F
Fruentimber
Jag är ju bra sugen att köpa en 16kg "klump" från Nordic, men hur fasen delar man upp det? Såg?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ju bra sugen att köpa en 16kg "klump" från Nordic, men hur fasen delar man upp det? Såg?
Nu vet jag inte vad du anser är "dyrt", men det har hittills kostat på tok för mycket helt enkelt. Jag tror att vi i runda slängar lagt ut runt 7-800 kr, om inte mer, på mat varje månad. Visst vill jag ge mina hundar bra mat, men det är svårt att intala sig att det verkligen är värt böket när en 12 kg säck från Standardt inte ens kostar femhundringen.
Jag köpte rent oxkött från dem i klump. Det var en lång, platt förpackning, så den tinade snabbt tillräckligt mycket för att gå att dela upp i något mindre bitar, tillräckligt små för att gå in i min frys. Tre delar blev det, så det blev väl ca 5kg i varje klump sedan. Då kunde jag lätt tina över natten, ge hundarna, ha resten i kylskåpet osv.Jag är ju bra sugen att köpa en 16kg "klump" från Nordic, men hur fasen delar man upp det? Såg?
Är det inte ett alternativ att blanda då?
Jag har mest gett VOH, köper stor korv på 5 kg för ca 150 kr. Numera ger jag även Standardt Extra. För att det är skönt att slippa böka med färskfoder varje gång och för att ha som träningsgodis. Min hund mår utmärkt på båda. Har en aktiv hane på 20 kg som äter en hel del såvisst har jag märkt att det blir lite billigare så också.
Blandar jag pillar de ut torrfodret. Hur vet du vilken mängd du ska ge av torrfodret och färskfodret?
Har inte provat Priimas spannmålsfria, men vad jag förstår så kallas den kompletteringsfoder enbart just för att det inte är spannmål iJag har ju som sagt möjlighet att köpa Priima. Men innehållsmässigt sett finns det ju torrfoder som är bättre. Den spannmålsfria var tydligen bara kompletteringsfoder, men jag förstod inte riktigt varför? Det är väl tillsatt både mineraler och vitaminer? Det hade ju annars definitivt varit ett alternativ.
Åker direkt till fabriken och hämtar Det finns säkert torrfoder som är bättre innehållsmässigt, men mina hundar verkar må bra utav detta foder, det brukar jag gå på generellt. Jag vet faktiskt inte varför det spannmålsfria inte är fullfoder, kanske saknas något som krävs för att kalla det för fullfoder? Där har jag tyvärr dålig koll, men ställ frågan till dem vettjaÅker du till fabriken själv och hämtar eller skickar de med frysbil?
Fodax har ju spannmålsfritt färskfoder också nu men jag har inte testat det.
Jag blandar inte båda i en måltid, utan ger ett mål färskfoder och ett annat mål torrfoder. Jag har alltid gett med ögonmått, ungefär vad han brukar äta. (Min äter dock i princip bara så mycket han behöver, skulle nog inte kunna äta för mycket). Men låt hullet avgöra om du eventuellt ska minska eller öka mängden. Annars så kan man ju bara ta halva dagsmängden av färskfodret och halva dagsmängden av torrfodret .
Har de?
Det kanske vi skulle prova att beställa hem en påse av i så fall, och blanda ut Nordicen med
Vet du vad de lagt i i stället för spannmål?
Jag klyver 20-kgs block med hydraulisk vedklyv!Det här är en Nordic-klump, i alla fall hur de såg ut för några år sedan:
Som synes delade jag med tigersåg, men den hade en väldigt lätthanterlig form så det går nog att göra nästan hur som helst.
Jag klyver 20-kgs block med hydraulisk vedklyv!