Vad gör man åt detta? *film*

Idas

Trådstartare
Det här är en häst som gått turridning i hela sitt inridna liv.

Alltså är hon bara van att gå på led. Hennes utveckling har gått från klarhet till klarhet, men det är ett problem som är lite värre och svårare att bli av med. När hon ska lämna "flocken" så reser hon sig lite på bakbenen för att hon inte förstår/är envis.

Vad ska man göra åt detta beteende?

Det ser ut såhär:

http://s32.photobucket.com/albums/d3/Muffins92/?action=view&current=poko.flv
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Har du tänkt på att du har skänklarna bak i virveln i stort sett? På filmen ser det ut som du lägger bak skänkeln, och får en stegring som svar. Testa att inte ta bak skänkeln så mkt, o ge eftergift så fort hästen gör rätt= går framåt, visar tendesn att gå framåt. Och så tror jag inte att det är fel att sitta av o leda hästen första biten o sen sitta upp, så du leder hästen då den är som mest "flockbunden". När man gått en bit brukar draget till flocken försvinna lite.
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Jadu.. Hon är ett hopplöst fall :angel:

Nejdå - vi älskar henne :love:
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Har du tänkt på att du har skänklarna bak i virveln i stort sett? På filmen ser det ut som du lägger bak skänkeln, och får en stegring som svar. Testa att inte ta bak skänkeln så mkt, o ge eftergift så fort hästen gör rätt= går framåt, visar tendesn att gå framåt. Och så tror jag inte att det är fel att sitta av o leda hästen första biten o sen sitta upp, så du leder hästen då den är som mest "flockbunden". När man gått en bit brukar draget till flocken försvinna lite.

hm, nej. skänkeln kommer dit bak när hon stegrar. Men alltså jag ville helst ha övningar som tränar bort detta beteende, jag kan inte hoppa av och leda så fort jag gör en volt bort från de andra hästarna på en ridbana osv..
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Jag håller med "Tussilago". Dock tycker jag INTE att du ska hoppa av.... Däremot så kan du ha ngn gående bredvid dig...
Du kan också testa att du GÅR bredvid henne på promenad med ngn annan och att ni sedan går åt olika håll, bara en pytteliten bit?
Allt är ju värt att testa, elr hur?
Och glöm inte: Beröm!!
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Som Tussilago sa är det ju viktigt med eftergift när hon gör som hon ska. Då vet hon att det är rätt.
Är hon såhär när du rider själv eller tillsammans med någon eller både och? Prova att gå ut och gå med henne i grimma och grimskaft. Om hon har varit turridningshäst i hela sitt liv är hon nog ganska osäker och för att bli säker igen krävs det att någon (läs: du) går framför eller bredvid och visar att det är okej att gå "själv".
Lycka till! :)
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Som Tussilago sa är det ju viktigt med eftergift när hon gör som hon ska. Då vet hon att det är rätt.
Är hon såhär när du rider själv eller tillsammans med någon eller både och? Prova att gå ut och gå med henne i grimma och grimskaft. Om hon har varit turridningshäst i hela sitt liv är hon nog ganska osäker och för att bli säker igen krävs det att någon (läs: du) går framför eller bredvid och visar att det är okej att gå "själv".
Lycka till! :)

Jag tränar mycket beröm och så. När man rider ensam går det mycket bättre, hon blir lite tittig men vi tränar lite skrämselövningar och så.
Det är just när hon är i en flock och ska vika av från den eller något likande.
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Har du tänkt på att du har skänklarna bak i virveln i stort sett? På filmen ser det ut som du lägger bak skänkeln, och får en stegring som svar.

Kollade på filmen igen och det ser faktiskt ut som att du skänklar henne långt bak och får en stegring som svar... Nu vet ju inte jag om hon hade stegrat sig precis innan så att du sitter så pga av det men det är ju något att tänka på :idea:
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Kollade på filmen igen och det ser faktiskt ut som att du skänklar henne långt bak och får en stegring som svar... Nu vet ju inte jag om hon hade stegrat sig precis innan så att du sitter så pga av det men det är ju något att tänka på :idea:

Det är nog bara för att jag tog den i slowmotion för att se bättre. Kollar man på vilken annan film som helst när jag rider henne så har jag aldrig skänkeln längre bak än normalt, det är bara för att hon håller på och hoppar så mycket just i det där ögonblicket.

och om jag ska vara ärlig tror jag inte att jag kan pricka in att skänkla henne i virveln varje gång jag vänder bort från flocken om jag aldrig gör det annars.... :smirk:
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Du har inte kommenterat mina tips... :(
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Jag håller med "Tussilago". Dock tycker jag INTE att du ska hoppa av.... Däremot så kan du ha ngn gående bredvid dig...
Du kan också testa att du GÅR bredvid henne på promenad med ngn annan och att ni sedan går åt olika håll, bara en pytteliten bit?
Allt är ju värt att testa, elr hur?
Och glöm inte: Beröm!!

Dina tips var jättebra, ska absolut testas! :D
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Jag har suttit här och klurat på en övning som man kanske kan träna bort detta beteende med för att få er andra att få era idékläckarhuvuden igång.

Vad tycker ni andra om denna?

Om man rider på en ridvolt eller på ett fält så kan man rida två stycken på varsin volt som "möts" vid en linje av volten och då kan man se till att man samtidigt möts vid denna linje på dom volterna man skrittar på och innan man ska vända åt varsitt håll så kan man låta Poka som hon heter gå ett steg före så att hon inte reagerar som hon gör när hon går bakom och sedan ska vända ifrån. Sen lär hon sig att hästen kommer tillbaka, hon ser den hela tiden när hon går ifrån den på sin volt och sedan kan man öka avstånden osv.

Vad tycker ni om den här? Kan det fungera?

Hitta på övningar ni också :bump:
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Det är nog bara för att jag tog den i slowmotion för att se bättre. Kollar man på vilken annan film som helst när jag rider henne så har jag aldrig skänkeln längre bak än normalt, det är bara för att hon håller på och hoppar så mycket just i det där ögonblicket.

och om jag ska vara ärlig tror jag inte att jag kan pricka in att skänkla henne i virveln varje gång jag vänder bort från flocken om jag aldrig gör det annars.... :smirk:

Det kanske är vinkeln på filmen eller nåt som gör att det ser ut så. Inte menat som något illa.
Men om det är när du ska lämna flocken så kan det väl vara idé att gå bredvid henne i grimma och grimskaft och sedan gå olika vägar för att se hur hon reagerar. Kan kanske vara bra att vara två så någon kan putta på lite bak ;) Gå inte så långt utan vänd när du tycker att det fungerar bra.
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Det kanske är vinkeln på filmen eller nåt som gör att det ser ut så. Inte menat som något illa.
Men om det är när du ska lämna flocken så kan det väl vara idé att gå bredvid henne i grimma och grimskaft och sedan gå olika vägar för att se hur hon reagerar. Kan kanske vara bra att vara två så någon kan putta på lite bak ;) Gå inte så långt utan vänd när du tycker att det fungerar bra.

det har prövats, så fort man går bredvid henne i grimma kan hon gå hur som helst, det är bara när man sitter på ;)
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Varför har du skänkeln så långt bak? :mad:
Tycker inte det är så konstigt att du stegring som svar.

Du får visa att du är en trygg ledare så hon inte känner behovet av ett led och en sådan flock när ni rider.
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Varför har du skänkeln så långt bak? :mad:
Tycker inte det är så konstigt att du stegring som svar.

Du får visa att du är en trygg ledare så hon inte känner behovet av ett led och en sådan flock när ni rider.

åh, suck. Läs mina andra svar. jag kan lägga in 100 bilder här, jag har aldrig skänkeln långt bak, men om jag inte lutar mig framåt när hon stegrar och hoppar på stället så är det svårt att sitta kvar..

Visa att jag är en trygg ledare? har du någonsin ridit en häst som bara gått på led framåt och aldrig ridits ut ensam eller något i den stilen? Det är inte det som är problemet, det är det att hon inte förstår att man kan gå utanför flocken, inte att jag inte kan visa henne var hon ska gå, för det gör jag.
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

om ni fortfarande inte förstår att det inte beror på min skänkel så kan jag tillägga att hästen gör exakt samma sak med min tränare.
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Jag var med under hela passet och red en annan häst. Hon reste sig ett antal gånger då vi tränade på det här. När jag filmade blev det tyvärr så att Ida hade skänkeln långt bak men jag kan garantera att detta inte är problemet, hon behöver vägledning. Hon förstår helt enkelt inte då hon inte har gjort något annat i hela sitt liv. När hon kom hade hon inte sett en soptunna ens. Ledövningar och ledarsakp övningar tränas dagligen och det är just osäkerheten som är problemet även om hon har en trygg ledare så det behöver hon hjälp med - hur ska hon komma vidare?
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Är hon snäll när du rider ut på henne själv också? Gör ingenting när ni lämnar stallet och hästarna i hagen?
Kan hon gå först när ni rider ut eller måste hon gå i svansen på någon? Annars kan ju det vara en sak att träna på.
Det är nog bara att träna och träna. Hur länge har hon varit ur turridningsverksamheten?

Lite flummiga frågor men hoppas du förstår :P
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Är hon snäll när du rider ut på henne själv också? Gör ingenting när ni lämnar stallet och hästarna i hagen?
Kan hon gå först när ni rider ut eller måste hon gå i svansen på någon? Annars kan ju det vara en sak att träna på.
Det är nog bara att träna och träna. Hur länge har hon varit ur turridningsverksamheten?

Hon kan protestera lite när man lämnar stallet, men sedan är hon som vilken häst som helst. De senaste veckorna har hon börjat kunna gå först när man rider ut, det är ett stort framsteg.

Hon har varit ur turridningsverksamheten i två månader och hon har gått turridning i fem år. Hon har aldrig blivit riden som en normal ridhäst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har sedan cirka 5 år tillbaka varit deprimerad mer eller mindre och jag känner inte igen mig själv från när jag inte var det...
Svar
19
· Visningar
1 794
Senast: pajaztar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 608
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 376
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp