Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ute i foderdjungeln igen i ett försök att hitta ett färskfoder som vi faktiskt har råd med. Hittills har det blivit skapligt dyrt att köpa MUSH och liknande i djuraffärerna.
Så vad ger ni, och vad får ni betala?
Köper ni genom en "privat" återförsäljare, eller handlar ni direkt i butik?
Mina hundar:
9 månader gammal WCChane, har varit lite tunn hela uppväxten och behöver ett foder med ordentligt fettinnehåll. Aktiv kille. Lär väl hamna runt 18 kg som färdigvuxen, hoppas jag.
12 år gammal shih-tzutik, lite sådär härligt småtjock som en pensionär bör vara. Ligger väl runt 8-9 kg.
Båda är tyvärr kräsna när det kommer till smakligheten, och de går ständigt i varandras skålar. Tanten är den sämre på att äta och hennes skål kan stå framme hela dagen, vilket leder till en del svinn, speciellt under sommaren.
Kom igen nu, ge mig lite tips så att jag slipper gå tillbaka till torrfoder!
Jag blir typ alldeles orolig när jag läser den här tråden över att jag ger min hund för lite mat och för dålig mat
Hur som, han får bravo vilt eller lamm och vi har en kostnad på ungefär 500kr/månad (30-kilos klump till Golden)
Vi har gett vår rottistik på 30kg Nordic sedan i våras! Köper av en privatperson och betalar 400kr för 16kg bas. Tiken äter 18kg/mån.
Nu har vi en valp också, whippet, som jag räknat på kommer äta strax under 10kg/mån (beräknat på hans vuxenvikt ca 16kg).
Det är ju ett överkomligt pris. I prislistan jag fick är det 16kg = 8st á 2kg för 460 kr. Hur länge håller det i kylskåpet, må tro? Unghunden bör som sagt äta runt 5-600 gr per dag. Det borde väl hålla sig? Alternativet är väl att gå ner till 16st á 1 kg, men det höjer ju också priset.
Eller så köpet man en klump riktigt billigt och delar upp det med motorsågen...
500-700g per hund alltså men det kanske förstods ändåJust ja,
vi köper (fodax) där vi är några som går ihop, även om vi köper flest. Men då kan vi komma ner i pris då vi köper många säckar åt gången och behöver inte köpa varje månad.
Har dock köpt en frys för ändamålet
Våra hundar äter mellan 500 och 700 gram per dag av neutralen och är 30kilos jakthundar.
Jag är ute i foderdjungeln igen i ett försök att hitta ett färskfoder som vi faktiskt har råd med. Hittills har det blivit skapligt dyrt att köpa MUSH och liknande i djuraffärerna.
Så vad ger ni, och vad får ni betala?
Köper ni genom en "privat" återförsäljare, eller handlar ni direkt i butik?
Mina hundar:
9 månader gammal WCChane, har varit lite tunn hela uppväxten och behöver ett foder med ordentligt fettinnehåll. Aktiv kille. Lär väl hamna runt 18 kg som färdigvuxen, hoppas jag.
12 år gammal shih-tzutik, lite sådär härligt småtjock som en pensionär bör vara. Ligger väl runt 8-9 kg.
Båda är tyvärr kräsna när det kommer till smakligheten, och de går ständigt i varandras skålar. Tanten är den sämre på att äta och hennes skål kan stå framme hela dagen, vilket leder till en del svinn, speciellt under sommaren.
Kom igen nu, ge mig lite tips så att jag slipper gå tillbaka till torrfoder!
Mina 2 ca 20-kiloshundar äter 500 gram Priima HE per dag. Vi köper direkt från fabriken och hundarna kostar ca 5:-/dag per styck. Under jaktsäsong ger vi lite extra av samma mat eller lägger till lite av det spannmålsfria som Priima också har. Pälsen är finfin och tassar och bajs likaså.
Vom og hundemat fungerade de inte på?
Jag köper en 5 kilos korv och det drar ju ner priset MYCKET.
32 kr/kg ger jag då.
Om tiken får 2% av sin "normala" vikt (ca 150g?) och hanen 3% av sin förväntade vikt (540g) = 700 g/dag. Vilket blir ca 672 kr i månaden. Men kanske blir för mycket? Dryga ut med lite ben från affären som säljs billigt?
Mina 2 ca 20-kiloshundar äter 500 gram Priima HE per dag. Vi köper direkt från fabriken och hundarna kostar ca 5:-/dag per styck. Under jaktsäsong ger vi lite extra av samma mat eller lägger till lite av det spannmålsfria som Priima också har. Pälsen är finfin och tassar och bajs likaså.