Oxxx
Trådstartare
Har suttit och läst igenom om livförsäkringar på häst, då min häst kanske måste avlivas.
Vi har henne försäkrad i Agria, och betalar för både
Bas Liv och Användbarhet
Begränsad Liv
Min häst har då ett antagligen medfött fel på hovbenen (2-3 ben), vilket gör att hon får kotledsinflammation till och från som orsakar hälta.
Som jag har fattat det så får jag bara ut försökringen på Liv och Användbarhet och ingenting på Begränsad liv, eftersom det är hälta hon har ?
Eller får jag ut försäkring på Begränad Liv eftersom det är ett medfött fel?
Vi har henne försäkrad i Agria, och betalar för både
Bas Liv och Användbarhet
Begränsad Liv
Min häst har då ett antagligen medfött fel på hovbenen (2-3 ben), vilket gör att hon får kotledsinflammation till och från som orsakar hälta.
Som jag har fattat det så får jag bara ut försökringen på Liv och Användbarhet och ingenting på Begränsad liv, eftersom det är hälta hon har ?
Agria Bas Liv och Användbarhet
I Agria Bas Liv och Användbarhet kan du få ersättning om din häst:
• insjuknar eller skadas så svårt att den dör eller enligt veterinärmedicinsk expertis måste avlivas
• kommer bort inom Norden
Ur användbarhetsförsäkringen kan du få ersättning om hästen för all framtid förlorat sin användning som rid- eller brukshäst.
En nyhet och förbättring är att du nu kan få ut hela det försäkrade beloppet oavsett om hästen avlivas eller triangelmärks.
Agria Begränsad Liv
I Agria Begränsad Liv kan du få ersättning om din häst:
• insjuknar så svårt att den dör eller enligt veterinärmedicinsk expertis måste avlivas
• genom olycksfall skadas så svårt att den enligt veterinärmedicinsk expertis måste avlivas i omedelbar anslutning till olycksfallet
• kommer bort inom Norden.
Du får inte ersättning från livförsäkringen för bland annat hältor, rörelsestörningar, luftvägssjukdomar.
Eller får jag ut försäkring på Begränad Liv eftersom det är ett medfött fel?