Sv: VAD gör man åt fartdårarna?!
ja de är helt hemska här oxå, jag har haft mötande bilar som kört över på min sida av vägen och hängt sig på tutan (även lastbilar) och vips så får man börja om att träna trafikssäkerhet med pållen igen.
Morsan som hållt på med hästar i snart 40 år har en hel del anekdoter. Min favorit är nog denna:
* mor och hennes kompis är ute och skrittar på 70-väg (inte i bredd)
*bil kommer saktar in bakom
*bil kör upp bredvid (ger inget större utrymme utan ligger kloss)
*bil trycker gasen i botten
*hästarna reagerar inte (världens coolaste)
*bil stannar, låter hästarna passera
*bil gasar på, kör ända upp i rumpan på kompisens häst och hänger sig på tutan.
*hästarna reagera INTE
*bil kör om igen
*bil lägger sig precis framför mors häst
*bil ställer sig på bromsen
*hästen fortsätter
*hästen nästan på väg att börja klättra upp på bilen
*bil trycker på gasen och vrålar iväg
Anledningen till att detta är en rolig anekdot är pga att idioten till bilförare gjorde allt för att skrämma hästarna utan resultat, hade det dock varit andra hästar med tillstymmelse till nerv så hade detta kunnat sluta väldigt olyckligt, och allt enbart för en idiot till bilförare.
Själv hade jag ett möte på en av våra ridvägar i somras (markväg ägd av stallbonden, inga bilar)
Var ute och red unghästen för 2:a gången (5 gången han hade ryttare på ryggen) hade även med en kopmis.
*kommer ut på markvägen och ser då en man, en kvinna och en stor hund komma mot oss
*stallkompisen varnar för att de brukar låta hunden hoppa mot hästarna (min pålle då ej hundvan än)
*vi närmar oss och min häst blåser upp sig rejält, spanar in ngt
*ser att mannen svänger ett ihopfällt paraply runt i en cirkel
*frågar mannen snällt om han skulle kunna sluta med det medan vi rider förbi, förklarar att jag har en unghäst (nu min häst väldigt orolig)
*Mannen skriker att NEJ det kan han inte och vi (massa svordomar) inte ska rida ut om vi inte har en häst som fixar att någon snurrar runt ett paraply
*jag förklarar återigen att hästen knappt är riden och ber en gång till snällt
*Mannen går nu på mitten av vägen och svingar paraplyet allt vad han kan samtidigt som det bara väller ur svordomar.
*jag tappar humöret och talar om för honom att han kanske inte borde visa sig ute bland folk om inte han har lärt sig att uppföra sig (+ en massa svordomar)
*några minuter senare så möter en anna från stallet samme man
*hon säger artigt hej (vi hälsar alltid när vi möter folk
*han börjar skrika en massa svorodomar åt henne
Ibland undrar jag om folk är helt koko i bananen, ekar det helt eller?
skulle tagit typ 2 min för oss att rida förbi så hur svårt kan det vara att inte snurra på paraplyet då? och hur tror han att jag ska kunna vänja min häst vid att ridas ut om jag inte får rida ut på honom?
hade jag haft min andra häst så hade jag ridit rsakt på honom och bara ssagt oj tyvärr jagkan inte styra henne när folk håller på sådär (hade varit rätt åt honom)