Vad gör jag när Valpen "tok" skäller?

B

Bopplan

Vad ska jag göra när min Jack Russel valp på 3 och en halv månad skäller ut någon eller något?
Det hände första gången i dag, vi gick för bli ett grann hus där deras barn lekte på tomten, dom förde ganska mycket liv. När vi närmade oss huset började han att "buffa" lite. Jag bryde mig inte om det utan fortsatte att gå. När vi var framförhuset ställde han sig på tomtgränsen och skällde som en tok. Han morrade inte utan viftade snarare lite på svansen. Även fast han inte menar något illa så vill jag ju inte att han skäller på det där sättet.
Han såg barnen som lekte, dom var kanske 10meter i från honom.
Det jag gjorde var att han fick stå och titta et tag och sedan gick jag därifrån.
Det var som sagt första gången han riktigt skällde ut någon, annars han han bara buffat lite och sedan gått därifrån.
Men jag skulle vilja veta huir ni skulle ha gjort.

Sv: Vad gör jag när Valpen "tok" skäller?

Tala om för valpen att det inte är ett acceptabelt beteende. Ser han osäker ut och tycker det är obehagligt det han skäller på skulle jag ignorera, och försöka ta liknande möten/situationer på ett större avstånd i fortsättningen.

Det är svårt att råda när man inte själv vet exakt hur valpen beter sig. Är du osäker själv så är det bättre att du tar hjälp av en instruktör som kan hjälpa dig.

Att korrigera en valp som är osäker i visa situationer kan ställa till det rejält i framtiden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar