Vad gör er "hästbehandlare"?

the_connemara

Trådstartare
De ni använder, vad gör de? Och vad har de för yrkestitel? Hur ofta använder ni er av vardera?

Typ veterinär, equiterapeut, massör, kiropraktor osv
Och typ böjprov, biolight, manipulation, laser osv

Eller för all del om ni har en hovslagare eller tandläkare som gör mer än en grej osv :-D

Är det någon av dessa ovan som ser er rida?

Sv: Vad gör er "hästbehandlare"?

Jag använder mig av en equiterapeut. Hon använder sig av akupunktur, laser, sån där strömbehandling som jag tappat namnet på (som min häst älskar), massage, kiropraktik och ev nån grej till. Böjprov gör hon inte, hon kollar på dem på böjt/rakt spår i sitt ridhus eller på gång.

Hon har inte sett mig rida, men jag vet att flera andra ridit för henne.

Jag tar alltid ut veterinär i första hand om något inte känns bra, har två veterinärer som jag har bra kontakt med. Har än så länge inte haft ut någon annan som kollat på min häst, skulle kunna tänka mig att låta någon massera mina hästar, men då mer i förebyggande syfte. :)

Min veterinär är kiropraktor och har samarbete med en duktig sadelutprovare som i sin tur har samarbete med en duktig sadelmakare!

Vetrinären har sett mig rida och så även min hovslagare.

Känner att jag har ett rätt så bra team! :)

Vi misstanke om skada eller sjukdom, alltid veterinär först. Vid trötta och stela muskler, utbilda hästmassör. Veterinären hänvisar ibland till en utbildad equiterapeut som vi haft i snart 6 års tid. Vi har också en hovslagare som har gått vidareutbildningarna på Flyinge. Så vi är också nöjda med vårt team:-) Veterinären har sett oss rida många gånger och både ET och hästmassören vill se hästarna antingen longerade eller ridna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 896
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Emmsan88
·
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
1 044
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka