vad gör man åt "dåliga" framknän?

F

Finery

Hej!

jag är påväg att köpa häst nu, ett sto som jag kommer att använda som licenshäst (trav). Jag frågade självklart om hästen haft några skador och det enda var att dom hade sprutat henne i framknäna några gånger. Men jag tror inte på det där med att bara spruta i olika leder, finns det ingen alternativ metod? Eller är det någon som har bra träningstips som gynnar s.k. "svaga" framknän?

Förmodligen kommer jag ta ut min kiropraktiker som får kolla igenom hästen, men skulle ändå vilja kolla om det finns någon där ute som har varit med om liknande eller har tips på hur jag kan göra min häst hållbarare.
För jag tror inte att grundproblemet sitter i framknäna. Men men :d
Tacksam för svar!

Sv: vad gör man åt "dåliga" framknän?

Eftersom jag har en häst med dåliga framknän så vill jag råda dig att inte köpa en sån häst...

På min häst är det en kombo av exteriörr, felaktig ridning och slitage som har gjort hennes knän kassa. Det hjälper att spruta, men bara korta perioder. Hon är därför pensionär sedan 4 år tillbaka och går bara i hagen, knäna läker aldrig och hon håller inte för mer än promenadridning. Då har min häst ändå inga pålagringar eller liknande, så ta reda på vad som är felet med denna hästens knän.

Jag har testat specialbeslag och BoT, utan någon större framgång.

ringskor med sula... kanske hjälper något

Framknän kan vara luriga, upprepade inflammationer där kan tyda på någon pålagring eller urkalkning, tyvärr rätt så vanligt. Behöver inte betyda att hästen inte går att tävla med men man får nog räkna med att fortsätta behandla emellanåt. PG- beslag kan ju vara något dämpande för en knähäst. Böj upp henne ock kolla i fall hon har ont i dagsläget och hör hur ofta dom fått spruta henne? Är det en bra häst så kanske hon "betalar behandlingarna", för jag tror att du kommer att få fortsätta behandla.

Tydligen så var hon sprutat typ 2 gånger, och hon är 6 år, gjort nio starter 1 seger och tagit matlappar i resten så förmodligen kommer hon "betala" sig..
Tack för tipset om sulor o PG beslag, det kan ju vara något man kommer få testa.

För mig rimmar det oerhört illa att köpa en häst för tävling och så hård belastning som trav är, och att den redan har problem med knäna. Knäproblem är inget som bara försvinner oftast när det väl börjat bli trassel, iallafall inte om den skall användas för sånt pass tufft tävlingsbruk som trav.

Jag har själv en "knä" häst som nyligen gåtts igenom av kiropraktor och det hittades lite problem som enligt kiropraktorn är uppkomsten till hans återkommande dåliga "knän" vi har nu ett litet reahbprogram som följs och det ska bli mycket intressant att se om det kommer att hjälpa. Ofta sitter inte problemet i själva knäna utan det kommer från nån annanstans.

Om jag hade varit du skulle jag i korta drag gjort följande: åkt med hästen till vet fixat det som hittas,tagit ut kiropraktor för genomgång ,jag tror att genom rätt träning och underhåll så går det att få ordning på det mesta, om det inte nu är pålagringa eller liknande.
2 Behandlingar skulle inte avskräcka inte mig.

Rekommenderar mycket varmt Back on Track. Min förra häst hade det tills sina ben och även rygg, funkade jätte bra på honom! han blev mycket mjukare och mer hållbar när vi började med back on track.
Har även en ryggplatta till mig själv då jag har problem med ryggen. -den har funkat bra för mig också.

Jag håller inte med, en häst som redan nu har så pass dåliga knän att de hunnit med att behandla flera gånger är inget jag skulle satsa på som tävlingshäst inom travet. Och visst kommer kiropraktorn finna problem i hästen, med de är förmodligen kompensationer av just de dåliga knäna.

Om man redan har en häst som har dålig knän, så försöker man motverka det efter bästa förmåga. Däremot verkar det ju inte så klokt att köpa på sig ett problem av den här kalibern, så ställ dig frågan varför de vill bli av med hästen.;)

För jag tror inte att grundproblemet sitter i framknäna.

Det kan mycket väl vara så att det sitter där och då hjälper ingenting mer än som konstgjord andning..

Hästen kan vara felfodrad så den har brister i skelettet, tränad för hårt som ung, felaktiga vinklar/benställning, dåligt skodd etc.
Trav i högt tempo är en fruktansvärd belastning så om den redan nu har problem så lär den nog inte klara av fortsatt karriär.

Tydligen så var hon sprutat typ 2 gånger, och hon är 6 år, gjort nio starter 1 seger och tagit matlappar i resten så förmodligen kommer hon "betala" sig..
Tack för tipset om sulor o PG beslag, det kan ju vara något man kommer få testa.

Att hon är behandlad 2 gånger och är 6 år låter inte särskilt oroväckande för mig:) Det skulle jag inte bry mig om. Alla travhästar behandlas emellanåt pga den belastningen de utsätts för. Att hon däremot "bara" gjort 9 starter och är 6 år skulle jag dra öronen åt mig...Varför så få starter på så många år? Finns det andra problem än knäna som de inte talat om?

PG skor är bra att iaf träna på. Det fördelar trycket så att hoven kan arbeta så naturligt som möjligt vilket skapar en bra blodcirkulation vilket aldrig är helt fel.

Håller med Jesse. Två behandlingar i framknäna är inget att oroa sig för så länge där inte finns skelettförändringar.
Hästar med dåliga framknän bör man undvika att jobba så mycket på rundbana eftersom kurvorna sliter hårdare. Sedan så kollar jag ALLTID upp bakkärran på hästar med återkommande symtom från framknäna.

kl

PG skor funkar bra under en kortare tid men sen så snarare orsakar de knäproblem. De har stora fördelar men oxå nackdelar men under ett par skoningar så kan de göra stor skillnad för rehabilitering av knähästar.

Reagerar inte så mkt heller på att en 6årig travare som är sprutad 2 gånger MEN sen beror de på mkt som skadans natur, pga exteriör? för hård/fel träning? hur lång tid mellan sprutningarna? andra skador mm

Att den bara gjort några starter tyder ju på att något inte räcker till men om de är hästen eller träningen är ju svårt att sitta här på nätet att gissa.

Jag känner mej inte speciellt orolig för en häst som sprutats 2 gånger i framknäna, Torvald Palema (förra årets elitloppsvinnare och årets elitlopps 2a)
sprutas efter VARJE START, så det känns litegrann som om var och varannan travare sprutas. Och jag tror fortfarande inte att grundproblemmet på hästen jag tänker köpa sitter i knäna, tror snarare hon överbelastar knäna för nått problem i bakkärran.

Ser att många rekommenderar mej att inte köpa henne, men det är inte så lätt när min magkänsla skriker "Jaaa!", Och känslan av den som tränat henne innan känns väldigt gammaldags och inlåst på ett spår.
Anledningen till att hon inte startat så mycket är för att denne amatör som äger henne har väldigt mycket häst som han egentligen inte hinner med.

Såg också att det var tränaren som kört henne i varje start förutom 1, och den starten han inte körde henne och lejde bort styrningen till Fredrik b larsson hade hon vunnit. Såå, bara genom att kolla lite på resultatraden så kan det ju sitta en del i kusken/tränaren och lite mindre i hästen på resultatet... :p

Hästen lär ju ha varit travtränad i 4 år och dessutom startad, så att den är behandlad två gånger i framknäna tycker jag inte låter så farligt.

Har du i tanken att hon har lite dåliga knän kan du ju träna därefter. Kolla upp henne nu innan du själv börjar träna henne så du vet att hon är ohalt.

Har det redan blivit en ledinflammation måste du behandla den, men sen kan du ju använda alternativa metoder och förebygga att hon blir halt igen.

Jag skulle träna tryckvagnsintervaller tex. -Styrketräning utan att det belastar benen så hemskt som i höga farter. Sedan tänka på att inte trava i sluttande vägar, alltså nerför.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 670
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 010
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 595
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka