Vad gäller?

Oxxx

Trådstartare
Har suttit och läst igenom om livförsäkringar på häst, då min häst kanske måste avlivas.

Vi har henne försäkrad i Agria, och betalar för både
Bas Liv och Användbarhet
Begränsad Liv

Min häst har då ett antagligen medfött fel på hovbenen (2-3 ben), vilket gör att hon får kotledsinflammation till och från som orsakar hälta.

Som jag har fattat det så får jag bara ut försökringen på Liv och Användbarhet och ingenting på Begränsad liv, eftersom det är hälta hon har ?

Agria Bas Liv och Användbarhet
I Agria Bas Liv och Användbarhet kan du få ersättning om din häst:

• insjuknar eller skadas så svårt att den dör eller enligt veterinärmedicinsk expertis måste avlivas
• kommer bort inom Norden

Ur användbarhetsförsäkringen kan du få ersättning om hästen för all framtid förlorat sin användning som rid- eller brukshäst.

En nyhet och förbättring är att du nu kan få ut hela det försäkrade beloppet oavsett om hästen avlivas eller triangelmärks.

Agria Begränsad Liv
I Agria Begränsad Liv kan du få ersättning om din häst:

• insjuknar så svårt att den dör eller enligt veterinärmedicinsk expertis måste avlivas
• genom olycksfall skadas så svårt att den enligt veterinärmedicinsk expertis måste avlivas i omedelbar anslutning till olycksfallet
• kommer bort inom Norden.

Du får inte ersättning från livförsäkringen för bland annat hältor, rörelsestörningar, luftvägssjukdomar.

Eller får jag ut försäkring på Begränad Liv eftersom det är ett medfött fel?

:confused: :confused: :confused:

Sv: Vad gäller?

Om det är ett medfött fel så finns risken att du inte får någonting alls om inte hästen haft samma försäkring sedan den var föl.
Om det är någon av försäkringarna som gäller så är det Bas Liv inte den begränsade.

Hästen är imp. irland, och har varit försäkrad i agria under sin tid i sverige.

och hur länge är det ? Anser försäkringsbolaget att felet förelåg försäkringens tecknande ( dvs medfött fel) kommer försäkringsbolaget inte ersätta dig alls.

Risken är stor att försäkringen inte kommer att ta det. Enklast är om din veterinär kontaktar försäkingsbolegets veterinär och hör vad som ska gälla för just den prognos som din häst har.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
39 289
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 871
Senast: Domino_s
·
Ekonomi & Juridik När de ändå inte är inblandade i ens försäkringsärende??? Har nu pratat med 2 inblandade, varav ingen är min personliga ombudsman...
Svar
11
· Visningar
2 223
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?