Vad ger ni för färskfoder och vad betalar ni?

Jag blir typ alldeles orolig när jag läser den här tråden över att jag ger min hund för lite mat och för dålig mat :o

Hur som, han får bravo vilt eller lamm och vi har en kostnad på ungefär 500kr/månad (30-kilos klump till Golden)

Våra äter för 1700 kr om de bara äter färskfoder (Nordic). Men de fungerar inte på enbart färskfoder så vi ger dom orijen blandat med färskfoder och det brukar vi få gratis.

Jag är ute i foderdjungeln igen i ett försök att hitta ett färskfoder som vi faktiskt har råd med. Hittills har det blivit skapligt dyrt att köpa MUSH och liknande i djuraffärerna.

Så vad ger ni, och vad får ni betala?
Köper ni genom en "privat" återförsäljare, eller handlar ni direkt i butik?

Mina hundar:
9 månader gammal WCChane, har varit lite tunn hela uppväxten och behöver ett foder med ordentligt fettinnehåll. Aktiv kille. Lär väl hamna runt 18 kg som färdigvuxen, hoppas jag.

12 år gammal shih-tzutik, lite sådär härligt småtjock som en pensionär bör vara. :angel: Ligger väl runt 8-9 kg.

Båda är tyvärr kräsna när det kommer till smakligheten, och de går ständigt i varandras skålar. Tanten är den sämre på att äta och hennes skål kan stå framme hela dagen, vilket leder till en del svinn, speciellt under sommaren.

Kom igen nu, ge mig lite tips så att jag slipper gå tillbaka till torrfoder! :bump:

Vi har gett vår rottistik på 30kg Nordic sedan i våras! Köper av en privatperson och betalar 400kr för 16kg bas. Tiken äter 18kg/mån.

Nu har vi en valp också, whippet, som jag räknat på kommer äta strax under 10kg/mån (beräknat på hans vuxenvikt ca 16kg).

3-4st griffoner (á 3-5kg) får Bravo hamburgare av olika sorter beroende på energibehovet. Landar någonstans runt 500kr/månad. Ger just nu Musch vaisto också till de två som är lite tunna. 54kr påsen, dyrt men enkelt att dosera :)

Jag blir typ alldeles orolig när jag läser den här tråden över att jag ger min hund för lite mat och för dålig mat :o

Hur som, han får bravo vilt eller lamm och vi har en kostnad på ungefär 500kr/månad (30-kilos klump till Golden)

Mår hunden bra och är fin i päls, hull och avföring behöver du knappast oroa dig. :)
Varifrån köpet du Bravon?

Vi har gett vår rottistik på 30kg Nordic sedan i våras! Köper av en privatperson och betalar 400kr för 16kg bas. Tiken äter 18kg/mån.

Nu har vi en valp också, whippet, som jag räknat på kommer äta strax under 10kg/mån (beräknat på hans vuxenvikt ca 16kg).

Det är ju ett överkomligt pris. I prislistan jag fick är det 16kg = 8st á 2kg för 460 kr. Hur länge håller det i kylskåpet, må tro? Unghunden bör som sagt äta runt 5-600 gr per dag. Det borde väl hålla sig? Alternativet är väl att gå ner till 16st á 1 kg, men det höjer ju också priset.

Eller så köpet man en klump riktigt billigt och delar upp det med motorsågen... :angel: :D

Nordic spannmålsfritt 16 kg 8st á 2 kg = 560 kr
Nordic light 8,4 kg 42st á 200gr = 370 kr

Totalt 930 kr. Då var vi tillbaka på ruta ett då... :grin:

Jag ger Nordic SP+ till mina hundar. 16 kg, betalar 485 kr. Det är lite mer än vad som går åt per månad för mig. Köper i butik.

Jag köper fodret hos Arken Zoo. De brukar ha typ 10 paket för 399kr vilket känns helt ok prismässigt samt att det är enkelt för mig att åka dit. Tidigare köpte jag, något billigare, av en privatperson som var återförsäljare. Dock slutade de sälja och sen var det bökigare att ta sig dit och hämta så ja, det hade väl blivit nedring oavsett.

Vom og hundemat fungerade de inte på?

Jag köper en 5 kilos korv och det drar ju ner priset MYCKET.

32 kr/kg ger jag då.

Om tiken får 2% av sin "normala" vikt (ca 150g?) och hanen 3% av sin förväntade vikt (540g) = 700 g/dag. Vilket blir ca 672 kr i månaden. Men kanske blir för mycket? Dryga ut med lite ben från affären som säljs billigt?

Det är ju ett överkomligt pris. I prislistan jag fick är det 16kg = 8st á 2kg för 460 kr. Hur länge håller det i kylskåpet, må tro? Unghunden bör som sagt äta runt 5-600 gr per dag. Det borde väl hålla sig? Alternativet är väl att gå ner till 16st á 1 kg, men det höjer ju också priset.

Eller så köpet man en klump riktigt billigt och delar upp det med motorsågen... :angel: :D

Vi har haft både 1 & 2 kilos korvar, men föredrar 1-kilos om det bara är tiken som ska ha (äter 600g/dag) men nu när de är två som kommer äta funkar 2-kilos med!

I början hade vi 2-kilos och då vägde jag upp måltiderna i olika påsar och lade i kylen i max 4 dagar, men färgen ändrar sig en del och de börjar lukta lite annorlunda. Aldrig så att hon blivit dålig av det men det kändes ändå lite ofräscht.

Just ja,
vi köper (fodax) där vi är några som går ihop, även om vi köper flest. Men då kan vi komma ner i pris då vi köper många säckar åt gången och behöver inte köpa varje månad.
Har dock köpt en frys för ändamålet :angel:

Våra hundar äter mellan 500 och 700 gram per dag av neutralen och är 30kilos jakthundar.

Mina 2 ca 20-kiloshundar äter 500 gram Priima HE per dag. Vi köper direkt från fabriken och hundarna kostar ca 5:-/dag per styck. Under jaktsäsong ger vi lite extra av samma mat eller lägger till lite av det spannmålsfria som Priima också har. Pälsen är finfin och tassar och bajs likaså. :)

Aussien äter voh hundemat med lax. 5 kg för 160 kr typ.

Dvärgschnauzern äter bravo vilt, 48kr/1,2 kg. Går att köpa 12kg lite billigare.

Köper i butik, de kostar ca 600/mån tillsammans i foder.

Just ja,
vi köper (fodax) där vi är några som går ihop, även om vi köper flest. Men då kan vi komma ner i pris då vi köper många säckar åt gången och behöver inte köpa varje månad.
Har dock köpt en frys för ändamålet :angel:

Våra hundar äter mellan 500 och 700 gram per dag av neutralen och är 30kilos jakthundar.
500-700g per hund alltså men det kanske förstods ändå :o

Jag är ute i foderdjungeln igen i ett försök att hitta ett färskfoder som vi faktiskt har råd med. Hittills har det blivit skapligt dyrt att köpa MUSH och liknande i djuraffärerna.

Så vad ger ni, och vad får ni betala?
Köper ni genom en "privat" återförsäljare, eller handlar ni direkt i butik?

Mina hundar:
9 månader gammal WCChane, har varit lite tunn hela uppväxten och behöver ett foder med ordentligt fettinnehåll. Aktiv kille. Lär väl hamna runt 18 kg som färdigvuxen, hoppas jag.

12 år gammal shih-tzutik, lite sådär härligt småtjock som en pensionär bör vara. :angel: Ligger väl runt 8-9 kg.

Båda är tyvärr kräsna när det kommer till smakligheten, och de går ständigt i varandras skålar. Tanten är den sämre på att äta och hennes skål kan stå framme hela dagen, vilket leder till en del svinn, speciellt under sommaren.

Kom igen nu, ge mig lite tips så att jag slipper gå tillbaka till torrfoder! :bump:

VoH, köper stor mängd direkt från fabriken. Betalar ca 15 kr/kg inkl frakt. Fodrar även med en hel del slaktrester och animalier direkt från djuruppfödare.

Mina 2 ca 20-kiloshundar äter 500 gram Priima HE per dag. Vi köper direkt från fabriken och hundarna kostar ca 5:-/dag per styck. Under jaktsäsong ger vi lite extra av samma mat eller lägger till lite av det spannmålsfria som Priima också har. Pälsen är finfin och tassar och bajs likaså. :)

Åker du till fabriken själv och hämtar eller skickar de med frysbil?

Vom og hundemat fungerade de inte på?

Jag köper en 5 kilos korv och det drar ju ner priset MYCKET.

32 kr/kg ger jag då.

Om tiken får 2% av sin "normala" vikt (ca 150g?) och hanen 3% av sin förväntade vikt (540g) = 700 g/dag. Vilket blir ca 672 kr i månaden. Men kanske blir för mycket? Dryga ut med lite ben från affären som säljs billigt?

Tyvärr blir båda två alldeles för hårda i magen och tycker inte att det är lika smakligt i jämförelse med andra märken.

Jag har ju som sagt möjlighet att köpa Priima. Men innehållsmässigt sett finns det ju torrfoder som är bättre. Den spannmålsfria var tydligen bara kompletteringsfoder, men jag förstod inte riktigt varför? Det är väl tillsatt både mineraler och vitaminer? Det hade ju annars definitivt varit ett alternativ.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 603
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
D
Övr. Katt ..min mammas katthållning!:mad: Det är så här, min mamma har bott i en lägenhet sedan 8 år tillbaka ensam. Varit vän med alla grannar...
Svar
15
· Visningar
2 581
Senast: Galore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur