Vad gör jag nu?

BasicLisa

Trådstartare
Så här ligger det till:

Jag har en häst (foderhäst) på prov nu en månad fram till den 16:e, jag kan när som helst under den tiden lämna tillbaka hästen utan frågor enligt kontraktet och det är också vad jag vill. Det funkar liksom inte mellan oss riktigt.
Men, saken är den att jag inte får tag på ägaren via telefon eller SMS, har inte mail. Mitt kontrakt går ut på tisdag, då är tanken att det ska skrivas nytt om jag vill, men det vill jag som sagt inte.
Ägaren har under hela provtiden inte hört av sig en enda gång, vilket jag tycker är en självklarthet att göra när man lämnar bort sin häst. Hon har ingen aning om vart i världen hästen befinner sig ens! Detta gör också att jag vill lämna tillbaka, vill inte ha ett samarbete med en som inte är närvarande.
Hur gör jag om jag inte får tag på ägaren innan tisdag? Kan jag åka hem till henne med hästen och lämna den eller hur gör jag? För jag vill verkligen inte stå med häst utan kontrakt!

Hjälp mig!

Sv: Vad gör jag nu?

Alla brukar alltid ha så mycket vettigt att säga! Kom igen nu, för jag börjar känna en viss stress över det här!

Ibland får man vänta ett dygn eller två innan man får svar.

Tycker du skall skicka sms och ringa som en galning och hälsa att f.o.m. tisdag kommer räkningar för stallhyra att skickas till henne såvida inte hon hämtar hästen.

Men, jag har ringt i flera dagar och dessutom pratat in på telefonsvarare... SMS går inte fram alls, så jag börjar känna en viss panik.

Kan jag kräva henne på pengar trotts att jag ska ha kvar stallplatsen och leta ny häst? Egentligen är det inte så viktigt med pengar, stallhyran är i princip obefintlig och hon äter inte heller för några större summor... Det jag oroar mig för är hur det är juridiskt from onsdag om jag inte kommer i kontakt med henne.

Hej!
du har väl hämtat hästen någonstans? kör helt enkelt dit den det datumet som är sista dagen, men ring många gånger innan och säg till, om inte prata in på telefonsvararen ca 300 gånger om dagen att ni kommer tid och datum!

lycka till!!

Vet du var ägaren bor? OM så, kan du åka dit och lämna ett brev där du talar om hur det förhåller sig. Ta gärna med någon som kan bevittna att du har lagt brevet i lådan, alternativt givit det i handel på hästägaren.

Jag hade som övriga skriver typ "terror" ringt denna person och talat in meddelanden och säga att om du inte hör från henne före tisdag så kommer hästen att köras tillbaka till henne. Bor hon långt från dig ? Sök henne på Eniro och kolla om hon har nåt annat nummer eller adress. Men som sagt, åk dit med hästen, rent juridiskt finns inget som binder dig att ha hästen kvar (säger jag med viss reservation eftersom jag inte sett kontraktet) Står det något i kontraktet om ifall det är du som ska lämna hästen eller hon som ska hämta den ?

Nej, det tar kankse 45 min med transport till henne, så det är ingen superresa. Just nu har vi provkontrakt som går ut imrogon och då ska det skrivas ett nytt. Hon sa att under provtiden kan vi lämna tillbaks henne när som helst utan anledning, men vi har känt att vi vill testa henne tiden ut, det tar ju tid att anpassa sig till nya ställen osv.
Jag har ringt hennes hem och mobil i en veckas tid utan resultat, SMS skickas inte och inte ringer hon heller och intrsserar sig för att det ska skrivas ett nytt kontrakt imrogon.

Jag vill ju inte bara åka och lämna hästen hos henne vind för våg, låt säga att jag kommer dit och hon inte är där, vad händer då? Jag kan ju inte bara lämna hästen.

I vårt kontrakt framgår inte vem som ska lämna eller hämta, men eftersom jag vill säga upp så känner jag att det är jag som bör lämna tillbaka hästen.

Men, om hästen skadar sig hos mig efter imorgon (om jag behåller henne tills jag får kontakt) blir jag ersättningsskyldig då? Och, kan ägaren anklaga mig för stöld eller diverse om jag inte lämnar tillbaka hästen imrogon?

I kontraktet kanske det står vad som gäller tex. om du ska lämna tillbaka eller ägaren hämta ??? Så gör det i alla fall i det fodervärdskontraktet jag använder... Om ägaren ska hämta och inte gör det kontakta jurist.

Oj hade inte läst det sista du skrev. Åk dit med hästen. Om inte ägaren är där kanske det finns ngn annan där som kan skriva på och intyga att du lämnat tillbaka den.

Jag hade kontaktat en hästjurist. Jag vet inte hur det skulle funka om hästen blev skadad osv..men jag hade inte velat ha det ansvaret, jag hade inte tagit risken att hamna i den tvisten utan jag hade lämnat tillbaka hästen. Självklart så kan man ju inte bara "dumpa" hästen där...men kanske finns där stallkamrater till henne eller andra där? Om det inte är längre än 45 min skulle jag nog faktiskt tom ha åkt dit och försökt leta upp den här människan och som någon skrev kanske även lämna ett brev eller liknande. Mitt råd är iaf att definitivt försöka bli av med hästen imorgon, det blir bara problem om du har den kvar...Håller tummarna att det löser sig !

Ägaren avled hastigt och ingen anhörig hade det minsta tanke på att hon även var hästägare, så det rådde en oerhörd förvirring bland stallflickorna. Vad hade ägare huxflux tagit vägen? Hur kunde hon bara skita i sin egen häst?

Alltså, kanske finns det en naturlig förklaring till att ägaren inte hör av sig, hoppas förståss att h*n lever, det underlättar ju för dig om inte annat..

Ring till stallet där hästen stod i förut, kanske vet nån någonting om ägaren, eller ännu bättre åk dit, skriv efterlysningslappar, ja vad som helst.

Hoppas att det löser sig snart för dig och hästen.

Problemet är ju att hon har eget stall med mycket egen uppfödning och så, bor enskilt på landet och verkar inte ha någon kontakt med omvärlden så mycket...
SJälvklart kan nått ha hänt, har också tänkt tanken... Men, någon borde väl tagit sig in i huset och lyssnat av telefonsvararen? Eller så borde telefonnen sagts upp.
Ska försöka ringa lite senare igen, men annars vet jag inte riktigt vad jag göra. Har inte tillgång till bil idag, så det funkar inte, måste dessutom iväg till skolan för seminarier och grejer.

Har hon eget ställe hade jag nog faktiskt åkt dit och lämnat hästen, det är ju inte så förskräckligt lång bit att köra.

Problemet är ju att hon har eget stall med mycket egen uppfödning och så, bor enskilt på landet och verkar inte ha någon kontakt med omvärlden så mycket...
SJälvklart kan nått ha hänt, har också tänkt tanken... Men, någon borde väl tagit sig in i huset och lyssnat av telefonsvararen? Eller så borde telefonnen sagts upp.
Ska försöka ringa lite senare igen, men annars vet jag inte riktigt vad jag göra. Har inte tillgång till bil idag, så det funkar inte, måste dessutom iväg till skolan för seminarier och grejer.

Har hon eget stall med uppfödning så har hon ju säkert en box du kan ställa in hästen i...Väl där så ser du ju om stället verkar bebott eller inte och säkert måste ju någon komma och ta hand om hästarna där. Tveka inte, åk !

Jag hade åkt dit först utan häst och sett om hon finns där. Om inte lämnat ett brev där jag sagt att jag vill lämna tillbaka hästen direkt.
Kan ju finnas nån annan där du kan prata med om nåt hänt henne.

Det har tack och lov löst sig!
Fick tag på henne nu på eftermiddagen, hon hade varit bortrest:crazy: vilket jag kan tycka är lite konstigt när hon vet att vi ska träffas och så..
Iallafall var det inga problem att komma med henne imorgon, så det känns jättebra!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 468
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 129
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 982
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka