Sv: Vad gör din häst på natten??
De MÅSTE inte ha sin djupsömn faktiskt, och trillar inte ihop. Det finns hästar som av en eller annan anledning inte har ro att lägag sig, och då slopar de det. Och det finns hästar som av en eller ennan anledning inte får ligga, och de ramlar inte. (Haft 48 h vak på en häst med misstänkt fraktur en gång, den fick absolut inte lägga sig så bara binda upp och passa den. Den trillade inte ihop..)
Jag vet att de sover ytterst begränsad tid liggandes på sidan, och dessutom vilar de (stående) i korta perioder också. Samtliga mina ligger varje natt, övrigt tid äter de, står och tråkar, fipplar i stöet, rör på sig lite, tråkar ännu mer, äter ännu mer, vilar lite till osv. Man lär sig mkt av vad som eg händer i stallet (inte mycket..) nattetid när man fölvakar och/eller sjukvakar.
Mina ligger även i hagarna på betet, de ligger i lite olika perioder, dels i gryningen, men det brukar tas en liggande eftermiddagssieste vid 13 - 14 tiden med om det inte är för mkt insekter. Eftermiddagssiestan så vakar oftast en, men inte alltid. Gryningsslummern så brukar samtliga ligga däckade och snarka utsträckta på sidan, utan någon som håller vakt. De är kanske inte det smartaste val de gjort då vi har både varg och lo i trakten, men uppenbarligen känner de sig fullt trygga.
Hur många visste att hästar kan DRÖMMA då? Gör som hundar, sprattlar med benen och gnäggar i sömnen. Ungefär hur gulligt som helst när det händer =)