Vad gör dig värdefull?

Tack för alla svar. Det jag filosoferade kring var detta med självkänsla och vad den grundar sig i och hur den formades för olika personer. Tänkte även en del kring hur det kanske är annorlunda nu med sociala medier och hur unga människor jagar "likes" och på något sätt värderar sig efter det. Lite så. Ska fundera vidare.
OK. Jag kopplade det verkligen inte till självkänsla. Mina tankar for åt hel andra håll. :o

Självkänsla är väl nåt som framför allt grundas och befäst i barndomen? En känsla av att vara viktig i sitt sammanhang, i sin familj?

Självförtroende däremot är något annat. Eftersom jag är en tant så kan jag bara spekulera om ungdomars liv. Men handlar inte detta med likes etc mest nåt som boostar självförtroendet?
 
Själv känner jag starkt att min självkänsla gavs till mig av den av mina föräldrar jag spenderade mest tid med. Jag fick känna att jag var värdefull precis som jag var, just för att jag var jag. Inte med så mycket ord, med med väldigt mycket närhet och omtanke. Det finns inom mig som en varm kärna. Är så tacksam för det. Jag kände mig accepterad och älskad och det var så ömsesidigt.

Det blir ju lättare att bygga ett gott självförtroende och stå emot smällar i livet med en bra grund.
 
Jag är värdefull för en mängd av traktens vilda djur och växter eftersom jag fokuserar på biologisk mångfald på min mark. De flesta skogsägare bryr sig annars bara om sin plånbok och planterar gran som väldigt få organismer har nytta av. Folk tycker jag är en idiot men när jag ser nötskrikorna komma och hämta ekollon varje höst vet jag att det jag gör är värdefullt.
 
Den sorgliga sanningen är att det där finns i ditt huvud. Det är nåt du blivit itutad. Av dig själv eller andra.

Ingen jag känner till bedömer medmänniskor efter hur bra de presterar. Det handlar mycket mer om att vara en välkomnande och trevlig person.
Alltså är jag inte värdefull varken för hur jag är eller hur jag presterar. Även när jag är trevlig, hjälpsam och generös så duger det inte.

Känner att jag hatar mitt liv.
 
Alltså är jag inte värdefull varken för hur jag är eller hur jag presterar. Även när jag är trevlig, hjälpsam och generös så duger det inte.

Känner att jag hatar mitt liv.
Din sista mening förklarar mycket. De vibbar du sänder ut är sannolikt just det - du sprider hat - eller åtminstone dysterhet.

Sinnesstämning smittar. Det har hänt att jag gått på stan och varit på riktigt gott humör. Okända människor har lett tillbaka. Skratt smittar också. Har man nära till skratt så får man andra människor på gott humör.

Det går inte att låtsas. När du uppfattar dig själv som trevlig, hjälpsam och generös så tror (!!) jag att du inte uppfattas som varm och generös av omgivningen.

Nätr jag varit nere så har folk aldrig lett mot mig och jag har inte sponant skaffat vänner. Men med bättre mående sänder jag ut andra vibbar och folk i omgivningen är både trevliga och varma.

Här på buke är du ofta väldigt taggig. Är du likadan i köttlivet?
Mitt råd är att suggerera dig i sällskap och låtsas vara varm och vänlig. Fake it til you make it.

/bistertanten
 
"Värdefull" är inget jag någonsin tänker på som så, men jag vet ju att jag är viktig för mina hundar och för partnern, vet att många av kunderna på jobbet blir otroligt glada åt att få prata med mig och av att få mina tips osv. (Det är flera kunder som uttryckligen sagt att de varitglada åt att just jag jobbat när de kommit dit.) Jag försöker göra något värdefullt genom att bidra till att "min" hundras bevaras, hålls frisk och sund och genom att sprida kunskap som gör att den kan få leva vidare på ett bra sätt.

Men ja, jag vet inte. Totalt sett är jag nog en ganska obetydlig människa.
 
Det går inte att låtsas. När du uppfattar dig själv som trevlig, hjälpsam och generös så tror (!!) jag att du inte uppfattas som varm och generös av omgivningen.
Klart som fan att det går att låtsas.
Som ett exempel: Flera personer som tagit livet av sig pga psykiska problem har många gånger av folk i omgivningen uppfattats som väldigt glada och trevliga. De har lärt sig maskera hur dåligt de mår osv.

Om du inte träffat @Wille IRL så tror jag det är väldigt dumt att antyda att hen uppfattas som otrevlig och "sprider hat" hela tiden. Framförallt är det inget som lär hjälpa Wille att må bättre. Tänk på vad du själv sprider i dina inlägg.
 
Din sista mening förklarar mycket. De vibbar du sänder ut är sannolikt just det - du sprider hat - eller åtminstone dysterhet.

Sinnesstämning smittar. Det har hänt att jag gått på stan och varit på riktigt gott humör. Okända människor har lett tillbaka. Skratt smittar också. Har man nära till skratt så får man andra människor på gott humör.

Det går inte att låtsas. När du uppfattar dig själv som trevlig, hjälpsam och generös så tror (!!) jag att du inte uppfattas som varm och generös av omgivningen.

Nätr jag varit nere så har folk aldrig lett mot mig och jag har inte sponant skaffat vänner. Men med bättre mående sänder jag ut andra vibbar och folk i omgivningen är både trevliga och varma.

Här på buke är du ofta väldigt taggig. Är du likadan i köttlivet?
Mitt råd är att suggerera dig i sällskap och låtsas vara varm och vänlig. Fake it til you make it.

/bistertanten
Det är ju för fan det det försökt med jämt. Och mina klasskamrater sa följande om mig:

Det här tycker dina klasskamrater om dig.jpg

Men jag har aldrig någonsin lyckats skaffa och behålla vänner. Är nog faktiskt fel på mig. Och det beror inte på att jag inte försöker. Inte ens när jag var pigg, glad och frisk fick jag vänner.
 
Klart som fan att det går att låtsas.
Som ett exempel: Flera personer som tagit livet av sig pga psykiska problem har många gånger av folk i omgivningen uppfattats som väldigt glada och trevliga. De har lärt sig maskera hur dåligt de mår osv.

Om du inte träffat @Wille IRL så tror jag det är väldigt dumt att antyda att hen uppfattas som otrevlig och "sprider hat" hela tiden. Framförallt är det inget som lär hjälpa Wille att må bättre. Tänk på vad du själv sprider i dina inlägg.

Nu har faktiskt @tanten träffat @Wille IRL... och mynt har två sidor.
 
Jag är säkert värdefull för någon och det finns några människor som är värdefulla för mig... men i stora bilden känner jag att världen vore bättre utan människor, så jag vet inte. Värdefull för mig själv är jag inte, det blir lite knepigt. Värdefull för jobbet är jag ju absolut inte heller, jag är i allra högsta grad mycket ersättningsbar.
En resurs för djuren är jag i och för sig, men hade jag inte funnits hade någon annan varit den resursen. 🤷‍♂️
 
Värdefull tänker jag att man är för att man är människa och för att det t o m finns uträknat vad ett människoliv (i Sverige) är värt i genomsnitt. Och det är inte lite. Men om man tänker på ordet som Betydelsefull så blir det kanske mer som folk svarar i tråden. Att det är något som kräver någon att vara betydelsefull för, för att räknas.

Jag känner mig väldigt betydelsefull för många människor. Och det känns bra när det är självvalt.
 
Nu har faktiskt @tanten träffat @Wille IRL... och mynt har två sidor.
Jag har ingen som helst koll på vilka som träffat vilka här på buke, så för mig såg det mest ut som att en person som mår ok säger åt en person som mår dåligt att "Ryck upp dig, det är klart det är dåligt med allt annars" och det hjälper sällan. Nu kanske det inte alls är på det sättet, men som sagt var, utan att ha koll på vem som känner vem osv blir det inte helt lätt (åtminstone inte för mig) att veta hur något ska tolkas.
 
Enligt min mening är det självklart att alla människor har ett värde, och det bara genom att finnas till. Behöver absolut inte prestera eller på något sätt "vara" på ett visst sätt för att ha ett stort värde.

Jag kanske inte personligen tycker om alla människor men alla människors värde är lika stort ändå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 569
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 907
Senast: _Zacke_
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 364
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp