Vad gör jag nu då???

S

stalltanten

I torsdags så skodde en ny hovslagare min häst. Jag tyckte att hon verkade för hårt. Och hovarna bak har hon satt skon nästan en centimeter utanför hoven och sömmarna sitter konstigt. Jag påpekade det direkt och sa att han går ihop med bakbenen och är rädd att han trampar av sig skon. Som svar fick jag att då tar vi det problemet då :crazy:
I fredags red jag och kände att han var ömfotad.
Och i söndags när jag tog ut honom ur hagen så var han extremt ömfotad på framhovarna. Plus att han hade en tappsko fram.
Han kommer nu att få enizon och få gå i en "slät" hage.
(Och givetvis få en ny sko)
Men om någon har något mer tips om hur jag ska gå tillväga för att lindra för min häst så är jag tacksam för råd...

Sv: Vad gör jag nu då???

Dåliga hovslagare finns det så gott om att det är skrämmande, tar aldrig ut nån som jag inte fått rekomendation på av någon vars omdöme jag litar fullt på.. På vilket sätt sitter sömmarna konstigt? Kan du inte ta ut nån annan hovslagare för att ev. "fixa till" övriga skor eller någonting? Den första tanken som dök upp var att ta av skorna och sätta på sånna där boots som sitter över hela hoven ett tag, tills de växt till sig lite igen...hmm, men jag är ingen expert direkt...Ajja, lycka till iaf.

Jag hade blivit rekomenderad denna hovslagare.

Har sökt henne och lämnat flera meddelanden på både telefonsvarare och sms, men hon har inte hört av sig ännu :confused:.
Det jag menade med att han var konstigt skodd bak så ha hon slått i 3 sömmar långt fram på varje sida hoven. Varav flera är jätte långt ned, ca 5 m.m längst ned på hoven. Eller hur man nu ska beskriva det..
Idag är han ännu mer ömfotad, har nästan svårt att gå t.o.m på gräset.
Och han är varm om hovarna. Jag tog dit en mer erfaren person för att kolla så han inte hade fång eller så. Men han hade varken hög puls eller feber.
Och hon sa också att det är att han är så hårt verkad som gör denna ömhet m.m.
Har kontaktat en annan hovslagare som kommer i morgon och ska kolla vad han kan göra..
Hoppas att han kan hjälpa min lilla pålle på bästa sätt..

Jag hade blivit rekomenderad denna hovslagare.

Har sökt henne och lämnat flera meddelanden på både telefonsvarare och sms, men hon har inte hört av sig ännu :confused:.
Det jag menade med att han var konstigt skodd bak så ha hon slått i 3 sömmar långt fram på varje sida hoven. Varav flera är jätte långt ned, ca 5 m.m längst ned på hoven. Eller hur man nu ska beskriva det..
Idag är han ännu mer ömfotad, har nästan svårt att gå t.o.m på gräset.
Och han är varm om hovarna. Jag tog dit en mer erfaren person för att kolla så han inte hade fång eller så. Men han hade varken hög puls eller feber.
Och hon sa också att det är att han är så hårt verkad som gör denna ömhet m.m.
Har kontaktat en annan hovslagare som kommer i morgon och ska kolla vad han kan göra..
Hoppas att han kan hjälpa min lilla pålle på bästa sätt..
ok ok, låter inte alls kul det där.. :( stackarn..
hoppas hovslagaren kan hjälpa till, skriv gärna hur det går.

Att sommen sitter langt fram pa foten ska i sig inte vara nagot problem. Inte heller att sommen sitter langt ner pa hoven. Det som ar viktigt ar huruvida sommen sitter i eller innanfor den vita linjen (namnet pa svenska ar jag mindre saker pa).
Att han ar fotom ar inte markligt nar han ar hart verkad.
Ge honom ett ordentligt fotbad (sa varmt vatten han star i +rikligt med epsom salt.) och anvand nagon slags hardande formula (vi anvander Iodine men vet inte om det finns i sverige). Undvik vat vaderlek, eller snarare ren lera tills dess foten hardat till sig.
Anvand nagon slags hjalpmedel for att fa foten att vaxa ut (tex reducine, hoof flex, corona eller liknande) pa kronranden samt ge nagot slags tillskott i fodret (finns mangder pa marknaden).

Det ar val mina direkta tips. Ta ut en annan hovslagare nasta gang och se till att fraga varfor hela tiden. Kanske det fanns en anledning till att h*n skodde som h*n gjorde men i sadana fall maste ju denne tala om det. (Har den tex dalig vinkel som hovslagaren forsokte fixa till eller kanske ett blamarke eller rutten fot?

Lycka till

Jag tycker det låter som du tyvärr oturligt nog fått ett fånganfall och att det bara samanföll med i ditt tycke en dålig skoning. Du säger att bakhovarna är de som skoddes lustigt, men att det är fram han var extremt ömfotat på först.
Om hon har lagt ut skona så mycket samt satt sömmen så lågt ned så känns det väldigt långsökt att han skulle ha ont i hovarna fram och nu kanske även bak pga det. Sitter de i den positionen så är det väldigt svårt att slå isömmen på så vis att ömhet uppstår.
I så fall är det verkningen, men det är svårt att se ombden är för hårt verkad eller inte med skor på.

En fång behöver inte ge feber eller puls så din erfarna person kan mycket väl ha fel i sitt påstående.
Om hästen är så halt så den inte kan gå på gräs obehindrat och är varm i hovarna så borde vet. komma omgående och ge den smärtlindring och utreda om det är fång eller sulläderinflammation pga hård verkning hästen fått.

jag vet hur det är min häst va nästan sådär för ca 1 mån sen och sen vägra hon sko bak! Tog ut ny hovslagare fick hon sko om och han vart bra och skorna sitter än! Denna hovslagare kommer ja dock aldrig utsätta min häst för. vart verkad snett och hon skyllde på att hon hade för små skor, fel söm m.m

Jag skulle tagit ut en ny hovis, Vet inte riktigt vart du bor men annars vet ja en bra hovslagar som ja kan rekomendera.

När jag kom till hagen idag så hade min häst tappat ytterliggare en sko!!!
Sanslöst!
Men jag fick tag på en jätte bra hovslagare med lång erfarenhet.
Så han slog på tappskorna.
Och han sa att den andra hovslagaren hade gjort ett jätte dåligt jobb.
Hon har verkat alldeles för hårt på alla 4 hovarna och att sömmarna sitter inte alls bra.
Nu kommer jag fortsätta ha denna hovslagare som jag hade idag.
Jag ångrar att jag inte tog han direkt, men han har så jätte mycket att göra.
(men nu släpper jag inte honom ;))
Nu ska han special beställa skor till min häst och försöka rätta till felen som den andra hovslagaren har ställt till med. (hon har fortfarande inte hört av sig fastän jag har lämnat 4 meddelanden på röstbrevlåda och 2 sms).
Så nu får han full dos enizon och hovarna smörjs in med matolja.
Håll nu tummarna att det går vägen :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 366
Senast: Miingla
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 211
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 522
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar