Vad gör era Fälttävlans hästar på vintern?

Camomill_

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, vad gör era fälttävlans hästar på vintern?
Har de någon vila? isådana fall hur länge?
Tränar ni extra mycket?
Ungefär hur delar ni upp veckan i dressyrträningar, hoppning och skogsridning?
Kunde inte komma på något mer men det är iallafall några förslag, skriv gärna mer detaljerat och om det är något som jag missat :)

Sv: Vad gör era Fälttävlans hästar på vintern?

Jag kan ju börja då :d
Min ponny har fått gå några hopp- och dressyrtävlingar sen FT- sesongen tog slut, hon har även haft en 2 veckors halv vilo då jag bara red lungt och i skogen.
Sen har vi tränat lite mera, hopp och dressyr, men också försökt (och det är inte lätt ska jag säga :rofl:) att korta galoppen och träna lydnad ute i skogen då vi behöver bli starkare på den delen.
Jag brukar hoppa 1- max 2 ggr i veckan, dressyr 3-4 dagar och sen rida ut de restrerande. Mee dressyr menar jag också barbacka ridning, jag började rida lite dressyr barbacka i höstas och det går bra och är riktigt kul :d

Sen har jag även dragit ner på ponnyns havre, då hon tycker det är väldigt kul med kyla och att vara klippt :smirk:

Nu ska vi snart börja tävla igen, mest hoppning där jag ska göra mina godkända 90 rundor så vi får starta debutant i år med men ja ska också försöka rida en godkänd 1 m runda så jag kan gå upp i Lätt i sommar.
Ska även starta ngn lokal dressyr då det är vår svaga sida

Ja, som rubriken säger, vad gör era fälttävlans hästar på vintern?
Har de någon vila? isådana fall hur länge?
Tränar ni extra mycket?
Ungefär hur delar ni upp veckan i dressyrträningar, hoppning och skogsridning?
Kunde inte komma på något mer men det är iallafall några förslag, skriv gärna mer detaljerat och om det är något som jag missat :)

Min gamle har haft en ofrivillig vila då han inte tålde sitt foder annars skulle han inte vilat alls i år då han bara struttat runt ett par tävlingar.
Nu rids han mest i skogen och på ridbanan, någon dressyrträning blir det inte för hans del utan enbart vanligt markarbete och så hoppning.

Planen för honom är att gå några CR hoppningar på 120 i januari och första hopptävlingen blir runt mitten av februari sen rullar det på med ett par hopptävingar till innan hemmatävlingarna i slutet av mars och en MSV dressyrtävling hinner jag oxå med på hemmaplan.

Jag rider nästan uteslutande enbart en enda klass på tävlingarna och lite fler istället för tvärtom

Min häst har fått tagit det lite lugnare nu kring jul och nyår, har ridit kanske 3 gånger i veckan,lugnare markarbete.
Annars har vi under hösten och vintern trimmat extra mycket dressyr, ett par dressyrtävlingar och någon hopptävling.
Tävlingssäsongen börjar på söndag med en 1m, 1,10 på ryttarstadion.
Sen börjar hoppträningen igen en gång i veckan plus att vi fortsätter trimma dressyr under våren.

Gammelgubben fick vila efter Bad Segeberg (med vila menar jag att han blev riden varannan dag, skritt eller ut i skogen eller 10 min dressyr på banan) och sen tränade jag lite sista veckan i nov igen och så gick han en 120 i början av december :p efter det hade han "vila" igen och jag har precis börjat rida honom ordentligt, tanken är att han ska gå färre tävlingar på högre nivå iår, börjar med nån hopptävling i mars och nån *-ig terrängritt i april och sen ska han gå *-ig och så får vi se vart det leder, hoppas han går stadigt nog för **-ig...
Jag rider just nu mest en skrittrunda och sedan dressyr och lösgörande arbete hemma efteråt eller bara en uteritt, han behöver inte börja hoppa än på ett tag, har ledigt ungefär 1 gång per vecka...

Lillkillen är precis inköpt och har tränats för fullt i december, uppbyggnadsmässigt med mkt longering och uteritter och lätt markarbete, har precis börjat kräva lite mer av honom och han ska väl förhoppningsvis börja med ngra 110 i februari, mars och sedan gå lättklass terrängritter och dressyr, målet är ngra bra lättklass ft och kanske även ngra *-iga terängritter (han är 6 år iår)...
Honom rider jag ut på, jobbar hemma och rider över cavalettin varje dag i stort sett så han ska slappna av och se det som en del i dagliga arbetet och longerar ibland som omväxling, hoppar nån gång per vecka men aldrig högt eller mkt, också ledig ungefär 1 gång per vecka...

Dressyr och hoppträningarna för tränare drar igång nästa vecka och då rider jag mest lillkillen på hopptimmarna och gammelgubben på dressyrtimmarna innan vi flyttar träningarna till vår anläggning i sommar och jag kan rida båda :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 060
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 890
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar