LinnK
Trådstartare
Äger sen ungefär ett år tillbaka ett åttaårigt känsligt femgångssto med mycket vilja som inte är riden så där vansinnigt mycket, inte utbildad och har i dagsläget dåligt med muskler av förklarliga skäl då hon stått avställd sen vi gick omkull i våras och jag blev allvarligt skadad och dessutom fruktansvärt rädd. Hästen skadade sig inte vid olyckan men jag bröt vänster arm och hand på flera ställen, bröt alla revben på vänster sida, fick sprickor i bäckenet, bröt näsan och spräckte ögonbrynet, fick en blödning i ögat och två stora blödningar i hjärnan, fick sprickor i käken och hennes brodd fläkte upp min kind o haka ända in till skelettet så jag fick sy fem plus sjutton stygn där. Ridhjälmen sprack och jag fick brännsår på ryggen av kläderna. Nu vill vi komma igång! :-) Jag älskar min häst och trots att jag fortfarande har ont och ibland är livrädd så vill jag kämpa och komma igång med min vackra tjej. Hon har rätt okej kondis eftersom hon går i stor bra hage med flock och jag markarbetar, promenerar, longerar och löslongerar henne nästan varje dag. Jag har nu också vågat mig upp på henne igen *stolt* korta stunder och låter antingen nån leda mig eller skrittar själv på ridbanan. Men jag är svag och hon är vansinnigt stark och PIGG! Hon biter sig fast i ena sidan och går då inte att svänga eller stanna förrän hon 'ger med sig' - varför? orkar hon inte skritta med mig på? Jag jobbar sakta med att få henne mer musklad och ska snart börja tömköra henne också. Hon har fri tillgång på grovfoder och får krafft groov 90. Jag har självklart tappat muskler och framför allt har jag svårare att slappna av och har sämre balans, men enligt min tränare rider jag iaf inte hårt utan nästan för mjukt. Jag rider henne på ett tredelat mässingbett och har en wintec dressyrsadel som är vid och fin men lite för svängd bom, hon har rak rygg så jag ska snart byta sadel (tips någon?) Hon har hela tiden haft svårt att tölta rent och att trava men det beror nog mest på att vi inte hann komma igång ordentligt innan olyckan. Hon är kollad av vet då jag köpte henne och i sommras var vi till tandläkaren men jag ska be han kolla i hennes mun nu igen för säkerhetsskull. Jag behöver tips och råd för att komma igång!