Vad gör man åt detta? *film*

Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Hon kan protestera lite när man lämnar stallet, men sedan är hon som vilken häst som helst. De senaste veckorna har hon börjat kunna gå först när man rider ut, det är ett stort framsteg.

Hon har varit ur turridningsverksamheten i två månader och hon har gått turridning i fem år. Hon har aldrig blivit riden som en normal ridhäst.

Jätte bra att du tagit så lång tid på dej och att du har tålamod :bow: Fortsätt med det och kräv att hon ska kunna gå från stallet utan att protestera och kunna gå först tillsammans med någon INNAN du kräver något mer av henne. Som du sa var det ju ett stort framsteg och om hon gått på turridning såpass lång tid och verkar trivas med det rätt bra ;) måste det få ta den tid det tar.
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

När jag red på ridskolan så tränade vi mycket på att gå bort från flocken.
Vi var ju oftast en 8-9 stycken som red tillsammans och vid en speciell sträcka fick vi två och två rida längs med den här sträckan i tölt eller trav och sen, till en början, skritta tillbaka.
Dessa hästar är ju också vana att gå på led, gå på turer etc. etc.
Jag minns inte nångång som det gick helt smärtfritt med, nångång har jag flugit ut i skogen också.

Så enligt mig är detta helt enkelt en vanesak. Din häst är VAN att gå på led när det är andra hästar med, hon ser väl ingen anledning till att göra något annat.

Du kan väl börja med att ni är ett lite större gäng som rider ihop, så rider du och nån kompis bort tillsammans så du får lite hjälp på vägen. Och för guds skull! Hoppa inte av!

Och sen är det bara att öva öva öva tills hon blir van. Vad jag har förstått så har hon inte varit icke-turridningshäst så länge?

Lycka till!
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Kan tyvärr inet se filmen, men detta delikata problem hade jag med min nuvarande häst i början. Hon vägrade att öht gå någonstans utan sällskap. Gällde både inomhus och utomhus.
Med min häst gällde helt enkelt, att hon var så låg i rang och osäker på sig själv att hon inte vågade annat.
Ute fick jag helt enkelt kliva av och leda henne när det tog stopp. Det tog ett par månader att bygga upp förtoende och ledarskap, men idag är hon felfri vad gäller sånt.
Inne gick det inte att lägga en volt eller svänga ifrån om hon hade nån framför sig. Reste sig och toksparkade bakut i ridhusväggen, bl a
Det byggde jag upp genom att först rida henne ensam och bygga upp ledarskap och förtoende(konsekvent och massor med beröm)sen red jag med andra och visst protesterade hon, men i mycket mindre skala när hon visste vad hon skulle göra, och att flocken inte pyser iväg bara för att man inte är bakom.
I grund och botten kan det handla om att hon inte ser dig som sin ledare och då söker hon den tryggheten i de andra hästarna, kosta vad det kosta vill....
Det kommer att bli bra när hon vet vad hon ska göra och det du kräver av henne inte innebär "döden" eller att bli ensam kvar utan kompisar=)
Lycka till !!!
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Vad händer om du tömkör hästen? Gör hon likadant? Du sade att om du inte lutar dig framåt då hon småstegrar börjar hon hoppa på stället så du får svårt att sitta kvar? Inte ont nånstans?
Med min häst som kunde muppas sig genom att stegra o springa baklänges, fungerade det bara att byta grej att göra med henne. Om jag ville rida typ snett igenom o hon började konstra, ja, då fick jag göra exvis en volt istället. Det är inte alltid bra att konfrontera sin häst o börja bråka..
Det går ok då du leder, nästa steg är att leda, men att låta henne gå lite före, sen kan du tömköra ut osv. Lycka till!
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

*knapplån*

Kan inte påstå att jag är bra på att lära bort just stegringar om det var det saken gällde (kan inte heller se filmen) men om det är att hästen protesterar när den lämnar dom andra hästarna har jag ett tips som jag säkert skrivit tidigare:
Lura hästen lite successivt att bli härdad.
Att man bara lite i taget vänjer den vid att gå utan dom andra. Att ni går på parallella vägar t ex och sen möts, att den ena går in på en stig och sen kommer tillbaka igen. Men att man aldrig gör något där hästen blir helt hysterisk och OM den blir det skulle jag faktiskt hellre hoppa av. Hästar är mycket svåra att kommunicera med när de använder fel hjärnhalva. Aningen det eller att man lär hästen "westernnödstopp" alltså att man tar tag i ena tygeln och böjer hästens huvud i sidled tills den stannar. I det läget kommer den ha svårt att stegra. Men lär in det under lugna omständigheter innan du MÅSTE använda dig av metoden.
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Hej allihopa!
Tack för era bra svar!
Tyvärr så har vi bestämt oss för att skicka tillbaka hästen till sin ägare (har henne på foder för ev. senare köp).
Vi känner att vi inte kan lägga ner mer tid på denna häst som är rentav farlig att rida. Hon stegrar även vid longering / tömkörning när hon börjat tycka att det är jobbigt.
Vi har även fått veta att andra hästar från samma ställe uppför sig på liknande sätt, och då börjar man ju undra..
 
Sv: Vad gör man åt detta? *film*

Gör övningen där man rider några stycken (minst två) på rad i skrittm ca 10-15 meter emellan och sen rider den som är sist slalom i trav mellan dom andra, eller bara förbi dom, och längst fram så den är 15-20 meter före den som var först innan, då saktar man av till skritt igen och sen är det dens tur som är sist nu.
Senare kan man göra så att alla travar och den som rider om dom andra galopperar.

Är en bra övning för det lär både hästarna att gå om dom andra och förbi och ifrån dom en bit (senare kan man ju förlänga avstånden) och dessutom att bli passerade av andra hästar som både travar och galopperar.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har sedan cirka 5 år tillbaka varit deprimerad mer eller mindre och jag känner inte igen mig själv från när jag inte var det...
Svar
19
· Visningar
1 794
Senast: pajaztar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 608
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 376
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp