vad ger ni för kraftfoder till era heta hästar?

Zaida

Trådstartare
dags att köpa nytt kraftfoder funderar på att byta hon har ätit hippo musli bas men hon har fått så lite för att hon annars blivit ännu vildare än hon redan är.

mkt fullblod i henne så gärna ett kraftfoder som gör att hon håller sig hull...

funderar på att ringa till en sån kostrådgivare....

så vad ger ni era heta hästar för kraftfoder?

Sv: vad ger ni för kraftfoder till era heta hästar?

Min förra som var rätt het gick på Krafft Groov 125. Det funkade super då hon även hade lite svårt att hålla hull.

mmm jag har funderat på det fodret.... men det är sååå himla svårt!

ska läsa lite på nätet nu....å se om jag kan bli klokare.

tack för tipset

Havre och betfor får mitt nerviga fullblod, och han blir inte hetare av det än något annat kraftfoder.

Min förra häst var rätt så het, hon åt -olika från år till år- t.ex. 1 kg havre, 0,5 kg lusern, några hg Hestekraft + Hippo alfa.

Jag fodrade så som det krävdes för hennes hull, hon blev aldrig mer eller mindre het av olika foderslag. Det var ren lydnads- och avspänningsträning som gällde för henne.

Havre är väl det enda foderslag som är känt för att "sätta sig i huvudet", men för att hästen ska bli lugnare av fodret krävs det ju att det var fodret som gjorde den het från början.

Min ena ponny som är rätt het och svårfödd äter krafft grov, korn, lite betfor samt diverse tillskott och mineraler, soja mm.

Som varnligt, har du någon analys på ditt grovfoder? Hur mycket äter hästen av de, kanske inte ens behövs något kraftfoder?
Mycket billigare för dig å bättre för hästen om man slipper kraftfoder! :)

Har oxå en väldigt het och stissig häst, bytte foder för ett tag sen och ger henne nu Lussern pellets, betfor och kornkross och självvklart hösilage. Hon har blivit en helt annan häst sen ja bytte till detta. Kanske inte lugnet själv men hon har förändrats drastiskt.
Har även ökat mängden mat till henne vilket oxå kan spela in.

:D

100% Fullblod!

Käkar lusern, krafft groov, soja och betfor. Samt fri tillgång till hösilage...

ja det har jag och jag varit inne på hippocampus och räknat på det...
ja hon behöver kraftfoder för att kunna bygga muskler och orka jag tränar/rider mkt.

jag tror att jag ska prova krafft grov....så får vi se i värsta fall får jag ge henne krafft rehab om hon blir het av groven. man får nog prova sig fram...

jag köpte det idag =) så nu ska vi se vad som händer ett steg i taget =)
hoppas fodret passar bra för henne...

hur mkt ger du din häst. det står rekommenderade givor till föl och dräktiga ston....

Hippo bas cool är jättebra! Min het-tossa blev inte hetare av det än av att bara käka hö, men hon höll hullet fint. Och det är till för just sådana hästar som du beskriver. Innehåller meest korn och vete, inget havre.

Det vore bra att veta hur ditt grovfoder är , för du kanske behöver lägga på ett lite mer proteinrikt kraftfoder istället.

Min häst får havre, betfor, mineraler, Bvitamin. Fungerra perfekt.
Hon får nu1.5 liter havre har förrut fått cirka hälften av det men hon är lika pigg vare sig hon nu går på mer havre än mindre som hon fick innan.:)

Jo det är inte alla hästar som reagerar så mkt på att äta havre. Sedan finns det andra, som tex min barndomsponny, som höll på att krypa ur skinnet för att han fått 4 dl havre.

Så eftersom ts häst verkar bli piggare bara av att öka på müsli bas misstänker jag att det skulle börja ryka ur örona efter 1,5 liter havre:D

Om hästen är lite för tunn skulle jag nog funder på att ge några kilo lucern och blanda med ett par dl olja istället. Borde inte sätta sig i huvudet och brukar ge fint resultat på hullet.

Mina heting (fullblod) får så mycket hö han orkar + betfor, korn och havre. Utan havren tappar han hull på nolltid, men jag upplever absolut inte att han blir piggare/hetare/svårare med havre än utan, har provat flera havrefria alternativ också. Personligen anser jag att mycket grovfoder är det i särklass bästa för hetare hästar.

mkt protein i grovfodret ts 79% energi 7,4 mj/kg foder och sm.br.protein 59g/hg foder =)

i och med att jag ska träna/tävla mkt i vår vill jagg juh oxå att hon ska orka....hon får mkt grovfoder

Min 50% iga arab har arit pigg som attan när han gick på Krafts blå / röda, han fick ca 2 kg av dét. Sen har han haft lite havre och Kraft grund och då blev han så pigg att han inte gick att hantera alls. Nu får han Eggersmans Vital/ Sport 1 kg om dagen o han är precis lagom pigg. Det är biligt o bra dessutom. Jag tränar en del o tävlar med min pålle o det funkar jättebra.
/ C

Jag har två "heta" hästar, ett halvblod och en ridponny. Jag ger dem så mycket bra hö de kan äta, lusernhack, betfor och mineraler. De håller sig fina i hullet även om jag rider mycket. Båda har lugnat sig betydligt sedan de fick fri tillgång på hö och mycket utevistelse.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 827
Senast: Unhappy
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 062
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation