antiklador och loppisar antingen inne på Rådmannen eller nere vid stationen.
Annars tipsar jag om att ta tåget till Växjö (tar typ 10 min tror jag) och gå på glasmuseet - i somras var det flera olika glas och historie utställningar och man kunde då även gå över till utvandrarnas hus och se utställningar där.
 
Ev blir det en helg i Alvesta, lördag till söndag, och jag kommer ha lite dötid på egen hand dagtid. Vad gör man då i trakten?

Finns det någon bra blomsterbutik (som inte bara sysslar med buketter utan mer gröna inomhusväxter och sånt)?
Någon djuraffär?
Loppisar med helgöppet?
Något intressant museum?
Något bra fik?
Annat som kan vara av intresse?
Alvesta är en riktig håla, som bara existerar pga att det är en järnvägsknut.
Som någon skrev, ta dig till Växjö så hittar du mycket mer att göra!
 
När? Jag hade tänk rekommendera Café St. Clair men såg nu att de har stängt för renovering fram till februari/mars någon gång. Annars har de både god mat och fika :) !
12-13/2 åker vi :)
Jag är boende i krokarna och det finns flera loppisar beroende på vad du är ute efter.
Det finns nog inget museum men ovanpå stationshuset är det utställningar titt som tätt.
Tyvärr inte någon djuraffär vad jag kan dra mig till minnes.
Bror Pehrssons möbelaffär kan vara värt ett besök. Lite mer originell än standard mio/ikea-möblerna.
Oh! Jag är inte direkt ute efter något utan kollar gärna på lite av varje. Men gammalt är kul, och billigt är kul det med :)
Jag har bara varit i Alvesta (pga festival) sommartid, så vet inte hur saker är öppet på vintern, men då har det funnits flera antik-/kuriosabutiker inne i Alvesta och vi hittade även en större loppis utanför Alvesta som man kunde ta lokalbuss till (vi kom dock inte iväg pga sjukdom). Tror att resesällskapet hittade ett häfte med sevärdheter, antiklador och loppisar antingen inne på Rådmannen eller nere vid stationen.
Annars tipsar jag om att ta tåget till Växjö (tar typ 10 min tror jag) och gå på glasmuseet - i somras var det flera olika glas och historie utställningar och man kunde då även gå över till utvandrarnas hus och se utställningar där.
Det låter ju lovande iaf! Har du koll på vad det var för större loppis tro?
Vi ska tydligen bo på Rådmannen så jag får hålla utkik efter ett häfte där :)

Växjö kanske kan vara något, får se hur mycket tid jag har att slå ihjäl bara! Glasmuseet låter som ett museum potentiellt i min smak :up:
Alvesta är en riktig håla, som bara existerar pga att det är en järnvägsknut.
Som någon skrev, ta dig till Växjö så hittar du mycket mer att göra!
Haha jag ska dit just för att det är en järnvägsknut :rofl: Nåja, min pojkvän ska dit av den orsaken, jag får hitta på något annat under tiden. Växjö kan kanske vara ett alternativ, men vad vill man kika på där då? :D
 
12-13/2 åker vi :)

Oh! Jag är inte direkt ute efter något utan kollar gärna på lite av varje. Men gammalt är kul, och billigt är kul det med :)

Det låter ju lovande iaf! Har du koll på vad det var för större loppis tro?
Vi ska tydligen bo på Rådmannen så jag får hålla utkik efter ett häfte där :)

Växjö kanske kan vara något, får se hur mycket tid jag har att slå ihjäl bara! Glasmuseet låter som ett museum potentiellt i min smak :up:

Haha jag ska dit just för att det är en järnvägsknut :rofl: Nåja, min pojkvän ska dit av den orsaken, jag får hitta på något annat under tiden. Växjö kan kanske vara ett alternativ, men vad vill man kika på där då? :D
Undrar om den stora loppisen kan vara Östregård i Moheda? Googla så hittar du deras fb-sida. Finns också på instagram. Den är stor och rätt kul (fast inte jättebilliga prylar kanske), men det tenderar att kunna bli lite trångt där ibland. Fast nu i lågsäsong brukar det vara okej.
 
Undrar om den stora loppisen kan vara Östregård i Moheda? Googla så hittar du deras fb-sida. Finns också på instagram. Den är stor och rätt kul (fast inte jättebilliga prylar kanske), men det tenderar att kunna bli lite trångt där ibland. Fast nu i lågsäsong brukar det vara okej.
Den ser kul ut ja, det kanske kan vara något!
 
Ev blir det en helg i Alvesta, lördag till söndag, och jag kommer ha lite dötid på egen hand dagtid. Vad gör man då i trakten?

Finns det någon bra blomsterbutik (som inte bara sysslar med buketter utan mer gröna inomhusväxter och sånt)?
Någon djuraffär?
Loppisar med helgöppet?
Något intressant museum?
Något bra fik?
Annat som kan vara av intresse?
Tyrolen i Blädinge är väl enda anledningen att stanna längre i Alvesta. Ganska överraskad över hur dött det var. Såg ett par second hand-affärer bakom hotellet men det var typ det.
 
Det låter ju lovande iaf! Har du koll på vad det var för större loppis tro?
Vi ska tydligen bo på Rådmannen så jag får hålla utkik efter ett häfte där :)

Växjö kanske kan vara något, får se hur mycket tid jag har att slå ihjäl bara! Glasmuseet låter som ett museum potentiellt i min smak :up:
Jag får kolla med kompisen, jag hade så fullt upp med att ta hand om sjuk partner så namnet på loppisen vi inte kom i väg till är helt utraderat...

Rådmannen ska tydligen vara berömd för sin frukostbuffe - man kan typ beställa en biff och det ingår. Om man vill ha helt veganskt så kan man säga till i förväg så får man massa specialfixat utöver det som finns framme som standadvego.

Glasmuseet var jätteintressant och fint och det fanns massor att titta på. Och det fanns en "pruttorgel" med där :D
 
Tyrolen i Blädinge är väl enda anledningen att stanna längre i Alvesta. Ganska överraskad över hur dött det var. Såg ett par second hand-affärer bakom hotellet men det var typ det.
Haha, det är just därför jag varit i Alvesta 6 somrar i rad - för att gå på Kalabalik på Tyrolen. Även när vi bott på campingen/husvagn så har vi ju såklart varit inne och ätit pizza på Spåren - inte för att det är så himla bra, men det är tydligen tradition.
 
Det låter ju lovande iaf! Har du koll på vad det var för större loppis tro?
Efter lite detektivarbete, chattande och funderande så kom kompisens man på att det antagligen är Östregård Antikt och Loppmarknad Moheda aldrig kom i väg till förra sommaren. De har öppet på helgen.
 
Jag kommer från Alvesta och spenderade mina första 30 år där, med några avsteg. Det finns inget att göra i Alvesta. Åk till Växjö! Tåget tar bara 12 minuter. Fast även Växjö är en ganska trist stad, men det är fint att gå runt växjösjön. De flesta butikerna har flyttat från centrum och ligger nu på Samarkand, köpcentrum i utkanten av stan.
Östregård i moheda är gigantiskt. Det är ca 1,5 mil bort.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 343
Fritid Ska skjutsa syrran till Hagfors på lördag och tänkte att det kanske kan finnas något av intresse när jag ändå är där. Finns det någon...
Svar
7
· Visningar
737
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Sel
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 854
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp