Vad innebär rätt proportioner?
Jag är inte så bra på detta, uppenbarligen
Ingen aning, bara att vissa släp och vissa bilar inte ”gillar” varandra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad innebär rätt proportioner?
Jag är inte så bra på detta, uppenbarligen
Min v40 CC har en tjänstevikt på 1582 kg ser jag när jag kollar fordonsuppgifter. Det kanske inte är så lite, jag har dålig koll på vad andra modeller väger utan har bara antagit att min är lättare eftersom att det är en relativt liten bil.Det är ju många saker mer än vikten som spelar roll för hur bilen upplevs att dra med. Hjulbas och överhäng bakåt tex och som tidigare sagts så kommer vissa bilar och släp bättre överens utan att man egentligen förstår varför.
Just en V40 är ju rätt tung för sin storlek. Tror sambons bil har en egenvikt som är runt 100 kg mindre än Tiguanerna jag kollat på att ha som nästa dragbil och som då får dra 2500 kg. Det är ju då förstås på BE-kort och är väl i princip den minsta bilen man kan få tag i med den dragvikten. Då jag oftast bara kör en häst men vill kunna köra två om det kniper så blir det optimalt för mig.
Kan du utveckla det där med hjulbas och överhäng? Det är ren grekiska för mig. Vad betyder det och på vilket sätt påverkar det dragförmågan?Det är ju många saker mer än vikten som spelar roll för hur bilen upplevs att dra med. Hjulbas och överhäng bakåt tex och som tidigare sagts så kommer vissa bilar och släp bättre överens utan att man egentligen förstår varför.
Just en V40 är ju rätt tung för sin storlek. Tror sambons bil har en egenvikt som är runt 100 kg mindre än Tiguanerna jag kollat på att ha som nästa dragbil och som då får dra 2500 kg. Det är ju då förstås på BE-kort och är väl i princip den minsta bilen man kan få tag i med den dragvikten. Då jag oftast bara kör en häst men vill kunna köra två om det kniper så blir det optimalt för mig.
Hjulbas är avståndet mellan främre och bakre hjulaxeln dvs i princip hur långt det är mellan fram och bakhjul om man ser bilen från sidan. Överhäng bak är hur mycket av bilen som sticker ut bakom bakhjulen och det påverkar då också hur långt bakom bakhjulen dragkroken hamnar. Beroende på hur de dimensionerna är och hur de är i förhållande till varandra kan det påverka hur lätt det är för släpet att får bilen att börja sladda om det börjar vobbla tex.Kan du utveckla det där med hjulbas och överhäng? Det är ren grekiska för mig. Vad betyder det och på vilket sätt påverkar det dragförmågan?
Jag har nu en Tiguan med 140 hk, har haft en Golf Alltrack med 200 hk. Golfen fick dra 2000 kg och Tiguanen får dra 2200 kg. Kan säga att hästkrafterna inte alls är det viktigaste! Drar mycket hellre Tiguanen än Golfen. Det viktigaste när man drar släp är vridmomentet på bilen, det är egentligen det som avgör om det är en stark dragbil inte hk. Sedan tycker jag att det är en enorm skillnad om dragkroken är nära bakaxeln eller ej. Många kombibilar har ju ganska stort överhäng efter bakaxeln, det tycker jag gör att det blir mycket vingligare med släp. Nackdelen med kort överhäng är ju att man får ett litet bagageutrymme.. Så där får man ju välja vad som känns viktigast.Ja det förstår jag ju. Men hur mkt spelar just bilens tyngd in sålänge motorn är stark nog?
Jag behöver inte en superdragbil där man inte märker att släpet är bakom. Det är ok att det blir lite tyngre än utan släp och att förbrukningen går upp, men det ska ju kännas säkert och vill liksom inte bli stående i uppförsbackarna
Kommer max köra någon eller några gånger per år. Känns inte prio att byta till tungt miljömonster som drar mer i vardagskörningen.
Om det blir mer frekvent körning med släp känns det mer befogat och då är det säkert ändå dags för bilbyte.
Vilka egenskaper hos bilen avgör egentligen hur bra den drar släp?
Motorn påverkar ju såklart, och fyrhjulsdrift brukar vara hjälpsamt. Men sen?
Hur mkt avgör tex bilens egna tyngd?
Hur stor skillnad blir det för samma modell med eller utan lite extra hästkrafter?
Hur stor skillnad är det med samma motoralternativ men mellan en liten eller lite större bil?
Jag kör v40 CC D3 idag. Dock utan drag.
Men drag går ju att montera och bilen får enl reg. beviset dra 1500 kg.
Den är pigg och bra att köra men jag misstänker att det skulle vara tungt med släp. Undrar hur mkt annorlunda det blir med samma bil men med D4 istället för D3?
Jag kan alltså montera drag + lämna in för Polestar uppgradering och få motsvarande D4. Det är nog nästan billigare än att byta till tex V60 D4.. Frågan är om det räcker med fler hästar eller om bilen i sig är för liten?
(Kommer köra väldigt sällan med släp så är inte motiverat att byta till något större åbäke)
Som @super säger, hästkrafter är inte det viktigaste att prata om i dragsammanhang.
Det som spelar roll i praktiken kring motorn är vridmoment och utväxling. En typisk modern familjebil med 150-200 hk är byggd för att kunna gå i kanske 200 km/h, det betyder med automatik att växlarna i låg fart oftast kommer att vara för höga och för glesa för att vara riktigt bra att dra tunga släp förhållandevis långsamt med.
Dessutom är den angivna motoreffekten alltid ett maxvärde. En typisk familjebil med uppgiven effekt 150 hk kommer att ge sina 150 hk vid kanske 5500 rpm, men så är det ju ingen som kör. Vid 2000-2500 rpm kanske motorn lämnar 80-90 hk.
Ett exempel är min vid det här laget uttjatade VW-skåpbil, som jag använder att dra hästtransport med. Den är motormässigt mycket bra lämpad att dra tungt med, eftersom den har täta och låga växlar och tillräckligt vridmoment. Maxeffekt är inte mer än drygt 100 hk men den håller farten med tungt släp i uppförbackar precis lika bra som familjebilar eller bättre, och utan att behöva växla ner till trean eller oftast ens fyran.