vad gör man egentligen åt bockningar?

Sv: vad gör man egentligen åt bockningar?

Jag tror också att även om du inte har tillgång till paddock och ridhus, så behöver din häst få springa av sig och busa av sig, med tex. en longerlina.

rygga är en annan protest som hästen använder, så det vill jag inte göra som "straff".

och som jag skrev- igen- så är marken stelfrusen och knöglig, det finns ingen stanns där jag kan låta henne springa av sig.

Kan du försöka leta efter utrustning, hjälptyglar som underlättar?
En tjej sa till mig att Pessoabett är bra på bockiga hästar. Det blir ju ett litet tryck i nacken av hävandet av bettet... Det är ju tokigt att du inte har en bra paddock eller ridhus... Annars är det bra o jobba från marken... Kan du börja tömköra henne istället för rida? Vad tycker hon om det? Bara och ta på sig bra skor och ge sig ut på samma slinga som när du rider.
Är det samma problem när du rider ut själv eller med sällskap?
Sätt på en halsring så du har nåt att hålla i.
Kanske graman ett kortare tag?
Kan det vara sadeln som trycker nånstans? Man vill kanske inte rida barbacka i det här skedet, men kanske du kan låna en barbacka pad?
Mitt sto bockar, men bara i galoppen och då man ger henne för mkt frihet, då kommer JIHAW bockningar. Men att det kommer i skritten redan tycker jag tyder på att nåt är knas. Kan du låna en westernsadel så du kan hålla i knoppen lite?
Men hon bockar inte när du leder henne? Bara då du sitter upp?
Se över foderstat, utrustning, komplettera den för att hitta ett hjälpmedel. Och träna markövningar. Mycket "nh".
Är det en yngre häst? Försök hitta kopplingen till vad och när hon börjar. Har du ett starkt befäst ledarskap kan du snabbt säja NEJ när du känner att NU är det dags och föregå henne då.
Men finns inte ledarskapet där, ja då bryr hon sig inte om om du säger NEJ. Lär känna din häst, det har funkat för mig. Jag ser och vet vad ett kast med huvudet betyder och då säger jag åt henne, för jag VET att gör jag inte det så kommer en explosion. Har du problem med att träna ledarskap, ta hjälp. det lönar sig i längden för det kan vara farligt när hästar bockar, man kan slå sig ordentligt.
Lycka till!

hehe.
de flesta svaren får du om du läser! ;)

hon bockar när hon vill springa snabbare än jag tycker att hon ska få göra. enda gången hittills var det på hemväg i skritt o hon ville trava. som protest bockade hon.

tömköra kan jag tyvärr inte, men ska lära mig i skolan så då kommer jag öva på henne bland annat för att stärka upp hennes rygg. hon är nästan helt inkörd o det ska inte vara några som helst problem så.

och som jag också skrev så var det ingen fara alls att sitta kvar än, så det är jag inte orolig för, uan vill att hon ska veta att så får man inte göra.

graman och pessoa tycker jag låter som totalt helt galet att sätta på en bockande häst eftersom bägge får ner hästens huvud och det är ju där dom tar kraft till att bocka.

Du har ju fått många idéer och tips här, en del bättre, en del sämre (enligt mig...) Men jag tror nog ändå att bockningar och allsköns egna påhitt till syvende och sist handlar om ledarskap och respekt. Må så vara att en häst kan ha överskottsenergi, men den måste ändå respektera att den inte får lov att ge utlopp för den som den vill, när den vill. Jag tror att arbete från marken, med hjärnan är det bästa, och sen, uppsuttet, försöka styra energin genom att be henne om helt andra saker än hon väntar sig och har lust med. Väntar hon sig tex att springa, be henne svänga, eller backa eller rid en skänkelvikning, väntar hon sig att svänga, gå rakt fram etc. Att hela tiden ha initiativet är vad ledarskap handlar om.
Och - fast det är väl nån som redan rått dej till (har inte läst ALLA inläggen..) är du säker på att hon inte har ont nånstans och vill springa ifrån ev smärta, spänningar?

jo, hon har inte ont, hon bockar när hon inte får springa när hon vill springa och visar ingenting någon annan gång alls. visar inga övriga symtom på någon smärta heller. o inte är det munnen heller för i andra situationer där man tom tar mer i henne reagerar hon inte alls.

och jo ledarskapet måste jobbas på, har så otroligt dåligt med möjlighet att "träna" mer på det just nu bara, och tills det är befäst och hon förhoppningsvis lägger av vill jag ju gärna ha något man kan göra där o då för att säga till henne att "nähä du inte alls accepterat".

Du skrev att din häst även gör protester genom att rygga, men när gör din häst dessa protesterna då, är det också för att hon inte får springa.
Det verkar som att problemet beror på att hästen inte vill ta förhållande hjälper. Hur reagerar din häst om du gör halt?
Om du försöker göra halt och sedan släpper efter med tyglarna, och låter henne stå stilla tills hon är helt lugn och avslappnad.
Om du gör om detta med att ta en eller flera små förhållningar på tyglarna tills hästen gör halt, och sedan ger hästen eftergift när du släpper efter på tyglarna. Gör om det flera gånger tills hästen alltid svarar lugnt på dina förhållningar. När du sedan driver fram hästen ska hästen gå lugnt.
Sedan kan du prova att göra halvhalter, det är ungefär samma som att göra halt, men hästen ska bara stanna upp lite, inte stanna helt. Det är viktigt att du är mjuk på handen, om hon inte lyssnar på en förhållning får du göra flera små tills hon reagerar, sedan ge eftergift och driv fram lite.
Du kan även prova att göra halvhalter med sitsen sedan, om hon svarar bättre på det. :smirk:

När hästen svarar på halvhalter i skritt, kan du sedan göra halvhalter i trav och galopp. På så sätt kan du få hästen att förstå förhållande hjälper och att hon inte behöver protestera mot dem. :smirk:

både halter och halvhalter fungerar jättefint för det mesta. jag har bara vart med om bockande en gång, ägaren en gång, och en annan tjej i stallet någon gång. alla gånger har det varit när hon velat springa men inte fått.

annars kan man öka/minska tempot eller stanna hur man vill och hon protesterar inte alls.

hon backar om hon tycker något verkar läskigt eller om hon blir sur över att man vill gå nånstans som hon inte håller med om är en bra väg att gå.. tex hon vill gå till höger- jag till vänster.

Om hästen inte bockar så ofta, så kanske det räcker att böja huvudet då hon bockar.
Om hästen vägrar gå dit du vill, låt inte hästen bestämma, träna ledarskap på lugnt men bestämt sätt.
Om hästen är rädd, vänta ut hästen, hästen är ofta ändå nyfiken på det farliga, efter en stund kan hästen våga gå närmare, när ni är framme, låt hästen lukta och titta på det farliga.
Ibland är hästen för rädd för saker, som tex. kor, och då kanske det inte går att gå förbi utan att att hästen skadar sig, hästen vill absolut inte, ta då en annan väg.
Träna ledarskap, låt inte hästen bestämma. :smirk:

fast det där är inget jag funderar över, vet precis hur jag ska hantera henne när hon är "rädd" eller bara inte vill gå dit jag vill.

det enda jag undrar över vad det finns för metoder att säga åt hästen att bockningar inte är ok.

Signorina skrev:
Ska man ta upp huvudet med ordentliga tygeltag (för att stoppa ev seriebockning?) och kanske straffa med sporrarna? :confused: Kan det bli en bra påminnelse om att "det här duger inte, tjafsar du med mig på.." :confused:

Hahaha..det enda man åstadkommer med den behandlingen, som i mina ögon låter väldigt okänslig och hårdhänt, är en ledsen häst som är frustrerad... :angel:
Du skulle nog inte få rida min bockmaskin...som Ohlsson skrev så brukar jag ge min häst hjärngympa med olika flyttövningar så energin går åt att tänka eller hitta på något annat..brukar avstyra hans eventuella bocksprång med lite mer hjärngympa i form av sidvärtets rörelser och lite volter, när de bli "för" mycket.
Tycker det är helt ok för honom att bocka i galoppen för det är ju sååååååå kul att få sträcka ut! :D
Glad häst som är pigg och allert :D
Sedan kan jag ju säga att hästen har en jäkla massa jävlar anamma och kanske inte finner sig i allt och då kan det bli en kospark etc när det inte passar herren men det är en annan sak.Det straffas inte heller hemma hos mig.
Tycker man ska kunna diskutera med sina hästar.
Det är bara att börja om från början med övningen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka