Vad gör jag nu då med min nordsvensk? Hingst och sånt..

Lycanthrope

Trådstartare
Antagligen är ju inte min bruksnordsvensk dräktig (men hoppet lever tills jag ska göra UL!)..
Jag funderar isåfall på nästa år.

Det var 2 fina hingstar där hon var i år, billigt var det också men jag vet inte.. Det kändes inte riktigt rätt. Taggtrådshagar osv..., och en känsla bara.

Jag vill ju hemskt gärna betäcka henne nästa år.
Ska så fort jag ser brunst nästa år ordna bakteriprov och se så allt är bra.
Vill få iväg henne till en hingst tidigt, men vill inte lämna henne allt för långt bort.

Jag ska försöka få kontakt med någon i föreningen som har bra koll på stammar för att få tips om vad som kan passa just mitt sto.

Men jag tänkte höra om ni har några tips?
Jag vill inte ha någon (ful) isabell, utan en "riktig" nordsvensk :p
Gärna mörk i färgen men inte svart, vet att man inte kan beställa färger men man kan ju önska :angel:

Hon har fått beröm för sin exteriör men jag önskar en något kortare rygg, dock brukar väl bruksnordsvenskar ha ganska lång rygg. Hon är ändå välriden och ganska lätt att rida ihop.
Tanken är att visa henne med föl vid sidan.

Här kommer lite bilder, och tips mottages tacksamt!
DSC03367.jpg

DSC03548.jpg

Här är några år sedan, men hon är lite mer "fit" :p
DSC00212.jpg

DSC00223.jpg

Sv: Vad gör jag nu då med min nordsvensk? Hingst och sånt..

Fint sto!

Har själv 2 stycken bruksnsv, damer.

Vad har ditt sto för stam? Måste nästan börja där innan det går att råda...

Pma gärna vem hon var hos i år om du inte vill skriva det här.

N

just det, hur hög är hon?

Senast ändrad av en moderator:

Oj det glömde jag :o

Hon är e. Mycklar u. Danett
Ca 154 cm hög, inte mätt henne på väldigt länge :o

Hon är född 1996 så det är ju väldigt aktuellt med föl innan hon blir till åren.

Jag vill gärna ha lite storlek, gärna större. Dock inte alltför smäcker, och inte ardennertung heller. Som henne typ, fast hingstigare (fölet ska ju självklart bli hingst:angel:)

Nu är jag ju inte så jättebra på geografi, men varför inte Vätte? En himla fin hingst!
Andra som du har ganska nära dig (tror jag) är Ynar och Rekyl.

Nu har jag inte katalogen i närheten, men har för mig att både Vätte och Rekyl tillhör grabbarna med lite högre mkh.
Ynar kände jag en valack efter, en synneligen trevlig och mycket lättriden häst, fast han kanske är lite för lång? Som sagt inte bibeln i närheten, men detta var de hingstar som dök upp i huvudet....
Lycka till!

Nu är ju jag lite partisk, eftersom jag känner herrn i fråga, men Mirollo möter faktiskt alla dina kriterier... http://www.nordsvensken.org/mirollo-1985.php (han är mycket finare irl än på den bilden, mycket mognare i kroppen.)

P3140041.jpg

(ignorera mig på ryggen)
P3140011.jpg

Han är kvadratisk, inte den tyngsta typen, mörkbrun, körd och lite riden. Går på lösdrift med valack som sällskap (när han inte har sina ston hos sig dvs!). Trevlig att ha o göra med är han också.

/Migo
pedikör åt grabben i fråga

Åtvid finns i mitt sto också, jag vet inte hur "illa" det är riktigt?

Minns dock inte vart, har inte fått passet än.. :o

Annars är han fin! Vart står han?

Svarar ist för Migo.....
Mirollo står i Örebro. Ett tips är att gå in på FNH:s sida, där finns alla hingstar distrikt för distrikt. Mycket ögongodis att titta på ! :laugh:

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V