Vad ger ni för tillskott??

E

evej00100

Hej. Jag har sökt runt så mycket jag kunnat och känner att det inte finns nån vettig tråd om tillskottsfoder.

Jag tänkte att vi kunde skriva vad vi ger gör tillskott, hur mycket och varför samt om vi märkt någon skillnad.:)

Jag har bara erfarenhet av b-vitamin och har vid pälssättning samt fällning gett de med dock inte sett nån märkbar skillnad. jag har gett den mängd som angetts på förpackningen!

Sv: Vad ger ni för tillskott??

Jag ger linfröolja för pälsens skull och jag tycker att det fungerar bra. Han får en skvätt morgon och kväll.
Den andra hästen från hyaluron 100 för ledernas skull. Har provat lite olika preparat och vi tycker att den här fungerar bra. Detta var tips från vår vet. 20 ml per dag får hon.

Steeljoint. Högsta rekommenderade dosen får min, dvs 1 dl/dag. Vet inte om det gör sådär superstor skillnad men hela burken är på typ 10 kg eller ngt sånt så den räcker ju i en evighet :p Menmen, det skadar väl inte iaf.

Ger foderjäst, ca 2dl/dag (ffa för B-vitamin)
E-vitamin, angiven mängd på förpackningen.
Linfröpellets för magen (har en häst med dålig mage samt en som haft tarmvred..)
Mineraler, beräknad mängd.

Hästen med dålig mage får också ett paket vanlig bakjäst/dag vilket jag upplever fungerar bra.
Tarmvredshästen får vanlig olja till varje mål (ca 1dl), dels för magen och dels för att hålla sig rund och fin.

Majsolja o bakjäst. Just nu. Majsolja till 2åringen och bakjäst till alla 5.

Jag ger selen/e-vitamin tillskott pga lågt seleninnehåll i grovfodret, e-vitaminet hängde bara med i samma burk, men tänker att det kan ju vara bra när min häst tränas hårt. Ger det ca 1-2ggr i veckan. (då även kraftfodret innehåller en del selen)

B-vitamin brukar jag ge runt tävling och hård träning. Har en förhoppning om att det ska vara bra för min hästs problemhud och mugg, päls osv. Samt att en del säger att det lindrar träningsvärk och muskelproblem efter hårda pass. Vet dock inte om det ger någon effekt alls, men i och med att det är ett vattenlösligt vitamin så är det inte farligt att jag ger det. Enda som händer om det inte ger någon effekt är väl att jag betalar pengar som min häst kissar ut :P Funderar på att köpa foderjäst nästa gång så får jag nog mer positiva fördelar samt b-vitamin samtidigt.

Ger även salt i betfor när hon gått hårda och svettiga pass.

Jag ger vitamin & mineralpellets som har de mesta hästen behöver, har gett det hela tiden till min häst så vet ej om det gör någon skillnad!
Sen ger jag B-vitamin,det gör stor skillnad på kroppen,pälsen,humöret mm. Sen ger jag magnesium, märker grym skillnad på tempramentet,nervositeten mm. Han blir en annan häst!

Kul med så många snabba svar!

Tänker att detta kanske kan va en bra typ "utbildnings tråd för fler som mig som är lite ville i tillskotts träsket :bow:

Jag ger;
Linfröolja innehållande E-vitamin - för magen
Foderjäst - för magen
Bakjäst - för magen
Selen/E-vitamin - finns för lite i grovfodret
Fosforbalans - lite högt Ca i grovfodret
Vitafor Solid - Vitaminer/mineraler
Aspbarkspellets - för magen
Bordssalt - för saltbehov
Loppefrön - för magen

En liten fråga.

Rapsolja / linfröolja - vad är bäst för vad osv?

Rapsolja ger ju en fin glans i pälsen men smörjer ju även tarmarna. Linfröoljan verkar ju med ge fin glans för pälsen samt smörmedel för tarmarna.

Vilket är att föredra?

Att olja smörjer tarmarna är en sanning med modifikation.

Linfröolja är den olja som innehåller högst andel av Omega-3-fettsyran. Denna syra byter plats med andra fettsyror i tarmen, väldigt förenklat. Detta har många positiva effekter.

Ingen olja smörjer tarmen som att maten lättare glider igenom. All olja tas upp i tunntarmen och det är i grovtarmen som problem brukar uppstå.

Linfröolja är i min mening den enda olja man ska ge sin häst. Andra oljor har sämre sammansättning av fettsyror. Omega-3 är väldigt känsligt och bryts lätt ner, därför är det bra om E-vitamin är tillsatt från början då det funkar som konserveringsmedel.

Jag ger mina hästar linfröolja med E-vitamin för magen. Har en fånghäst som behöver ha stabil mage för att inte bli dålig :) Tycker det funkar bra!

Ger jäst vid foderbyten för att hjälpa magen hålla sig i trim extra.

Min ponny får nu bara E-vitamin och jäst. De andra tillskotten som hon brukade få är inte testade på dräktiga ston,
så de gamla vanliga tillskotten ska hon få sen igen i höst. :)

Ingen olja smörjer tarmen som att maten lättare glider igenom. All olja tas upp i tunntarmen och det är i grovtarmen som problem brukar uppstå.

Hästen har svårt att ta upp oljan, därför bör man inte ge mer än ca 1dl per utfodrings tillfälle,.. då går oljan vidare till grovtarmen och orsakar en störning.

Jag ger endast mineraler (anpassade efter grovfodret, just nu: Minervit) och salt.
Mineraler får hon för att grovfodret inte täcker fosfor & magnesium behovet. Salt får hon för att saltsten oftast är otillräckligt om hästen tränas.

Jag tycker att man ska vara försiktig med fodertillskott, vissa tillskott kan vara rent farligt att ge hästen för mycket utav. Speciellt de fettlösliga vitaminerna, ex. A-vitamin & E-vitamin. Sen ska man vara lite försiktig med mineralerna också, ger man ett överskott på någon mineral kan det hämma upptagningen utav en annan.. och selen är rent giftigt vid överskott.
Sen finns det de tillskotten som hästen bara kissar ut som ex. B-vitamin, som hästens mikroorganismer i grovtarmen producerar, därför har väldigt få hästar en brist. Glocusamin tar hästen inte upp alls, den tar upp sån obetydligt liten mängd att man skulle behöva ge ½-1 burk för att se någon effekt överhuvudtaget.

Ger Proviva för magen till min unghäst, har testat massor med olika preparat men detta är det enda som kan balansera hennes mage. Ger loppfrö ibland, förebyggande. Båda får mineralpellets. Ger aldrig extra vitaminer i tillskott, inte heller örter eller annat "pulver". Har gett Glucosamin till min gamla häst med artros, men har inte sett nån skillnad alls så har slutat med det.

Hästen har svårt att ta upp oljan, därför bör man inte ge mer än ca 1dl per utfodrings tillfälle,.. då går oljan vidare till grovtarmen och orsakar en störning.

Nej, man kan efter invänjning ge ganska stora mängder olja. Det ska finnas studier där man givit mellan 5-8 dl per dag utan problem men givetvis ordentligt invant. Allt enligt HH som fanns på Bukefalos förr. Söker du på HeleneHandberg så tror jag att dessa länkar kan hittas.

Glocusamin tar hästen inte upp alls, den tar upp sån obetydligt liten mängd att man skulle behöva ge ½-1 burk för att se någon effekt överhuvudtaget.

Och det har du källa för? Jag vill påstå att det mer handlar om vilken typ av Glucosamin man ger, alltså hur den är framställd. Den som tillverkas på räkor och kräftdjur kan säkert höra dit, däremot inte den grönläppade musslan.

Och det har du källa för? Jag vill påstå att det mer handlar om vilken typ av Glucosamin man ger, alltså hur den är framställd. Den som tillverkas på räkor och kräftdjur kan säkert höra dit, däremot inte den grönläppade musslan.

Malin Connysson

Jag håller mig till så stor mängd grovfoder som möjligt, men har nu på senaste gett rapsolja och linfröolja, runt en matsked per olja en gång om dagen för magen. B - vitamin vid pälsfällningen.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Vår nyaste häst har inte fått nån sorts tillskott av oss alls, till skillnad från de tidigare. Funderar om man borde ge nåt, det är ju...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
2 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka