Vad gör hon? och varför?

LinnK

Trådstartare
Äger sen ungefär ett år tillbaka ett åttaårigt känsligt femgångssto med mycket vilja som inte är riden så där vansinnigt mycket, inte utbildad och har i dagsläget dåligt med muskler av förklarliga skäl då hon stått avställd sen vi gick omkull i våras och jag blev allvarligt skadad och dessutom fruktansvärt rädd. Hästen skadade sig inte vid olyckan men jag bröt vänster arm och hand på flera ställen, bröt alla revben på vänster sida, fick sprickor i bäckenet, bröt näsan och spräckte ögonbrynet, fick en blödning i ögat och två stora blödningar i hjärnan, fick sprickor i käken och hennes brodd fläkte upp min kind o haka ända in till skelettet så jag fick sy fem plus sjutton stygn där. Ridhjälmen sprack och jag fick brännsår på ryggen av kläderna. Nu vill vi komma igång! :-) Jag älskar min häst och trots att jag fortfarande har ont och ibland är livrädd så vill jag kämpa och komma igång med min vackra tjej. Hon har rätt okej kondis eftersom hon går i stor bra hage med flock och jag markarbetar, promenerar, longerar och löslongerar henne nästan varje dag. Jag har nu också vågat mig upp på henne igen *stolt* korta stunder och låter antingen nån leda mig eller skrittar själv på ridbanan. Men jag är svag och hon är vansinnigt stark och PIGG! Hon biter sig fast i ena sidan och går då inte att svänga eller stanna förrän hon 'ger med sig' - varför? orkar hon inte skritta med mig på? Jag jobbar sakta med att få henne mer musklad och ska snart börja tömköra henne också. Hon har fri tillgång på grovfoder och får krafft groov 90. Jag har självklart tappat muskler och framför allt har jag svårare att slappna av och har sämre balans, men enligt min tränare rider jag iaf inte hårt utan nästan för mjukt. Jag rider henne på ett tredelat mässingbett och har en wintec dressyrsadel som är vid och fin men lite för svängd bom, hon har rak rygg så jag ska snart byta sadel (tips någon?) Hon har hela tiden haft svårt att tölta rent och att trava men det beror nog mest på att vi inte hann komma igång ordentligt innan olyckan. Hon är kollad av vet då jag köpte henne och i sommras var vi till tandläkaren men jag ska be han kolla i hennes mun nu igen för säkerhetsskull. Jag behöver tips och råd för att komma igång!

Sv: Vad gör hon? och varför?

Är hon kollad av vet +kiropraktor/ET?

Stoet jag nyligen köpte har alltid haft problem med tölten men efter 2 behandlingar så har hon själv satt igång och tölta på hemvägen. Hon hade problem i rygg + bäcken och enligt kiropraktorn vanligt om de gått omkull (tom som unghästar) som sedan ligger och spökar och ev förvärras.

Stoet är knappt samma häst längre varken fysiskt eller psykiskt. Satte igång henne lite för över ett år sedan innan hon ställdes av inför fölet. Då hoppade hon, reste sig, bockade, backade och försökte sticka sina egna vägar i ca 2 veckor innan hon började lugnade sig. Köpte henne för 1,5mån med förhoppningen att hon skulle hålla för att skrutta lite i skogen. Höll på att ramla baklänges när kiropraktorn sa att hon skulle bli helt bra (trodde inte riktigt på det förän nyligen).

Nu efter 2a behandlingen har vi ridit ut 4 gånger utan bus och det har aldrig hänt. Hon är pigg och glad och vill gärna springa men inge kast och bråk. Är nog fortfarade i chock och hon brukar försöka vända hem och det har hon inte heller försökt.

Så rekommenderar verkligen att låta en duktig kiropraktor/ET gå igenom hästen om det inte gjorts

Har du ridit nån annan häst sen olyckan? Annars tycker jag att du ska börja med det innan du sitter upp på din häst.

Din häst kommer garanterat ihåg olyckan ni hade, och spänner sig säkert. Om sen du också spänner dig och är lite osäker så känner hästen det och spänner sig än mer. Och så har ni en ond cirkel...

Det är därför jag tycker att du ska träna upp din balans och styrka på en annan häst, en lugn och trygg häst - kanske till och med en seg häst. En häst som du inte förknippar med din olycka. Inte så roligt kanske när du är van vid en känslig häst, men se det som "inget ont som inte har nåt gott med sig".

Har någon annan ridit din häst sen olyckan? Kan du inte be någon du litar på, t ex din tränare, rida din häst några veckor, både ut i skogen och på bana? Någon som kan hjälpa henne upptäcka att det behöver inte vara en skräckupplevelse att ha en ryttare på ryggen.

Jag tror att din hästs självförtroende är i botten, och att hon behöver hjälp med det.

Sen skadar det nog inte att som Diny skriver låta en kiropraktor/ET gå igenom hästen.

Kom ihåg att det tar tid att bygga upp ett förtroende, så du har ett väldigt långsiktigt arbete framför dig. Låt det ta sin tid, skynda långsamt. Har du tur så kommer det att bli du och din häst igen. Har du otur blir det inte ni igen, utan du får hitta en annan häst. För er bådas skull.

Lycka till!!!

Vad heter din kiropraktor?
Vi har kollat min häst 2 ggr hos en Håkan (vet inte efternamnet) och ska snart dit igen. Jag vet inte om han är så jättebra, men han sägs vara en av landets bästa..
Vad är ET för något? Är det typ samma sak som kiropraktor?
Vidar var iallafall sned i korset och hade svårt för att ställa sig åt höger, innan jag ställde av honom blev det bra, men jag vet inte om det har kommit tillbaka..

Är det Håkan som bor utanför Eskilstuna (gjorde för ett år sedan i all fall)? Han kollade stoet för ett år sedan och det gjorde skillnad men inte lika mkt som IBs behandlingar nu. Men han var dock bara hit en gång och han trodde att det skulle räcka med det. Både Håkan och IB är Equiterapeuter dvs gör mer än kiropraktik. Går att läsa mer på Equiterapeut förbundts hemsida (http://www.svef.se/)

Har numera Ingebjörn som även jobbar på Mälarkliniken. Gjort underverk med stoet som förra ägarna åkte ett helt år till bla strömsholm utan att någon veterinär hittade vad som var fel. Så hon blev triangelmärkt och betäcktes innan jag fick erbjudandet att köpa henne. Har så mkt att tacka de förra ägarna (Stenbjars i Orsa) som gav mig möjligheten att köpa henne.

Helt sjukt igentligen att köpa ett T-märkt grisepassare med lynnesproblem (står i kontraktet *skratt*) med förhoppningen att hon skulle hålla att rida på ibland och får en topphäst med bra vilja och framåtanda. Vi kommer att ha mkt roligt framöver då hon bara är 10år.

Håller med skatan och har du ingen möjlighet med annan häst så kanske det funkar att rida i paddock eller annat avgränsat område ett tag.

Vänta med att rida henne, även om du intalar dig att du vill och ska kämpa så sänder din kropp ut helt andra signaler till hästen. Du spänner dig förmodligen mer än du tror. Du verkar ställa höga krav på dig själv och det är är roligt att du vill komma tillbaka, men du måste vara redo på att ge dig själv tid och sätta upp mindre mål på vägen.
Din rädsla är förmodligen även kopplad till din häst. Försök att börja med en annan häst som är pålitlig och lugn. Du bör inte rida ditt sto förens du känner dig helt trygg och säker på hästryggen.
Jag råkade ut för en liknande olycka. Jag var kaxig i början och tvingade min pappa att leda runt mig på hästen så snart som jag kommit ut från sjukhuset. Sen började jag ge mig ut själv och trodde att allt skulle vara som vanligt. Tji fick jag. All press och alla krav gjorde mig ännu mer rädd och spänd. Jag märkte att min andning påverkades negativt, jag kunde komma på mig själv med att sitta på hästryggen och hålla andan. Jag blev helt enkelt livrädd för att rida och var mer eller mindre övertygad om att jag skulle dö eller bli invalid om jag trillade av igen...

Det var bara att ta en stort kliv bakåt och att börja om. Jag började rida korta pass på en genomsnäll valack. Dessa pass handlade om att känna in hästen och min egen sits. Att bara vara och känna hästen steg och rörelser. Nästan som meditation fast på hästryggen. Dessa pass var helt kravfria och utfördes i en trygg miljö. Jag fick även mkt sist träning med hjälp av min tränare som longerade hästen med mig på ryggen, så att jag kunde träna upp min balans och kordination igen. Nästa steg var att börja rid ut mer aktivt, att våga rida i lite snabbare tempon men ändå kontrollerat och tryggt. Gärna i sällskap med andra.

När jag kände mig helt trygg på min snälle valack så började jag komplettera in mitt sto (olyckshästen) i träningen. Till en början jobbade jag henne endast från marken för att bygga upp förtroendet och så fick hon hänga med som handhäst. Sen började jag lägga in korta små ridpass i en trygg miljö. Mycket fokus på att känna, slappna av och andas. Sen började vi bygga vidare på samma sätt som med valacken. Började jag känna att det hela gick för fort fram så gick jag tillbaka ett steg i träningen.
Så lugna dig med att fundera på hur du bäst ska träna din häst utan tänk på hur du bäst kan träna dig själv. Så att du så småningom kan träna din häst. För du kommer inte att underlätta träningen för henne innan du tar i tu med din egen träning och ditt eget självförtroende. Ta god tid på dig och var rädd om dig!

Det står föresten en del matnyttigt om ridning och rädsla/osäkerhet i Skúlasons nya bok!

Bra svar från alla här!
Har varit i samma situation, även om jag hade tur i mitt fall, och jag har varit tvungen att ta många omvägar för att bygga upp mitt sots förtroende för mig, och att bli av med min rädsla!
Går regelbundet på ridskola för att få rida andra "ofarliga" hästar, samt tar lektioner för en instuktör med Centrerad ridningskompetens. Det bästa jag gjort!
Livet är värt mer än en häst, och det finns flera! Rädsla är en naturlig och nödvändig ingrediens i våra liv, men den får inte tränga undan allt det andra...

ojoj, vilken olycka, får man fråga vad som hände ? :o

Är hon likadan när någon annan rider ?
Om det är så kan det vara att hon har dålig respekt för dig. Försök hitta en duktig Nh-tränare som kan hjälpa dig.
Annars kan det vara att hon har ont någonstans, så jag råder dig också till att ta ut en duktig kiropraktor som kollar igenom hästen ordentlig!
Lycka till! :)

En häst skall inte ha dåligt med muskler av att stå avställd.
Räkna på foderstaten.
Får hon tillräckligt med protein, B-vitamin och selen?
Om så inte är fallet så kan hon ha ont i sina muskler.
Och då så skall du inte sitta på henne alls.

Under uppbyggnad så behöver en Islandshäst ca 300g smrp och 50MJ.

Du borde rida en annan och säker häst.
Och hon borde arbetas från marken vid hand.
Låt en tandvårdsutbildad veterinär kontrollera tänderna.

vart bor IB då?
Han kanske skulle vara ngt, ja Håkan är nog en equiterapeuter.. Han brukar värma och hålla på..

Han har flyttat till en gård i Dalarna men reser runt mkt (om jag inte hörde fel så var an nyligen även i frankrike och behandlade hästar). Men han sade sist att han hade så mkt att göra så han inte tog nya hästar. Vet inte om det även gäller när han är på Mälarkliniken.

Först måste jag skriva att jag är imponerad att du vågat dig upp igen efter olyckan, det var ju ingen liten händelse precis.& precis som du har minnen av detta kan hästen ha blivit nervös oxå, bådas självförtroende måste byggas upp.

Som alla här skriver så fortsätt arbeta hästen från marken & umgås med henne, du känner ingen som du tror skulle klara av att rida din häst ett tag medan du får tillbaka ork & mod av att rida en annan häst just nu istället?
För det tyckte jag var en bra idé som några här skrev, att du först börjar rida hästar som är mer trygga än din häst innan du tar upp dennes ridning igen.
Med anledning till att hästen bliter sig fast i bettet så ta ut ngn som kollar tänderna på den, de har lätt att bita sig fast bara de blir på gränsen till för vassa i munnen.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 876
Senast: agnes27
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V