Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rotfrukter och grönsaker, samt mjöl och sånt. Jag äter typ inte pasta.Vad gjorde svenskar innan pastan!?
Vad gjorde svenskar innan pastan!?
Det gör ju att man blir ännu mer tacksam för pastan!De åt potatis. Innan potatisen kom så åt de rovor, morötter och andra rotsaker.
Plus korngryn och kål.De åt potatis. Innan potatisen kom så åt de rovor, morötter och andra rotsaker.
Framför allt jobbade de inte 40 timmar borta/ vecka hade barn på dagis och barn med aktiviteter 7/7 dagar /vecka.Led av vardagsmatspanik sannolikt.
Vilket påminner mig om min enklaste latmansrätt. Pasta med makrill i tomatsås, samt morotsstavar som grönsak. Kan varieras genom att låta broccoli eller något koka med i pastavattnet mot slutet.
Åt potatis .Vad gjorde svenskar innan pastan!?
Åt potatis! Jag är uppvuxen med min mormors matlagning och det var oftast kokt potatis till middagen 5 av 5 dagar i veckan (jag var hos mormor o morfar på vardagarna som barn). Någon enstaka gång kunde det bli ris eller makaroner, men det var kanske en gång i månaden och inte sällan åtföljdes de middagarna av gnäll från morfar om bristen på potatis (han klagade aldrig annars)!Vad gjorde svenskar innan pastan!?
Och fisk;sill eller strömming tror jag?De åt potatis. Innan potatisen kom så åt de rovor, morötter och andra rotsaker.
Tror nog att de åt kött med. Människor har jagat och även fött upp djur länge.Och fisk;sill eller strömming tror jag?
Sorry, glömde tillfälligt bort att Sverige inte bara bestod av städer vid havet med en hamn, så tänkte kort där.Tror nog att de åt kött med. Människor har jagat och även fött upp djur länge.
I Halland så finns det sägner om att det fanns kontrakt på att tjänstefolk inte skulle behöva äta lax mer än 3 gånger i veckan.Och fisk;sill eller strömming tror jag?
Dom hade uppfödning av djur även inne i städerna, potatisen kom till Sverige på 1600 talet. Städerna såg inte ut dom de gör nu.Sorry, glömde tillfälligt bort att Sverige inte bara bestod av städer vid havet med en hamn, så tänkte kort där.
I Bohuslän var det förbud på att servera fisk till tjänstefolket mer än sex dagar i veckanI Halland så finns det sägner om att det fanns kontrakt på att tjänstefolk inte skulle behöva äta lax mer än 3 gånger i veckan.
Och fisk;sill eller strömming tror jag?
I Göteborg så finns lagen kvar om på vilken våning grisar får vara på, kommer inte ihåg om dom bara fick vara på bottenvåningen eller om andra våning var okej också. Fanns ju även regler om under vilka tider på året vissa djur inte fick vara i stan.Dom hade uppfödning av djur även inne i städerna, potatisen kom till Sverige på 1600 talet. Städerna såg inte ut dom de gör nu.
Inte mer än fem gånger i veckan på sina håll, enligt gamla, numera döda, släktingar till mig.I Halland så finns det sägner om att det fanns kontrakt på att tjänstefolk inte skulle behöva äta lax mer än 3 gånger i veckan.
I Göteborg så finns lagen kvar om på vilken våning grisar får vara på, kommer inte ihåg om dom bara fick vara på bottenvåningen eller om andra våning var okej också. Fanns ju även regler om under vilka tider på året vissa djur inte fick vara i stan.