Vad ger ni?

Sv: Vad ger ni?

Min häst (tävlar Ft på Lätt nivå) får:

*6-7 kg Ts grovfoder (ca 9-10 kg hösilage)
*0,2 kg betfor
*1 kg havre
*1 kg korn
*B-vitamin
*olja
*salt (på sommaren och efter svettiga pass på vintern)
*pelletsmineraler
*linfrö-pellets
*1 kg morötter när vi har det hemma

Jag tror på att blanda foder själv och inte köpa pelleterat färdigfoder, jag vill veta till 110 % vad jag stoppar i min häst.
Sen så tror jag att det smakar bättre med havre och betfor är pellets!

Min häst,halvblodsst 8 år rids upp till LA dressyr, tränas MSV,äter 2 kg havre, 1 kg Krafft Pluss BlåRöd, vetekli, betfor och mineral.

Fast det låter väldigt lite, om det nu inte är så att Din häst står på halm och äter av den och på så vis ändå får i sig tillräcklig mängd grovfoder-TS. I så fall kan den nämnda givan vara OK, förutsatt att foderstaten i övrigt stämmer.

Absolut minimum är ju annars 1,2 kg TS (torrsubstans) grovfoder per 100 kg häst (och gärna 1.5). En halvblodshäst på 160 cm väger minst 500 kg (troligtvis något mer), och bör då alltså som minst ha 6 kg TS, vilket motsvaras av ungefär 7,5 kg hö (alltså HÖ, med TS- halt på 84 %) eller 9 kg hösilage med en TS- halt på 70%, (nu vet jag ju inte vad ert hösilage har för TS, men ändå) och följdaktligen någonstans mittemellan, kanske en MINIMIgiva på 8 kg stråfoder per dag, nu när ni blandar hö och hösilage.

Hästen är skapad för att i huvudsak livnära sig på stråfoder, och minimigivan är framtagen via forskning på SLU.

Att ge minst minimigiva av grovfoder (alltså hö/hösilage/halm) behövs för hästens tuggbehov och för att fyllnadsnivån i magsäcken ska bli tillräcklig. Vid för liten grovfodergiva (oavsett om man ger en massa kraftfoder) ökar risken för bl a magsår, rastlöshet och stallovanor.

Har Du provat att räkna ut hästens foderstat? Jag såg att Du gav ganska mycket kraftfoder. I många fall kan man byta ut en hel del kraftfoder mot grovfoder, och att hästen skulle behöva massor av kraftfoder för att orka tränas är delvis en myt. Har man ett bra grovfoder kan det mycket väl vara så att man inte måste ge alls speciellt mycket kraftfodet ens till den häst som tränas på LA/MSV- nivå. Allt beror på grovfodrets kvalité.

SLU har en bra hästhemsida, http://hippocampus.slu.se där man kan få hjälp direkt på webben att räkna ut foderstaten.

Tyvärr är det lät att göra som alla andra, och om det är så att många hästar i ditt stall står på så låg grovfodergiva som Du skrev, så kanske det är så många har gjort; kollat vad andra i stallet ger sina hästar, och så har det blivit en ond cirkel?

Och, som sagt, om det är så att hästarna står på halm och äter av den kan det vara OK med lägre grovfodergiva än den nämnda.

Lycka till!

Hej!
Halvblod 164 cm. 10år
560kg. Tränar/tävlar La-Msv dressyr
Svårfödd

9kg. hösilage
5 kg. hö
3 kg. Krafft grund
1kg. betfor
1dl. miner blå, granulat
ca. ½ dl linfrö

idaAa skrev:
Frukost + lunch på veckodagarna fodrar personalen hösilage. Kväll på vardagar + alla mål på helgerna fodrar extrapersonalen med hö. Och eftersom hösilaget innehåller mera vatten så ger de något mera då så att det ska motsvara kilomängden i hö.

Min häst är fin i hullet på den mängden hö, varför då ge henne mer? Kan tillägga att det står 120 hästar i vårt stall och hon är inte den enda i sin storlek som får 6 kg hö/dag.

6 kg hö/hösilage
2,5 kg havre
0,5 l betfor
1 mått mineraler
+ oftast 5-10 morötter i maten

tycker det låter lite för en så stor häst, hästar behöver mer grovfoder för magen...min shettis får 5kg hö/dag.
att din häst är fin i hullet är nog pga havren, men att öka grovfodret och minska havren så skulle den nog bli "nöjdare i magen"..

Kul att se alla svar! Detta ger jag min tävlingspålle:

0,5 kg Korn
3 dl Betfor
1/2 dl Olja
100 g Mineraler
2 kg Morötter
11 kg Hö (analyserat med supervärden i år:)

Tränar 120-130 hopp, MSV dress. Siktar mot att starta 120 hopp i vår :)

Jag ger min häst,val av fullblodstyp ca 540 kg:
10 kg hö
3 kg havre
2 kg krafft luzern
300 g speedi-beet
1 dl krafft miner röd

Kommer att lägga till mer energi närmare tävlingssäsongen.
Vi tävlar hoppning på 1.30 nivå.

Nätt halvblod av fullblodtyp, tävlar 110 hoppning.
12-13 kg hösilage (5,6 MJ/18 smrp)
0,75 kg kraft protein
0,2 kg soja
0,3 kg betfor
mineraler

idaAa skrev:
Frukost + lunch på veckodagarna fodrar personalen hösilage. Kväll på vardagar + alla mål på helgerna fodrar extrapersonalen med hö. Och eftersom hösilaget innehåller mera vatten så ger de något mera då så att det ska motsvara kilomängden i hö.

Min häst är fin i hullet på den mängden hö, varför då ge henne mer? Kan tillägga att det står 120 hästar i vårt stall och hon är inte den enda i sin storlek som får 6 kg hö/dag.

Enligt min mening bedrivs det den sämsta sortens hästskötsel på Hippologum där du har din häst.

Jag kan få gråt i halsen varje gång man är där just för att nästan alla ridskolehästar har beteendestörningar pga understimulans. De får ju oxå 4-7 kg hösilage. Att 120 hästar med tillhörande skötare, ägare, ryttare, beundrare inte vet mer om hästar är skrämmande.

Alla står dessutom på spån, och har sen små jordplättar de får gå ut på 4-8 timmar, oftast ensamma.

Om jag så fick stallhyran gratis skulle jag aldrig ställt min häst där. Det klassas enligt mig som Djurplågeri, om man inte själv köper in extra hö så att man åtminstone kan erbjuda 9 kilo HÖ om dagen.

Länk till Hippologum. En av Sveriges största ridanläggningar med tillhörande stall. Har hört att det är jämförbart med Helsingborgs "fina" anläggning. Det ska tydligen vara lika "optimalt" för hästarna där. 120 hästar 40 hagar..Urk.

Min häst får: 10 kg hö, 5 dl havre, 2,5 dl betfor, salt, lite vitlök, mineraler, vatten 30 liter. Hon är 160, smal, pigg och i bra kondition.

Senast ändrad:

Fri tillgång till hösilage till alla och sedan ger jag ett nytt svenskt muslifoder som heter Lympos. Det är ett foder som är framtaget av samma konstruktör till Salsa fodrena.

Jag ger en havrefri variant med 1% örtblandning i. De får ca 2kg/dag.

Mitt fullblodssto på 9år får:

9kg hösilage
1kg havre
0,4kg betfor
1 ½dl Miner blå
30g Krafft salt

Men funderar på att byta ut havren mot krafft groov istället. Då hon just för tillfället är lite benig och behöver mer muskler inför tävlingssäsongen :smirk:

varför inte höja grovfodret som är i minsta laget, då mår hon bättre och du slipper köpa en dyr påse pellets.

Sen undrar jag varför man köper kraffts salt, är det inte billigare att köpa salt på ica maxi?

jag köper havssalt fritt från jod. 4 kr kilot. Ja, ok, det är småsummor, men är kraffts salt nån special sammansättning eller funkar saltet likadant?

snigelfarmor skrev:
120 hästar 40 hagar

På hemsidan stod det "Tomtmark 80 000 kvm".
Stämmer detta verkligen :confused: . 8 ha på 120 hästar :confused: .

Jag har nog fattat fel någonstans?

STACKARS DAGENS HÄSTAR

Dagens hästar får alldeles för lite stråfoder! Som kompensation verkar de utfodras redigare på kraftfronten...

jag hoppas det införs 1/2 hektars krav per häst vid stallbygge hädanefter. Synd om stockholmarna :) Alla får flytta till Norrland (inte hippologum) istället.

Jo har funderat på att höja det lite men vill gärna ha något annat istället för havren, blir för mycket energi som inte går åt. Och groov är ju bra både för hull och muskler. Men ska få höanalysen innan jag gör något så får vi se. Ja Krafft saltet är helt utan föroreningar och va det nu är inte jag som har köpt, fick med det :smirk: Men senare när det är slut kommer hon få annat salt, som dom använder i resten av stallet. ;)

Min polle d-ponny, svår i maten, 142cm. Ganska mager enu. men bygger fortfarande upp sig!

Hö ca 9kg
2kg krafft Nya Grov
3dl Soja
3kg Kornkross
3kg betfor

Har 3 hästar som tävlar/tränar mycket upp till 1,40 o ska gå högre o år.

7 års valack, 175 cm, 8 kg hösilage, 4 kg krafft Grund, 1 kg hel havre, ½ kg betfor, 10 ml E-vit, 20 ml B-vit, Bio Glucomin, vitlök.

9 års sto, 162 cm, 8 kg hösilage, 3 kg krafft Grund, 1 kg hel havre, ½ kg betfor, 10 ml E-vit, 20 ml B-vit, vitlök, bioglucomin

13 års valack, 170 cm, 9 kg hösilage, 5 kg krafft Groov(gamla)
½ kg havre, ½ kg betfor, 10 ml E-vit, vitlök, bioglucomin.

Ska tillägga att hästarna JÄTTEFINA i hull och väldigt fint musklade och jättefin blank hårrem, får alltid kommentarer om hur fina o välmusklade dom är.

175 hög, 8 kg hösilage...?????min d ponny får 9 kg HÖ.

Alltså, läs Christina Plancks böcker om hur hästar ska äta för att magen och huvudet ska må bra. INNAN ni skaffar häst. Jag vet att majoriteten av sveriges hästar får sådan här foderstat (ovan) men det gör det inte mera rätt för det anser jag.

Jag har själv inte fri tillgång, men om min häst står mer än fem timmar utan stråfoder upplever jag det som lite vanskötsel. Hon blir dessutom otrevlig o otålig i stallet/hagen utan sysselsättning och ständiga hungerkänslor.

Hoppas hästfolket blir bättre på grovfodergivor i framtiden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 017
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 657
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II