Vad ger ni era digivande ston?

manhattan_2006

Trådstartare
Vårt sto äter just nu
fri tillgång på hö
1 kg lusernpellets
4 kg havre
1,5 kg kraft pluss grön
Skulle vara intressant att höra vad ni ger, kan tillägga att hon är i sin 3:e digivningsmånad.

Sv: Vad ger ni era digivande ston?

Ena stoet har typ fri tillgång på mat. Bete + hö på natten inne, kraftfoder i kilovis för att hålla hullet.
Vi ger hö, havrekross, krafft groov 125, lucern, soja, hippo grow alfa, betfor, vetekli, olja...
Fölungen äter dessutom egen giva kraftfoder. Han är 4,5 månad nu.

Den andra får bete + lite rassel i krubban (några dl: lucern havrekross, betfor, vetekli) som sällskap när den andra får sin mat :p Fölungen är med i krubban o smakar, är 2 mån nu.

Tänk så olika det kan vara...

Senast ändrad:

Mitt sto har en fölunge på snart 4,5 månad och stödfodras(går på bete) med ca 8 kg lusernpellets/dag. Ska börja vänja in henne på soja och olja också.
Vi har precis flyttat och i hagarna har det inte gått hästar på länge och är ej putst osv så gräset är rätt förvuxet, tror inte det innehåller så mkt näring. Inte så det räcker för henne på långa vägar iaf, hon är väldigt svårfödd (fullblod) och började tunna ur.
Fölungen nopplar väl i sig ca ett kilo lusern tippar jag på, han tjuvar av mamma;)

Mina ston, som har föl vid sidan (10 resp 12v gamla) får ½kg lusern o ½kg havre kross/dag + bete, de kvällar de kommer in pga dåligt väder får de även ett par kg hö. Shettisar kanske jag ska tillägga

Mitt halvblodssto går fortfarande på bete och får lite tillskott i form av ca 1 kg krafft pluss + 0,3 kg havre. Lillgrabben är strax 3 månader. Vid dåligt väder får även hö då de står inne på natten.

Stoet är i väldigt gott hull och lillkillen likaså.

mitt sto har e fölunge på 4mån och hon äter
2kr kraft pluss
1kg kraft musli grön
2dl raps olja
salt och vitaminer
4-6kg luzern strå
+ hö när de står inne
går på bete dygnet runt, står inne några timmar om dagen och äter luzern och även om det är dåligt väder.

Mitt fullblodssto har ett föl på 3,5månad och jag har fått rådet att ge henne:
1 kg Hippo
2 kg korn
2-3 kg lucern
3 dl mineraler
1l betfor
2 dl olja
samt fri tillgång på hösilage

min lille man e nu 4 mån och han har egen kraftgiva.

mamma får :

ca 1,5 kg groov 125
1 kg lucern
1 kg lantmannas muslee.
salt mineraler och vitlök

sedan delar mamma och föl på
6kg torr hö och ca 10-12 kg hösilage på kvällen.

dom går på bete fortfarande och dom har stödfodring på morgonen ca 5-8 kg hösilage var. (3 hästar på betet.)
kommer att flyttas till vinterhagen under veckan så då blir det mer hösilage. typ samma mängd ggr 3

Vårt sto + föl är nu "installade" och
stoet får dagligen:

ca 12 kg hö
0,3 l torr lucernpellets (blöts upp)
1 l krafft grund
1 l Dodson & Horrels Mare & Youngstack müsli
2 l uppblöt betfor
b-vitaminer, miniraler, ska snart byta krafft pelletsen mot krossad havre.

Fölet är 5½ månad gammal. står i egen box ca 3 timmar varje eftermiddag. Får då eget uppblött lucern i krubban + hö. Annars äter hon tillsammans med mamma. Vi försöker minska ner på stoets kraftfoder för att hon ska minska mjölkpåfyllningen,så att hon inte får juverinflamation :)

Mina går fortfarande på bete och har fölungar vid sidan som är 5 mån. Jag stödfodrar med ett hösilage (fri tillgång) som har mkt bra värden och sen får dom även 0,5 kg krossad havre, 0,5 kg soja och 1 kg Hippo Alfa grow.
Detta är två stora normalfödda halvblod.

Mitt fullblodssto har ett föl på 3,5månad och jag har fått rådet att ge henne:
1 kg Hippo
2 kg korn
2-3 kg lucern
3 dl mineraler
1l betfor
2 dl olja
samt fri tillgång på hösilage

Hoppas du skojar när du skriver 3 dl mineraler

Vågar knappt berätta:

Halvblod med 6mån gamal fölis (bor i egen box på natten)

Mycket bete i hagen på dagen (går ute från det ljusnar till det mörknar).

Sto: 8dl müslie
8dl havre
2kg hö

Föl: 4dl müslie
1kg hö

Stoet är så rund så man skulle tro hon är högdräktig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 049
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb