Vad gör jag för fel i lastningen?

NightRain

Trådstartare
ja de är vad jag undrar.. vad är de jag gör fel?

de är andra hästen i rad nu som jag sett bevis på går på transporten direkt utan problem när jag hämtar dom.

men när jag kommer hem å ska åka nånstans själv så går han inte på, vad gör jag för fel?
jag tar honom.. går mot transporten, går upp på lämmen å han följer med ett steg upp sen tvärstannar han å backar ner igen å så blir han fastfrusen där.. tills man försöker mana på honom då viker han runt transporten å trilskas.. lägger en volt å försöker gå brevid honom upp å samma sak händer.
jag försöker att backa in å försöker få honom med.. men nä då. å han är inte rädd för när han är på så är han kolugn å bara står där. inga ögonvitor eller frustande stora näsborrar, inget sånt alls.lite otålig om man står still för länge med transporten. utan han backar å vrider runt rumpan..

han stod 1 månad på de stället jag hämtade honom ifrån. han stod 2veckor hemma innan vi skulle åka å prova sadel första gången å nu igår åkte vi igen å de är väl 2 månader sen vi lastade.

vad gör jag fel? eller vad kan man göra för knep? är de traggla som gäller?

även andra har försökt, men funkar inte heller.. antingen att dom tar honom innan mig.. eller efter mig å tar över..

tillslut så ger han sig å går på men då är man ju helt slut å han med. vill ju att han ska kunna gå på relativt direkt eftersom vi ska börja tävla nu.

Hade det varit jag och jag fått problem med hästar som tidigare varit lättlastade hade jag bett någon titta på när jag lastar för att kolla om det är nåt knäppt jag gör, stannar till på nåt sätt eller placerar mig konstigt utan att jag ens märker det och kanske råkar utsända osäkerhet utan att jag själv vet om det.

Lastades hästarna med en speciell teknik eller har du bytt utrustning? (en del som är ovana skydd tex kan bli helt omvända och vägra i sten)
Att lastarna har olika teknik är också nåt som kan skapa förvirring/osäkerhet hos hästen, tänker tex att en del skickar in och en del går före in i släpet.

Brukar tipsa andra om att inte börja göra för mycket volter då en del hästar tillslut tyvärr kan ta till det som teknik - "aha, om jag gör såhär då vet jag att det blir en paus för då måste h*n flytta på sig". Utan försöka få hästen att knata på hur den än står, har den klivit på sidan får den utgå därifrån hellre parera den rakt utan att flytta sig själv så mycket (ett spö att peta med tex), oavsett ska det inte löna sig att gå på sidan och de kan faktiskt kliva på därifrån också så helt rakt måste en häst inte stå ser bara lite dumt ut :)

Senast ändrad:
Kan ju tillägga att jag själv haft en häst som avskydde att åka med lilla bakluckan stängd. Gjorde misstaget att stänga den en gång och sedan hade jag jätteproblem under lång tid att lasta honom igen. Ibland kan det vara små saker som gör det.

Det där att småsaker kan ställa till mycket håller jag med om, så kan man inte anse att man lastar fel i hästens ögon bör man absolut titta och fundera på annat.
Hästar kan absolut ha åsikter om transporten i sig även så man kan gärna testa med annan transport också.

Hade det varit jag och jag fått problem med hästar som tidigare varit lättlastade hade jag bett någon titta på när jag lastar för att kolla om det är nåt knäppt jag gör, stannar till på nåt sätt eller placerar mig konstigt utan att jag ens märker det och kanske råkar utsända osäkerhet utan att jag själv vet om det.

Lastades hästarna med en speciell teknik eller har du bytt utrustning? (en del som är ovana skydd tex kan bli helt omvända och vägra i sten)
Att lastarna har olika teknik är också nåt som kan skapa förvirring/osäkerhet hos hästen, tänker tex att en del skickar in och en del går före in i släpet.

Brukar tipsa andra om att inte börja göra för mycket volter då en del hästar tillslut tyvärr kan ta till det som teknik - "aha, om jag gör såhär då vet jag att det blir en paus för då måste h*n flytta på sig". Utan försöka få hästen att knata på hur den än står, har den klivit på sidan får den utgå därifrån hellre parera den rakt utan att flytta sig själv så mycket (ett spö att peta med tex), oavsett ska det inte löna sig att gå på sidan och de kan faktiskt kliva på därifrån också så helt rakt måste en häst inte stå ser bara lite dumt ut :)

ja jag får nog se om jag kan be n¨n titta på mig.. för känns ju verkligen som att de är jag som gör nåt fel.

nä grimma å grimskaft när han lastas, samma som när jag hämade honom.
testade med spö å peta osv.. ingen rekation

Hur kör du? Är det samma transport du har kört båda hästarna du haft problem med?

nä de är olika transporeter med de olika hästarna.. men den hästen jag har nu har alltid varit samma transport.. men kan testa med luckan nere eler sånt.. men han är ju helt lugn när man kör..

men visst kan de vara små saker.. bara man kommer på vad:P

Be någon filma dig när du lastar så att du i detalj kan kolla efteråt vad du faktiskt gör.

En väldigt vanlig sak folk gör är att de stannar upp och/eller vänder sig om för att kolla så att hästen är med. Det räcker med en hundradels sekund för att hästen ska reagera. Så gör man ju aldrig annars och hästen reagerar ju på det och undrar vad du reagerar på och vill ju självklart kolla själv också och vänder sig då om.

Gör precis som när du leder in hästen i boxen eller ut i hagen. Det ska inte vara någon skillnad utan hästen ska ju följa dig och stanna när du stannar och gå när du går. Stannar du då upp när du ska lasta så tror ju hästen att den ska stanna som vanligt också blir du upprörd för att hästen stannar och då är cirkusen igång. Ni missförstår varandra och du blir upprörd och hästen fattar inte alls vad du håller på med eller vad du vill. Det är mer än en häst som har blivit svårlastad av den orsaken.

Det kan också vara att hästen är van vid vissa transportskydd och att du nu har andra. Att de inte sitter på bra eller att hästen är van att åka utan skydd. Om inte hästen är van vid skydden så ta en promenad då och då med skydden på utan att lasta. Var noga när du sätter på dem så att de sitter bra och bekvämt.

Ett annat vanligt problem är att man föreställer sig att det ska hända något eller att hästen inte kommer gå på och det känner ju hästen direkt att det är något som är fel eller annorlunda. Se till att du har rätt inställning och inte är stressad eller är upprörd på något annat sätt. Se framför dig hur hästen går på istället för att se framför dig hur hästen kommer börja krångla (hästen krånglar ju egentligen inte utan svarar ju bara på dina signaler). Den vanligaste orsaken till att hästen inte går på är helt klart människan. Man kör inte tillräckligt försiktigt, man är stressad, osäker eller på annat sätt upprörd känslomässigt.

Det kan också vara något som skramlar i transporten, att solen lyser in och reflekterar något, att transporten luktar annorlunda om det är en hyrtransport, att det drar in avgaser, att hästen föredrar att åka brett eller smalt eller något annat. Det kan också vara en så enkel sak som att du måste köra ännu försiktigare för att hästen upplever obehag om det är hålor i vägen eller vid svängar.

Jag hade en sådan häst som inte tyckte transport var en bra idé. första gången jag skulle lasta så stod vi nästan en timme innan hon gick på (med hjälp av linor bakom). Efter att ha testat olika varianter av lastning med väldigt kunniga personer runt, linor, transporter osv så lärde vi oss att hon inte gillade rampen och jag lärde mig att det är bara att gå rakt in, jag var tvungen att ha bestämt mig innan att hon ska gå in direkt.
Efter att det blev konstaterat att hon inte gillade att gå på rampen och hon behövde känna att det bara fanns en väg = in i transporten så började vi hyra en transport utan ramp, alltid använda lina och alltid ha lilla dörren fram öppen. Efter några lastningar då gick hon på direkt även utan lina.

De sista gångerna vi lastade henne så gick hon till och med på med en ramp och utan lina på första försöket. Det var ca 8 år efter att vi köpte henne.

Jag tror det handlade lite om att hon behövde känna att hon kunde lita på mig. Sen hade hon ju (troligtvis) inte åkt så mycket transport innan hon kom till mig.

Sedan handlar det nog mycket om vana och träning av lastning också. första gången jag skulle lasta henne var andra gången jag öht lastade en häst.

Hoppas det löser sig med lastning av din häst. Det är bra att ha med sig någon lastvan (även om du är det) som kan komma med lite goda råd.

ja de är vad jag undrar.. vad är de jag gör fel?

de är andra hästen i rad nu som jag sett bevis på går på transporten direkt utan problem när jag hämtar dom.

men när jag kommer hem å ska åka nånstans själv så går han inte på, vad gör jag för fel?
jag tar honom.. går mot transporten, går upp på lämmen å han följer med ett steg upp sen tvärstannar han å backar ner igen å så blir han fastfrusen där.. tills man försöker mana på honom då viker han runt transporten å trilskas.. lägger en volt å försöker gå brevid honom upp å samma sak händer.
jag försöker att backa in å försöker få honom med.. men nä då. å han är inte rädd för när han är på så är han kolugn å bara står där. inga ögonvitor eller frustande stora näsborrar, inget sånt alls.lite otålig om man står still för länge med transporten. utan han backar å vrider runt rumpan..

han stod 1 månad på de stället jag hämtade honom ifrån. han stod 2veckor hemma innan vi skulle åka å prova sadel första gången å nu igår åkte vi igen å de är väl 2 månader sen vi lastade.

vad gör jag fel? eller vad kan man göra för knep? är de traggla som gäller?

även andra har försökt, men funkar inte heller.. antingen att dom tar honom innan mig.. eller efter mig å tar över..

tillslut så ger han sig å går på men då är man ju helt slut å han med. vill ju att han ska kunna gå på relativt direkt eftersom vi ska börja tävla nu.
Väldigt ofta när en häst går ifrån att vara lätt till svårt, så beror det på den som körde sist. Som förare kan man tycka att man kör lugnt, mjukt och jämt men hästen som står i en låda bakom bilen kanske inte upplever det på samma sätt.
Ett bra sätt för alla som kör är att dels själv åka en liten bit i en släp så man känner hur det känns och att sätta kamera i släpen så man kan se hur hästen reagerar t ex när man växlar eller bromsar.
Tyvärr glömmer många bort den här biten och börjar leta fel hos häst och släp när det oftast är så enkelt som den som körde sist. Visst det kan vara i kombination med en släp som hästen inte trivs i men ofta ligger största orsaken hos chauffören.

tack för alla råd.. ska ta till mig allt å testa å se hur de går..=)

men tror inte de är körningen då min pappa är van att köra djur å är yrkeschaufför i grunden. å hästen typ sover när man kommit fram å öppnar dörren.. så känns inte som att de skulle vara körningen direkt heller..

eller kan de vara de trots att han står helt lugnt å stilla å sover?=)

men tror inte de är körningen då min pappa är van att köra djur å är yrkeschaufför i grunden. å hästen typ sover när man kommit fram å öppnar dörren.. så känns inte som att de skulle vara körningen direkt heller..

Ja det kan det vara. På den utbildningen jag gick för att få köra levande djur visade man filmer från yrkesmässiga djurtransporter som var tagna i samband med forskning om djurtransporter. Där det då handlade om verkligen vana förare som körde och det var i lastbilar, vilket är ännu stadigare än släp. Både forskare och förare blev väldigt förvånade över hur svårt djuren faktiskt hade att hålla balansen när de åkte. Saker som inte förare eller passagerare reagerade på fick stor påverkan på djuren.

Nu vet jag inte vilken typ av yrkeschaufför din pappa är, men det är en milsvid skillnad på att vara lastbilschaufför och busschaufför. Den typ av körning som passar hästar är den typ man har när man kör buss. Som exempel att man i det längsta försöker undvika inbromsningar genom att planera körningen så att fordonet stannar av sig själv.
Jag tror att alla som åker mycket buss då och då råkat för förare som inte är dåliga men som det är väldigt svårt att stå upp i bussen utan att tappa balansen vid start och stopp. Det finns också förare som man inte märker av det alls hos och så dom som det händer hos någon gång då och då. Så är det för hästen också ju jämnare och lugnare den kan åka ju större är chansen att den går in igen utan problem nästa gång.

Jag hade samma problem med min pålla, hon klev på utan att tveka, ända tills jag skrev på köpeskontraktet.. Sedan gick hon inte att lasta 9/10 ggr under alla de sju åren jag hade henne (fick rida till klinik för röntgen bl.a), och den tionde gången tog det hästbil och tre timmar av uttråkning innan hon klev på.. Polletten trillade ned för mig först nu när jag börjat sköta travhästar mer, vad problemet var, hon hade antagligen aldrig åkt utan bomull i öronen innan jag skaffade henne! Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att prova döva henne eftersom det inte hör till "standardutrustning" i ridhästkretsar.. Tyvärr ligger hästen under jord idag så jag kan inte bekräfta teorin, men det var som att ljuset gick upp för mig: Nervös häst+svajig släpramp som låter illa+dövning=Logiskt

Ja det kan det vara. På den utbildningen jag gick för att få köra levande djur visade man filmer från yrkesmässiga djurtransporter som var tagna i samband med forskning om djurtransporter. Där det då handlade om verkligen vana förare som körde och det var i lastbilar, vilket är ännu stadigare än släp. Både forskare och förare blev väldigt förvånade över hur svårt djuren faktiskt hade att hålla balansen när de åkte. Saker som inte förare eller passagerare reagerade på fick stor påverkan på djuren.

Nu vet jag inte vilken typ av yrkeschaufför din pappa är, men det är en milsvid skillnad på att vara lastbilschaufför och busschaufför. Den typ av körning som passar hästar är den typ man har när man kör buss. Som exempel att man i det längsta försöker undvika inbromsningar genom att planera körningen så att fordonet stannar av sig själv.
Jag tror att alla som åker mycket buss då och då råkat för förare som inte är dåliga men som det är väldigt svårt att stå upp i bussen utan att tappa balansen vid start och stopp. Det finns också förare som man inte märker av det alls hos och så dom som det händer hos någon gång då och då. Så är det för hästen också ju jämnare och lugnare den kan åka ju större är chansen att den går in igen utan problem nästa gång.

Är nog väldigt stor skillnad pga det är bussar och om det är yrkeschaufför som kör häst tex. Hur många hästar tvekar ens att gå in då?
Inte sett en enda hittills utan de går bara på, dessutom tar ofta chauffören grimskaftet så att det inte ska bli nåt tjafs. Sen kan nog en buss och en vanlig transport aldrig jämföras så.
Förstår hästen att bussen ens är en transport på samma sätt? De är ju mycket större och luftigare och en del påminner nog mer om ett stall.

Men jag håller med om körningen, det behöver dock inte vara att man gör nåt med flit eller att man är en dålig förare för jämnan..på en del räcker minsta lilla för att de ska tänka "nej, inte det" tex en inbromsning man var tvingad till att göra.

vill bara säga att idag när vi skulle till tävlingen så gick han rätt på med tjejen som skulle rida honom.. la bara en lina bak så den snuddade honom å han gick.. när vi skulle hem tog jag honom å då gick han åxå rätt på:D men ska ändå lastträna mycket så han inte tapper något av de osv.. tror de kan vara bra även om maninte åker.. eller vad tror ni?

vill bara säga att idag när vi skulle till tävlingen så gick han rätt på med tjejen som skulle rida honom.. la bara en lina bak så den snuddade honom å han gick.. när vi skulle hem tog jag honom å då gick han åxå rätt på:D men ska ändå lastträna mycket så han inte tapper något av de osv.. tror de kan vara bra även om maninte åker.. eller vad tror ni?

Vad kul att det gick bra idag både dit och hem :)
Fundera nu på vad du gjorde annorlunda idag mot vad du har gjort de andra gångerna. Kanske är det så enkelt som att du stannade till/vände dig om för att se så att han var med och att ni då missförstod varandra de andra gångerna och att du idag bara gick rakt på?

nä jag stannade faktiskt upp en gng för vi hade glömt att bredda så stannade å breddade å sen gick jag in. men jag har ingen aning faktiskt:P men öva måste vi nog endå tror itne att problemet med mig är löst ändå:P för de är ju hos mig de ligger

Kanske förväntar du dig att det inte ska gå, medvetet eller omedvetet, och skickar då osäkra signaler till hästen. Det kan du ju kolla om du ber någon annan lasta, då någon som inte vet om att hästen kan krångla. Ber du vänner lasta som vet om bekymret kan ju de också förvänta sig krångel och därmed ge andra signaler. Men be någon lasta som inte har någon anledning att förvänta sig att hästen ska krångla. Filma gärna och filma sen när du lastar så kan du se skillnaden.

I din beskrivning ser jag direkt två förutsättningar som nog hade gett problem med alla hästar jag känner. 1) du vänder dig och kollar. Vänd dig ALDRIG mot hästen. 2) du lägger en volt och går på igen när hästen börjar trilskas, vilket befäster deras egen vägran att gå på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 891
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka