Vad gör ni med era bebisar?

doglover

Trådstartare
Sitter ni bara hemma?

Jag tycker att ibland har man det så fruktansvärt tråkigt.
Mina vänner bor långt ifrån och jag kan inte alltid hälsa på dom och tvärtom.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Jag går ut och promenerar 1 gång om dagen, hur långa promenaderna blir beror helt på vädret och min dagsform.

Vi är mest hemma, 1 gång i veckan går vi på öppna förskolan och brukar vara där 1-2 timmar. Det är babygrupp så åldern är 0-10 månader. Superskoj!

Hemma brukar jag fördriva tiden med Saga genom att "leka" med henne, hon ligger på en filt eller något annat och vi tittar på leksaker och har oss. Dessvärre tycker jag det är skittråkigt men gör det för att Saga älskar den närheten som är då. Hon skrattar så hon kiknar. När hon sover (vilket hon gör 1 timme var 3dje timme) så passar jag på att göra annat. När min sambo kommer hem från jobb så tar han över och jag får lite "egen" tid som oftast spenderas i badkaret eller framför datorn.. :D
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Jag är ensam från sju på morgonen till fem på eftermiddagen. Vi åker till öppna förskolan två förmiddagar i veck
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Jag har nog suttit hemma största delen av mammaledigheten. Det är verkligen sittråkigt att bara sitta å häcka. i början, när nova va mindre va vi ute å promenerade nån timme om dagen. sen skaffade vi hundvalp å då ville jag inte ta den vuxna hunden å gå med å lämna den unga ensam. å då kändes de onödigt att promenera när hundarna inte kunde följa med.

Nån gån ibland träffar vi nån kompis med barn. ibland åker vi till stallet, men de e väldigt sällan eftersom jag inte kan rida när jag har nova med mig.
Så ja vi sitter mest hemma. jag va på riktigt dåligt hummör när sambon kom hem från jobet eftersom man blir så deppig av att bara sitta hemma. vi bråkade om allt kändes det som.

Men för två veckor sen fick jag jobb! Nu jobbar jag nästan halvtid på en ridskola. jag tror fan att de räddade vårat förhållande. hade det fortsatt såhär hade vi inte orkat med varandra tror jag. Nu får jag komma hemmifrån och göra nytta (tjäna pengar! Jag har lägsta mammapenningen annars), få motion och friskluft (mår jättedåligt över hur jag ser ut och är alltid trött å grinig. men nu efter bara några dagar kan jag till och med se hur magen minskar). Imorgon ska jag gå till öppna förskolan för första gången med en kompis.

Jag pratade med några kompisar som åxå ganska nyligen börjat jobba efter mammaledigheten, dom har alltid hittat på massa saker å inte suttit hemma å deppat. dom tyckte de va pest att börja jobba igen. Jag som suttit hemma å deppat är överlycklig av att få gå å jobba=) Sen så har jag ju typ världens bästa jobb åxå=)
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Sitter oxå mest hemma & ugglar.

Har hästarna utanför dörren men kan inte gör så mycket mer än att
fodra & vattna dem på dagarna.
Kan inte direkt ta hästen i ena handen & barnvagnen i andra.
Vill heller inte ha Jonas i sele på magen & gå ut med hästarna i skogen, tänk om hästen skulle få fnatt, skulle inte vilja riskera att bli omkulldragen el. sparkad då :o

Brukar tjöta bort en stund med Moas dagmamma när jag lämnar/hämtar.
Träffar en kompis ibland (även hon mammaledig)

Har sedan förra veckan börjat jobba igen en dag i veckan (ca 5 h)
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Promenerar, tvättar, städar och lagar mat- sedan är dagen slut :crazy:. När vi känner oss ensamma i skogen (bor 5 mil från civilisationen) brukar vi sätta oss i bilen och hälsa på hos mina föräldrar eller morföräldrar eller arbetskamrater, samt handla på Ica Maxi (veckans höjdpunkt :angel:). Detta brukar vi göra på helgerna då min man jobbar 06-21 varje helg (blir galen att gå här hemma ensam utan avlösning så länge).
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Nu har jag utöver bebisen även en tvååring att roa, så vi går på öppnis alla dagar utom fredagar. Sedan hem för lunch och vila därefter uteaktiviteter. Du får komma och hälsa på mig :idea:!
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Hej! Kanske inte längre kvalificerad för att svara eftersom jag började jobba för ett par veckor sedan, men jag var hemma hela 2007 och det såg ut så här:Första månaderna vågade jag mig knappt hemifrån med barnet, allt nytt, kallt ute, RS-virus. Men han sov varje dag i vagnen när jag mockade till hästarna och gick med hunden. Under vår- och sommarhalvåret umgicks jag lite med folk, vågade mig ut i stan och under hösten har det varit öppna förskolan, babysim.
Jag var trots det ganska uttråkad för öppna förskolan var ganska trist, men bättre än att vara hemma. Alla kompisar och släktingar har jobbat eller bott för långt bort. Under hösten var barnet så aktivt att det var svårt att prata i telefon eller maila och pga dålig ekonomi så kan man ju inte åka till stan hela tiden.
Nu i efterhand vet jag inte vad jag skulle gjort annorlunda än att bli gravid samtidigt som kompis som bor nära:D och ha mer pengar:crazy:
Funderar till och med på flytt och sånt inför tanken på nästa barn.
Men vår rutin var ungefär så här: Sova till barnet vaknar eller väckarklockan ringer om man har aktivitet. Äta frukost och klä på sig. Släppa ut och fodra hästar och höns. Promenad med hunden. Aktivitet elller städning/tvättning. Lunch hemma och lek och tupplur på eftermiddagen. Jag hann sällan laga kvällsmat eller mocka pga aktivt barn, vilket ju också begränsade. Vi försökte också hinna med en promenad på eftermiddagen.
Förstår hur du känner. Mitt enda tips är att gå till olika ställen i närheten där det finns barn i ditt barns ålder, öppna förskolan, babysim, BVC-grupper och försök lära känna folk. Även om man är lite olika så har man kanske sällskap och utbyte av varandra./Alanis
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Oj, här går dagarna som i ett huj tycker jag. Men det har ju bara gått 2 månader ännu.

Jag promenerar nästan varje dag (mellan 25 min och 1,5 timmar). Åker till mina föräldrar som bor en bit bort en gång i veckan; vi snackar, äter, umgås och jag får chansen att greja med mammas hästar. Svärmor kommer hit säkert 5 ggr/vecka och hälsar på någon timme eller så. Jag har varit uppe på jobbet ett par ggr och snackat lite.

Ska ta tag i och åka iväg till lite andra vänner också tänkte jag; som bor en bit bort. På lördag ska jag åka på en saluhästvisning (inte för att köpa häst, men för att träffa lite bekanta där).
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Jag är hemma nästan hela tiden. Bor på landet utanför litet samhälle dit jag ibland promenerar för att handla, ska jag handla mer så får jag köra in till det lite större samhället (ca 1 mil) där mataffären har ett större utbud och är billigare, dit brukar jag köra 1-2 ggr/veckan. Ibland kör jag och hälsar på min mamma som bor ca 1 mil ifrån mig och ibland, ca 1 gång i månaden brukar jag köra till ett stort köpcentrum och handla lite kläder och dyl till sonen.
Ibland kommer kompisar på besök, men det är inte varje vecka. Annars tycker jag dagarna rinner iväg med att passa sonen, tvätta, städa och laga middag. Vill absolut inte börja jobba igen, mycket skönare att vara hemma, men man får ju vara glad som har ett jobb att gå till. Periodsvis är min sambo hemma mycket (hela veckor), då han har skiftjobb så då är jag ju inte ensam.
Sonen är i stort sett alltid med mig, det är bara ibland när jag ska till kompisar som sambon har honom, så jag kan umgås i lugn och ro.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Våra dagar ser ganska likadana ut, vi vaknar framåt halv nio - nio, byter blöja, äter frukost (liten äter gröt, och jag macka), borstar tänderna (ja, mina då, liten tuggar bara på sin borste;)). Går ut med hunden någon timma, kommer hem, fikar på banan eller nåt annat gott, byter blöja, vilar lite. Eftermiddagen går vi ner på stan, träffar mammagruppen, eller någon annan som känner för det, ibland går vi bara och kikar i skyltfönster. Kommer hem, äter, byter blöja, vilar, leker, byter igen, fikar. På kvällen ser vi på tv, äter, byter blöja, och leker. När liten sover sitter jag antingen här eller gör något annat som jag vill göra.


Försöker hinna med att städa, tvätta, laga mat, och baka däremellan. Ganska ofta sitter jag i telefonen med nån myndighet eller så med.....Hästen har jag lagt ner just nu, och det tar väl ett tag innan jag orkar ta tag i det igen.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Jag sitter bara hemma, har inga kompisar här utan de finns på msn ;)

Brukar ta minst 1 timmes promenad om dagarna, men det beror på vädret och mina fogar. Brukar se till att köket är rent och tvätta.

Annars så sitter jag bara hemma och ugglar, förökser få tid till att äta en massa mat jag borde göra.

I dag har Rasmus vart vaken från kl 8-16:30, sovit 15 min under dagen ungefär. Och jag har inte fått något vettigt gjort eftersom han har vart ledsen hela tiden.

Jag ska anmäla mig till babysim så jag får komma iväg och göra något kul! Måste köpa en badräkt först bara. Och om 1 månad får vi börja på öppna förskolan :bump:
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Ja för det mesta, precis som jag vill ha det.
Tycker det är nog mkt att göra ändå & vill helst bara åka till stan en gång/vecka för att storhandla, tycker det blir ett helt projekt att ta sig nånstans.
Fast jag levde såhär innan jag fick barn oxå så jag kan förstå att de som varit aktiva & jobbat & umgåtts med mkt folk annars kan bli uttråkade.
Som sagt är det fullt upp här så man hinner inte bli uttråkad, försöker promenera på kvällen men inte alltid man orkar.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Blev visst avbruten i mitt första inlägg :crazy:

Vi är som sagt hemma själva från sju till fem. Men det är ytterst sällan vi är hemma en hel dag. Två förmiddagar i veckan är vi på öppna förskolan. Vi handlar, bakar, städar, lagar mat. Träffar vänner, hälsar på min mormor, åker nästan dagligen till barnens mormor och morfar och min häst. Jag tycker det är skittrist att sitta hemma, en halvdag går bra men inte längre då klättrar vi på väggarna. Jag skulle bli deppig om jag inte fick komma ut.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

När Emil var riktigt liten var det mest tid hemma, i stallet eller ute i skogen på promenad.
Amning vid tvn, pratade i tfn med mamma, kollade på internet lite, fixade med hushållssysslor om tid fanns, rastade hunden... Gick ibland in till byn och handlade. Dagarna gick i rasande fart, det tar ju en del tid och ork med en liten. Speciellt om den lille inte är lättsövd, ägnade hur mkt tid som helst med att få han att sova...
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Vår dag brukar mest bestå utav: matning,blöjbyte, handla i mataffären, sitta vid datorn, leka med Loke och uggla. Har ingen hund så promenader känns trist. Fick sälja hunden pga hon var lite aggressiv. Annars hade vi haft roligt ute flera timmar om dan vi tre.

funderar på babysim, men vill inte visa mig i baddräkt förrän jag känner mig lite mer bekväm.

öppna förskolan ska jag fråga efter när vi ska träffa BVC läkare nästa vecka.

känner mig lite smått ensam, så jag funderar på att börja jobba deltid. typ kvällar, helger och sånt. Då har jag ju ändå tid för Loke hela dagarna och så bör jag tjäna lite mer pengar.

Men jag skulle vilja aktivera Loke mer. Låta han träffa andra människor och barn lite mer. Komma ut mera.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Öppna förskolan är jättebra för barn, Elis hade träffat väldigt få barn när vi började så det var välbehövligt.

Känner du inga bekanta som har barn, så din son kan umgås med dom?

Är ni på lekplatser och sådant? Ärligt talat är vi himla dåliga på det, vi har aldrig dötid då vi gör sådant :o

Fast vi gör mycket annat istället, Elis är mycket i stallet där han har egen skottkärra och en egen stor spade. Han skyfflar och jobbar och är helt slut efteråt. Blandar och skopar foder, bär hö (barnarbete:angel:), åker kärra efter hunden, sopar snö, åker sparkbil, etc.

Jag tror inte att det viktigaste är regelrätta lekplatser, utan mer att barnen får träna balans och sådant ändå.

Elis är numer med i affärer, gåendes. Det är så bra träning för honom att lära sig att bära det jag ber honom om, samt att inte röra allt. Han är väldigt social, och gillar verkligen att prata med människor.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

känner bara en och hon bor långt ifrån. det är min bästa kompis och hennes son går bra ihop med loke. han blir 2 år i april.

jag vill träffa henne oftare och ska försöka göra det.

det finns en lekplats här med babygungor. kanske kan försöka gå dit och gunga lite. om man håller i honom bör det gå bra. han älskar att gunga.
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Då är din son lika gammal som min.

Gunga och åka kana tycker Elis är skitskoj.

Bara att handla är superbra träning. Plocka frukt och grönsaker och tala om vad du tar och vilken färg det har.

Mata fåglar, typ änder och ankor om ni har något bra ställe.

Gå på bibblan och låna/läsa böcker, Elis älskar böcker. Speciellt "mu-mu-mu" (Nalle Puh).

Gå och fika är spännande. Då måste man sitta fint, och så kan man få något gott. Dessutom finns det ofta människor som man kan prata med, Elis tar gärna kontakt med vuxna, men de begriper aldrig vad han säger :crazy:
 
Sv: Vad gör ni med era bebisar?

Vi sitter hemma hela dagarna och ugglar, vi med. Brukar ta en promenad med hunden någon gång under dagen, såvida det inte är riktigt dåligt väder.
Åker och handlar några dagar i veckan. Och allt det vanliga; byta blöja, äta, sova, leka, diska, tvätta.

Har föräldragrupp ca. en gång i månaden.

Öppna förskolan är en förmiddag i veckan. har tänkt gå flera gånger, men lillan vill gärna sova mycket då, så det har aldrig riktigt passat.

Tycker verkligen det är trist att bara gå hemma. Känner ingen där jag bor heller, så jag träffar ju inte direkt så mycket folk. Det är väl mest det som tär på mig. Jag vill gärna prata med någon vars ordförråd innehåller fler ord än "ga-da-da-ma-na" ibland. :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 626
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 924
Senast: Linn-Nora
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 620
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp