Vad gör din häst på natten??

Whoever

Trådstartare
Visste ni om att genomsnittshästen endast har 15-20 min djupsömn om dygnet?? DVS den tiden den bara MÅSTE ligga ned får att få. Lägger den sig inte ned frivilligt så trillar den omkull under den delen av sömnkurvan.

Dom flesta jag har pratat med har faktiskt trott att hästen sover hela natten igenom.

Om ni Bukefalare inte visste detta, Vad hade ni gissat och tänkt om hästens sovvanor då?

Sv: Vad gör din häst på natten??

Jag vet att de inte trillar omkull, jag vet det för att jag vakat på fölston veckor i sträck. Att de lägger sig och sover bara 10-30 min är däremot alldeles sant. De kan även låsa benen och sova djupt utan att ramla omkull.

Ja det behövs nog en filminspelning för att veta sådana svar. Men vilar gjorde min ponny iaf. Hon låg jämt ner när man kom till stallet på morgonen och skulle fodra. å hon såg faktiskt väldigt nyvaken ut. Fodervärden hade skrämt henne rejält när dom trampade rakt in i sitt stall. Hos oss var boxen en bit ifrån lampan så hon han kliva upp å skaka på sig innan man kom. Men boxdörren hos fodervärden var precis vid lampan och då han hon inte vakna till å blev lite kinkig.

Ja det behövs nog en filminspelning för att veta sådana svar. Men vilar gjorde min ponny iaf. Hon låg jämt ner när man kom till stallet på morgonen och skulle fodra. å hon såg faktiskt väldigt nyvaken ut. Fodervärden hade skrämt henne rejält när dom trampade rakt in i sitt stall. Hos oss var boxen en bit ifrån lampan så hon han kliva upp å skaka på sig innan man kom. Men boxdörren hos fodervärden var precis vid lampan och då han hon inte vakna till å blev lite kinkig.

Men bara för att ponnyn sov på morgonen (det är då de sover som djupast), så betyder inte det att ponnyn sovit heeeela natten...

Om jag skulle gissa vad mina hästar gör så är det ungefär, äter, vilar lite, äter, vilar lite mer, pillar i halmen, ligger ner och sover, pillar fram lite mer hö, sover lite till...

Även om hästar inte sover som vi hela natten så har forskning visat att hästar som är trygga i sina stall och står på tjock halmströbädd har bäst kvalitetssömn. Hästarna sover som bäst och djupast på de tidiga morgontimmarna. Man har även kommit fram till att hästar ska ha ungefär 9 timmars helmörker per natt.

Källa; Tidningen Ridsport.

Har inte övervakat hästen på natten, men jag tror att de bär sig ungefär lika dant åt som när de är på bete.

D v s äter och pillar lite fram till 3-snåret, sover till det är dax för frukost (de hade nog sovit längre om man inte väckt dem) sedan blir det små tupplurar ute i hagen. Ingen av de vi har nu lägger sig i hagen under dagen (mer än för att rulla sig), däremot ligger de ner framåt morgonen inne i boxen.

Intressant att höra om djupsömnen!

Min islänning ligger nästan alltid när man kommer på morgonen, om han inte har hö kvar att plocka med. I hagen tar han också gärna en vila, ligger raklång mitt i solljuset.

Ja, jag visste att hästar inte sover så mycket per dygn men jag håller nog med dig: många jag också pratat med tror att de sover som vi ungefär, dvs hela natten.

Egentligen tycker jag det är konstigt att så många hästägare har så dålig kunskap i grundläggande kunskaper om hästens egenskaper/beteende. :confused:

Nej, därför jag sa att det behövs en filkamera för att veta sådana saker :p

Vet inte riktigt vad dom gör på natten=) Jag antar att dom sover en liten stund iaf. Ibland ligger dom ner när man kommer på morgonen, men oftast inte. Jag har tänkt en del på att dom kanske är vakna större delen av natten och att det blir en ganska lång stund som dom inte har så mycket att göra. Därför brukar jag oftast gå ut och slänga till lite hö det sista jag gör innan jag går och lägger mig på kvällen och ge frukost och släppa ut det första jag gör på morgonen.
Däremot ligger dom ganska länge mitt på dan nu när det börjar bli lite varmare och soligare. Då sträcker dom ut sig raklånga och ligger och "solar" sig, det ser väldigt skönt och avslappnat ut=) Tror att dom kanske sover en liten stund då. Däremot ligger inte alla samtidigt, det är alltid en åt gången som står och "vakar", så dom turas om.

Jag har kamera i stallet o kan se vad de pysslar med inifrån huset.
De lägger sig oftast vid 01-snåret, men ibland- om man har fodrat senare än vanligt- har stoet gått o lagt sig redan vid 22.30-tiden

Ibland reser de sig inte förrän jag kommer o morgonfodrar o ibland ser jag att det fortfarande är helt platt i spånet, där de har legat ner.

Blev oxå överraskad av att de ligger ner i mörkret på betet vid 11.30 i Juli
Trodde att de inte la sig ner förrän i gryningen- pga av rovdjuren;)
De är tydligen väldigt trygga, eftersom de lägger sig samtidigt o inte ens reser sig om jag dyker upp med pannlampan.

Lite nyfiken på den där kameran...Har funderat på att skaffa en själv, speciellt så här i fölningstider. Måste den inte ha ljus för att fungera? Ser du nått på natten?

Tar mig friheten att svara; vi har kameror runt hela huset (uppkopplade till nätverket), som fungerar perfekt i mörker. Det gör även den lilla portabla kameran med separat monitor som vi har till hästtransporten-

Det är även ljud på den så att man kan höra om det brakar loss eller flåsas där.
Tänker på att man kanske inte har lust att titta på den lilla skärmen hela tiden.

Bara att skruva upp volymen. Har gjort så vid kolikanfall.

vad har ni för hagar och rutiner kring hagarna, då. Ni som ser att era hästar sover/vilar i hagen?

Visste ni om att genomsnittshästen endast har 15-20 min djupsömn om dygnet?? DVS den tiden den bara MÅSTE ligga ned får att få. Lägger den sig inte ned frivilligt så trillar den omkull under den delen av sömnkurvan. Dom flesta jag har pratat med har faktiskt trott att hästen sover hela natten igenom.

Om ni Bukefalare inte visste detta, Vad hade ni gissat och tänkt om hästens sovvanor då?

Jag är bara nyfiken på din källa till detta? Jag tycker nämligen att det är mycket intresant med forskning på området om hästars sömn-men jag har haft svårt att hitta litteratur. Var har du hittat detta?

Jag har flera beteshagar o en vid en starkt trafikerad väg, som de gillar bäst.
Hur vet jag det- jo de vill helst gå åt det hållet o har bråttom dit.

När de inte går i samma hela tiden kan man tycka att de(2 st) skulle känna sig otrygga.

Jag har ibland gått o kollat dem pga av diverse anledningar.
förr sov de när de började att ljusna, men legat samtidigt har de alltid gjort- stadshästarna;)

Min pålle ligfger iaf en stund varje natt. Kommer man tidigt vid tävling, brukar han också ligga ner. På sommaren i beteshagen brukar han också ligga en stund varje natt. Annars är det nog mycket matletande

De MÅSTE inte ha sin djupsömn faktiskt, och trillar inte ihop. Det finns hästar som av en eller annan anledning inte har ro att lägag sig, och då slopar de det. Och det finns hästar som av en eller ennan anledning inte får ligga, och de ramlar inte. (Haft 48 h vak på en häst med misstänkt fraktur en gång, den fick absolut inte lägga sig så bara binda upp och passa den. Den trillade inte ihop..)

Jag vet att de sover ytterst begränsad tid liggandes på sidan, och dessutom vilar de (stående) i korta perioder också. Samtliga mina ligger varje natt, övrigt tid äter de, står och tråkar, fipplar i stöet, rör på sig lite, tråkar ännu mer, äter ännu mer, vilar lite till osv. Man lär sig mkt av vad som eg händer i stallet (inte mycket..) nattetid när man fölvakar och/eller sjukvakar.

Mina ligger även i hagarna på betet, de ligger i lite olika perioder, dels i gryningen, men det brukar tas en liggande eftermiddagssieste vid 13 - 14 tiden med om det inte är för mkt insekter. Eftermiddagssiestan så vakar oftast en, men inte alltid. Gryningsslummern så brukar samtliga ligga däckade och snarka utsträckta på sidan, utan någon som håller vakt. De är kanske inte det smartaste val de gjort då vi har både varg och lo i trakten, men uppenbarligen känner de sig fullt trygga.

Hur många visste att hästar kan DRÖMMA då? Gör som hundar, sprattlar med benen och gnäggar i sömnen. Ungefär hur gulligt som helst när det händer =)

Hur gör man då när det är midnattssol/nästan midnattssol? Eller på vintern när det blir mkt mer än 9 h helmörker per dygn?

Mina hästar gör nog ungefär samma sak dygnet runt dvs rör sig lite, äter lite, vilar lite. De går på lösdrift. Är rätt säker på att de ligger ner under småtimmarna. På sommaren även på eftermiddagen.

Liknande trådar

M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 208
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 171
Senast: Siggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 107
Senast: Luff
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring