Vad ger ni?

Sv: Vad ger ni?

tycker oxå det låter lite, men det kan juu faktiskt vara så att hästarna står på halm och äter av den. I såfall tillgodoses ju mängden grovfoder-TS ändå.

Dock frågar jag mig liksom Du varför många ger så enormt mkt kraftfoder o lite grovfoder? Om man har ett bra grovfoder kan man ju faktiskt öka protein o energi bara genom att ge mer grovfoder.

Å tredje sidan är det nog svårt att med ENBART grovfoder hitta en passande foderstat till högpresterande hästar.

hej
halvblod 165-173 cm (flera olika) de har tävlat 130-150 :P
normalfödd

ca 9-10 kg hösilage
ca 5 kg fibergi elit
ca 1-1,5 kg betfor
mineraler och vit.
1 kg morötter

:D

Min ponny tränar lb la dressyr och Hoppning
Han är lätt född och får derför:

2½kg havre
3-4kg hö
1kg betfor
½kg snabb foder (Hippo turbo eller något sådant)

han är 145cm ungefär.

Trakhener sto, 10 år, 172, 550 kg., tappar snabbt hull, nu skadad, men når hon er i tävlingskodition får hon: (Tävlar upp till och med 140, dock med meg bara upp till 120;) )

6 kg. hö
10 kg. HorseHage
2 kg. Eggersmann High Energy Mix
1 kg. Eggersmann Kreüter mix
1 kg. lucern pellets
1 l. uppblött betfor

+ 2 dosmett MycoPlast
+ 2 dosmett Flexijoint
+ 1 dosmett c- vitamin pulver
+ 1 dosmett equistro biotin
+ 1 matsked selolja

Prova att ta bort dina kraftfoder då och öka högivan till 8-9 kilo som en normal d ponny ska ha. 3-4 kilo är shettisgiva och kan ge magsår, kolik, beteendestörningar, surhet osv om du fortsätter såhär.

Jag utgår från att det är torrhö du menar.

snigelfarmor skrev:
175 hög, 8 kg hösilage...?????min d ponny får 9 kg HÖ.

Alltså, läs Christina Plancks böcker om hur hästar ska äta för att magen och huvudet ska må bra. INNAN ni skaffar häst. Jag vet att majoriteten av sveriges hästar får sådan här foderstat (ovan) men det gör det inte mera rätt för det anser jag.

Hoppas hästfolket blir bättre på grovfodergivor i framtiden.
jag håller helt och hållet med. en del ger sina hästar på tok för lite grovfoder :mad: sen undrar ägaren varför hästen trilskas och jämt är sur. Konstigt när den säkert är hungrig el har ont i magen...

Tyvärr vila för tillfället :( Men vid arbete, tävling LB-LA dressyr
halvblod 570 kg...

8,5 kg hö
1,5 kg lusern hack
80 gr Miner grön

Hade önskat att jag bara behövde ge hö och då kunde öka givan hö i stället, men tyvärr har vi för mycket energi och för lite protein så där kommer lusernen in.

Jag tycker det är bäst om hästarna kan klara sig på grovfoder men vill göra en inflikning till tidigare inlägg om "hemskheter" på stora anläggningar där hästarna får lite grovfoder och mycket kraftfoder.
En av anledningarna kan vara att hö tar väldigt mycket plats och är besvärligare att hantera än kraftfoder. Hö till 120 hästar kräver stora förvaringsutrymmen.

ja, det var väl därför de drog in på hagarna med...tar för mycket plats, kostar för mycket, tjänar mer på två ridhus än på hagar till alla hästar. Står du på hippo?

Oj vad du har ändrat på din foderstat det senaste halvåret!

Från:
9kg hö
2 kg Krafft Nya groov
3 dl soja
3 kg kornkross
3 kg betfor (!)
Här var hästen fortfarande mager och under uppbyggnad...

Till:
3-4 kg hö
2,5 kg havre
1 kg betfor
0,5 kg "snabbfoder"
Nu är hästen lättfödd....

Kan ju inte låta bli att undra om det är samma ponny och vad sjutton som hänt?

Om man till exempel har en häst som min som tydligen har en våg inställd på 5 kg just nu är det ju inte så lätt att ge mera hö.

Mitt fullblod får 2 kg ut på morgonen.
1 kg vid insläpp.
Och 2 kg kväll.

Vi har provat att sänka både havren och hippon men hon äter inte mera hö ändå, vad ska man göra åt sånna hästar?
Just nu är hon lugnare än aldrig förr och jätte trevlig att rida, så hon lider inte av den hömängden, sen går hon ju ioförsig på gräs också.

Mina hästar går fortfarande på bete. Jag stödutfodrar med en bal hö varje kväll. I månadsskiftet ska de stallas in och då kommer dom stå på fri tillgång. Då kommer förmodligen foderstaten att ändras, men nu ser den ut såhär:

Islandshästen, ca 400 kg, promenadrids:
2 dl betfor
1 dl havre
150 gr linfrökaka

New Forest-ponnyn, ca 400 kg, tränas lätt:
3 dl betfor
2 l havre
150 gr linfrökaka
Han får även alger, ca en liter om dagen + B-vitamin varje dag eftersom han åker transport minst tre dagar i veckan.

Knabstrupern, ca 700 kg, tränas lätt:
3 dl betfor
500 gr havre
500 gr linfrökaka

oj :eek: , vad lite grovfoder en del ger!
har precis börjat stödfodra eftersom att han tränas rätt så hårt. han är 4,5 år 142 cm och är ganska normal född med lutning åt lättfödd.

hösten (just nu):

hippo musli bas: 1 dl
betfor (strimlad): 1 dl (torr-ges blöt)
melass: 1 dl
kraffts miner grön:1 dl
går fortfarande på bete så han får inget hö än.

vintern:

halm: fritt under dagen
hö:5-7 kg
hösilage( väldigt torrt): 5-7 kg
betfor:d :ca 100 g (torr)
melass:d :1-2 dl
kraffts miner blå: 1-2 dl
hippo musli bas:d : ca 250 g ( har aldrig använt detta fodret innan så jag vet inte riktigt)

har flyttat till nytt stall så jag vet igentligen inte alls hur foderstaten kommer att se ut. men tror att den kommer att se ut ungefär så här.

Senast ändrad:

et_flickan skrev:
Om man till exempel har en häst som min som tydligen har en våg inställd på 5 kg just nu är det ju inte så lätt att ge mera hö.

Mitt fullblod får 2 kg ut på morgonen.
1 kg vid insläpp.
Och 2 kg kväll.

Vi har provat att sänka både havren och hippon men hon äter inte mera hö ändå, vad ska man göra åt sånna hästar?
Just nu är hon lugnare än aldrig förr och jätte trevlig att rida, så hon lider inte av den hömängden, sen går hon ju ioförsig på gräs också.
jag har för mig att ge en ört som heter gull-ris och pepparmint kan vara bra att ge om man vill förbättra aptiten.
http://www.hippok9.nu/

Mina får:

Halvblodsto, 10 år, 163 hög, 450 kilo. Tävlar 140 hoppning
6 kg hösilage
1 kg hippo bas harmoni
0.2 kg betfor
0.1 kg olja
0.25 kg foderjäst
3 mått pro-bio

Halvblodsvalack med inslag av irish draught (stavas?) 10 år, 175 hög, 600 kg, ska debutera 130 snart.
7 kg hösilage
2 kg hippo pro champ
0.2 kg olja
e- och b-vit

Halvblodsvalack, 5 år, 165 hög, 500 kg, tävlar 120
6 kg hösilage
1.5 kg hippo pro champ
0.2 kg betfor
0.1 kg olja
glucosamin (ska byta t flexijoint)

ALLA hästarna äter dessutom:
1 kg halm
1 kg green power lucern light ( både halmen och gp för att dom ska få mer grovfoder och för att sänka kvoten, för mkt protein i hösilaget f tävlingshästarna)
1 kg hippo bas basic
100 gram hippo pro plus mineraler
½ dl salt
vit vid hårt arbete

15 årig valack 170 cm ca 625 kg tävlas och tränas LA-MSV

12 kg Hösilage
2 kg havre
2 kg Hestekraft
0,75 Betfor
1 dl mineraler
+
Glucosamin
E-vitamin
B-vitamin
Magnesium
1dl olja

Senast ändrad:
Höanalys... hur lång tid??

Har skickat in mitt hö på analys... tänkte bara höra om nån vet hur lång tid de tar ungefär?

Mvh :bow:

Mitt 9-åriga Tyska sto, ca.550 kg får:
11-12 kg hösilage
3 kg krafft grund
1 kg lusern pellets
1-2 dl olja (beroende på om jag ska rida dressyr själv, eller träna, rida ut, eller mer krävande arbete.
3-4 msk salt
ska även börja ge B-vitamin nu

Även om hästen står på hippo kan du ge den hur mycket grovfoder du vill. Många ger lite där men det kan knappast skyllas på anläggningen. Dessutom fodrar flera extra med eget hö som inte syns på fodertavlorna.

Hej, min häst e superlättfödd och redan nu *hmm* ganska tjock. Men vi tränar på MSV dressyrnivå och han får.
6 Kg hösilage (går i hage med jättemkt gräs)
2 kg havre
1 l betfor
mineraler och salt

Världens enklaste häst. bara för att man har en tävlingshäst så behöver man inte ge dom tusen tillskott och konstiga saker. Man ser på dom om dom mår dåligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 017
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 657
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II