Vad ger ni för färskfoder och vad betalar ni?

Jag beställde hem 16kg av Premiumen igår, leverans 3/12. Kan recensera det när de provat några dagar :)

Vi bytte från Fodax tidigare dels eftersom Ladda inte tyckte om det, och dels för att det innehöll såpass mycket spannmål. Ska bli spännande att se om det är någon skillnad nu.

En bra grej med Fodax är dock deras frystorkade påsar, brukar ha med dem när vi reser :up: Skaplig prisskillnad om man jämför med många andra som har frystorkat, t ex ZiwiPeak.

Jag hittar ingen innehållsförteckning/näringsvärde för vare sig premium eller frystorkat?

Jag kollade Hundiagården och just nu har dom förutom BARF-foder även Emmzo lamm och Emmzo nöt (färdiga färskfoder). är inte så förtjust i potatisfibrer, men funderar på att prova några korvar vid nästa shopping av dom. Bra att ha färdigt vissa dagar :) Annars brukar jag köpa en av BARF-boxarna + lite köttben vid sidan om.

Jag läste det här häromdagen och blev lite bekymrad. Ser att det står strupe från nöt i innehållsförteckningen, vet någon om sköldkörteln är bortrensad...? :crazy:

Jag läste det här häromdagen och blev lite bekymrad. Ser att det står strupe från nöt i innehållsförteckningen, vet någon om sköldkörteln är bortrensad...? :crazy:

Jag skrev och frågade dem, får se om/vad de svarar. :)

Så länge kanske någon vet om det finns några rutiner kring det, vem kan ha koll på sådant...? @hagel , @Malibu_Stacy , @jerseyko , vet någon av er om sköldkörteln brukar hänga med strupe till hundmat, eller om det finns någon regel/rutin att den ska rensas bort?

Min valp på 10 veckor får Mush Vaisto och VoH beroende på vad som finns hemma eller vad som är tinat för tillfället, just nu är hans matkostnad ca 270 kr i månaden (1 påse vaisto samt en 500g korv i veckan ungefär). Jag handlar i butik, beroende på vad jag ska ha :)

Hur tycker du Pondus fungerar? Har funderat på att prova det till min tjej. Hon äter Voh nu men det blir hon för hård i magen av och musch vaisto ratas oftast.

Inte helt klockrent, vi ska byta tillbaka till Voh är tanken. Han är oftare lös i magen nu och det beror säkert på fodret, Voh har alltid funkat bra men vi bytte dels för att Pondus är svenskt och lite billigare men vi är inte helt nöjda.

Jag ger pondus sen 1.5 år tillbaka. Funkar klockrent på min hund. Varierar mellan 3xP och original. De har även nyligen tagit fram en variant som inte innehåller lax. Fördelarna för mig är att det är billigt, närproducerat och lätt att få tag på. Betalar 280 kr för 10 kilo. Behöver just nu inte ha mer plats än så i frysen eftersom jag har så lätt att få tag på mat när det håller på att ta slut.

Jag ger pondus sen 1.5 år tillbaka. Funkar klockrent på min hund. Varierar mellan 3xP och original. De har även nyligen tagit fram en variant som inte innehåller lax. Fördelarna för mig är att det är billigt, närproducerat och lätt att få tag på. Betalar 280 kr för 10 kilo. Behöver just nu inte ha mer plats än så i frysen eftersom jag har så lätt att få tag på mat när det håller på att ta slut.
Luktar det mer/mindre/samma om du jämför m voh? Är sugen på att prova, såg att Djurkliniken är återförsäljare!

Luktar det mer/mindre/samma om du jämför m voh? Är sugen på att prova, såg att Djurkliniken är återförsäljare!
Orginalen luktar en hel del vom i perioder. Men 3xP tycker jag är så gott som luktfri. Men jag är inte särskilt känslig.. iofs hanterar mamma det också utan problem :D

Jag är ute i foderdjungeln igen i ett försök att hitta ett färskfoder som vi faktiskt har råd med. Hittills har det blivit skapligt dyrt att köpa MUSH och liknande i djuraffärerna.

Så vad ger ni, och vad får ni betala?
Köper ni genom en "privat" återförsäljare, eller handlar ni direkt i butik?

Mina hundar:
9 månader gammal WCChane, har varit lite tunn hela uppväxten och behöver ett foder med ordentligt fettinnehåll. Aktiv kille. Lär väl hamna runt 18 kg som färdigvuxen, hoppas jag.

12 år gammal shih-tzutik, lite sådär härligt småtjock som en pensionär bör vara. :angel: Ligger väl runt 8-9 kg.

Båda är tyvärr kräsna när det kommer till smakligheten, och de går ständigt i varandras skålar. Tanten är den sämre på att äta och hennes skål kan stå framme hela dagen, vilket leder till en del svinn, speciellt under sommaren.

Kom igen nu, ge mig lite tips så att jag slipper gå tillbaka till torrfoder! :bump:

Jag köpte nordic spannmålsfritt till min alaskan husky på 23 kg.
För att komma ner lite i pris köpte jag lådor med 15st 1kg korvar. Motsvarande låda men med 500g korvar kostade närmre 850kr hos min ÅF medans hon sålde de med 1kg korvar för 495kr. Enorm skillnad :o
En sådan låda (15kg) räckte strax över en månad.
Till en kräsen hund med hudallergi och funkade toppen!
Nu har jag tyvärr slutat då jag bara har tre små fack i frysen så köper en påse bollar ifrån musch då o då för o blanda ut i det torra.

Orginalen luktar en hel del vom i perioder. Men 3xP tycker jag är så gott som luktfri. Men jag är inte särskilt känslig.. iofs hanterar mamma det också utan problem :D
Jag är ju megakänslig men jag fixar ju oftast voh. Nordic går bra i burgare men inte i korv :p Men får kanske fodra med originalen när gubben är hemma då :angel:

Någon som har koll på hur mycket spannmål det finns i fodax? När jag gav har jag för mig att det låg på ca 10%. Vilket inte känns så mycket. Men det kanske inte stämmer?

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 603
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
D
Övr. Katt ..min mammas katthållning!:mad: Det är så här, min mamma har bott i en lägenhet sedan 8 år tillbaka ensam. Varit vän med alla grannar...
Svar
15
· Visningar
2 581
Senast: Galore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka