Vad ger ni för färskfoder och vad betalar ni?

Det här är en Nordic-klump, i alla fall hur de såg ut för några år sedan:

z84J4XK.jpg

Som synes delade jag med tigersåg, men den hade en väldigt lätthanterlig form så det går nog att göra nästan hur som helst.

Smart! Vi har ju en mängd olika sågar att ta till. Nordic-klump är definitivt ett alternativ nu, känner jag.

Jag är ute i foderdjungeln igen i ett försök att hitta ett färskfoder som vi faktiskt har råd med. Hittills har det blivit skapligt dyrt att köpa MUSH och liknande i djuraffärerna.

Så vad ger ni, och vad får ni betala?
Köper ni genom en "privat" återförsäljare, eller handlar ni direkt i butik?

Mina hundar:
9 månader gammal WCChane, har varit lite tunn hela uppväxten och behöver ett foder med ordentligt fettinnehåll. Aktiv kille. Lär väl hamna runt 18 kg som färdigvuxen, hoppas jag.

12 år gammal shih-tzutik, lite sådär härligt småtjock som en pensionär bör vara. :angel: Ligger väl runt 8-9 kg.

Båda är tyvärr kräsna när det kommer till smakligheten, och de går ständigt i varandras skålar. Tanten är den sämre på att äta och hennes skål kan stå framme hela dagen, vilket leder till en del svinn, speciellt under sommaren.

Kom igen nu, ge mig lite tips så att jag slipper gå tillbaka till torrfoder! :bump:

Tidigare vom og hundemat, i butik 22kr/500g
Nu provar vi Pondus, i butik 16kr/500g

Billigare styckvis om man köper kartong med 10kg el 20 kg men vi har inte frys till det än.

Har en schnauzer på 30kg, han äter 250g/dag. Vi ger ett mål torrfoder då magen funkar bättre på den varianten.

Billigare styckvis om man köper kartong med 10kg el 20 kg men vi har inte frys till det än.

Har en schnauzer på 30kg, han äter 250g/dag. Vi ger ett mål torrfoder då magen funkar bättre på den varianten.

Jag kan inte förstå att det är så dåligt utbud av färskfoder i min stad, den är trots allt ganska stor. Pondus har jag aldrig sett. Kanske jag som letar i fel butiker? Den enda "privata" jag känner till har bara VoH. Arken Zoo har jag bara hittat Mush, Bravo och VoH hos. Samt ytterst lite Sund hundmat.

Jag kan inte förstå att det är så dåligt utbud av färskfoder i min stad, den är trots allt ganska stor. Pondus har jag aldrig sett. Kanske jag som letar i fel butiker? Den enda "privata" jag känner till har bara VoH. Arken Zoo har jag bara hittat Mush, Bravo och VoH hos. Samt ytterst lite Sund hundmat.

Vill du berätta var du är någonstans? Kanske någon har några tips var du kan kolla. :)

Norrköping! Tar tacksamt emot tips. :)

Hundiabutiken säljer Emmzo och de kör ut till Norrköping. Har ingen koll på hur det blir med priset dock. Fodax levererar också till Norrköping.
Nordic finns i Linköping i alla fall, men det blir ju en bit att åka. Men det verkar finnas en återförsäljare i Kolmården.

Ah, då fattar jag. Jag minns att jag någonstans läst att en inte bör blanda, det kanske bara är en myt? Att det liksom blir fel näringsmässigt sett? Jag har ju alltid haft torrfoder hemma som back up ifall jag glömt att ta fram, och ska fortsätta med det. Men hur mycket billigare blir det att köpa båda sorter egentligen?

Känns som det finns många myter och åsikter kring hundmat ;) På min hund funkar det fint iallafall. Dock har jag aldrig räknat efter matkostnaden per månad så, men helt klart blir det lägre än om jag bara köper färskt.

Fodax innehållsdeklarationer lämnade ju också en del att önska när de inte ens specificerar vad för typ av spannmål de har i produkterna?
Du har ju även en helt spannmålsfri hos Fodax, visserligen inte så billig som resten men fortfarande inga enorma kostnader med tanke på att det inte var några större hundar du har :)

/Camilla

Hundiabutiken säljer Emmzo och de kör ut till Norrköping. Har ingen koll på hur det blir med priset dock. Fodax levererar också till Norrköping.
Nordic finns i Linköping i alla fall, men det blir ju en bit att åka. Men det verkar finnas en återförsäljare i Kolmården.

Hundiabutiken har jag kommit i kontakt med. Svårigheten ligger i att passa en exakt tid en exakt dag i veckan då jag har en timmes bilfärd in till Norrköping. Men jag har kikat mycket på deras hemsida, hittar dock inget Emmzo-helfoder?

Kolmården-återförsäljaren har jag också kommit i kontakt med. :)
Det blir en rejäl omväg, men det kan det ju vara värt. Nordic i klump är det som ligger bäst till hittills!

Du har ju även en helt spannmålsfri hos Fodax, visserligen inte så billig som resten men fortfarande inga enorma kostnader med tanke på att det inte var några större hundar du har :)

/Camilla

Jag kanske kollade för snabbt, ska kika igen!

Igår åkte jag för övrigt stan runt i jakt på frysfoder.
Besökte Djurmagasinet, 2xArken Zoo, samt en privatägd butik jag inte varit hos innan. I kedjebutikerna fanns det endast Mush och VoH, i en Arken-butik hade de Bravo men det skulle de sluta med. De hade också något som kallades Pet Planet (...?? Med reservation för minnesfel). Något engelskt märke jag inte alls blev sugen på.

På Djurmagasinet blev förklaringen att de testat andra märken men att de inte håller samma mått. Sund hundmat hade de inte ens hört talas om.

I den privatägda blev lyckan total när jag hittade en frys det stod KLASS på. Ojojoj! 310 kr för 10 kilo, inte illa. Lyckan blev dock kort när jag började gå igenom innehållsförteckningen... :( i övrigt hade hen också bara Mush och VoH.

Norrköping! Tar tacksamt emot tips. :)
Håller med - väldigt litet utbud trots större stad. I grannstaden Linköping finns mycket mer att välja mellan :)
Men jag köper en del från just Hundiagården, som kör till ICA i Klockaretorpet var fjortonde dag (om det finns tillräckligt med beställningar). Själv köper jag mest lammkött, lammvom, nötkött, nötvom mm men det finns mycket mer. Finns färdiga "BARF-boxar" och tror även dom ska öka på sortimentet med färskfoder i form av Emmzos färskfoder, då vissa vill ha.

Jag köper även lite VoH från affär, men med dom priserna det ligger på så funderar jag på att gå över helt till egenblandat då det är mycket billigare att köpa allt från Hundiagården.

/Camilla

Är det Fodax Premium du menar? Verkar vara helt nytt. :)
110 kr för 4 kg är ju helt okej.

Håller med - väldigt litet utbud trots större stad. I grannstaden Linköping finns mycket mer att välja mellan :)
Men jag köper en del från just Hundiagården, som kör till ICA i Klockaretorpet var fjortonde dag (om det finns tillräckligt med beställningar). Själv köper jag mest lammkött, lammvom, nötkött, nötvom mm men det finns mycket mer. Finns färdiga "BARF-boxar" och tror även dom ska öka på sortimentet med färskfoder i form av Emmzos färskfoder, då vissa vill ha.

Jag köper även lite VoH från affär, men med dom priserna det ligger på så funderar jag på att gå över helt till egenblandat då det är mycket billigare att köpa allt från Hundiagården.

Egenblandat är ju inte fy skam och man verkar ju kunna komma undan betydligt billigare. Själv är jag lite för tveksam på mina foderkunskaper för att laborera själv. Och lite extra bök blir det ju.

Himla märkligt för övrigt att det är så dåligt utbud i Nrkpg? :confused: Tycker ju ändå att det finns ganska gott om hundar här. :p

I den privatägda blev lyckan total när jag hittade en frys det stod KLASS på. Ojojoj! 310 kr för 10 kilo, inte illa. Lyckan blev dock kort när jag började gå igenom innehållsförteckningen... :(

Det köpte jag åt Monster när vi var ute på resa norröver för några år sedan... :wtf:
Spelar ju ingen roll hur billigt något är om det är oätligt. Och melass, va fanken? O_o

Är det Fodax Premium du menar? Verkar vara helt nytt. :)
110 kr för 4 kg är ju helt okej.

Jag beställde hem 16kg av Premiumen igår, leverans 3/12. Kan recensera det när de provat några dagar :)

Vi bytte från Fodax tidigare dels eftersom Ladda inte tyckte om det, och dels för att det innehöll såpass mycket spannmål. Ska bli spännande att se om det är någon skillnad nu.

En bra grej med Fodax är dock deras frystorkade påsar, brukar ha med dem när vi reser :up: Skaplig prisskillnad om man jämför med många andra som har frystorkat, t ex ZiwiPeak.

Jag beställde hem 16kg av Premiumen igår, leverans 3/12. Kan recensera det när de provat några dagar :)

Vi bytte från Fodax tidigare dels eftersom Ladda inte tyckte om det, och dels för att det innehöll såpass mycket spannmål. Ska bli spännande att se om det är någon skillnad nu.

En bra grej med Fodax är dock deras frystorkade påsar, brukar ha med dem när vi reser :up: Skaplig prisskillnad om man jämför med många andra som har frystorkat, t ex ZiwiPeak.

Toppen!
Jag drog öronen åt mig lite av "varningen", att man absolut inte får överdosera. Passar det verkligen mina hundar? Dina är väl väldigt aktiva med jakt osv. Men min gammeltant? Och nog för att corgin är aktiv, men aktiv är han väl inte.

Toppen!
Jag drog öronen åt mig lite av "varningen", att man absolut inte får överdosera. Passar det verkligen mina hundar? Dina är väl väldigt aktiva med jakt osv. Men min gammeltant? Och nog för att corgin är aktiv, men aktiv är han väl inte.

Jag tror inte att det är någon fara :)
Mina åt Ideal Grön när de utfodrades med Fodax, och ser man till analysen så innehåller Premiumen inte ens hälften av den energin. (535Kcal/100gr vs 207Kcal/100gr) Nordic spannmålsfri innehåller 203kcal/100gr, så de är relativt likvärdiga energimässigt :)

Hur tycker du Pondus fungerar? Har funderat på att prova det till min tjej. Hon äter Voh nu men det blir hon för hård i magen av och musch vaisto ratas oftast.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 603
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
D
Övr. Katt ..min mammas katthållning!:mad: Det är så här, min mamma har bott i en lägenhet sedan 8 år tillbaka ensam. Varit vän med alla grannar...
Svar
15
· Visningar
2 581
Senast: Galore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur