Vad ger ni för färskfoder och vad betalar ni?

Jag är ju bra sugen att köpa en 16kg "klump" från Nordic, men hur fasen delar man upp det? Såg? :D

Mina får Fodax. Supersmidigt att kunna köpa från lastbilen och att det är billigt är ett plus. Alternativet hade varit att köpa i en zoobutik några mil bort. Det gjorde vi en gång när jag glömt att beställa Fodax så jag köpte några rullar Klass vilket blev en total besvikelse. Hundarna tyckte att det var gott men fick problem med kräkningar.

Nu vet jag inte vad du anser är "dyrt", men det har hittills kostat på tok för mycket helt enkelt. Jag tror att vi i runda slängar lagt ut runt 7-800 kr, om inte mer, på mat varje månad. Visst vill jag ge mina hundar bra mat, men det är svårt att intala sig att det verkligen är värt böket när en 12 kg säck från Standardt inte ens kostar femhundringen.

Är det inte ett alternativ att blanda då?
Jag har mest gett VOH, köper stor korv på 5 kg för ca 150 kr. Numera ger jag även Standardt Extra. För att det är skönt att slippa böka med färskfoder varje gång och för att ha som träningsgodis. Min hund mår utmärkt på båda:). Har en aktiv hane på 20 kg som äter en hel del såvisst har jag märkt att det blir lite billigare så också.

Jag ger också både färsk- och torrfoder, dels p g a begränsat frysutrymme men framför allt för att hundarna fungerar bättre om de får torrfoder ibland också.

Jag är ju bra sugen att köpa en 16kg "klump" från Nordic, men hur fasen delar man upp det? Såg? :D
Jag köpte rent oxkött från dem i klump. Det var en lång, platt förpackning, så den tinade snabbt tillräckligt mycket för att gå att dela upp i något mindre bitar, tillräckligt små för att gå in i min frys. Tre delar blev det, så det blev väl ca 5kg i varje klump sedan. Då kunde jag lätt tina över natten, ge hundarna, ha resten i kylskåpet osv.

Är det inte ett alternativ att blanda då?
Jag har mest gett VOH, köper stor korv på 5 kg för ca 150 kr. Numera ger jag även Standardt Extra. För att det är skönt att slippa böka med färskfoder varje gång och för att ha som träningsgodis. Min hund mår utmärkt på båda:). Har en aktiv hane på 20 kg som äter en hel del såvisst har jag märkt att det blir lite billigare så också.

Blandar jag pillar de ut torrfodret. Hur vet du vilken mängd du ska ge av torrfodret och färskfodret?

Blandar jag pillar de ut torrfodret. Hur vet du vilken mängd du ska ge av torrfodret och färskfodret?

Jag blandar inte båda i en måltid, utan ger ett mål färskfoder och ett annat mål torrfoder. Jag har alltid gett med ögonmått, ungefär vad han brukar äta. (Min äter dock i princip bara så mycket han behöver, skulle nog inte kunna äta för mycket). Men låt hullet avgöra om du eventuellt ska minska eller öka mängden. Annars så kan man ju bara ta halva dagsmängden av färskfodret och halva dagsmängden av torrfodret :).

Jag har ju som sagt möjlighet att köpa Priima. Men innehållsmässigt sett finns det ju torrfoder som är bättre. Den spannmålsfria var tydligen bara kompletteringsfoder, men jag förstod inte riktigt varför? Det är väl tillsatt både mineraler och vitaminer? Det hade ju annars definitivt varit ett alternativ.
Har inte provat Priimas spannmålsfria, men vad jag förstår så kallas den kompletteringsfoder enbart just för att det inte är spannmål i ;)

Mina hundar äter Priima ST, fast vi ger dem både torrfoder (Magnussons Meat&Biscuit) och färskfoder (inte i samma mål).

Priima var det enda fodret som min "maghund" klarade av att äta utan att hans mage kraschade helt, och även fast han nu är borta så har vi fortsatt att ge de andra det. Alla älskar det och både hud, hår, muskler och avföring säger att det är bra för dem :D!

Jag tror nog att man i mångt och mycket ska gå på vad som passar ens egna hund(ar), prova sig fram lite till det som blir bäst :) .

Åker du till fabriken själv och hämtar eller skickar de med frysbil?
Åker direkt till fabriken och hämtar :) Det finns säkert torrfoder som är bättre innehållsmässigt, men mina hundar verkar må bra utav detta foder, det brukar jag gå på generellt. Jag vet faktiskt inte varför det spannmålsfria inte är fullfoder, kanske saknas något som krävs för att kalla det för fullfoder? Där har jag tyvärr dålig koll, men ställ frågan till dem vettja :)

Jag blandar inte båda i en måltid, utan ger ett mål färskfoder och ett annat mål torrfoder. Jag har alltid gett med ögonmått, ungefär vad han brukar äta. (Min äter dock i princip bara så mycket han behöver, skulle nog inte kunna äta för mycket). Men låt hullet avgöra om du eventuellt ska minska eller öka mängden. Annars så kan man ju bara ta halva dagsmängden av färskfodret och halva dagsmängden av torrfodret :).

Ah, då fattar jag. Jag minns att jag någonstans läst att en inte bör blanda, det kanske bara är en myt? Att det liksom blir fel näringsmässigt sett? Jag har ju alltid haft torrfoder hemma som back up ifall jag glömt att ta fram, och ska fortsätta med det. Men hur mycket billigare blir det att köpa båda sorter egentligen?

Jag ger voh exklusiv, tror jag den heter, den med nöt iaf. Har nyligen börjat köpa hem 5kg korvar på nätet, så då får båda hundarna den. Mina två äter 500g/dag tillsammans och jag betalar cirka 500kr/månad. Ett par dagar/vecka får de även annat kött när jag hittar röda lappar i affären.

Det här är en Nordic-klump, i alla fall hur de såg ut för några år sedan:

z84J4XK.jpg

Som synes delade jag med tigersåg, men den hade en väldigt lätthanterlig form så det går nog att göra nästan hur som helst.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 603
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
D
Övr. Katt ..min mammas katthållning!:mad: Det är så här, min mamma har bott i en lägenhet sedan 8 år tillbaka ensam. Varit vän med alla grannar...
Svar
15
· Visningar
2 581
Senast: Galore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte