VAD gör man åt fartdårarna?!

josefinefreed

Trådstartare
Ja, vad gör man?! På nästan varenda jävla bilväg här ute kör dom ju som IDIOTER... dom saktar nästan ALDRIG ner.. Blir helt galen på dom. Har lust att bara skrika o kasta ägg elr vafan som helst på dom...

Inte ens när det är skotrar/snömaskiner osv på sidorna av vägarna, så saktar inte bilarna in.. Dom kommer i FULL KARETA, och inte bryr sig ett skit.

Blir så jävla arg. Skulle vilja ta ett jävla snack med dom som gör så................

:D nu har jag fått skrivit av mig lite.

Sv: VAD gör man åt fartdårarna?!

man kan sträcka ut armen

fast den är ju en annan sak om dom lyssnar:mad:

Man blir helt galen på dom!

brukar sätta upp handen, sen om dom reagerar på det är ju en annan sak :mad: tkr för övrigt att det är helt sjukt att hästen räknas som fodorn och då får bilarna precis i baken... :crazy:

ja det är för jäkligt att dom inte saktar ner MEN just därför tycker jag inte man ska rida på större vägar om inte hästen är 110% säker på alla sätt o vis!

kan hästen hitta på att backa ut i vägen för nåt i diket, eller bli skrämd av lastbilar/bussar etc så har man inget på stora vägen att göra.

Jag håller med dig. De värsta tycker jag är de som TUTAR bakom hästen. tack och lov har jag suttit på rätt häst de gånger jag har råkat ut för det.

mmm folk är inte kloka :(
Jag har haft tur de hästar jag ridit på/vid vägen har varit trafiksäkra..
En bil försökte tom skrämma upp hästen jag red en gång, tutade gasade,sladdade bakom osv..:eek:
Tur att det va en go fjording jag red då,hon vickade inte på örat åt idioterna :smirk:

hej
mitt råd är att reg numret och ring polisen och anmäl dem. Det är nämligen INTE tillåtet att skrämma andra trafikanter.
Har anmält ett par gånger och dessutom råkade jag ut för en av dem när jag var ute å körde MC med några vänner. Gissa om han blev lätt ångestfull när jag travade fram till honom i skinnställ och med HÖG röst frågade om han var helt jäkla puckad som försöker skrämma en häst när han kör bil.
Japp, han skämdes och att sen mamma satt bredvid gjorde det extra roligt.:angel:

brukar sträcka ut armen och vifta med spöet, då brukar alal sakta ner. Spec om det är mörkt/dimmigt och man har reflexer på spöet, då brukar de undra vad f*n det är för ngt ute på vägen

1. Håller sig borta från vägarna
2. Skriver stora insängdare i tidningarna
3. Skriver upp reg. nummret och polisanmäler

Mindre oseriösa saker:
4. Tränar sig på att slänga sig av hästen. Gör det när bilen har passerat och låtsas att man har blivit medvetslös.
Om bilen stannar och åker tillbaka så ställer man sig upp och säger med hög röst: Tänk om jag blivit dödad! (el liknande)
Om bilen inte stannar så anmäler man den för smitning.
5. Skaffar sig ett Soft gun och skjuter på bilarna
6.Haffar reg. nummret - tar reda på vem som äger det och börjar trakassera personen. Kanske förstöra bilen lite.

ja du, inte alltid så mycket man kan göra... tycker dessutom att den "hästlära" som ingår i körkortsteorin borde vara lite annorlunda... är två och ett halvt år sen jag läste, men typ det enda det stod i vår bok var att hästar är oberäkneliga och att de som rider oftast är ungdomar som inte kan trafikreglerna :mad:

(måste dock säga att jag är lite impad av Vita_N_6520 s lista ^^)

När jag o min kompis var ute och red blev vi omkörda av en bil, OCH en motorcykel på samma gång. Vi låg alltså jämnsides HÄST-BIL-MOTORCYKEL:crazy::mad:
Det var ingen stor väg heller, bilen var så nära att jag nästan skulle kunnat röra den om jag böjt mej ner.... det var jätte djupa diken så vi kunde glömma att rida åt sidan, det var bara att vifta som fan (vilket för övrigt total ignorerades) och hoppas på det bästa. Som tur va så skötte sej hästarna super och lunkade på lugnt om än lite förbryllade:smirk:

J*VLA IDIOTER:devil::mad::mad:

Vi disktera detta vänner i mellan, både ridande och såna som aldrig tagit i en häst.

Vi kom inte fram till någon slutsats men jag måste säga att oftas kör bilarna här omkring förbi lungt och sansat. Medans vi diskutera just detta hästar i trafiken. Fick jag höra saker som förvånna mig mycket.

1. Barn som rider brevid varandra medans de argsint viftar med ett spö mot personen i bilen.
2. Ryttare som travar rätt långt ut på vägen vilket skapar en osäker omkörning.
3. Ej synliga och dyker upp från ingestans, även dagstid. Alla de som körde bil när vi prata om detta tyckte att man skulle ha reflex även dagtid eller något annat så man syns bättre.
4. Ryttare som bara rider ut på vägen (från korsade väg)
5. Ryttare som inte klarar av sin häst i trafiken som snurrar runt på hela vägen (jag vet det kan hända alla, men det här var en och samma person som alltid hade en hyper nervös häst)

Det fanns dock ryttare som red av vägen när de hade en svår häst, vilket de såg som ett plus. Även med en bonde i samtalet och an ansåg att red man något lite på en åker för att man har en osäker häst ansåg han det fine. Heldre det än en som plöjer den den i galopp, dock skulle ryttare bara rida ner på den vid möte av fordon. Ej som skrittväg.

Det fanns också folk som singlanera tydligt, med en stopp hand, vilket alla bilförare hade svårt med då det är en allmän väg. Ej endast för ryttare. Men vid problem så var det ok.

Ryttare som tydligt vissar att omkörning är fine. Favo personerna, många bilförare kunde också nämna några speciella person som inte hade större problem med några hästar. Inte vid namn utan på sättet de red vid vägen. Lugnt och säkert.

Det gav mig en tankeställning. DET ÄR KANSKE RYTTARNA som gör fel. De har lika mycket rätt till vägen som vi. Jag menar vad hade du sagt om du kom körande på en väg och plötsligen körde mötande bil över på din sida? Eller bilen du kör om plötsligen svänger ut? Och svarat på din fråga med, du vet jag blev nervös...

Fanns också några som tyckte att hästar i trafik utanför landsväg (landet mindre trafikerade vägar) (70) och utanför 30-50 km områden och grusväg skulle vara förbjudet. Mest för att man ofta kör det det står på skylten (90km eller liknande) och om bilen kom runt en kurva, backkrön så dök det plötsligen upp en häst, gärna en nervös. Många bilförare ansåg sig osäkra på detta då de menade att en cyklist ger du vingel utrymme medans en häst nästan behöver hela vägbanan för sig själv och blev då ett störrande moment då kanske föraren måste krypköra bakom hästen, vilket den då blir nervös av.

Jaha det är lite från mig

Man får hästen trafiksäker. Och håller sig borta från vägarna tills den är det.

Håller med. Det finns säkerligen lika många ouppmärksamma,oansvariga och okunniga ryttare som det finns bilister. Det värsta jag varit (sen har jag väl inte kört så mkt, övningskör;)) med om är när jag kör i skymning på gränsen till kväll och möter en ensam ryttare på en mörk häst, utan reflexer som rider en bit innanför vägkanten. Kände igen tjejen och vet vart hon bor och där jag mötte henne så var det fortfarande en bit kvar till stallet.
Fattar inte hur man kan rida ute, på en relativt trafikerad väg utan en enda reflex??:eek: Det är ju nästan som att be om att det ska hända ngt.....
Sen har jag varit välsignigad mot vissa av de händelser du beskriver, som tur är....

Ne jag säger då inte att alla ryttare är bättre än alla bilister på säkerhetstänkande.

Mina pållar är alltid utrustade (på vintern nu då) med: Reflexbrösta,reflexridtäcke, benreflexer och svansreflex. Plus att jag har antingen min reflexjacka eller väst och en pannlampa som jag använder blinkfunktionen på när jag rider i kurvor med skymd sikt( Hästarna är vana och bryr sig inte;))

Haha vi lyser låååååååång väg:D

jag ger signal om att sakta ner gör de det så så tackar jag jättemycket (viktigt annars saktar de inte ner fler gånger) saktar de inte ner eller typ gasar och tutar så är det fingret som gäller och en massa trevliga svordomar.. :angel::devil:

Jag bor på landet och man tycker ju att folk här ska sakta ner när de möter en häst eftersom de flesta härute har hästar. Men NEJ. De kör förbi i minst 70 km/h på en smal asfaltsväg. När jag märker att en bil inte tänker sakta ner, då styr jag hästen rakt ut på vägen så att bilen inte kommer förbi, har inge val utan måste sakta ner. Men ändå så ska dom envisas med att tuta och peka åt sidan. (Jag styr till mitten såpass tidigt så att de hinner sakta ner/stanna även om det skulle vara blankis ute. Jag är inte heelt dumdristig bara lite).
Men alltså jag blir så trött, att folk aldrig fattar att det är levande djur. Det spelar egentligen ingen roll hur trafiksäker en häst är, alla hästar kan bli rädda för saker, de är inga robotar. Kul om hästen hoppar åt sidan för nånting i samma stund som bilen drar förbi. Bye bye ekipaget. Usch och fy för respektlösa människor!:mad:

Åh, min absolut värsta trafikerfarenhet (förutom när vi blivit omkörda i 320, tutade på eller förföljda av gigantisk traktor) var när jag var ute och skrittade fram på vägen.
Stallet ligger tyvärr så att du måste ut på en 70 väg (som tyvärr många kör väldigt mycket fortare på eftersom den är vääldigt rak och lång), men det var sällan något problem med denna häst, som var trafiksäker, dock livlig och busig/olydig.. Hursom, vi skrittar fram en bit på vägen, jag vänder och är påväg tillbaka. Jag hör en ambulans en bit bort men reagerar inte, utan tänker att den nog kör ute på stora vägen en bit bort.
Tyvärr försvinner inte ambulansljudet, utan kommer närmre! En 50 meter fråns tallet vänder jag mig om, och tittar bak, o jojomen, där kommer en ambulans i full kareta med blåljus och tut på längst bort på vägen. jag driver på hästen så att vi ska komma bort på vägen, men tänker att de ändå måste sakta ner lite, och stänga av blåljus o tut. Men INTE! De bara kör på i fullt ös, och min häst blir naturligtvis nervös och hoppíg av att den kommer farande, och ju närmre de kommer, dessto mer känner jag att snart exploderar hon o jag flyger av. Hann lyckligtvis precis in på stallvägen när ambulansen susar förbi bakom, så hon rusar bara en liten bit upp i allen, men då vart jag så sjukt förbannad över den dåliga respekten!
Hade de månne brist på patienter och ville ha en till o hämta upp?

gaah

När jag är ute och rider är jag jättenoga med att tacka de som kör försiktigt förbi, antingen med nick, "vink" eller höjning av spöt. Signalerar sällan att de ska sakta in, såvida det inte är ett större fordon som kör lite snabbare.

Ja det finns många som har noll respekt och kör för fort, eller bara dåligt.
Eller vägrar slå av helljuset när man möter dem. :devil:
Dock är min häst relativt trafiksäker så länge jag är lugn.
Har varit ute och ridit på 90 väg utan problem, och tränar så mkt det går för att få henne säker.

Vita_N_6520 :bow: underbar lista. :D

En gång kastade jag morotsbitar som jag hade i fickorna efter en bildåre som i en kurva på en 70-väg låg i 90 trots att jag red i vägkanten (fanns ingen vägren). Oj va skönt det kändes i magen. :angel:

Jag rider en hel del vid vägen nu och har därför för vana att ha mycket reflexer - även på armarna - och rider sen mitt i filen och tecknar åt bilisten att sakta ner (för armen upp och ner så som polisen gör). Mycket sällan struntar folk i signalen. Och så fort de saktar ner går jag undan så att de kan passera i sin egen fil.

Verkar folk inte sakta ner så rider jag ut i vägen, gör halt och vinkar åt dem, så att de helt enkelt måste stanna och förstår allvaret i en ryttares tecken vid vägen. Det är jätteviktigt att man föjler tecken av både civila och poliser. De ges av en anledning. Jag har numera en relativt trafiksäker häst men vill ändå bli respekterad och man kan aldrig veta om hästen ska reagera eller inte på en passerande bil. Ffa inte på våra 70-vägar där vissa väljer att köra kring 100km/h ibland. Jag vägrar bli passerad i en sån hastighet. Det är otroligt dåligt av bilisten. Där tror jag inte ens att det kan handla om okunskap. Snarare brist på intelligens isf.

Sen har jag för vana att även signalera tacksamhet till alla som passerar i trevlig hastighet. :)

Jag kör också en hel del rockard på vägen och den tar upp en hel fil. Så är det bara. De får vara uppmärksamma, annars ska de nog inte köra bil.

ja de är helt hemska här oxå, jag har haft mötande bilar som kört över på min sida av vägen och hängt sig på tutan (även lastbilar) och vips så får man börja om att träna trafikssäkerhet med pållen igen.

Morsan som hållt på med hästar i snart 40 år har en hel del anekdoter. Min favorit är nog denna:

* mor och hennes kompis är ute och skrittar på 70-väg (inte i bredd)
*bil kommer saktar in bakom
*bil kör upp bredvid (ger inget större utrymme utan ligger kloss)
*bil trycker gasen i botten
*hästarna reagerar inte (världens coolaste)
*bil stannar, låter hästarna passera
*bil gasar på, kör ända upp i rumpan på kompisens häst och hänger sig på tutan.
*hästarna reagera INTE
*bil kör om igen
*bil lägger sig precis framför mors häst
*bil ställer sig på bromsen
*hästen fortsätter
*hästen nästan på väg att börja klättra upp på bilen
*bil trycker på gasen och vrålar iväg

Anledningen till att detta är en rolig anekdot är pga att idioten till bilförare gjorde allt för att skrämma hästarna utan resultat, hade det dock varit andra hästar med tillstymmelse till nerv så hade detta kunnat sluta väldigt olyckligt, och allt enbart för en idiot till bilförare.

Själv hade jag ett möte på en av våra ridvägar i somras (markväg ägd av stallbonden, inga bilar)

Var ute och red unghästen för 2:a gången (5 gången han hade ryttare på ryggen) hade även med en kopmis.

*kommer ut på markvägen och ser då en man, en kvinna och en stor hund komma mot oss
*stallkompisen varnar för att de brukar låta hunden hoppa mot hästarna (min pålle då ej hundvan än)
*vi närmar oss och min häst blåser upp sig rejält, spanar in ngt
*ser att mannen svänger ett ihopfällt paraply runt i en cirkel
*frågar mannen snällt om han skulle kunna sluta med det medan vi rider förbi, förklarar att jag har en unghäst (nu min häst väldigt orolig)
*Mannen skriker att NEJ det kan han inte och vi (massa svordomar) inte ska rida ut om vi inte har en häst som fixar att någon snurrar runt ett paraply
*jag förklarar återigen att hästen knappt är riden och ber en gång till snällt
*Mannen går nu på mitten av vägen och svingar paraplyet allt vad han kan samtidigt som det bara väller ur svordomar.
*jag tappar humöret och talar om för honom att han kanske inte borde visa sig ute bland folk om inte han har lärt sig att uppföra sig (+ en massa svordomar)
*några minuter senare så möter en anna från stallet samme man
*hon säger artigt hej (vi hälsar alltid när vi möter folk
*han börjar skrika en massa svorodomar åt henne

Ibland undrar jag om folk är helt koko i bananen, ekar det helt eller?

skulle tagit typ 2 min för oss att rida förbi så hur svårt kan det vara att inte snurra på paraplyet då? och hur tror han att jag ska kunna vänja min häst vid att ridas ut om jag inte får rida ut på honom?:confused:

hade jag haft min andra häst så hade jag ridit rsakt på honom och bara ssagt oj tyvärr jagkan inte styra henne när folk håller på sådär (hade varit rätt åt honom)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 499
Senast: Pratsch
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 438
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 919
Senast: EmmaW
·
Relationer Hej! Varning för långt inlägg Någon kanske känner igen ämnet då jag delvis har postat om detta förut fast på ett annat konto. Jag var...
Svar
3
· Visningar
1 854
Senast: Cirice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama