vad gör jakt hundar?

A

aqua

ja... e det nån som har lust att förklara
vad gör hundarna när dom driver, stöter, ställer?
finns det fler sätt att använda hundarna i jakt syfte?
nyfiken i en strut!!:)

Sv: vad gör jakt hundar?

Du har ju även eftersök, dvs hund som söker upp skadat vilt. Vår hund är nu 12 veckor och redan en fena på att följa blodspår.

ja just det!! då lär man hundarna att spåra på blods doften av djur alltså...

aqua skrev:
ja... e det nån som har lust att förklara
vad gör hundarna när dom driver, stöter, ställer?
finns det fler sätt att använda hundarna i jakt syfte?
nyfiken i en strut!!:)

En hund som driver, "jagar" ex haren framför sig så att den kommer framör jägaren som får ett skott-tillfälle.

En hund som stöter (ex spaniel) letar ganska när föraren upp fågel och på kommando så stöter den upp dem så att jägaren kan skjuta dem.

En hund som ställer ex gråhund letar reda på djuret (älg) och håller kvar det på plats med ex skall och rörelser så att jägaren hör var hunden är och kan komma fram och skjuta.

En stående fågel hund, letar fågel visar var den är och på kommando så trycker den upp fågeln och STANNAR på backen så att jägaren får skjuta och sen apporterar den in fågeln.

Javan

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 547
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama