Vad gör att en häst springer på/över en människa?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där är dock det värsta du kan göra med en reaktiv eller nervös eller känslig häst. Att gå och vänta på och räkna ut vad den kan tänkas bli rädd för. Du pekar ut faror åt den, och beter dig på ett vis som signalerar att det finns faror att upptäcka i närområdet. Det kommer göra hästen än mer sprättig, spänd, flyktig, stökig eller hur den hanterar sitt overflow.
Precis du har helt rätt att börja kolla och räkna in blåmesar så ger man själv vibbar av osäkerhet som förmedlas till hästen- sen finns det såklart många hästar/ponnysar som inte bryr sig oavsett, hur orolig ryttaren /hanteraren än är och det är ju bra, då får man välja de när man rider/leder etc.
 
Det där är dock det värsta du kan göra med en reaktiv eller nervös eller känslig häst. Att gå och vänta på och räkna ut vad den kan tänkas bli rädd för. Du pekar ut faror åt den, och beter dig på ett vis som signalerar att det finns faror att upptäcka i närområdet. Det kommer göra hästen än mer sprättig, spänd, flyktig, stökig eller hur den hanterar sitt overflow.

Om du struntar i omgivningen och som flera sagt tittar på hästen så kommer du märka om/när den blir spänd/motsvarande. Oaktat om det är en blåmes eller en jagular som är osynlig för människoögon.

Det är dock väldigt mänskligt och väldigt vanligt att reagera precis så, och då blir det en ond cirkel för både människa och häst tillslut. När känsliga hästar inte funkar i kollektivstall och liknande brukar det där vara en stor del i det.
Fast nja… Om man visar att man kollar, man går upp i energi, spänner sig etc så kommer de gå upp i energi och börja leta faror.
Min häst tex blir väldigt uppjagad om människan jagar upp sig. Det kan han även bli om människan jagar upp sig av positiv orsak. Han speglar en.
Men visst fasen har jag lärt mig ha stenkoll på allt som sker runt mig och de hästar jag jobbar med just för att kunna vara beredd. Dock inte på ett sätt hästarna märker. Inga synliga ögonkast/huvudvridningar, låg energi, normala/lugna rörelser, lugn andning, inte spänna sig/låg tyngdpunkt och inte ändra något gentemot hästen förrän den verkligen reagerar.
Vet man hur man ska hantera diverse situationer, kan läsa hästen och vara snabb i inverkan blir man ofta mindre rädd. Och då kan man om man också har kontroll över sig själv låta bli att trigga hästarna trots att man får ett extra försprång genom att läsa in omgivningen också.
Visst kan det vara omfattande träning för att lära sig. Men måste man hantera reaktiva och oskolade/ofostrade hästar är det en bra skademinimering.
 
Fast nja… Om man visar att man kollar, man går upp i energi, spänner sig etc så kommer de gå upp i energi och börja leta faror.
Min häst tex blir väldigt uppjagad om människan jagar upp sig. Det kan han även bli om människan jagar upp sig av positiv orsak. Han speglar en.
Men visst fasen har jag lärt mig ha stenkoll på allt som sker runt mig och de hästar jag jobbar med just för att kunna vara beredd. Dock inte på ett sätt hästarna märker. Inga synliga ögonkast/huvudvridningar, låg energi, normala/lugna rörelser, lugn andning, inte spänna sig/låg tyngdpunkt och inte ändra något gentemot hästen förrän den verkligen reagerar.
Vet man hur man ska hantera diverse situationer, kan läsa hästen och vara snabb i inverkan blir man ofta mindre rädd. Och då kan man om man också har kontroll över sig själv låta bli att trigga hästarna trots att man får ett extra försprång genom att läsa in omgivningen också.
Visst kan det vara omfattande träning för att lära sig. Men måste man hantera reaktiva och oskolade/ofostrade hästar är det en bra skademinimering.
Absolut. Men det var inte det som beskrevs.
 
Jag håller med @SiZo om att väldigt få hästar är skolade i att på riktigt och i även i lite skarpare lägen inte tränga. Jag tycker t.o.m. i vanlig hantering utan spänning att de flesta visar tendenser att tränga.
Sen blir vissa folk livrädda för vissa hästar och andra blir inte rädda i de lägen där man hade önskat lite rädsla. För ofta ser man ju vilka hästar med vilka människor som det framöver kommer bli skada pga att den tränger tex.
Många tar in hästar som är på tårna och låter dem gå riktade så att om de reagerar så kommer det bli mot människan. Det går att lära dem att reagera bortåt och att leda i mer safe position. Man bör också innan man öppnar hagen för att ta ut checka av om hästen är med en och svarar på signaler. Många öppnar bara och har en grundspänning i häst eller även i grimskaft etc. Då har man börjat troggerstaplingen innan man går ur hagen ens.
 
Absolut. Men det var inte det som beskrevs.
Kanske var felciterat just till dig. Men spann vidare på känslan av flera inlägg i tråden. Det är något jag möter ofta. Att om man bara är lugn blir hästen det. Och att man undviker ha koll och därför skadar sig. Det blir naivt. Och är väldigt vanligt tyvärr.
 
Fast nja… Om man visar att man kollar, man går upp i energi, spänner sig etc så kommer de gå upp i energi och börja leta faror.
Min häst tex blir väldigt uppjagad om människan jagar upp sig. Det kan han även bli om människan jagar upp sig av positiv orsak. Han speglar en.
Men visst fasen har jag lärt mig ha stenkoll på allt som sker runt mig och de hästar jag jobbar med just för att kunna vara beredd. Dock inte på ett sätt hästarna märker. Inga synliga ögonkast/huvudvridningar, låg energi, normala/lugna rörelser, lugn andning, inte spänna sig/låg tyngdpunkt och inte ändra något gentemot hästen förrän den verkligen reagerar.
Vet man hur man ska hantera diverse situationer, kan läsa hästen och vara snabb i inverkan blir man ofta mindre rädd. Och då kan man om man också har kontroll över sig själv låta bli att trigga hästarna trots att man får ett extra försprång genom att läsa in omgivningen också.
Visst kan det vara omfattande träning för att lära sig. Men måste man hantera reaktiva och oskolade/ofostrade hästar är det en bra skademinimering.
Men givetvis ska man ha koll på omgivningen, men det går inte att upptäcka allt en häst kan reagera på så det är viktigare att läsa av hästen.
 
Kanske var felciterat just till dig. Men spann vidare på känslan av flera inlägg i tråden. Det är något jag möter ofta. Att om man bara är lugn blir hästen det. Och att man undviker ha koll och därför skadar sig. Det blir naivt. Och är väldigt vanligt tyvärr.
Jag har oftare mött det motsatta: folk är så upptagna av att kolla av omgivningen och vad hästen kan tänkas bli rädd för att de missar att läsa av hästen. Det är farligt.
 
Jag har oftare mött det motsatta: folk är så upptagna av att kolla av omgivningen och vad hästen kan tänkas bli rädd för att de missar att läsa av hästen. Det är farligt.
Det finns olika sätt att ha koll på tänker jag. Man kan notera saker utan att stressa upp sig, det är en förmåga som går att öva upp. Jag noterar och avfärdar i samma millisekund, det tycker jag är rätt effektivt för hästar som är lite nervigare. De ser att jag har koll och klockar saker, men att det är absolut NOLL att oroa sig över. De coolar ner fort och släpper över kontrollen.

En förmåga som jag har, som jag tror att man kanske inte kan öva sig till. Ju mer stressad en häst är, desto lägre puls och andning får jag. Desto mer stressad hästen är, desto lugnare rör jag mig. De flesta hästar brukar svara bra på det, men hur man tränar upp en sådan förmåga har jag ingen aning om. För mig är det ren reflex.
 
Det finns olika sätt att ha koll på tänker jag. Man kan notera saker utan att stressa upp sig, det är en förmåga som går att öva upp. Jag noterar och avfärdar i samma millisekund, det tycker jag är rätt effektivt för hästar som är lite nervigare. De ser att jag har koll och klockar saker, men att det är absolut NOLL att oroa sig över. De coolar ner fort och släpper över kontrollen.

En förmåga som jag har, som jag tror att man kanske inte kan öva sig till. Ju mer stressad en häst är, desto lägre puls och andning får jag. Desto mer stressad hästen är, desto lugnare rör jag mig. De flesta hästar brukar svara bra på det, men hur man tränar upp en sådan förmåga har jag ingen aning om. För mig är det ren reflex.
Som jag skrev i inlägget ovanför, givetvis ska man ha koll på omgivningen. Jag ser dock många som missar att läsa av hästen (eller inte förstår hur de ska tolka den).

Ja, jag reagerar också automatiskt med att bli lugnare när häst/annat djur är stressat. Jag har varit så sen jag var barn, fick alltid ta hand om de hästar andra var rädda för. Tror dock förmågan kan tränas upp med kunskap och erfarenhet.
 
Bekantingen hade en riktigt knase till häst. Han skulle hitta på något heeela tiden. Så fort han kunde något började han jäklas. Så jobbade hon bort det och då hittade han på något nytt. Hon hade honom hos en tränare som sa att han var lätt att läsa. Hon kunde dock inte se det. Jag var med en gång när hon longade honom och han brallade loss kapitalt. Jag såg ju när han började fundera på det. Ögonen och framförallt vinklade han örat inåt. Jag testade att longa och så fort han glimtade till drev jag på och bröt bustanken. Jag kunde också visa henne vad han gjorde. Först då såg hon det. Hon var en erfaren ryttare med många krångliga hästar i bagaget men jag tror att har en inte djurögat så måste en träna på att SE. Reaktiva hästar kommer det alltid att finnas och dom är det ägarens ansvar att hantera.
 
Den hästen skulle jag tro har ont. Då kan de reagera än mer oförutsägbart och dagsformsberoende 🙁

Det är möjligt att den har ont, det vet jag inget om och jag anser inte heller att det ändrar på något för mig. Jag vill ogärna bli skadad av en häst helt enkelt, oavsett om den har ont, är dåligt hanterad, eller om det beror på något annat.
 
Ja precis. Men du skrev bland annat att du ifrågasatte om reaktiva hästar skulle stå där de kunde behöva hanteras av andra mm. Och reaktiva hästar är sällan problem i "vardagshantering". Den du beskriver är dock inte "bara" en reaktiv häst. Och nog där det blir missförstånd i diskussionen

Ja, hästar som är så reaktiva att de far i väg av att det exempelvis dyker upp en katt runt ett hörn ett antal meter bort. Inte "normalt reaktiva" hästar som skuttar till några få meter av samma katt.
 
Jag håller i sak med dig, men det känns som att typ 90% av alla hästar jag har hanterat gärna går rakt över människor - så det blir lite konstigt i mitt huvud. Vilka hästar ska man då ha i stall bland andra människor? Generellt upplever jag att de som står en privata stall med bara sin ägare är de som är bäst på att hålla avstånd, kanske för att de inte hanteras av kleti och pleti? Så det blir liksom lite bakofram.

Här får du nog ha i bakhuvudet att @tuaphua är otroligt duktig och kompetent och livnär sig bland annat på att lösa andras problem med hästar. Jag tror att vi antagligen kan räkna antalet så duktiga personer i landet på våra händer - det blir lite orättvist om man jämföra järnkollen hon har på sin häst med amatörerna.


Samtidigt så tycker jag att hästarna som är reaktiva är lättare att hantera. De är lika reaktiva på mig och mitt kroppsspråk som miljön, det är alltså lätt att få dem att byta riktning. I vissa fall räcker det med att dra in andan, lyfta ett finger eller liknande. Jag har svårare för "bulldozer" hästarna som är stencoola med det mesta, inte reagerar när de promenerar rakt på en och sen helt plötsligt blir de rädda för något (för det blir ju alla hästar någon gång), och ärligt talat, VAD gör man då? Det spelar ingen roll hur mycket man viftar eller skriker eller vad som, de byter inte riktning. Säker skulle @tuaphua lyckas betydligt bättre med dem än vad jag gör. Men för mig som är mer åt amatörhållet så är de känsliga hästarna lättare och säkrare att hantera.
Det var lite det jag försökte beskriva ang reaktiva och mindre känsliga.
Jag hade tex en elev som hade en så där stor och sävlig häst som alla tyckte var SÅ snäll. Jag såg bara en slapp och okänslig häst. För det mesta hände ju inget IOM hans slöa mentalitet. Men när det väl hände något är det ju som att få hejd på ett godståg IOM okänsligheten och att man inte oftare satts i lägen där man fått träna på att hantera reaktioner. Då blev ju folk skadade. Han skadade betydligt fler och värre än tex min reaktiva som reagerade bortåt/var pratbar.
Visst blev det hyfsat ordning på honom. Men det tog ju mycket mer tid än om man tex jämförde med en annan elevs arab som dessutom kunde visa aggression i vissa lägen. Den var ju snabb, känslig och man nådde in fort. Och man fick träna oftare IOM att den oftare reagerade.

Med de där okänsligare får man gå en längre väg med mer övningar och vara mer noga. Och jobba mycket grunder innan man hamnar i skarpare lägen. Det är mkt mer viktigt med exakta vinklar och att man satt hjälper innan på dem.

Man börjar dock inte med så många hästar lösa. Det är mkt mer safe med utrustning. Och enklare att jobba så.

Nu verkar ju hästen i TS varit rätt nära vid incidenten. Då är det inte ovanligt att de kutar på folk i såna lägen. De kan ju ha fokus någon annanstans. Och är de inte vakna på människan så kan människan vara nedprioriterad så pass att de missar den i såna lägen. Och vissa fall vet de att den är ”mjuk” och ger med sig vid tryck/om man springer på den.
Det kan vara svårt att få dem att väja i såna lägen och att göra det utan att slänga ut ett ben etc om de är uppe i varv.
Bäst är väl att slänga sig undan utan att försöka flytta/fånga hästen i de flesta fall. Det ska rätt mycket till för att jag ska ge mig på att försöka fånga/stanna en galopperande häst. Samma med att flytta på en lös och uppjagad i galopp.

Tex hämtade jag i våras hästar i hage där det gick 3 åringar och 3 unghästar. Man visste om det blåste tex att de kunde vara på tårna. Och om en drog igång kunde resten svara på det och kuta över en om man inte var försiktig. Samma om de kom rusande att man inte gjorde för mkt så att de kunde ge en retur pga spänningen. Men inte för lite heller så att man blev mos.
Man får känna av och vara beredd ännu mer när de inte är skolade än. Nu hände det kanske 2 ggr att de sprang så. Men man måste ju alltid vara beredd.
 
Det där är dock det värsta du kan göra med en reaktiv eller nervös eller känslig häst. Att gå och vänta på och räkna ut vad den kan tänkas bli rädd för. Du pekar ut faror åt den, och beter dig på ett vis som signalerar att det finns faror att upptäcka i närområdet. Det kommer göra hästen än mer sprättig, spänd, flyktig, stökig eller hur den hanterar sitt overflow.

Om du struntar i omgivningen och som flera sagt tittar på hästen så kommer du märka om/när den blir spänd/motsvarande. Oaktat om det är en blåmes eller en jagular som är osynlig för människoögon.

Det är dock väldigt mänskligt och väldigt vanligt att reagera precis så, och då blir det en ond cirkel för både människa och häst tillslut. När känsliga hästar inte funkar i kollektivstall och liknande brukar det där vara en stor del i det.

Nu skrev jag visserligen inte att det är vad jag gör, utan att det är vad jag behöver göra för att ha någon chans att se vad hästen eventuellt kan tänkas reagera på, och åt vilket håll den i sådant fall eventuellt reagerar.

Som jag även nämnt ett antal gånger, har jag inget intresse av att läsa alla små, små signaler som eventuellt kan förvarna om en plötslig "explosion". Jag anser inte att det är rimligt att jag, eller någon annan som inte aktivt valt det, ska behöva hantera en sådan häst som kräver sådan extrem uppmärksamhet.

Det betyder naturligtvis inte att jag går i min egen lilla värld och inte har någon koll alls på varken häst eller omgivning, när jag leder en häst. Det betyder bara att jag inte är intresserad av den extra nivån som krävs för att hantera en sådan häst på ett lite mindre riskabelt sätt.
 
Ja, hästar som är så reaktiva att de far i väg av att det exempelvis dyker upp en katt runt ett hörn ett antal meter bort. Inte "normalt reaktiva" hästar som skuttar till några få meter av samma katt.
Det där har besvarats flera ggr men du är inte intresserad av att ta till dig ngt annat än att en sån häst är farlig, någor fel på osv. Och i nästa andetag diskuterar du ouppfostrade hästar och hästar som går i försvar alt utmanar människan

Det är äpplen och päron och bananer om vartannat
 
Som jag även nämnt ett antal gånger, har jag inget intresse av att läsa alla små, små signaler som eventuellt kan förvarna om en plötslig "explosion". Jag anser inte att det är rimligt att jag, eller någon annan som inte aktivt valt det, ska behöva hantera en sådan häst
Men låt bli att hantera den då? Och om stallansvarig anser att du behöver det så byt stall?
 
Så låt bli att hantera den då?

Ja, det har jag som du kanske sett skrivit redan långt tidigare i tråden. Jag hoppas kunna undvika att hantera den, och kommer inte låta min häst dela hage med den, under den tid vi är kvar i stallet. Och så hoppas jag förstås att ingen blir allvarligt skadad, men det är nog tyvärr mer en fråga om när än om om.
 
Ja, det har jag som du kanske sett skrivit redan långt tidigare i tråden. Jag hoppas kunna undvika att hantera den, och kommer inte låta min häst dela hage med den, under den tid vi är kvar i stallet. Och så hoppas jag förstås att ingen blir allvarligt skadad, men det är nog tyvärr mer en fråga om när än om om.
Det är ju tyvärr alltid en skaderisk med hästar, men man får förlita sig på att vuxna människor har kurage nog att säga ifrån om det känns obekvämt. Dvs man kan sas inte rädda andra. Och andra kommer göra andra bedömningar om vad som är rimligt osv.
 
Det där har besvarats flera ggr men du är inte intresserad av att ta till dig ngt annat än att en sån häst är farlig, någor fel på osv. Och i nästa andetag diskuterar du ouppfostrade hästar och hästar som går i försvar alt utmanar människan

Det är äpplen och päron och bananer om vartannat

Jag vet inte om du inte vill förstå det jag skriver, eller vad som är så svårt att förstå? Jag är fullt medveten om att de flesta reaktiva hästar inte far iväg för en katt. Jag är absolut medveten om att flera till synes små saker kan ligga under ytan och göra att en katt blir en utlösande faktor. Jag har också varit tydlig ett antal gånger med att jag avser just sådana hästar som inte är vanliga, men det betyder inte att de inte alls existerar. De hästar som reagerar just så extremt, på just sådana saker, i sådana situationer.

Men här går vi bara i cirklar, så det är bättre att släppa det helt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 767
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 467
Senast: Milosari
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 512
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp